فهرست مطالب
محصول پیشنهادی: بانک تست تألیفی روان آموز (850 تست تألیفی بههمراه پاسخنامۀ جامع و تشریحی)
💡 برای مشاهدهی کامل نکته و تستها بر روی هر تست کلیک کنید
🔻نکته و تست های روانشناسی بالینی
1. سه جنبهی هوش از دیدگاه استرنبرگ کدامند؟ (کنکور 85) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) روابط، بافتاری و تلویحات
2) واحدها، طبقات، تجربه ای
3) عملیات ها، مولفه ای و محصولات
4) مولفه ای، تجربه ای و بافتاری
پاسخ: گزینۀ 4 | استرنبرگ، یک مفهوم کلی به نام هوش موفق را ارایه کرده است و آن را شامل سه جنبه می داند:
تحلیلی یا مولفه ای: فرآیندهای ذهنی مورد استفاده در حل مسائل
خلاق یا تجربه ای: توانایی مواجهه با موقعیت های جدید از طریق استفاده از مهارت ها و دانش از پیش موجود.
عملی یا بافتاری: توانایی سازگار شدن با محیط، موقعت و فرهنگ.
2. مفهوم مستتر در شعر «شمع از برق مکرر بر شود، خاک از تاب مکرر زر شود» در کدام تکنیک رفتاردرمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟ (ارشد 94) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) خاموشی
2) تمرین رفتاری
3) انزجار درمانی
4) کنترل محرک
پاسخ: گزینۀ 2 | طراحان محترم در مبحث رفتاردرمانی خیلی خوش ذوق بوده اند، شاید به این خاطر که قصد دارند خشک بودن این درمان را تا حدی تلطیف کنند! شعر مطرح شده در صورت سوال نمونه ای از تمرین رفتاری است که در آن فرد به انجام رفتار یا مهارتی که قصد پرورش آن را دارد پرداخته و تقویت و بازخورد دریافت می کند.
3. کدام مقیاس از این مقیاس های آزمون MMPI، یک مقیاس غیربالینی است؟ (ارشد 95) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) Hs
2 ) MF
3) Hy
4) pa
پاسخ: گزینۀ 2 | مقیاس مردانگی- زنانگی (MF) یک مقیاس بالینی نیست زیرا هیچ یک از نشانه های بیماری را ارزیابی نمی کند و اطلاعات بالینی فراهم نمی سازد. اما فایده اصلی آن این است که میتواند برای سایر مقیاس ها رنگ و بوی خاصی فراهم کند و باید هنگام تفسیر سایر مقیاس ها به نمره آن توجه کرد.
مطلب مرتبط: منابع ارشد روانشناسی بالینی
4. در مقیاس های بالینی چندوجهی میلون (MCMI-III) حرف B نماد کدام مورد است؟ (کنکور 98) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) وابستگی به الکل
2) اختلال شخصیت افسرده
3) اختلال دوقطبی
4) اختلال جسمانی شکل
پاسخ: گزینۀ 1 | MCMI-III شامل مقیاس هایی در 5 گروه است:
شاخص تغییردهنده (اصلاحی): افشاگری (X)، مطلوب بودن (Y)، تحقیر (Z)، روایی (V)
الگوهای شخصیت بالینی: اسکیزوئید (1) وابسته (3)، ضداجتماعی (A6)، نافعال-پرخاشگر یا منفی گرا (A8)، اجتنابی (A2)، نمایشگر (4)، پرخاشگر (B6)، خودناکام ساز (B8)، افسرده (B2)، خودشیفته (5)، جبری (7)
آسیب شناسی شدید شخصیت: اسکیزوتایپی (S)، مرزی (C)، پارانویایی (P)
نشانگان بالینی: اضطراب (A)، جسمانی شکل (H)، دوقطبی: مانیایی (N)، افسرده خویی (D)، وابستگی به الکل (B)، وابستگی به دارو (T)، فشار روانی پس از آسیب (PT)
نشانگان شدید: اختلال فکر (SS)، افسرگی عمده (CC)، اختلال هذیانی (PP)
5. اتحاد درمانی شامل کدام مولفه ها میشود؟ (ارشد 98) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) همدلی و تخصص درمانگر
2) همدلی و گرایش نظری درمانگر
3) پیوند های هیجانی و درک متقابل
4) تلاش بیمار و نوع اختلال
پاسخ: گزینه 3 | اتحاد درمانی شامل این ابعاد است:الف) پیوندهای هیجانی شکل گرفته بین درمانگر و مراجع (مثل اعتماد و علاقه)،ب) درک متقابل و مشترک از کاری که قرار است انجام شود ( تکالیف ) و آنچه قرار است حاصل شود (اهداف)
6. جمله «اگر کاری را نتوانم به طور کامل انجام دهم، آن کار اصلا ارزش انجام دادن ندارد» بیانگر کدام نوع خطای شناختی است؟ (ارشد98) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) بیش برآورد وقوع رویدادها
2) برآورد بیش از حد کنترل برانجام کارها
3) تفکر بر اساس معیارهای همه یا هیچ
4) برآورد بیش از حد مسئولیت نسبت به کارها
پاسخ: گزینه 3 | تفکر دو مقوله ای / همه یا هیچ یعنی هرچیزی یا در این انتها قرار دارد یا در انتهای دیگر. در این مثال شخص میگوید یا کار باید کامل انجام شود (همه) یا اصلا ارزش ندارد (هیچ)
7.محدودیت های کدام رویکرد در زمینه رفتار و برخورد با بیماران بیشتر است؟ (سراسری 99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) گشتالت
2) وجودگرایی
3) مراجعمحور
4) روانتحلیلگری
پاسخ: گزینه 3 | رویکرد مراجع محور در زمینه رفتار و برخورد با بیماران نسبت به سه رویکرد دیگر بیشترین محدودیت را دارد.
محصول مرتبط: کتاب جامع روانشناسی بالینی ارشد روانآموز
🔻نکته و تست های روانشناسی رشد
1. کدام یک از گزینه های زیر در مورد دوره های حساس رشد صادق است؟ ( ارشد 89 ) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) بحران های حاصل از آن غیر قابل جبران است.
