تأثیر سهمیه در کنکور ارشد، از آن موضوعات مناقشه‌برانگیز و پرابهام و سوالی است که ذهن داوطلبان را حسابی درگیر می‌کند. اگر خودتان را برای آزمون ارشد آماده می‌کنید، آشنایی با سهمیه های کنکور ارشد 1403، به‌کارتان خواهدآمد. انواع سهمیۀ موثر در کنکور چیست؟ هر سهمیه شامل چه کسانی می‌شود و چطور بر نتیجۀ نهایی آزمون تأثیر می‌گذارد؟

سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد

سهمیۀ ایثارگران طبق آخرین تغییرات دفترچۀ کنکور کارشناسی‌ارشد، به دو بخش سهمیۀ 25درصدی و 5درصدی تقسیم می‌شود و همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، مشمول خانواده‌های شهدا، آزادگان، جانبازان و مفقودالاثرها می‌شود. در ادامه شرایط استفاده از این سهمیه را می‌خوانید.

سهمیه ایثارگران ارشد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بالاتر توضیح دادیم که گروه‌های مشمول سهمیۀ ایثارگران به دوبخش ایثارگران 5 و 25درصدی تقسیم می‌شود. جزئیات هرکدام را می‌خوانید.

  • سهمیۀ 25درصدی: 25درصد ظرفیت هر کد رشته‌محل به این افراد تعلق می‌گیرد؛ همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، آزادگان و همسر و فرزندان آن‌ها و جانبازان ۲۵درصد (و بالاتر) و همسر و فرزندان آن‌ها.
  • سهمیۀ 5درصدی: 5درصد ظرفیت هر کد رشته‌محل به جانبازان زیر 25درصد و همسر و فرزندان آن‌ها و همسر و فرزندگان رزمندگانی تعلق می‌گیرد که سابقۀ حداقل 6ماه خدمت داوطلبانه در جبهه داشته‌باشند.

تاثیر سهمیه ایثارگران در کنکور ارشد

سهمیۀ جمعاً 30درصدی ایثارگران می‌گوید اگر یک رشته‌محل 100 نفر ظرفیت داشته‌باشد، 30 نفر از این ظرفیت به ایثارگران می‌رسد، اما در چه شرایطی؟ کسانی می‌توانند از سهمیۀایثارگران در کنکور ارشد استفاده کنند که 70درصد تراز نمرۀ آخرین فرد پذیرفته‌شده در سهمیۀ آزاد را کسب کرده‌باشند. خب این یعنی چی؟

فرض کنیم آخرین تراز قبول‌شده در یک کد رشته‌محل خاص، هزار است. کسی می‌تواند با استفاده از سهمیۀ ایثارگران (25درصدی) در همان کد رشته قبول شود که حداقل تراز 700 را به‌دست بیاورد. اگر ترازش بالاتر شود، چی؟ مجاز به استفاده از سهمیه نخواهدبود.

نکته: درصورتی‌که سهمیۀ ۲۵‌درصدی ایثارگران، تکمیل نشود، باقی‌ماندۀ آن ابتدا به مشمولین سهمیۀ ۵درصدی، اختصاص می‌یابد و اگر ظرفیتش همچنان خالی بماند، به داوطلبان سهمیۀ آزاد تخصیص داده می‌شود.

– سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد

سهمیۀ رزمندگان شامل افرادی می‌شود که در بازۀ زمانی بین 31 شهریورماه 59 تا 31 شهریورماه 1367 به‌مدت حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب در جبهه و مناطق عملیاتی حضور داشته‌اند. این افراد، بعد از پرکردن فرم سهمیۀ رزمندگان، یک کد رهگیری 12رقمی دریافت می‌کنند. جزئیات بیشتر دربارۀ سهمیۀ رزمندگان در کنکور ارشد را در ادامه می‌خوانید.

سهمیه رزمندگان ارشد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

نیروهای استخدامی ثابت یا پیمانی نیروهای مسلح که به‌مدت 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته، خدمت داوطلبانه در جبهه‌ها داشته‌اند، بعد از دریافت تأییدیه از ستاد محل‌خدمتشان (نیروهای مسلح، سپاه، آجا، ودجا، فراجا) می‌توانند از سهمیۀ رزمندگان استفاده کنند. کسانی که به‌عنوان سرباز و پاسدار وظیفه، پرسنل وزارت‌خانه و سازمان‌های نظامی یا در طرح دانشجویان در جبهه حضور داشته‌اند، از آن‌جایی‌که خدمتشان داوطلبانه به‌شمار نمی‌رود، مشمول سهمیۀ رزمندگان نمی‌شوند. نیروهای فعال و عادی بسیج هم نمی‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور ارشد

کسانی که می‌خواهند از سهمیۀ رزمندگان استفاده کنند، باید80درصد نمرۀ آخرین نفر پذیرفته‌شده در یک رشته با سهمیۀ آزاد را کسب کرده‌باشند تا در همان کد رشته‌محل پذیرفته شوند. طبق توضیحات سهمیۀ رزمندگان، منظور از 80درصد نمرۀ آخرین نفر قبول‌شده در سهمیۀ آزاد را می‌دانید.

نکته: داوطلبانی که با استفاده از سهمیۀ رزمندگان، قبلاً یک‌بار در مقطع کاردانی و یک‌بار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده‌باشند، درصورتی می‌توانند دوباره از آن استفاده کنند که سابقۀ حداقل 18ماه خدمت در جبهه را داشته‌باشند.

