«ای بابا، دانشجوی دانشگاه پیام‌نور و غیرانتفاعی که رتبه‌برتر نمی‌شه!»؛ نظر شما درباره‌ی این جمله چیست؟ خیلی از داوطلبان کنکور کارشناسی‌ارشد که کارشناسی‌شان را در دوره‌های شهریه‌پرداز تحصیل کرده‌اند، با باور به این جمله، خودشان را در رقابت کنکور، ازپیش بازنده می‌دانند. در این مطلب مصاحبه با رتبه 81 ارشد عمومی 1402 را برایتان قرار داده‌ایم. دوست روان‌آموزی ما، «شیوا داوودی‌زاده»، مصداق بارز اشتباه بودن چنین طرز تفکری است. شیوا که اهل کرمانشاه و فارغ‌التحصیل دانشگاه پیام‌نور این شهر است، در کنکور کارشناسی‌ارشد سال 1402، رتبه‌ی 81 روانشناسی عمومی را کسب کرده‌است.

  • سروکله‌ی‌ رشته‌ی‌ روانشناسی کی و چطور در زندگی تو پیدا شد؟

من همیشه کنجکاو بودم‌ که چرایی رفتارها و علت بیماری‌ها را بدانم و هرازگاهی که مطالبی راجع‌به اختلالات‌ روانی می‌خواندم، خیلی به‌نظرم جالب می‌آمدند.‌ سال‌ 97 به پیشنهاد یکی از دوستانم رشته‌ی روانشناسی را انتخاب‌ کردم‌ و بنا به‌دلیل شخصی در دانشگاه‌ پیام‌‌نور ثبت‌نام‌ کردم‌. هرچقدر زمان‌ می‌گذشت، بیشتر مطمئن می‌شدم‌ که این رشته، پاسخ‌گوی‌ علاقه و کنجکاوی‌ من است.

  • دوران‌ کارشناسی چطور گذشت؟

من همیشه آدم‌ درس‌خوانی بودم‌ و دوران‌ کارشناسی هم از این قضیه مستثنا نبود. گرچه از سطح علمی دانشگاهم زیاد راضی نبودم‌ اما به‌دلیل جذابیت رشته‌‎ام، درطول‌ ترم‌ همه‌ی کتاب‌هایم را می‌خواندم‌ و معمولا نمرات‌ بالایی می‌گرفتم.

  • کنکور، کی و چرا برای‌ تو جدی‌ شد؟

از ترم‌ دوم‌ کارشناسی، تصمیم گرفتم تحصیلاتم را در رشته‌ی روانشناسی ادامه بدهم.‌ سال‌ 1401، برای‌ محک زدن‌ خودم‌ کنکور دادم‌ اما مطالعه‌ی جدی‌ را در مردادماه‌ همان سال‌ برای‌ شرکت در کنکور 1402، شروع‌ کردم‌.

  • از عادات مطالعه‌ات برای ما بگو.

من در خانه و تنهایی درس‌ می‌خواندم.‌ به‌طور میانگین روزی‌ شش ساعت مطالعه می‌کردم. عادت اشتباه و نقطه‌ضعفم، خلاصه‌نویسی‌ کردن‌های طولانی‌ام بود که خیلی وقتم را می‌گرفت. عادت خوب و نقطه‌ی قوتم هم استمرار‌ در درس‌ خواندن‌ بود؛ حتی شده‌ روزی‌ یک‌ساعت، ولی حتما درس می‌خواندم.

  • چطور با روان‌آموز آشنا شدی‌ و از کدام‌ خدمات‌ و محصولاتش استفاده‌ کردی؟

سال 1400، ازطریق شبکه‌های‌ اجتماعی با روان‌‌آموز آشنا شدم.‌ کتاب‌ علم‌النفس و خلاصه‌ی پاپالیای روان‌آموز را تهیه کردم که پوشش‌دهی خوب‌ و نثر ساده‌‌ای‌ داشتند. هم‌چنین یک مشاوره‌ی‌ تک‌جلسه‌ای‌ با یکی از مشاورین داشتم؛ درباره‌ی انتخاب‌ منبع برای درس رشد، زمان‌ شروع‌ تست‌زنی و شیوه‌ی‌ مرور ازشان سوال‌ پرسیدم‌ و خیلی خوب‌ راهنمایی‌ام کردند.

مطالب مرتبط: مشاوره بروکا

  • وقت‌هایی که درس‌ خواندن‌ خسته و کلافه‌ات‌ می‌کرد، چی دوباره‌ تو را می‌نشاند پای‌ مطالعه؟

مواقعی که خیلی خسته می‌شدم،‌ درس نمی‌‎خواندم‌ و حتی سعی می‌کردم‌ به درس‌ فکر هم نکنم. گاهی هم صحبت کردن با دوستانم و حمایت‌های‌ روانیشان بهم انرژی‌ می‌داد.