2) هنوز توافق کامل در این زمینه به وجود نیامده است.
3) این دوره، مخصوص بعضی از موجودات است.
4) دوره های حساس رشد در نتیجه تحقیقات فروید شکل گرفت.
پاسخ: گزینه 2 | دوره حساس در نوزاد حیوان و انسان دیده شده است. گرچه این درست است که دوره حساس محدودیت زمانی دارد اما پژوهش این دیدگاه که دوره حساس دوره ای کاملا ثابت است را مورد تردید قرار داده اند و در تعیین دقیق سن این دوره دچار مشکل هستند. کردارشناسان معتقدند که اگر نوزاد در این سنین از تعاملات مناسب برخوردار نشود ممکن است اثرات غیرقابل جبرانی رخ دهد اما این که هنوز محدوده زمانی این دوره مشخص نیست، نشان میدهد که نمی توان به درستی گفت که این اثرات غیرقابل جبران هستند یا خیر. بنابراین بهترین پاسخ گزینه2 است
2. کدام عامل به درک اصول اخلاقی در نوجوانان کمک می کند؟ (بهداشت 90) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) موعظه ملایم و تهدید
2) هنوز توافق کامل در این زمینه به وجود نیامده است.
3) تعارض اخلاقی با همسالان
4) زندگی در جوامع ساده
پاسخ: گزینه 3 | از نظر پیاژه پیشرفت در درک اصول اخلاقی به علت پیشرفت در درک دیدگاه دیگران است که از رشد شناختی و تعامل با همسالان حاصل می شود. از نظر کلبرگ دو چیز در رشد درک اخلاقی نقش دارد که با نظر پیاژه هماهنگ است: 1) رو به رو شدن با مسائل اخلاقی و توجه به نقاط ضعف استدلال خویش، 2) پیشرفت در درک دیدگاه دیگران.
3. آخرین مرحله تحول رابطه موضوعی در نظر اشپیتز کدام است؟ (کنکور 93) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) رابطه موضوعی من
2) رابطه موضوعی با تعامل هیجانی
3) پیش عملیاتی
4) شی لیبیدویی به معنای دقیق کلمه
پاسخ: گزینه 3 | از نظر اشپیتز رابطه موضوعی طی سه مرحله شکل می گیرد: بدون موضوع یا بدون شی، در راه موضوع، شی لیبیدویی به معنی واقعی کلمه.
4. انجام اعمال متنوع برای دستیابی نتایج متفاوت، مربوط به کدام یک از مراحل تحول شناختی پیازه است؟ (ارشد96) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) درونی شدن طرحواره ها
2) واکنش های چرخشی ثالث
3) واکنش های چرخشی ثانویه
4) هماهنگی طرحواره های ثانویه
پاسخ: گزینه 2 | در مرحله سوم حسی حرکتی(واکنشهای چرخشی ثانویه)، نوزاد عمل واحدی را برای یک نتیجه واحد انجام میدهد. در مرحله چهارم(هماهنگی طرحواره های ثانویه)، دو عمل مجزا را برای رسیدن به یک نتیجه واحد انجام میدهد. در مرحله پنجم(واکنش های چرخشی ثالث) اعمال متفاوتی را برای دستیابی به نتایج متفاوت انجام میدهد( مثلا پرتاب کردن مختلف توپ برای شنیدن صداهای مختلف حاصل از آن).
5. نوعی از خودمیان بینی که ناشی از «ظهور بین ممکن» در ذهن است، در کدام دوره تحول مشاهده می شود؟ (کنکور 97) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) پیش عملیاتی
2) حسی-حرکتی
3) عملیات صوری
4) عملیات عینی
پاسخ: گزینه 3 | بزرگترین خصیصه فکری نوجوان، ظهور بعد ممکن است. نوجوان در این مرحله در مورد انواع احتمالات ممکن فکر می کند و آن ها را به آزمایش می گذارد. او با یک ساده اندیشی خود را واجد ظرفیت نامتناهی می داند و به همین دلیل طرح های تغییر و اصلاح جامعه را دارد و می کوشد خود را با واقعیت های اجتماعی قابل تصور و از نظر او ممکن که دورتر از واقعیت کنونی است، سازش دهد که این ها به نوعی از خودمیان بینی در نوجوانی اشاره دارند.
6. هنگامی که کودک تصور کند «شب هوا تاریک میشود برای آنکه انسان بخوابد» با کدام نمونه خودمیان بینی سروکار داریم؟ (دکتری99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) علّی
2) زمانی
3) فضایی
4) تخیلی
پاسخ: گزینه 1 | انواع خودمیان بینی های مستقیم در دوره پیش عملیاتی پیاژه عبارتند از فضایی، زمانی و علّی.
خودمیان بینی زمانی: بزرگتر و کوچکتر بودن را با توجه به بلند یا کوتاه بودن در نظر میگیرند نه سن.
خودمیان بینی علّی: فکر میکند هر چیزی در طبیعت برای هدفی که او فکر میکند ایجاد شده است.
خودمیان بینی فضایی: نمیتواند موقعیت را از دید طرف مقابل ببیند.
محصول مرتبط: کتاب جامع روانشناسی رشد ارشد و دکتری روانآموز
🔻نکته و تست های روانشناسی عمومی
1. کدام رویکرد روان شناختی، بر تجربه های ذهنی و انگیزش در جهت خودشکوفایی تاکید می کند؟ (سراسری 87) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) پدیدار شناختی
2) روان شناسی فرهنگ نگر
3) روان تحلیل گری
4) شناختی
پاسخ: گزینه 1 | رویکرد پدیدارشناختی به عنوان نیروی سوم یا بدیلی برای رویکردهای رفتارگرایی و روان کاوی است و بر نحوه تفسیر فرد از رویدادها و تجربه های خصوصی فرد (دیدگاه خصوصی فرد درباره جهان) تاکید می کند. این رویکرد به جای تاکید بر تکانه های ناهشیار و تجربه های دوران کودکی، بر دیدگاه ذهنی و شخصی فرد درباره آن چه هم اکنون در حال وقوع است، تاکید دارد. هم چنین این رویکرد بر تجربه های ذهنی و انگیزش در جهت خودشکوفایی تاکید می کند.
