منابع ارشد علوم شناختی 1403

علوم‌شناختی یک رشته‌ی نو‌پا و جدید در حوزه‌ی علوم اعصاب و روانشناسی محسوب می‌شود؛ رشته‌ای ترکیبی و چند منظوره که از علوم مختلف مانند روانشناسی، فلسفه‌ی ذهن، عصب‌شناسی، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، علوم‌ رایانه و هوش مصنوعی استفاده می‌کند. اگر علاقه‌مند به این رشته هستید و قصد دارید در آزمون سراسری آن شرکت کنید، با ما همراه باشید تا همه‌ی اطلاعات لازم درباره‌ی منابع کنکور ارشد علوم شناختی را به شما بگوییم.

گرایش‌های رشته علوم شناختی ارشد روانشناسی

در ابتدا برای انتخاب صحیح منابع باید بدانید که گرایش‌های این رشته چیست. رشته‌ی علوم‌شناختی، سه گرایش دارد که کد ضریب دو گرایش آن با یکدیگر یکسان هستند و طبیعتا منابع یکسانی هم دارند. گرایش‌های رشته‌ی علوم‌شناختی عبارت‌اند از:

ضرایب دروس کنکور ارشد روانشناسی علوم شناختی

در قدم بعدی باید دروس و ضرایب مختص به هر گرایش در رشته‌ی علوم‌شناختی را بدانید تا بتوانید تصمیم درستی در انتخاب منابع کنکوری خود بگیرید. ما سعی کردیم به‌طور خلاصه در جدول‌های زیر دروس امتحانی گرایش‌های این رشته را به همراه ضرایبشان به شما معرفی کنیم. (به‌دلیل یکسان بودن کد ضریب گرایش روانشناسی شناختی و توانبخشی شناختی، دروس و ضرایب هردو یکسان است)

ضرایب دروس گرایش‌های روانشناسی شناختی و توانبخشی شناختی، 1402 - 1403

عنوان درسضریب
روانشناسي باليني3
متون روانشناسي2
روانشناسي مرضي و كودكان استثنايي2
روانشناسي رشد2
علم‌النفس1
آمار و روش تحقيق1
روانشناسي فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان1

 

ضرایب دروس گرایش ذهن، مغز و تربیت 1402 - 1403

عنوان درس ضریب
روانشناسي تربیتی 3
روانشناسي عمومی 2
روانشناسي رشد 2
آمار و روش تحقیق 2
متون روانشناسی (زبان انگلیسی) 2

بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی علوم شناختی

از آن‌جایی‌که وزارت علوم برای کنکور ارشد روانشناسی، منبعی معرفی نمی‌کند، بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی، کتاب‌هایی هستند که بیشترین تطابق با سوالات کنکورهای گذشته را دارند. همچنین برخی از کتاب‌های مرجع درمیان داوطلبان بعضی از رشته‌ها خوش درخشیده‌اند. انتخاب منابع درست، مهم‌ترین گام در کسب موفقیت در کنکور است. مجموعه‌ی روان آموز پس از بررسی‌های فراوان و مصاحبه با رتبه‌های برتر این آزمون، لیستی از بهترین منابع کنکور ارشد علوم شناختی را دراختیار شما می‌گذارد. راهنمای مطالعه: کتاب‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، در سه دسته‌بندی قرار می‌گیرند. کتاب‌های سبز برای افرادی است که زمان زیادی تا کنکور ندارند و مطالعه و پیش زمینه‌ای هم ندارند. کتاب‌های آبی برای کسانی مناسب است که زمان کافی تا روز برگزاری کنکور دارند. این افراد در کنار کتاب‌های سبز می‌توانند از کتاب‌های آبی هم استفاده کنند اما باید بیشتر تمرکزشان را بر روی کتاب‌های سبز بگذارند. درنهایت کتاب های مشکی هستند که معمولا طراحان سوال به آن‌ها نگاه ویژه‌ای دارند. اما خواندن کتاب‌های مشکی هیچ اجباری ندارد چراکه در کتاب های سبز، تمامی مطالب آن‌ها به‌طور کامل پوشش داده شده‌است.)

