مسیح محبی، پسر بچۀ 8 ساله‌ای با کم‌توانی ذهنی خفیف تا متوسط توسط والدین‌اش به‌دنبال درد شکم چندهفته‌ای و تشدید در 24 ساعت گذشته به اورژانس آورده شد. والدین او توضیح دادند که مسیح یبوست دارد و فقط یک‌بار در هفتۀ گذشته شکم‌اش کارکرده و امروز اول وقت هم استفراغ کرده است.

آموزگاران کلاس ویژۀ تحصیل کودکان کندذهن هم اوایل هفته گزارشی نوشته بودند مبنی‌بر اینکه مسیح از هنگامی که حدود 4 ماه قبل، از مدرسۀ دیگری به آنجا منتقل شده مشکلاتی داشته است. آموزگاران و والدین توافق داشتند که مسیح به‌نظر ناراحت، در جنب‌وجوش و گریان می‌آمده و معده‌اش را چنگ می‌زده است.

یک هفته جلوتر، متخصص اطفال تشخیص تشدید حاد یک یبوست مزمن را گذاشته بود، استفاده از مسهل بدون نسخۀ توصیه شده، کمکی نکرده و مسیح شروع به شکایت از درد شبانه کرده بود. این احساس ناراحتی منجر به کاهش میل به سرگرمی‌های موردعلاقه‌اش یعنی بازی‌های ویدئویی و ورزشی شد.

در عوض او تمایل پیدا کرده بود که در اتاق بماند و با مجسمه‌های کوچک سربازهای ارتشی که از کلکسیون پدربزرگش به ارث رسیده بود بازی کند.

کتاب پیشنهادی: شرح‌حال‌هایی در زمینۀ اختلال‌های رفتار کودک

مسیح سابقۀ طبی قابل‌توجهی از نظر یبوست و درد شکم و همچنین سردردهای متناوب داشت. کلیۀ این علائم در چندماهه اخیر یعنی پس از اسباب‌کشی خانواده به آپارتمان قدیمی‌سازی در یک شهر بزرگ‌تر، بدتر شده بودند. او اتاقی مشترک با برادر کوچک‌ترش داشت.

در معاینۀ پزشکی در اتاق فوریت، مسیح به‌صورت پسری آراسته در آغوش مادرش مشاهده شد و گریه می‌کرد و حاضر به صحبت با معاینه‌گر نمی‌شد. در عوض، مرتب به والدینش می‌گفت که معده‌اش درد می‌کند. در معاینۀ فیزیکی تب نداشت و علائم حیاتی‌اش ثابت بود.  

پرتونگاری با اشعۀ ایکس خرده‌های کوچک فلزی را در سرتاسر لولۀ گوارشی نشان داد که گمان می‌رفت حاصل مصرف تکه‌های رنگ حاوی سرب باشد و همچنین سه شیء فلزی دو سانتی‌متری در معدۀ او هم مشخص بود.

مشاورین نظر دادند که اجسام خارجی بزرگ‌تر، احتمالاً از معده عبور نکرده و می‌تواند عامل یبوست باشند. آندوسکوپی با موفقیت سه سرباز عروسکی کهنه را از معدۀ مسیح خارج کرد.

باتوجه به علائم و نشانه‌های مسیح، فکر می‌کنید که او علاوه‌بر کم‌توانی ذهنی خفیف تا متوسط مبتلا به چه اختلالی است؟

مقالۀ مرتبط: کیس استادی شمارۀ 7 – خانم امجدی

تشخیص

بررسی کیس استادی روانشناسی اختلال هرزه خواری

هرزه‌خواری

ویژگی اصلی هرزه‌خواری، خوردن مستمر مواد مغذی و غیرخوراکی است. برای مطابقت با ملاک‌های DSM-5، شدت بلعیدن باید درحدی باشد که توجه بالینی را ایجاب کند. هرزه‌خواری معمولاً هم ابتلا با کم‌توانی ذهنی و اختلال طیف اوتیسم است؛ هرچند که در اختلالاتی دیگر از قبیل اسکیزوفرنی و اختلال وسواسی‌جبری هم دیده می‌شود.

هرزه‌خواری به دهان بردن و بلع گاه‌گاهی اشیای غیرخوراکی که در شیرخواران و کودکان نوپا و افراد با تأخیر رشد شایع است را شامل نمی‌شود بلکه به بلع مزمن و مشکل‌ساز اشیای غیرقابل خوردن مانند خاک، نخ یا ته‌سیگار اشاره می‌کند. هرزه‌خواری می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

منبع

برگرفته از کتاب شرح‌حال بر اساس DSM-5 انتشارات ارجمند