2. بیشترین نرخ پاسخدهی مربوط به کدام برنامه تقویتی است؟ ( سراسری 97) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) فاصلهای ثابت
2) فاصلهای متغیر
3) نسبتی متغیر
4) نسبتی ثابت
پاسخ: گزینه 3 | انواع برنامه های تقویتی:
برنامه نسبتی ثابت: در این برنامه تقویت به تعداد پاسخهای جاندار بستگی دارد و تعداد پاسخ ها ثابت است مثل کارگری که بر حسب مقدار کار انجام شدهاش پاداش میگیرد.
برنامه نسبتی متغیر: آزمودنی به طور متوسط پس از چند پاسخ معین، تقویت دریافت میکند، ولی تعداد پاسخهای لازم به نحو غیرقابل پیشبینی متغیر است.
برنامه فاصلهای ثابت: جاندار پس از گذشت مدت زمانی از تقویت قبلی، در برابر اولین پاسخش تقویت دریافت میکند.
برنامه فاصلهای متغیر: باز هم تقویت وابسته به سپری شدن فاصله زمانی معین است، ولی این فاصله زمانی به طرزی غیرقابل پیشبینی تغییر میکند.
بیشترین نرخ پاسخدهی مربوط به برنامه نسبتی متغیر است.
3. اگر فردی در جهت تغیر رفتار ناسازگارانه با ثبت دقیق رفتارهای خود انواع موقعیت هایی که رفتار ناسازگارانه را سبب شده است و انواع پاسخ هایی را که با آن ها سازگار است را پایش کند، از کدام راهبرد استفاده کرده است؟ (ارشد98) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) نظارت
2) ارزشیابی
3) خود تنظیمی
4) برنامه ریزی
پاسخ: گزینه 3 | خودگردانی عبارت است از پایش و مشاهده رفتار خود و استفاده از فنون گوناگونی مثل تقویت خویشتن، تنبیه خویشتن، کنترل شرایط محرک ها و دادن پاسخ های ناهمساز برای تغیر رفتار ناسازگار.
مطالب مرتبط: منابع ارشد روانشناسی عمومی
4. «از میان اشیا همانند، آن هایی که نزدیک تر به خط افق باشند، دورتر ادراک می شوند»؛ این پدیده مربوط به کدام یک از نشانه های ادراک فاصله است؟ (کنکور 99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) ارتفاع نسبی
2) اندازه نسبی
3) پوشانندگی
4) عمق نمایی
پاسخ: گزینه 1 | نشانه اول اندازه نسبی است. وقتی به تصویر ردیفی از اشیای همانند اما متفاوت از لحاظ اندازه نگاه کنیم، اشیای کوچکتر در فاصله دورتری به نظر می آیند. دومین نشانه پوشانندگی است. اگر شیء طوری در تصویر قرار گرفته باشد که مانع دیده شدن شیء دیگری گردد، شیء پوشاننده نزدیک تر به نظر می آید. نشانه سوم ارتفاع نسبی است. از میان اشیاء همانند، آن هایی که نزدیک تر به خط افق باشند، دورتر ادراک می شوند. نشانه چهارم عمق نمایی خطی است. هنگامی که خطوط موازی، همگرا به نظر آیند، طوری ادراک می شوند که گویی در دور دست ناپدید می گردند (خط آهن). نشانه پنجم سایه و تیرگی است.
5. در کدام دوره تحول، افراد بیشتری میزان خواب رم (REM) را تجربه میکنند؟ (ارشد 99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) نوزادی
2) نوجوانی
3) میانسالی
4) سالمندی
پاسخ: گزینه 1 | الگوی چرخه های خواب با افزایش سن تغیر میکنند؛ برای مثال، نوزادان تقریبا نیمی از مدت خواب خود را در خواب REM میگذرانند؛ درحالیکه افراد مسن، مراحل 3و 4 را معمولا به مدت کوتاه تری تجربه میکنند.
محصول مرتبط: کتاب جامع روانشناسی عمومی ارشد روانآموز
🔻نکته و تست های آسیب شناسی روانی
1. در کدام اختلال تحریف هایی در ادراک های ذهن-بدن، به طور مکرر و بدون تحریک شدگی روی می دهد؟ (کنکور 91) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) گریز تجزیه ای
2) مسخ شخصیت
3) هویت تجزیه ای
4) یادزدودگی تجزیه ای
پاسخ: گزینه 2 | DSM خصوصیات گسست از خویشتن (مسخ شخصیت) را احساس پایدار یا عودکننده بیگانگی یا جدایی از خود می داند؛ احساس اینکه واقعا وجود ندارد، از خودش جدا شده است یا یک مشاهده گر است و از بیرون به خودش نگاه می کند.
2. شخصی که خودبیمارانگاری (هیپوکندری) دارد، کدام مکانیسم دفاعی را به صورت برجسته استفاده می-کند؟ (سراسری 97) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) انکار
2) جداسازی
3) دلیلتراشی
4) همانندسازی
پاسخ: گزینه 3 | اکثر افرادی که قبلا تشخیص هیپوکندریا میگرفتند، اکنون تشخیص اختلال سوماتیک سمپتوم میگیرند. افراد مبتلا به هیپوکندری باور دارند به نوعی بیماری مبتلا هستند و بر این باور خود اصرار دارند، آن ها به طور مداوم پزشک خود را عوض میکنند اما قانع نمیشوند. آنها نشانههای بدنی خود را به بیمار بودن تعبیر میکنند. این امر شبیه مکانیزم دلیل تراشی است که فرد با ارایه توجیهات مختلف روی باور خود اصرار میورزد.