منابع کنکور کارشناسی ارشد علوم شناختی (گرایش‌های: روانشناسی شناختی و توانبخشی شناختی)

روانشناسي بالينی | 20 سوال

  1. روانشناسی بالینی، جلد 1و2 روان‌آموز
  2. پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جان. نظریه‌های روان‌درمانی: نظام‌های روان‌درمانی، تحلیل میان‌نظری. ترجمه‌‌ی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
  3. ترال، تیموتی و پرینستاین، میچل. روان‌شناسی بالینی فیرس. ترجمه‌ی‌ فیروزبخت، مهرداد. (1401). تهران: انتشارات رشد.
  4. مارنات، گری گراث و رایت، جردن. راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روان‌پزشکان. ویراست ششم، ترجمه‌‌‌‌ی پاشاشریفی، حسن و نیکخو، محمدرضا. (1401). تهران: انتشارات سخن.
  5. اوتمر، اکهارد و اوتمر، زیگلیند. اصول مصاحبه‌ی بالینی براساس DSM-5. ترجمه‌ی نصراصفهانی، مهدی. (1401). تهران: انتشارات ارجمند.

 

در روانشناسی بالینی 1 و 2 از کدام منابع استفاده شده‎‌است؟

  • ترال، تیموتی و پرینستاین، میچل. روان‌شناسی بالینی فیرس. ترجمه‌ی فیروزبخت، مهرداد. (1401). تهران: انتشارات رشد.
  • مارنات، گری گراث و رایت، جردن. راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روان‌پزشکان. ویراست ششم، ترجمه‌ی پاشاشریفی، حسن و نیکخو، محمدرضا. (1401). تهران: انتشارات سخن.
  • گنجی، مهدی. روان‌شناسی بالینی آپدیت (DSM-5 (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
  • کرامر، جفری و برنستاین، داگلاس. روان‌شناسی بالینی: پل علم و عمل. (1400). ویراست نهم، ترجمه‌ی فیروزبخت، مهرداد. تهران: انتشارات ارسباران.
  • پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جان. نظریه‌های روان‌درمانی: نظام‌های روان‌درمانی، تحلیل میان‌نظری. ترجمه‌‌ی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
  • شاملو سعید. روانشناسی بالینی. (1401). تهران: انتشارات رشد.
  • ولز، آدریان. راهنمای عملی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی. ترجمه‌ی محمدخانی، شهرام. (1396). تهران: انتشارات ابن‌سینا.
  • یانگ، جفری و همکاران. طرحواره‌درمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. ترجمه‌ی حمیدپور، حسن و اندوز، زهرا. (1401). تهران: ارجمند.

درصد تطابق کتاب روانشناسی بالینی روان آموز با درس روانشناسی بالینی در کنکور ارشد 1402 = 95 درصد

متون روانشناسی| 25 سوال

  1. زبان روان‌ آموز 
  2. سیدمحمدی، یحیی. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. (1401). تهران: انتشارات روان. (سطح ضعیف)
  3. لیل، لیندا. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. ترجمه‌ی گنجی، مهدی. (1401). تهران: انتشارات ساوالان. (سطح متوسط)
  4. هاشمیان، کیانوش. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. (1395). تهران: انتشارات سمت. (سطح پیشرفته)
  5. سرچ مطالب انگلیسی از مباحث مطالعاتی از منابع مختلف مثل ویکی‌پدیا، مقالات و… 
  6. جهانشاهی، هادی و یوسف‌زاده بری، الناز. زبان عمومی زیر ذره‌بین (گرامر). (1402). تهران: انتشارات نگاه دانش.
  7. جهانشاهی، هادی و یوسف‌زاده بری، الناز. زبان عمومی زیر ذره‌بین (تست واژگان). (1402). تهران: انتشارات نگاه دانش.

در زبان روان‌ آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی استفاده شده‎‌است؟

  • Raymond Murphy (2002).  English grammar in use. Cambridge University Press.
  • Diana Hopkins, Pauline Cullen (2007). Cambridge Grammar for IELTS Without Answers. Cambridge University Press.
  • Educational Testing Service (2009). The Official Guide to the TOEFL Test. McGraw-Hill.
  • Educational Testing Service (2008). The Official Guide to the New TOEFL IBT. McGraw-Hill Education
  • Lin Lougheed (2016). IELTS Superpack. Barrons Educational Series.
  • Els Van Geyte (2012). Collins Reading for Ielts. HarperCollins Publishers
  • Betty Schrampfer Azar (2017). Understanding and Using English Grammar. CreateSpace Independent Publishing Platform.

