منابع دکتری روانشناسی وزارت بهداشت 1403

اگر قصد دارید خودتان را برای کنکور دکتری روانشناسی وزارت بهداشت آماده کنید، نکات خیلی مهمی هست که باید حواستان به آن‌ها باشد؛ سوالات آزمون دکتری بهداشت از چه درس‌هایی طراحی می‌شوند؟ هر درس چه ضریبی در کنکور دارد؟ کدام رشته‌ها مجاز به شرکت در کنکور دکتری روانشناسی وزارت بهداشت هستند؟ تیم روان آموز در مطلب پیش‌رو هرآنچه باید درباره شرایط دکتری روانشناسی بالینی وزارت بهداشت بدانید، را دراختیارتان قرار می‌دهد.

دروس مورد امتحان در کنکور دکتری روانشناسی وزارت بهداشت

قبل از هر چیز باید بدانید در کنکور دکتری بهداشت، از چه درس‌هایی سوال می‌آید. وزارت بهداشت، در دفترچه‌ی کنکور سال جاری، سه درس را معرفی کرده‌است؛ آزمون‌های روانی (توضیح دفترچه: منظور از این درس، ارزیابی روان‌شناختی به‌معنای جامع آن است. متقاضیان دقت کنند در این درس، موضوعات مصاحبه، آزمون‌ها، آسیب‌شناسی روانی و تشخیص، موردنظر است و سوالات آزمون از این مباحث خواهدبود.)، شخصیت و روان‌درمانی (شامل کلیه‌ی دیدگاه‌های شخصیت و نظریه‌ها و تکنیک‌های درمانی موردنظر است.) و زبان عمومی و تخصصی. برویم ببینیم هر درس، چه ضریبی و چند سوال در کنکور دارد.

جدول دروس و ضرایب دکتری رشته‌ی روانشناسی، وزارت بهداشت، سال تحصیلی 1403-1402

مجموعه روانشناسی
رشته دکتری تخصصی (PHD)دروس امتحانی و ضرایب مربوطه
آزمون‌های روانینظریه‌های شخصیت و روان‌درمانیزبان عمومی و تخصصی
تعداد سوالضریبتعداد سوالضریبتعداد سوالضریب
روانشناسی بالینی504505303
روانشناسی نظامی504505303

 

منابع دکتری روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

وزارت بهداشت معمولا کلیات موارد امتحانی را معرفی می‌کند اما انتخاب منابعی که همه‌ی سرفصل‌های آزمون را پوشش بدهند، برعهده‌ی داوطلبان است. مطمئن‌ترین راه برای انتخاب منابع، مشورت با قبولی‌های کنکور سال گذشته است. ما در ادامه، منابع پیشنهادی مجموعه‌ی روانشناسی را بهتان معرفی می‌کنیم؛ برای مطالعه به جدیدترین چاپ و ویراست هریک از کتاب‌ها مراجعه کنید. کتب نارنجی رنگ را می‌توانید با تخفیف از فروشگاه روان آموز تهیه کنید.

آزمون‌های روانی

  • چگینی، سیاوش. اصول مصاحبه‌ی بالینی. تهران: انتشارات ویرایش.
  • اوتمر، زینگلید و اوتمر، اکهارت. اصول مصاحبه‌ی بالینی ساختاریافته برمبنای DSM-5. ترجمه‌ی نصراصفهانی، مهدی و همکاران. تهران: انتشارات ارجمند
  • مارنات، گری گراث و رایت، جردن. راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان. ترجمه‌ی پاشاشریفی، حسن و همکاران. تهران: انتشارات سخن. (جلد 1 و 2)

نظریه‌های شخصیت

  • سیاسی، علی‌اکبر. نظریه های شخصیت یا مکاتب روانشناسی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا. نظریه های مشاوره و روان درمانی. تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.

زبان و استعداد تحصیلی در کنکور دکتری بهداشت

براساس مصوبه‌ی شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، شرط داشتن نمره‌ی زبان به‌عنوان پیش‌نیاز  برای شرکت در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی حذف شده‌ و درس زبان انگلیسی عمومی با 30 سوال (شامل 10سوال درك مطلب، 10 سوال لغت و 10 سوال گرامر، به‌عنوان یکی از دروس امتحانی اضافه شده‌است. اما شرط ارائه‌ی نمره‌ی زبان معتبر به دانشگاه، برای پذیرفته شدگان نهایی (تا زمان آزمون جامع) به قوت خود پابرجاست. درس استعداد تحصیلی هم از آزمون دکتری 1402 وزارت بهداشت حذف شده‌است.

رشته های مجاز برای ورود به رشته های روانشناسی دکتری وزارت بهداشت

حالا که می‌دانید در کنکور دکتری وزارت بهداشت، چه چیزی درانتظارتان است، باید مطمئن شوید که با مدرک کارشناسی‌ارشدتان مجاز به شرکت در آزمون هستید یا نه. وزارت بهداشت، درمقایسه با وزارت علوم، با سخت‌گیری بیشتری، دانشجوی روانشناسی جذب می‌کند. در ادامه با گرایش‌هایی که می‌توانید با آن‌ها در کنکور دکتری روانشناسی وزارت بهداشت شرکت کنید، آشنا می‌شوید.