3. خانم 35ساله ای از خلق منفی، پراشتهایی، پرخوابی، کمبود انرژی و کاهش تمرکز و وجود آنها برای مدت سه سال شکایت دارد. اگرچه روزهایی کمتر از دوماه بهبودی داشته است. تشخیص احتمالی کدام مورد است؟(دکتری 97) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) افسردگی اساسی
2) اختلال شخصیت افسرده
3) افسردگی مداوم
4) افسردگی مضائف
پاسخ: گزینه 3 | مشخصه اختلال افسردگی دائم، خلق افسرده در اکثر ساعات روز و اکثر روزها به مدت حداقل دو سال (برای کودکان و نوجوانان یک سال) است. در طول دوره، هرگز پیش نیامده که فرد بیش از دوماه بدون سمپتوم باشد.
4. کدام اختلال در مرحله REM خواب اتفاق می افتد؟ (ارشد 98) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) کابوس ها
2) خواب گردی ها
3) وحشت های شبانه
4) نارکولپسی
پاسخ: گزینه 1 | کابوس های شبانه معمولا در خواب REM ( نیمه دوم اپیزود خواب ) رخ میدهند و اکثرا نزدیک صبح هستند.دقت کنید که نارکولپسی ورود ناگهانی به خواب REM است نه اینکه در خواب REM رخ دهد. وحشتزدگی شبانه و خواب گردی در خواب NREM رخ میدهند.
5. عبارت «کشیدگی عضلانی تمام بدن را در بر میگیرد و معمولا در زمان بیداری افزایش و در زمان خواب کاهش می یابد» توصیف کننده کدام نوع فلج مغزی است؟ (ارشد1400) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) آتاسیک
2) دیس کینتیک
3) آتتوئید
4) دوشن
پاسخ: گزینه 2 | در فلج مغزی از نوع دیس کنتیک، اختلال تونوس ماهیچه ای کل بدن را در برمیگیرد. کشیدگی ماهیچه ای فرد به طور دائم تغیر میکند، در هنگام بیداری در حد بالا و به هنگام خواب در حد پایین است.
6. حداقل سن برای تشخیص بی اختیاری ادرار باید چند سال باشد؟ (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) 6
2) 5
3) 4
4) 3
پاسخ: گزینه 2 | سن تقویمی برای تشخیص بی اختیاری ادرار حداقل 5 سال است.
محصول مرتبط: کتاب جامع آسیب شناسی روانی ارشد و دکتری روانآموز
🔻نکته و تست های کودکان استثنایی
1. بر اساس نتایج تحقیقات، نارسا کنش وری در کدام یک از مناطق مغزی در افراد LD کمتر قابل مشاهده است؟ ( کنکور 93) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) قطعه پسسری
2) شکنج آنگولار
3) پلانیوم گیجگاهی
4) نیمکره چپ
پاسخ: گزینه 1 | LD مخفف learning disorder یا اختلال یادگیری است. به نظر می رسد که یکی از علل دیسلکسیا و دیسگرافیا، نابهنجاری در منطقه پیشانی- آهیانه ای باشد. شکنج آنگولار و قسمت های گیجگاهی نیمکره چپ این افراد فعالیت و تقارن کمتری نسبت به نیمکره راست دارد. همچنین در قسمت پشتی منطقه زبان نیز نابهنجاری هایی در تعداد نورون ها و نظم آن ها دیده می شود.
2. در کدام نوع ارزشیابی، ارزشیابی توسط معلم کودک و نه توسط روانشناسان و دیگر ارزیابان صورت میگیرد؟ (سراسری 93) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) فرآیندی
2) تکوینی
3) مقطعی
4) ساختاریافته
پاسخ: گزینه 2 | روش ارزشیابی تکوینی (مرحله ای) یک نوع ارزیابی رفتارهای کودک توسط معلم، نه روانشناس است که مستقیما در کلاس انجام می شود. این ارزشیابی، در پایان هر بخش یا هر فصل از محتوای آموزشی به منظور بررسی پیشرفت تدریجی در یادگیری دانش آموزان و اصلاح روش تدریس معلم صورت میگیرد.
3. ویژگی کودکان مبتلا به لالی انتخابی کدام است؟ (ارشد 93) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) سابقه رشد زبان طبیعی
2) سابقه رشد زبان غیرطبیعی
3) سابقه رشد زبان به دلیل آسیب مغزی غیرطبیعی است.
4) رشد زبان طبیعی تا 3 سالگی و سپس حالت غیر طبیعی
پاسخ: گزینه 1 | کودکان مبتلا به اختلال سکوت انتخابی (لالی گزینشی) توانایی صحبت کردن را دارند و مشکل فیزیکی برای تکلم ندارند ولی احتمالا به دلیل اضطراب اجتماعی شان ترجیح میدهند در برخی موقعیت ها صحبت نکنند.
4. ویژگی مشترک و اصلی تمام اختلال های طیف اوتیسم در کدام مهارت است؟ ( ارشد 94) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) اجتماعی
2) حرکتی
3) شناختی
4) زبانی
پاسخ: گزینه 1 | ویژگی مشترک تمام اختلالاتطیف اوتیسم، مشکل در تعاملات اجتماعی است. طبق DSM-5دو ویژگی اصلی اختلال طیف اوتیسم عبارت اند از: 1) نقص در ارتباط اجتماعی و تعامل اجتماعی و 2) رفتارها، علایق و فعالیت های محدود و تکراری
5. طبق دیدگاه دانشمندان، «لفظ گیرایی یا ناواقعیتی کلامی» در کدام گروه از دانش آموزان ملاحظه می شود؟ (ارشد 96) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) نابینا
2) ناشنوا
3) درخودمانده
4) دارای اختلال یادگیری
پاسخ: گزینه 1 | به اعتقاد توماس کاتس فورث، کودکان نابینا در مورد چیزهایی صحبت می کنند که نمی توانند آن ها را حس کنند مثل آسمان آبی. او استفاده از این کلمات بدون توجه به دانش عینی را لفظ گرایی یا زبان شفاهی غیرواقعی نامید.