درصد تطابق کتاب زبان روان، روان‌آموز با درس متون روانشناسی (زبان انگلیسی) در کنکور ارشد 1402 = 100 درصد

روانشناسي مرضي و كودكان استثنايی | 20 سوال 

  1. آسیب‌شناسی روانی روان‌آموز
  2. گنجی، مهدی. آسیب‌شناسی روانی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
  3. بارلو، دیوید و دیوراند، مارک. آسیب‌شناسی روانی. ترجمه‌ی فیروزبخت، مهرداد. (1402). تهران: انتشارات رسا.
  4. سادوک، بنجامین و همکاران. خلاصه روان‌پزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روان‌پزشکی بالینی. ویراست یازدهم، ترجمه‌ی رضاعی، فرزین. (1400). تهران: انتشارات ارجمند.
  5. هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان. آسیب‌شناسی روانی: دیدگاه‌های بالینی درباره‌ی اختلالات روانی براساس DSM-5 (متن کامل جلد 1 و 2). ویراست نهم، ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
  1. روان‌شناسی کودکان استثنایی روان‌آموز
  2. گنجی، مهدی. روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
  3. هالاهان، دانیل و کافمن، جیمز. دانش‌آموزان استثنایی. ویراست نهم، ترجمه‌ی‌ علیزاده، حمید و همکاران. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
  4. میلانی‌فر، بهروز. روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. (1400). تهران: انتشارات قومس.
  5. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت‌ا… . روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. (1401). تهران: انتشارات ارسباران.

در آسیب‌شناسی روانی روان‌آموز از کدام منابع استفاده شده‎‌است؟

  • نکات تکمیلی از کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5-TR.
  • گنجی، مهدی. آسیب‌شناسی روانی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
  • گنجی، مهدی. آسیب‌شناسی کودک و نوجوان: بر اساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
  • سادوک، بنجامین و همکاران. خلاصه روان‌پزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روان‌پزشکی بالینی. ویراست یازدهم، ترجمه‌ی رضاعی، فرزین. (1400). تهران: انتشارات ارجمند.
  • بارلو، دیوید و دیوراند، مارک. آسیب‌شناسی روانی. ترجمه‌ی فیروزبخت، مهرداد. (1402). تهران: انتشارات رسا.
  • هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان. آسیب‌شناسی روانی: دیدگاه‌های بالینی درباره‌ی اختلالات روانی براساس DSM-5 (متن کامل جلد 1 و 2). ویراست نهم، ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
  • دادستان، پریرخ. روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. (1398). تهران: انتشارات سمت.
  • مش، اریک و ولف، دیوید. روان‌شناسی مرضی کودک. ویراست ششم، ترجمه‌ی شریفی‌درآمدی، پرویز و دیگران. (1396). تهران: انتشارات ویرایش.
  • وایس، رابرت. آسیب‌شناسی روانی کودک و نوجوان. ویراست سوم، ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. (1399). تهران: انتشارات ارسباران.

در روانشناسی کودکان استثنایی روان‌آموز از کدام منابع استفاده شده‎‌است؟

  • گنجی، مهدی. روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
  • گنجی، مهدی. آسیب‌شناسی روانی براساس DSM-5. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
  • میلانی‌فر، بهروز. روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. (1400). تهران: انتشارات قومس.
  • سیف نراقی، مریم و نادری، عزت‌ا… . روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. (1401). تهران: انتشارات ارسباران.
  • افروز، غلامعلی. مقدمه‌ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی. (1401). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  • هالاهان، دانیل و کافمن، جیمز. دانش‌آموزان استثنایی. ویراست نهم، ترجمه‌ی علیزاده، حمید و دیگران. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
  • سادوک، بنجامین و همکاران. خلاصه روان‌پزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روان‌پزشکی بالینی. ویراست یازدهم، ترجمهی رضاعی، فرزین. (1400). تهران: انتشارات ارجمند.
  • مش، اریک و ولف، دیوید. روان‌شناسی مرضی کودک. ویراست ششم، ترجمه‌ی شریفی‌درآمدی، پرویز و دیگران. (1396). تهران: انتشارات ویرایش.
  • ارجمندنیا، علی‌اکبر و دیگران. روان‌شناسی آموزش کودکان با نیازهای ویژه. (1399). تهران: انتشارات سمت.
  • وایس، رابرت. آسیب‌شناسی روانی کودک و نوجوان. ویراست سوم، ترجمه سیدمحمدی، یحیی. (1399). تهران: انتشارات ارسباران.
  • وایس، رابرت. روان‌شناسی مرضی کودک و نوجوان. ترجمه گنجی، مهدی و دیگران. (1397). تهران: انتشارات ساوالان.