جدول راهنمای شرکت در آزمون دکتری وزارت بهداشت

رشته تحصیلی مدارک تحصیلی موردپذیرش
روانشناسی بالینی کارشناسی‌ارشد؛ روانشناسی بالینی، روانشناسی سلامت، روانشناسی بالینی کودك و نوجوان، روانشناسی شخصیت، روانسنجی و رشته‌های روانشناسی (بالینی خانواده و سلامت، مشاوره، تربیتی، عمومی و استثنائی)  بهداشت روان؛ دکتری عموومی پزشکی
روانشناسی نظامی (رشته مختص کادر نظامی و انتظامی است) کارشناسی ارشد روانشناسی (کلیه گرایش‌ها) بهداشت روان و دکتری عمومی پزشکی
 

دانشگاه های دکتری روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

خب همان‌طور که تا الان متوجه شده‌اید، مقطع دکتری روانشناسی در وزارت بهداشت، فقط و فقط یک گرایش دارد که آن‌ هم بالینی است. البته در جدول‌هایی که تا الان مرور کردیم، عنوان روانشناسی نظامی هم به چشم می‌خورد اما این رشته، پذیرش عمومی ندارد و مختص کادر نظامی است. ظرفیت پذیرش دکتری روانشناسی بالینی وزارت بهداشت، سال گذشته در کل کشور (منهای روانشناسی نظامی) جمعا 21 نفر بوده‌ که از این تعداد، چهار نفر در دوره‌های شهریه‌پرداز قبول شده‌اند. برویم ببینیم کدام دانشگاه‌ها، دانشجوی دکتری روانشناسی جذب می‌کنند.

ظرفیت پذیرش دکتری روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

رشته دانشگاه عادی شهریه‌پرداز توضیحات
روانشناسی بالینی ارتش 2 2
ایران 6 0
شهیدبهشتی 5 1
علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی 4 1
روانشناسی نظامی بقیه‌الله 1 2 عادی، 1 نفر (اعضای رسمی سپاه پاسداران، آقا) و 2 نفر شهریه‌پرداز (اعضای رسمی سایر نیروهای مسلح شامل ارتش ناجا و وزارت دفاع، خانم و آقا)
 

چارت درسی دکتری روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

بعد از قبولی در آزمون دکتری روانشناسی وزارت بهداشت، در دانشگاه با چه درس‌هایی مواجه خواهیدشد؟ نکته‌ی مهمی که باید بدانید این است که بروبچه‌های بالینی بهداشت، درمقایسه با هم‌رشته‌ای‌های وزارت علومیشان، واحدهای عملی بیشتری می‌گذرانند. نگاهی به چارت درسی این رشته بیندازید تا با دورنمای تحصیلی روانشناسی در دانشگاه‌های تحت‌نظر وزارت بهداشت آشنا شوید.

جدول دروس اختصاصی اجباری برنامه‌ی آموزشی دوره‌ی دکتری تخصصی رشته‌ی روانشناسی بالینی

نام درس تعداد واحد درسی تعداد ساعات درسی
جمع نظری عملی کارورزی نظری عملی   جمع    
نقد نظریه‌ها و دیدگاه‌های شخصیت 2 2 34
آسیب‌شناسی روانی تحولی (1) 2 2 34
اصول اخلاق حرفه‌ای در روانشناسی بالینی 1 1 17
آمار پیشرفته در روانشناسی بالینی 1 1 17
روش‌ها و طرح‌های پژوهشی پیشرفته در روانشناسی بالینی 2 1 1 17 34
ارزیابی و تشخیص (1) 2 1 1 17 34 11
آسیب‌شناسی روانی تحولی (2) 2 2 34 11
سایکوفارماکوتراپی و ارگانیک‌تراپی 2 2 34
درمان شناختی-رفتاری (1) 2 2 68 11، 15، 16
گروه‌درمانی 1 1 34 15، 16
ارزیابی و تشخیص (2) 2 1 1 17 34 15
کاربرد روان‌درمانی فردی 2 2 68 18، 20
درمان شناختی-رفتاری (2) 2 2 68 18
زوج‌درمانی 2 1 1 17 34 16، 18، 20
کارورزی 7 910 ساعت
پایان‌نامه 16

سوالات متداول

آبان‌ماه، زمان برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت است.

متقاضیان استفاده از امتیاز استعداد درخشان طبق آئین‌نامه‌ی جدید تسهیل ادامه‌تحصیل دانشجویان استعداد درخشان وزارت متبوع، می‌توانند در هر مقطع فقط یک نوبت مشروط بر این‌که بیش از دو سال از زمان فارغ‌التحصیلی آن‌ها نگذشته‌باشد، از این امتیاز استفاده کنند. شرکت در جلسه‌ی آزمون (اعم از قبولی یا عدم قبولی) به‌منزله‌ی استفاده تلقی می‌شود.

وزارت بهداشت در دکتری روانشناسی بالینی، پذیرش دانشگاه آزاد ندارد.