6. کدام مورد در تعریف کودکان با اختلالات رفتاری نادرست است؟ ( ارشد97 ) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) به طور دائم کشمکش های اجتماعی دارند.
2) به طور دائم برای خودشان مشکل می آفرینند.
3) معمولا رفتار مناسب با سن را نشان میدهند.
4) با ناراحتی های شخصی و شکست تحصیلی رو به رو میشوند.
پاسخ: گزینه 3 | اکثر تعاریف، بر این فرض استوارند که کودکان مبتلا به اختلال رفتاری یا ناراحتی های شدید هیجانی به طور دائم رفتار نا مناسب سنشان را نشان میدهند و در نتیجه، با کشمکش های اجتماعی، ناراحتی های شخصی و شکست های درسی رو به رو میشوند.
7. انقباض غیر ارادی ماهیچه ها چه نام دارد و در کدام دسته از طبقه بندی فلج مغزی قرار میگیرد؟ (ارشد99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) آنتوز- حرکتی
2) اسپاتیک – حرکتی
3) آنتوز – جایگاهی
4) اسپاتیک – جایگاهی
پاسخ: گزینه 2 | فلج مغزی اسپاتیک (هرمی،انقباضی) مربوط به تنود و گرفتگی عضلانی است. کشیدگی ماهیچه ای بسیار بالاست و با فعالیت فیزیکی بیشتر میشود. ماهیچه ها و مفاصل سفت و خشک هستند. حرکت اعضای بدنی که درگیر فلج مغزی هستند بسیار محدود است. همچنین حرکات لرزشی و ناهماهنگ نیز به چشم میخورد.
محصول مرتبط: کتاب جامع روانشناسی کودکان استثنایی روانآموز
🔻نکته و تست های آمار و روش تحقیق
1. در یک نمونه تصادفی 50 نفری از نوجوانان، میانگین سن 15 و انحراف استاندارد آن 3 است. واریانس سن این نمونه بعد از گذشت 5 سال، کدام است؟ (کنکور 98) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) 3
2) 9
3) 15
4) 20
پاسخ: گزینه 2 | میانگین سنی این گروه برابر با 15، انحراف استاندارد برابر با 3 و واریانس برابر با 9 است. با گذشت 5 سال سن هر کدام از این افراد 5 سال بیشتر می شود. این وضعیت مانند زمانی است که تمامی داده ها را با عدد ثابت 5 جمع کنیم. اگر تمامی داده ها با عدد ثابتی جمع شوند، میانگین آن ها نیز با همان عدد ثابت جمع می شود، اما در انحراف استاندارد و واریانس این مجموعه تغییری ایجاد نخواهد شد؛ لذا واریانس سنین این افراد با گذشت 5 سال همچنان 9 است.
2. برای پاسخ به سوال «حجم نمونه پژوهش چقدر باید باشد؟» از کدام مورد می توان استفاده کرد؟ (کنکور 99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) فراتحلیل
2) تحلیل ثانویه
3) تحلیل عاملی
4) تحلیل توان آزمون
پاسخ: گزینه 4 | حجم نمونه با استفاده از فرمول های مختلف محاسبه می شود. عواملی که بر حجم نمونه اثر دارد شامل موارد زیر است: سطح معناداری (α)، واریانس جامعه (σ2)، توان آزمون (β-1) و میزان تفاوت بین µ1 و µ2 که پژوهشگر مایل است به آن پی ببرد. هر چه حجم نمونه افزایش یابد، توان آزمون نیز بیشتر خواهد شد.
3. کدام مورد در خصوص روش نمونه گیری زنجیره ای درست است؟ (ارشد 99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) جزء روش های نمونه گیری تصادفی است.
2) واحد نمونه گیری به جای هر عضو، گروهی از اعضای جامعه است.
3) برای انتخاب نمونه از جامعه هایی که اعضای آن پنهان هستند، مفید است.
4) زمانی به کار می رود که جامعه مورد مطالعه از بخش های متجانس تشکیل شده باشد.
پاسخ: گزینه 3 | در نمونه گیری گلوله برفی (شبکه ای یا زنجیره ای)، عضوی از یک شبکه اجتماعی، عضو دیگر را معرفی می کند و همین طور آن عضو، عضو دیگر را معرفی می کند. بدین ترتیب حجم نمونه به صورت شبکه ای و زنجیره ای انتخاب می شود. از این نمونه گیری در موارد زیر استفاده می شود:
شرایطی که شناسایی جامعه مورد مطالعه یا نفوذ به آن دشوار باشد.
برای تعیین شبکه های اجتماعی طبیعی مانند شبکه های دوستی، وقتی که با عضوی از یک شبکه اجتماعی برخورد می کنیم.
در شرایطی که موضوع مورد مطالعه موضوع حساسی باشد.
4. در یک آزمون آنوای دوعاملی 2*3 به ترتیب از راست به چپ، چند متغیر وابسته و مستقل مورد بررسی قرار می گیرد؟ (ارشد 99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) 1، 2
2) 1، 6
3) 2، 3
4) 2، 6
پاسخ: گزینه 1 | هدف در تحلیل واریانس دو طرفه، فهمیدن این مسئله است که آیا اثر متقابل بین دو متغیر مستقل بر روی متغیر وابسته معنادار است یا نه؟ در واقع در تحلیل واریانس دوطرفه، یک متغیر وابسته وجود دارد و دو متغیر مستقل که دارای تعداد دو یا بیشتر سطح (گروه) است.
5. کدام مورد در خصوص روش نمونه گیری زنجیره ای درست است؟ (ارشد 99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) جزء روش های نمونه گیری تصادفی است.
2) واحد نمونه گیری به جای هر عضو، گروهی از اعضای جامعه است.
3) برای انتخاب نمونه از جامعه هایی که اعضای آن پنهان هستند، مفید است.
4) زمانی به کار می رود که جامعه مورد مطالعه از بخش های متجانس تشکیل شده باشد.