درصد تطابق کتاب های آسیب شناسی روانی و کودکان استثنایی روان آموز با درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی در کنکور ارشد 1402 = 80 درصد

روانشناسي رشد| 20 سوال

  1. روانشناسی رشد 1 و 2 روان‌آموز
  2. کرین، ویلیام. نظریه‌های رشد: مفاهیم و کاربردها. ویراست ششم، ترجمه‌‌ی خوی‌نژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا. (1401). تهران: انتشارات رشد.
  3. پاپالیا، دایان؛ الدز، سالی؛ فلدمن، روت. روان‌شناسی رشد و تحول انسان. ترجمه‌‌ی عرب قهستانی، داوود و دیگران. (1401). تهران: انتشارات سمت.
  4. برک، لورا. روانشناسی رشد. ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات ارسباران. جلد 1 و 2.
  5. منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. (1401). تهران: انتشارات سمت.
  6. دادستان، پریرخ و منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک 2: نظام‌های تحولی از روان‌تحلیل‌گری تا رفتارشناسی و نظام‌های عینی. (1400). تهران: انتشارات رشد.

 

 

در روانشناسی رشد 1 و 2 روان‌آموز از کدام منابع استفاده شده‎‌است؟

  • کرین، ویلیام. نظریه‌های رشد: مفاهیم و کاربردها. ویراست ششم، ترجمه‌ی‌ خوی‌نژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا. (1401). تهران: انتشارات رشد.
  • منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. (1401). تهران: انتشارات سمت.
  • دادستان، پریرخ و منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک 2: نظام‌های تحولی از روان‌تحلیل‌گری تا رفتارشناسی و نظام‌های عینی. (1400). تهران: انتشارات رشد.
  • برک، لورا. روانشناسی رشد: از لقاح تا کودکی. ترجمه‌ی‌ سیدمحمدی، یحیی. (1401). جلد اول. تهران: انتشارات ارسباران.
  • برک، لورا. روانشناسی رشد: از نوجوانی تا پایان زندگی. ترجمه‌‌ی سیدمحمدی، یحیی. (1401). جلد دوم. تهران: انتشارات ارسباران.
  • پاپالیا، دایان؛ الدز، سالی؛ فلدمن، روت. روان‌شناسی رشد و تحول انسان. ترجمه‌ی‌ عرب قهستانی، داوود و دیگران. (1401). تهران: انتشارات سمت.

درصد تطابق کتاب روانشناسی رشد روان‌آموز جلد 1 و 2 با درس روانشناسی رشد در کنکور ارشد 1402 = 90 درصد

علم‌النفس| 15 سوال

  1. علم‌النفس به زبان ساده‌ی روان‌آموز
  2. بنی‌جمالی، شکوه‌السادات و احدی، حسن. علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید. (1390). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
  3. احمدی، علی‌اصغر. روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. (1392). تهران: انتشارات امیر کبیر.
  4. کجباف، محمدباقر. علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی (روان‌شناسی اسلامی). (1394). تهران: انتشارات روان.

 

 

 

 

 

 

 

در علم‌النفس روان‌آموز از کدام منابع استفاده شده‎‌است؟

  • قرآن کریم
  • احمدی، علی‌اصغر. روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. (1392). تهران: انتشارات امیرکبیر.
  • اژه‌ای، جواد. روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی. (1395). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  • بنی‌جمالی، شکوه‌السادات و احدی، حسن. علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید. (1390). تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
  • حجتی، محمدباقر. روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی. (1389). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  • شیخ بهایی، کشکول، جلد 1.
  • طباطبایی، محمدحسین. بدایه‌الحکمه. (1391). ترجمه‌ی‌ شیروانی، علی. قم: انتشارات دارالعلم.
  • طباطبایی، محمدحسین. نهایه‌الحکمه. (1392). ترجمه‌ی‌ تدین، مهدی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. 
  • عثمان، عبدالکریم. روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی: مفهوم نفس و روان انسان. (1387). تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
  • کجباف، محمدباقر. علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی (روان‌شناسی اسلامی). (1394). تهران: انتشارات روان.
  • مطهری، مرتضی. فلسفه اخلاق. (1373). تهران: انتشارات صدرا.
  • مطهری، مرتضی. فطرت. (1386). تهران: انتشارات صدرا.
  • نجاتی، محمدعثمان. روانشناسی از دیدگاه دانشمندان مسلمان. ترجمه‌‌ی بهشتی، سعید. (1395). تهران: انتشارات رشد.