– سهمیه برگزیدگان علمی/استعدادهای درخشان مقطع کارشناسی در کنکور ارشد

تسهیلات برگزیدگان علمی مقطع کارشناسی یا همان سهمیۀ استعدادهای درخشان، شامل حال کسانی می‌شود که طی دوران تحصیل در مقطع کارشناسی، در جشنواره‌ها و مسابقات علمی، رتبۀ برتر کسب کرده‌باشند. در ادامه، شرایط استفاده از سهمیۀ استعدادهای درخشان در کنکور کارشناسی‌ارشد را می‌خوانید.

سهمیه برگزیدگان علمی ارشد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم المپیادهای علمی، دانشجوهای نمونۀ کشوری در مقطع کارشناسی (معرفی‌شده ازسوی سازمان امور دانشجویان) و رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن‌سینا و فارابی در مقطع کارشناسی. سهمیۀ استعدادهای درخشان علاوه‌بر دستاوردهای علمی، به کسانی که در مقطع کارشناسی بین دانشجوهای هم‌رشتۀ ورودی خودشان، معدل الف شده‌ و درسشان را در چهارسال تمام کرده‌باشند هم تعلق می‌گیرد.

تاثیر سهمیه برگزیدگان علمی در کنکور کارشناسی ارشد

سهمیۀ استعدادهای درخشان، تأثیر 10درصدی در کنکور دارد. یعنی کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند که حداقل 90درصد نمرۀ آخرین نفر قبول‌شده در کد رشتۀ مدنظر را کسب کنند.

نکته: متقاضیان سهمیۀ استعداد درخشان در کنکور ارشد، حداکثر تا یک سال پس از فارغ‌التحصیلی و تنها یک‌بار می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند. دانشجویانی که از دانشگاه‌های غیرانتفاعی، آزاد، پیام‌نور و پردیس خودگردان فارغ‌التحصیل شده‌باشند، نمی‌توانند از بخش معدل الف/ شاگرد اولی این سهمیه استفاده کنند.

– سهمیه حافظان کل قرآن مجید

آن دسته از داوطلبان کنکور کارشناسی‌ارشدی که حافظ کل قرآن هستند و قصد دارند در رشته‌‌های مجموعۀ علوم قرآن و حدیث (با کد 1111) تحصیل کنند، می‌توانند از امتیاز حافظان قرآن در کنکور استفاده کنند. شرایط و ضوابط قبولی ارشد با این سهمیه را در ادامه می‌خوانید.

سهمیه حافظان کل قرآن مجید در ارشد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

سهمیۀ حافظان کل قرآن مجید به کسانی تعلق می‌گیرد که مدرک کارشناسی علوم قرآنی و مدرک تخصصی حفظ دارند. این افراد بعد از اعلام نتایج کنکور ارشد، در مهلت معین‌شده ازسوی سازمان سنجش، مدارکشان را طبق دستورالعمل سنجش ارسال می‌کنند. داوطلبانی هم که مدرک دیپلم یا زیر دیپلم دارند و مدرک تخصصی حفظ دارند، درصورت کسب حدنصاب لازم در آزمون کارشناسی‌ارشد، ازطریق سازمان سنجش به مرکز هماهنگی و توسعۀ پژوهش و آموزش عالی قرآنی برای دریافت مرکز کارشناسی علوم قرآن و حدیث، معرفی می‌شوند.

تاثیر سهمیه حافظان کل قرآن چطور در کنکور کارشناسی ارشد

قبولی در رشتۀ علوم قرآن و حدیث، صرفاً براساس کسب حدنصاب تعیین‌شده در کنکور، معین می‌شود و داوطلبان لازم نیست در آزمون حفظ شفاهی شرکت کنند.

نکته: کسانی که در کنکورهای گذشته، با استفاده از سهمیۀ حافظان قرآن، مدرک کارشناسی در رشتۀ علوم قرآن و حدیث را دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند دوباره از این سهمیه استفاده کنند

شرایط استفاده مجدد از سهمیه های کنکور ارشد چیست؟

چندبار می‌شود از سهمیه در کنکور کارشناسی ارشد استفاده کرد؟ استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران در کنکور ارشد، چه شرایطی دارد؟ اگر با سهمیه دانشگاه قبول شویم و انصراف بدهیم، بعدا دوباره می‌توانیم از سهمیه استفاده کنیم؟

  • کسانی كه با استفاده از سهميۀ رزمندگان و ايثارگران در کنکور ارشد، دورۀ روزانۀ قبول بشوند و انصراف بدهند، نمی‌توانند دوباره از این سهمیه‌ها در کنکور استفاده کنند.
  • کسانی که از سهمیۀ شاهد و ايثارگر در قبولی ارشد در دوره‌های شبانه، نيمه‌حضوری، مجازی و پردیس خودگردان، همچنین دانشگاه پيام نور، غيرانتفاعی و آزاد استفاده کنند و از دانشگاه رفتن انصراف بدهند، فقط یک‌بار دیگر می‌توانند از این سهمیه در سال بعد و در همان مقطع استفاده کنند.

سخن پایانی

تمامی مطالبی که در مقالۀ فوق دربارۀ سهمیه‌های کنکور کارشناسی ارشد در اختیارتان گذاشتیم بنابر دفترچه انتخاب رشتۀ 1402 است و در صورت انتشار اخبار و اطلاعیه‌های جدید، تغییرات در همین مقاله اعمال خواهدشد.

منابع:

سازمان سنجش کشور