پاسخ: گزینه 3 | در نمونه گیری گلوله برفی (شبکه ای یا زنجیره ای)، عضوی از یک شبکه اجتماعی، عضو دیگر را معرفی می کند و همین طور آن عضو، عضو دیگر را معرفی می کند. بدین ترتیب حجم نمونه به صورت شبکه ای و زنجیره ای انتخاب می شود. از این نمونه گیری در موارد زیر استفاده می شود:
شرایطی که شناسایی جامعه مورد مطالعه یا نفوذ به آن دشوار باشد.
برای تعیین شبکه های اجتماعی طبیعی مانند شبکه های دوستی، وقتی که با عضوی از یک شبکه اجتماعی برخورد می کنیم.
در شرایطی که موضوع مورد مطالعه موضوع حساسی باشد.
🔻نکته و تست های روان سنجی
1. این توصیه که «آنچه آموزش داده شده است، باید مورد سنجش قرار گیرد»، برای رعایت کدام ویژگی است؟ (کنکور 99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) هنجار
2) روایی
3) پایایی
4) همسانی درونی
پاسخ: گزینه 2 | روایی یعنی اینکه یک ابزار تا چه حد چیزی را اندازه می گیرد که برای اندازه گیری آن ساخته شده است. به عبارت دیگر منظور از روایی آن است که مطمئن شویم ابزار اندازه گیری برای اندازه گیری متغیر موردنظر کارایی لازم را داشته باشد. روایی همیشه مختص هدف ویژه ای است که ابزار اندازه گیری برای آن مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین یک آزمون پیشرفت تحصیلی در صورتی روایی دارد که سوال های آن به گونه ای طراحی شده باشد که آنچه آموزش داده شده است را مورد سنجش قرار دهد.
2. هدف از اجرای کدام آزمون، تعیین میزان دانش و اطلاعات یادگیرندگان از مطالبی که قرار است به آن ها آموزش داده شود، است؟ (کنکور 99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) تکوینی
2) تشخیصی
3) تراکمی
4) جایابی
پاسخ: گزینه 2 | روایی یعنی اینکه یک ابزار تا چه حد چیزی را اندازه می گیرد که برای اندازه گیری آن ساخته شده است. به عبارت دیگر منظور از روایی آن است که مطمئن شویم ابزار اندازه گیری برای اندازه گیری متغیر موردنظر کارایی لازم را داشته باشد. روایی همیشه مختص هدف ویژه ای است که ابزار اندازه گیری برای آن مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین یک آزمون پیشرفت تحصیلی در صورتی روایی دارد که سوال های آن به گونه ای طراحی شده باشد که آنچه آموزش داده شده است را مورد سنجش قرار دهد.
3. بر اساس نظریه کلاسیک اندازه گیری، کدام فرض در مورد نمره خطای اندازه گیری درست نیست؟ (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) ارتباطی با نمره واقعی ندارد.
2) دارای میانگین صفر است.
3) توزیع آن نرمال است.
4) منظم و غیرتصادفی است.
پاسخ: گزینه 4 | بر اساس مفروضه سه نظریه کلاسیک، اندازه گیری همبستگی بین نمره واقعی و نمره خطا صفر است؛ یعنی رابطه ای بین این دو نمره وجود ندارد. همچنین امید ریاضی (میانگین جامعه) نمرات خطا برای هر آزمودنی مساوی صفر بوده و توزیع آن نیز نرمال است. خطای اندازه گیری یعنی انحراف نامنظم یا تصادفی نمره مشاهده شده آزمودنی از نمره مشاهده شده ای که به طور نظری انتظار می رود. بنابراین فرض منظم و غیرتصادفی بودن برای خطای اندازه گیری نادرست است.
🔻نکته و تست های علم النفس
1. کدامیک از عبارات زیر صحیح است؟ (کنکور 88) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) غزالی و ابن سینا با نظریه ارسطو در تبیین نفس مخالف یکدیگرند.
2) غزالی با نظریه ابن سینا و ارسطو در تعریف نفس مخالف است.
3) غزالی و ابن سینا و ارسطو در تعریف نفس تفاوت چندانی ندارند.
4) نظریه ابن سینا با نظریه غزالی و ارسطو در تعریف نفس یکسان نیست.
پاسخ: گزینه 3 | غزالی در مورد نفس گاهی از نظریات ارسطو که در نظریات فارابی و ابن سینا از آن استفاده شده بهره برده و گاهی از نظریات افلاطون که آن را با مبانی دین اسلام موافق تر می داند بهره گرفته است.
2. بر اساس آیات قرآنی، علاوه بر مرگ، انسان در کدام موقعیت فاقد نفس است؟ (کنکور 95) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) مستی
2) کفر
3) بیهوشی
4) خواب
پاسخ: گزینه 4 | اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى. یعنی: خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض میکند، و ارواحی را که نمردهاند نیز به هنگام خواب میگیرد؛ سپس ارواح کسانی که فرمان مرگشان را صادر کرده نگه میدارد و ارواح دیگری را (که باید زنده بمانند) باز میگرداند تا سرآمدی معین. از این آیه مشخص میشود که اگرچه روح، غیرمادی و مجرد است ولی هرگاه خدا بخواهد به جسم مادی تعلق میگیرد. طبق این روایت، خواب برادر مرگ و شکل ضعیفتر آن است پس انسان همانگونه که در مرگ روح یا نفس ندارد در خواب نیز چنین است.
3. کدام ویژگی انسانی برای نفس مطمئنه نقش علّی دارد؟ ( ارشد 98 ) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) فرح
2) عقل
3) رضایت
4) اطمینان
پاسخ: گزینه 2 | نفس مطمئنه: شخصیت در این مرحله، تحت سیطره کامل عقل قرار دارد و عقل است که مسیر اعمال و افکار انسان را تعیین میکند. انسان از مرحله حزن و خوف گذشته و اطمینان و رضامندی و به عبارتی روح و ریحان بر او غلبه میکند. او در مقابل لذت و درد حالتی یکسان دارد و همیشه راضی است. از نظر او، هرچه از دوست رسد نیکوست. بنابراین عقل موجب رسیدن فرد به نفس مطمئنه میشود.