درصد تطابق کتاب علم النفس به زبان ساده روان آموز با درس علم النفس در کنکور ارشد 1402 = 93 درصد

آمار و روش تحقيق| 20 سوال

  1. آمار و روش تحقیق مدرسان شریف (اگر برای این درس، کلاس آموزشی می‌گذرانید، بهتر است جزوه یا منبع موردنظر استادتان را جایگزین کنید.)
  2. دلاور، علی. احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. (1399). تهران: انتشارات رشد.
  3. دلاور، علی. روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
  4. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. (1401). تهران: انتشارات آگه.
  5. حسن‌زاده، رمضان. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. (1397). تهران: انتشارات ساوالان.

روانشناسي فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان| 15 سوال

  1. روانشناسی فیزیولوژیک روان‌آموز
  2. خداپناهی، محمدکریم. روانشناسی فیزیولوژیک. (1401). تهران: انتشارات سمت.
  3. حائری روحانی، سیدعلی. فیزیولوژی اعصاب و غدد درون‌ریز. (1401). تهران: انتشارات سمت.
  4. انگیزش و هیجان روان‌آموز
  5. ریو، مارشال. انگیزش و هیجان. ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
  6. خداپناهی، محمدکریم. انگیزش و هیجان. (1401). تهران: انتشارات سمت.

در روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان روان‌آموز از کدام منابع استفاده شده‎‌است؟

  • خداپناهی، محمدکریم. روانشناسی فیزیولوژیک. ویراست سوم. (1401). تهران: انتشارات سمت.
  • حائری روحانی، سیدعلی. فیزیولوژی اعصاب و غدد درون‌ریز. (1401). تهران: انتشارات سمت.
  • معظمی، داوود. مقدمات نوروسایکولوژی. (1400). تهران: انتشارات سمت.
  • ریو، مارشال. انگیزش و هیجان. ترجمه‌ی‌ سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
  • خداپناهی، محمدکریم. انگیزش و هیجان. (1401). تهران: انتشارات سمت.

درصد تطابق کتاب های روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان روان آموز با درس فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان در کنکور ارشد 1402 = 86/6درصد

منابع کنکور کارشناسی ارشد علوم شناختی (گرایش: ذهن، مغز و تربیت)

دروس متون روانشناسی، روانشناسی رشد و آمار و احتمال دارای منابع یکسانی با گرایش های روانشناسی شناختی و توانبخشی شناختی دارند. منابع سایر دروس در ادامه آمده اند:

روانشناسی تربیتی | 20 سوال

  1. روانشناسی تربیتی روان آموز
  2. سانتراک، جان دبلیو. روانشناسی تربیتی. ترجمه‌ی سعیدی، شاهده؛ عراقچی، مهشید؛ دانشفر، حسین. (1400). تهران: انتشارات رسا.
  3. سیف، علی اکبر. روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش. (1401). تهران: انتشارات دوران.
  4. کدیور، پروین. روانشناسی یادگیری. (1401). تهران: انتشارات سمت.
  5. بیابانگرد، اسماعیل. روانشناسی تربیتی (روانشناسی آموزش و یادگیری). (1400). تهران: انتشارات ویرایش.
  6. اولسون، متیو؛ بی آر؛ هرگنهان. مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری. ترجمه‌ی سیف، علی اکبر. (1401). تهران: انتشارات دوران.

 

در روانشناسی تربیتی روان آموز از کدام منابع استفاده شده است؟

  • سیف، علی اکبر. روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش. (1401). تهران: انتشارات دوران.
  • سانتراک، جان دبلیو. روانشناسی تربیتی. ترجمه‌ی سعیدی، شاهده؛ عراقچی، مهشید؛ دانشفر، حسین. (1400). تهران: انتشارات رسا.
  • بیابانگرد، اسماعیل. روانشناسی تربیتی (روانشناسی آموزش و یادگیری). (1400). تهران: انتشارات ویرایش.
  • کدیور، پروین. روانشناسی یادگیری. (1401). تهران: انتشارات سمت.
  • اولسون، متیو؛ بی آر؛ هرگنهان. مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری. ترجمه‌ی سیف، علی اکبر. (1401). تهران: انتشارات دوران.

روانشناسی عمومی | 15 سوال

  1. روانشناسی عمومی روان‌آموز
  2. اتکینسون، ریتا و همکاران. زمينه‌ی روانشناسي هيلگارد. ترجمه‌ی براهني، محمدنقی و همکاران. (1400). تهران: انتشارات رشد.
  3. سانتراک، جان. زمینه‌ی روانشناسی سانتراک. ترجمه‌ی فیروزبخت، مهرداد. (1400). تهران: انتشارات رسا. جلد 1 و 2.
  4. گنجی، حمزه. روانشناسی عمومی. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.

در روانشناسی عمومی از کدام منابع استفاده شده‎‌است؟

  • اتکینسون، ریتا و همکاران. زمينه‌ی روانشناسي هيلگارد. ترجمه‌ی براهني، محمدنقی و همکاران. (1400). تهران: انتشارات رشد.
  • گنجی، حمزه. روانشناسی عمومی. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
  • سانتراک، جان. زمینه‌ی روانشناسی سانتراک. ترجمه‌ی فیروزبخت، مهرداد. (1400). تهران: انتشارات رسا. جلد 1 و 2.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته روانشناسی علوم شناختی در سال 1402

ظرفیت پذیرش رشته‌ی علوم‌شناختی در مقایسه با گرایش‌های شناخته‌شده‌تری مثل روانشناسی عمومی و بالینی بسیار کمتر است. در جدول زیر می‌توانید از ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های کشور برای رشته‌ی علوم‌شناختی در کنکور ارشد سال 1402 مطلع شوید.

جدول پذیرش رشته علوم شناختی دانشگاه‌ها در سال 1402

رشتهنوع دانشگاهدانشگاهگرایشظرفیت
روزانهشبانهخودگردان
علوم شناختیدولتیدانشگاه تهرانتوانبخشي شناختي11
دانشگاه شهيد بهشتي – تهرانتوانبخشي شناختي44
دانشگاه اصفهانروانشناسي شناختي22
دانشگاه تهرانروانشناسي شناختي11
دانشگاه سمنان (محل تحصیل دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مهدی شهر)روانشناسي شناختي5
دانشگاه شهيد بهشتي – تهرانروانشناسي شناختي11
دانشگاه شهيد مدني آذربايجان – تبريزروانشناسي شناختي9
دانشگاه شيرازروانشناسي شناختي77
دانشگاه علامه طباطبايي – تهرانروانشناسي شناختي4
دانشگاه فردوسي مشهدروانشناسي شناختي2
دانشگاه كردستان – سنندجروانشناسي شناختي6
غیرانتفاعیموسسه غيرانتفاعي علوم‌شناختي – تهرانتوانبخشي شناختي2
موسسه غيرانتفاعي علوم‌شناختي – تهرانروانشناسي شناختي2
دولتیدانشگاه شهيد چمران اهوازذهن، مغز و تربیت7
غیر انتفاعیموسسه غيرانتفاعي علوم‌شناختي – تهرانذهن، مغز و تربیت5

مجموعه‌ی علوم‌شناختی (شناور) در مقطع ارشد

تحصیل در رشته‌ی علوم‌شناختی، به‌عنوان یک علم میان‌رشته‌ای که تلفیقی است از روانشناسی، فلسفه، علوم اعصاب، علوم رایانه و هوش مصنوعی، از دو طریق ممکن است؛

  1. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی روانشناسی می‌توانند در کنکور کارشناسی‌ارشد، یکی از سه گرایش «روانشناسی شناختی»، «توان‌بخشی شناختی» و «ذهن، مغز و تربیت» را انتخاب کنند. این سه گرایش، به‌دلیل حوزه‌ی نظری و عملی نزدیک با روانشناسی، زیرمجموعه‌ی روانشناسی به‌شمار می‌روند و داوطلبان لازم نیست برای قبولی در این گرایش‌ها، منابع مطالعاتی مجزایی داشته‌باشند. همان‌طور که بالاتر گفته‌شد، دو گرایش روانشناسی شناختی و توان‌بخشی، زیرمجموعه‌ی کد ضریب 2 هستند و با گرایش‌های بالینی و بالینی کودک و نوجوان، منابع مشترک دارند. گرایش ذهن، مغز و تربیت هم کد ضریب 6 است که منابعش با گرایش تربیتی اشتراک دارد. 
  2. فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی همه‌ی رشته‌ها می‌توانند مجموعه‌ی علوم‌شناختی را که زیرشاخه‌ا‌ی از علوم پایه است، به‌عنوان رشته‌ی دوم (شناور) انتخاب کنند. در این حالت، داوطلبان حق انتخاب بیشتری دارند و می‌توانند در یکی از شش گرایش علوم‌شناختی، تحصیل کنند. در ادامه، با این گرایش‌ها و دروس امتحانی و ضرایبشان آشنا می‌شوید.