4. قرآن کریم «دین» را دارای سرشتی میداند که آن منطبق با کدام مورد است؟ (ارشد99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) قلب انسان
2) عقل انسان
3) سعادت انسان
4) فطرت انسان
پاسخ: گزینه 4 | فطرت نیز مانند غریزه اکتسابی نیست بلکه جزوی از سرشت انسان است و از آغاز با او بوده است ولی از غریزه آگاهانه تر است. همچنین غریزه محدود به مسائل مادی و دنیوی است ولی فطرت مربوط به مسائل فرامادی و مجرد. خداگرایی در فطرت انسان از آغاز خلق او وجود دارد. فطرت و سرشت آدمی به خیر و نیکویی گرایش دارد. واژه سرشت به فطرت انسان اشاره دارد.
5. صوری که از حواس ظاهری وارد میشوند، در کجا ترکیب میشوند؟ (ارشد1400) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1 واهمه
2) حافظه
3) مصوره
4) حس مشترک
پاسخ: گزینه 4 | به نظر ابن سینا حس مشترک همانند حوض آبی است که محسوسات و صوری که توسط حواس مختلف درک شده اند به درون آن میریزند. این قوه محسوسات مختلف را درک و از حسی به حس دیگر منتقل میکند. مثلا ما از طریق بوی یک غذا به طعم آن پی میبریم.
6. از نظر استاد شهید مرتضی مطهری، «روح عبادت» کدام است؟ (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1 نیل به سعادت اخروی
2) داشتن زندگی معنادار
3) دوری از غفلت و یاد خدا
4) داشتن سلامت معنوی
پاسخ: گزینه 3 | روح عبادت یاد پروردگار است. روح عبادت این است که انسان وقتی که عبادت می کند، نمازی می خواند، دعایی می کند و هر عملی که انجام می دهد، دلش به یاد خدای خودش زنده باشد.
محصول مرتبط: کتاب جامع علم النفس ارشد روانآموز
🔻نکته و تست های انگیزش و هیجان
1. برای اندازه گیری «گرایش به اجتناب از شکست» از کدام پرسشنامه استفاده می شود؟ (سراسری 94) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) آزمون اندریافت موضوع
2) پرسشنامه اضطراب امتحان
3) پرسشنامه شخصیت آیزنک
4) آزمون انگیزه پیشرفت
پاسخ: گزینه 2 | انگیزه اجتناب از شکست را با آزمون اضطراب امتحان T.A.Q از مندلر و ساراسون می توان اندازه گرفت.
2. غبطه با کدام احساس همراه است؟ (سراسری 97) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) از دست دادن عشق و محبت
2) ترس، خصومت و صدمه
3) کهتری، نارضایتی و حسرت
4) سوءظن، طرد و خشم
پاسخ: گزینه 3 | غبطه: میل به به دست آوردن چیزی است که نداریم و تحت تملک فردی دیگر است. شدت غبطه از حسادت کمتر است. مثلا شخصی که می ترسد شریک زندگی اش با فردی دیگر در ارتباط باشد و او را از دست بدهد، دچار حسادت است، در حالی که کسی که می خواهد دارایی مدیر شرکت خود را داشته باشد غبطه می خورد.
نظریه اسمیت و همکاران: همپوشی زیادی بین این دو هیجان وجود دارد ولی هر کدام با احساسات متفاوتی همراه اند. حسادت با سوءظن، طرد، خصومت، خشم، ترس و فقدان همراه است. غبطه با احساس کهتری، نارضایتی، حسرت و انتقاد از خود همراه است و برچسبی برای مقایسه نارضایتی های اجتماعی است.
3. در ناگویی خلق (آلکسی تایمیا) کدام فرآیند مختل میشود؟ (ارشد98) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) بازداری رفتاری
2) برانگیختگی رفتاری
3) تصمیم گیری رفتاری
4) شناخت و ابراز هیجان
پاسخ: گزینه 4 | آلکسی تایمیا، به معنی فقدان واژگان برای بیان احساسات است. به عبارت دیگر، این اصطلاح به شناخت محدود از حالات هیجانی خود و دیگران اشاره دارد.
4. در مواجهه با رویداد های خوشایند ترشح کدام انتقال دهنده عصبی افزایش می یابد؟ (ارشد 98) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) دوپامین
2) سروتونین
3) اپی نفرین
4) نوراپی نفری
پاسخ: گزینه 1 | مراکزی در مغز وجود دارد تحت عنوان مراکز پاداش و تنبیه. اگر مراکز پاداش تحریک شوند فرد احساس لذت لذت میکند و اگر مراکز تنبیه تحریک شوند، هیجانات ناخوشایند بروز می یابند.
در نظام پاداش:
دوپامین نقش دارد.
” الدز” نشان داد که نظام پاداش مغز در تقویت مثبت رفتار و خودتحریکی نقش دارد.
اصلی ترین مسیر پاداش در مغز مسیر MFB (medial forebrain bundle) یا مسیر پیش مغز میانی است.
5. دشواری و شفافیت هدف، به ترتیب کدام مورد را افزایش میدهند؟ (سراسری 99) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) انرژی-عملکرد
2) انرژی-جهت
3) جهت-انرژی
4) عملکرد-انرژی
پاسخ: گزینه 2 | دشواری تکلیف باعث میشود انرژی فرد در حل و انجام تکلیف افزایش یابد و همچنین شفافیت هدف نیز موجب جهتیابی دقیق برای رسیدن به هدف میشود.
6. کدام مورد بیانگر عناصر اصلی نظریه کشاننده فروید است؟ ( ارشد۹۹ ) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
۱) محرک ـ منبع ـ هدف و شئ
2) منبع _ محرک _ هدف و شئ
3) لیبیدو _ بن _ من _ فرامن
4) تعارض بین پایگاهی _ اضطراب _ مکانیسم های دفاعی
پاسخ: گزینه 2 | طبق نظریه سائق فروید همه رفتارها با انگیزه هستند و هدف رفتار ارضا کردن نیاز هاست. به نظر ایشان انرژی در سیستم های عصبی یعنی لیبیدو جمع میشود. چهار عنصر نظریه کشاننده فروید عبارتند از:
منبع سائق: کمبود هایی که در بدن رخ میدهد.