جدول گرایش‌ها، دروس امتحانی و ضرایب مجموعه‌ی علوم‌شناختی

رشته گرایش کد ضریب عناوین و ضرایب دروس امتحانی
  علوم شناختی 1) ذهن، مغز و تربیت 1 زبان عمومی و تخصصی، ضریب 2 روانشناسی شناختی، ضریب 2 آمار و روش‌تحقیق، ضریب 2 مبانی علوم اعصاب، ضریب 1 اصول علوم شناختی، ضریب 2
2) روانشناسی شناختی
3) توان‌بخشی شناختی
4) طراحی و خلاقیت
5) رسانه
6) مطالعات نظری هنر
 

نکته: داوطلبانی که علاوه‌بر رشته‌ی اصلی، داوطلب شرکت در رشته‌های ستاره‌دار به‌عنوان رشته‌ی دوم هستند، باید در مرحله‌ی ثبت‌نام، یک کارت جداگانه برای مجموعه‌ی امتحانی دوم تهیه کنند. جای نگرانی هم نیست، زمان آزمون رشته‌های شناور با کنکور مجموعه‌ی اصلی تداخل ندارد.

منابع کنکور ارشد علوم شناختی (شناور)

برای کنکور ارشد علوم شناختی، به‌عنوان رشته‌ی شناور، براساس تجربه‌ی سال‌های گذشته منابعی پیشنهاد شده‌است. در ادامه، لیست این منابع را به‌تفکیک دروس امتحانی کنکور، می‌بینید.

زبان عمومی

  1. 504 واژه‌ی ضروری تافل

  2. اناری، شهاب. گرامر کاربردی زبان انگلیسی. (1388). تهران: انتشارات مبتکران

  3. فرزام، عباس. زبان انگلیسی. (1395). تهران: انتشارات باستان.

  4. نظری تیموری، ابراهیم. تافل کاربردی رهنما. (1393). تهران: انتشارات رهنما.

  5. دانشوری، رضا؛ بابایی، سیامک؛ دانشوری، محمدحسین. 504 واژه کاملاً ضروری. (1397). تهران: انتشارات جنگل.

زبان تخصصی

  1. لیل، لیندا. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. ترجمه‌ی گنجی، مهدی. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
  2. Goldstein, E. Bruce. Cognitive Psychology. (2018). Cengage Learning.
  3. آیزنک، مایکل. فرهنگ توصیفی روانشناسی شناختی. ترجمه‌ی خرازی، علی‌نقی. (1397). تهران: انتشارات نی.
  4. هاشمیان، کیانوش. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. (1395). تهران: انتشارات سمت.

روانشناسی شناختی

  1. هیلگارد، ارنست؛ اسمیت، ادوارد؛ اتکینسون، ریتا. زمینه‌ی روانشناسی هیلگارد. ترجمه‌ی پورافکاری، نصرت‌الله. (1390). تهران: انتشارات آینده‌سازان.
  2. گنجی، حمزه. روانشناسی عمومی. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
  3. سانتراک، جان. دبلیو. زمینه‌ی روانشناسی سانتراک. ترجمه‌ی فیروزبخت، مهرداد. (1399). تهران: انتشارات رسا.
  4. کرمی نوری، رضا. روانشناسی حافظه و یادگیری: با رویکردی شناختی. (1386). تهران: انتشارات سمت.

  5. کین، مارک و آیزنک، مایکل. روانشناسی شناختی. ترجمه‌ی رهنما، اکبر و فریدی، محمدرضا. (1400). تهران: انتشارات آییژ.

  6. استرنبرگ، رابرت و استرنبرگ، کارین. روانشناسی شناختی. ترجمه‌ی خرازی، سیدکمال و حجازی، الهه. (1399). تهران: انتشارات سمت.