محرک سائق: مثل شدت ناراحتی
شئ سائق: شئ محیطی که میتواند به ارضای نیاز کمک کند.
هدف سائق: ارضاء به وسیله برطرف شدن کمبود بدن
7. داروی فلوکستین که برای درمان افسردگی به کار میرود، چگونه عمل میکند؟ (ارشد 1400) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) به عنوان آنتاگونیست GABA
2) به عنوان آگونیست GABA
3) به عنوان آگونیست سروتونین
4) به عنوان آناگونیست سروتونین
پاسخ: گزینه 3 | فلوکستین یک بازدارنده جذب مجدد سروتونین است و فقط روی ناقل سروتونین اثر دارد. بنابراین اگونسیت سروتونین است چون حضور آن در سیناپس افزایش می دهد.
محصول مرتبط: کتاب جامع انگیزش و هیجان ارشد روانآموز
🔻نکته و تست های روانشناسی فیزیولوژیک
1. بازتاب قائم سازی به فعالیت کدام مورد مربوط است؟ (سراسری 95) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) ماکولا و مجاری نیم دایره
2) برجستگی های بالایی
3) سلول های مرکل
4) سلول های مایسنر
پاسخ: گزینه 1 | بازتاب تعادلی جنبشی (قائم سازی) وقتی فعال می شود که بدن در حال حرکت است. ایجاد این بازتاب به فعالیت اندام ماکولا و مجاری نیم دایره بستگی دارد.
2. کدام مورد ناقل بازداری در سلول عصبی حرکتی است؟ ( ارشد95 ) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) استیل کولین
2) گلوتامات
3) آدرنالین
4) گلیسین
پاسخ: گزینه 4 | مهم ترین ناقل عصبی بازدارنده در دستگاه عصبی مرکزی گابا و در نخاع و قسمت های پایین مغز از نوع گلیسین است.
3. کدام ساخت برای کنش شناختی، دقت و هوشیاری اهمیت دارد؟ (کنکور 97) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) گره ای پایه
2) هسته های جانبی بادامه
3) جسم زانویی جانبی
4) منطقه پیش بام
پاسخ: گزینه 1 | گره های پایه یا هسته های قاعده ای علاوه بر حرکت در فرآیند دقت، هوشیاری و توجه نیز نقش دارند و ضایعه آن ها باعث اختلال در این موارد می شود. آسیب آن ها باعث اختلال در جریان فکر نیز می شود.
4. کدام یک از نوروپیتید ها در تداوم بیداری نقش دارد؟ ( ارشد97) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) اورکسین
2) گابا
3) هیستامین
4) نوراپی نفرین
پاسخ: گزینه 1 | اورکسین (هیپوکرتین) مسئول تحریک و بیداری و اشتهاست. ترشح صحیح هیپوکرتین باعث بیدار ماندن انسان در طول روز میشود. کسانی که دچار نارکولپسی یا حملات خواب هستند دچار کمبود این ماده هستند.
5. در پتانسیل پس سیناپسی مهاری (IPSP) کدام یون ها به واسطه کانالهای یونی، اجازه ورود به سلول را پیدا میکنند؟ (سراسری 97) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) پتاسیم (K+)
2) سدیم (Na2)
3) کلر (Cl–)
4) کلسیم (Ca2+)M
پاسخ: گزینه 3 | در بازداری پس سیناپسی، تحریک در غشای سلول عصبی پس سیناپسی کاهش مییابد.در غشای پس سیناپسی این نوع سیناپسها دریچههای کلر و پتاسیم وجود دارد. انتقال دهندهی بازدارنده باعث باز شدن دریچههای پتاسیم و کلر میشود. ورود کلر و خروج پتاسیم در نورون پس سیناپسی باعث هیپرپولاریزه شدن و افزایش پتانسیل آرامش میشود. در نتیجه سلول پس سیناپسی مهار میشود.
6. پدیده ناهمزمانی (desynchronization) در امواج مغزی به چه معناست؟ (ارشد1400)(برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) فعالیت امواج آلفا تسهیل می شود.
2) امواج آلفا در سراسر مغز منتشر شده است و تن آرامی شکل گرفته است.
3) امواج آهسته در سراسر مغز قابل ثبت است و فرد در خواب به سر می برد.
4) کلسیم (Ca2+)M
پاسخ: گزینه 3 | در بازداری پس سیناپسی، تحریک در غشای سلول عصبی پس سیناپسی کاهش مییابد.در غشای پس سیناپسی این نوع سیناپسها دریچههای کلر و پتاسیم وجود دارد. انتقال دهندهی بازدارنده باعث باز شدن دریچههای پتاسیم و کلر میشود. ورود کلر و خروج پتاسیم در نورون پس سیناپسی باعث هیپرپولاریزه شدن و افزایش پتانسیل آرامش میشود. در نتیجه سلول پس سیناپسی مهار میشود.
7. به لحاظ تشریحی، مرکز پاداش و تنبیه در کدام قسمت مغز است؟ ( ارشد 98 ) (برای مشاهدۀ پاسخ کلیک کنید.)
1) تالاموس
2) هیپوتالاموس
3) ساقه مغز
4) سیستم لیمبیک
پاسخ: گزینه 3 | تگمنتوم یا کلاهک مغزی در ساقه مغز قرار دارد. این ناحیه میزان زیادی نورون های دوپامینرژیک دارد و ابتدای نوار مغزی جلویی-میانی (M.F.B) محسوب میشود. مسیر M.F.B اصلی ترین مسیرپاداش در مغز است که از تگمنتوم شروع و تا لوب پیشانی کشیده میشود و در مسیر خود از دستگاه لیمبیک شامل بخشهای جانبی هیپوتالاموس و بادامه و سپتال میگذرد.
محصول مرتبط: کتاب جامع روانشناسی فیزیولوژیک ارشد روانآموز