اصول علوم شناختی

  1. فردنبرگ، جی و دیگران. علوم‌شناختی: مقدمه‌ای بر مطالعه‌ی ذهن. ترجمه‌ی مهرورزی، علی و دیگران. (1389). تهران: انتشارات موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
  2. حاتمی، علی. درباره‌ی علم شناختی: هوش مصنوعی، روان‌شناسی، زبان‌شناسی، علم اعصاب و فلسفه ذهن. (1401). تهران: انتشارات امیرکبیر.
  3. حائری روحانی، سیدعلی؛ قاسمی زاده، زهرا؛ علی‌جان‌پور، سکینه. فیزیولوژی پزشکی گانونگ 2019. (1398). تهران: انتشارات اندیشه‌ی رفیع.
  4. لانگستاف، آلان. یادداشت‌های علوم اعصاب. ترجمه‌ی معظمی، داوود. (1398). تهران: انتشارات سمت.
  5. کالات، جیمز. روانشناسی فیزیولوژیک. ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
  6. حائری روحانی، سیدعلی. فیزیولوژی اعصاب و غدد درون‌ریز. (1400). تهران: انتشارات سمت.
  7. کرمی نوری، رضا. روانشناسی حافظه و یادگیری: با رویکرد شناختی. (1401). تهران: انتشارات سمت.
  8. تاگارد، پاول. ذهن: در آمدی بر علوم شناختی. ترجمه‌ی گلشائی، رامین. (1402). تهران: انتشارات سمت.

آمار و روش‌تحقیق

  1. دلاور، علی. احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. (1401). تهران: انتشارات رشد.

  2. آذر، عادل و مومنی، منصور. آمار و کاربرد آن در مدیریت. (1401). تهران: انتشارات سمت.

  3. دلاور، علی. روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.

  4. کامپنهود، لوک‌وان و کیوی، ریمون. روش تحقیق در علوم اجتماعی (نظری و عملی). ترجمه‌ی نیک‌گهر، عبدالحسین. (1401). تهران: انتشارات توتیا.

  5. هومن، حیدرعلی. شناخت روش علمی در علوم رفتاری. (1392). تهران: انتشارات سمت.

  6. سکاران، اوما. روش‌های تحقیق در مدیریت. ترجمه‌ی صائبی، محمد و شیرازی، محمود. (1386). تهران: موسسه‌ی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی.

  7. افراخته، حسن. رویکردها و روش‌های تحقیق در برنامه‌ریزی منطقه‌ای. (1390) تهران: پرهام نقش.

مبانی علوم اعصاب

  1. گیج، نیکول و بارس، برنارد. مبانی علوم اعصاب شناختی: راهنمای مقدماتی. ترجمه‌ی خرازی، سیدکمال. (1399). تهران: انتشارات سمت.
  2. حقگو، حجت‌الله. مبانی علوم اعصاب (نوروساینس). (1390). تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی.
  3. زرقی، افسانه؛ زالی، علیرضا؛ اشرفی، فرزاد؛ صدیقی، امیرسعید. علوم اعصاب شناختی. (1390). تهران: انتشارات آبگین یاران.

جزوات علوم شناختی کنکور ارشد روانشناسی

اگر یکی از دغدغه‌های شما هم کمبود زمان و حوصله برای خلاصه‌‌نویسی و جزوه‌‌برداری است، پیشنهاد ما به شما دریافت جزوه‌های الکترونیکی روان آموز است. این جزوه‌ها با بیانی شیوا مهم‌ترین نکات را به ساده‌ترین روش ممکن به مخاطب آموزش می‌دهند و به دلیل الکترونیکی بودن، قابل دسترسی در هر زمان و مکانی هستند. برای دریافت بر روی جزوات کنکوری روان آموز کلیک کنید.

جزوات کنکوری روان آموز

کتاب‌‌های جامع کنکور ارشد روانشناسی علوم شناختی

ارزشمند‌ترین قسمت از زندگی یک فرد کنکوری، زمان اوست. هرچه داوطلب کنکور بتواند از این زمان بهینه‌تر استفاده کند، شانس قبولی‌اش در کنکور ارشد بیشتر است. نظرتان چیست به‌جای چند منبع حجیم و قطور از یک منبع جامع استفاده کنید که شامل درسنامه‌ی قوی، تست‌های کنکوری و نکات باشد؟ روان آموز با کمک اساتید این حوزه، رتبه‌های برتر و همچنین بررسی و تحلیل کنکور‌های گذشته کتاب‌های جامعی جمع‌آوری کرده‌است. شما با مطالعه‌ی منابع جامع دروس رشته‌ی علوم‌شناختی بی‌نیاز از هرگونه منبع و کتاب‌ تست می‌شوید. برای دانلود رایگان بخشی از این منابع و درصورت تمایل خرید آن‌ها، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

کتاب‌های جامع روان آموز