  • کمی هم درمورد منابعی که برای‌ کنکور مطالعه کردی،‌ توضیح بده.‌

برای‌ روانشناسی عمومی، کتاب‌ زمینه روانشناسی هیلگارد را با ترجمه آقای‌ براهنی خواندم. رشد را با «نظریه های رشد کرین»، کتاب مدرسان‌ و خلا‌صه‌ی روان‌آموز پیش بردم. برای آسیب و استثنایی، رفتم سراغ کتاب‌‌های‌ گنجی و برای روش‌‌تحقیق، از کتاب‌ دکتر دلاور استفاده کردم. برای فیزیولوژی‌، کتاب‌ دکتر پیری‌ (پوران پژوهش) را خواندم و برای زبان، کتاب‌ سیدمحمدی‌ را. علم‌النفس را هم از روی کتاب روان‌آموز خواندم. بین این‌ها، فيزيولوژی دكتر پيری (پوران پژوهش) و علم‌النفس را توصيه مي‌كنم؛ چون جمع‌بندی خيلي خوبی دارند و مطالب را به‌زبان ساده توضيح می‌دهند.

  • كلاس کنكور و مشاوره چه جايي در موفقيت تو داشت؟

من، كلاس‌كنكور نرفتم و فقط یک جلسه‌ی مشاوره با مشاوران روان‌آموز داشتم.

  • وقتي برای تفريح و سرگرمي هم داشتي يا فقط درس و تست؟

خب قاعدتا نمي‌شود چندین ماه فقط درس خواند و هيچ تفريحي نداشت. گاهی با دوستانم وقت می‌گذراندم و بعضی وقت‌ها هم فیلم می‌دیدم.

  • برنامه‌ريزی كنكورت چه ويژگي‌های مثبتي داشت كه دلت بخواهد به ديگران هم پيشنهادشان كني؟

به بچه‌ها توصيه مي‌كنم هر روز زبان بخوانند و لغاتي را كه بلد نيستند، به‌مدت هشت روز مرور کنند تا وارد حافظه‌ی بلندمدتشان شود. هربار كه مي‌خواهند مبحثی را شروع كنند، مروری روی مطالب جلسه‌ی قبل داشته‌باشند و در پايان ماه هم كل مطالب خوانده‌شده در آن ماه را مرور كنند.

  • در آزمون‌های جامع روان‌آموز هم شركت كردی؟

خير، دوهفته مانده به كنكور، در آزمون جامع موسسه‌ی ديگری شركت كردم كه اسمش الان خاطرم نيست. پيشنهاد مي‌کنم كه بچه‌ها در ماه آخر، برای محك زدن خودشان، پي بردن به نقاط ضعفشان و آگاهي از مهم‌ترین بخش‌های کنکور، حداقل در يك آزمون جامع شركت كنند.

  • دكمه‌ی عقب‌گرد را مي‌زنيم و تو را برمي‌گردانيم به روزی كه تصميم گرفتي درس خواندن برای كنكور را آغاز كني. اين‌بار هم به همان ترتيب پيش مي‌روی؟

من كلا به درس آمار علاقه ندارم و چون در این درس ضعيف بودم، از برنامه حذفش كردم. اگر به عقب برمي‌گشتم، در كلاس آمار ثبت‌نام می‌کردم، چون ما در روانشناسی در تمام مقاطع با آمار سروكار داريم و فرار كردن از این درس چیزی را تغییر نمی‌دهد.

  • به‌عنوان يك كنكوری در سبك زندگي‌ات هم تغييراتي ايجاد كردی؟

من خيلي به فيلم ديدن و كتاب خواندن علاقه دارم. در سال كنكور و به‌خصوص ماه‌های آخر، این دو را از برنامه‌ام حذف كردم. متأسفانه خيلي كم ورزش مي‌كردم و اگر به عقب برگردم، ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌ام مي‌گنجانم. از آن‌جایی‌که شب‌ها خیلی دیر می‌خوابم، معمولا ظهرها شروع می‌کردم به درس خواندن اما وقت‌هایی که صبح زود درس می‌خواندم، مطالعه‌ام کیفیت بهتری داشت. پیشنهاد می‌کنم اگر برای بچه‌ها امکان دارد، صبح‌ها درس بخوانند و شب‌ها زودتر بخوابند.

  • برای جمع‌بندی درس‌ها چه كردی؟

تا هفته‌ی آخر هم‌چنان لغت زبان مي‌خواندم و قبلي‌ها را دوره مي‌كردم. مطالب مهم و تست‌خيز را مرور مي‌كردم. روزهای آخر چندين‌بار تست سال‌های اخير را مي‌زدم و درصد مي‌گرفتم كه البته گاهي درصدگيری باعث نااميدی می‌شد چون درجه‌ی سختي سوالات هر سال متفاوت است.

  • روز كنكورت چطور گذشت؟

هفته‌ی آخر، كمی استرس داشتم اما خوشبختانه روز كنكور اصلا استرس نداشتم. سوالات زبان را گذاشتم برای آخر کار و بقيه را به‌ترتيب دفترچه پيش رفتم. مواردی را هم كه شك داشتم، علامت زدم تا آخرسر بهشان برگردم. متاسفانه وقتم تمام شد و فرصت نكردم تمام متن‌های زبان را بخوانم و فقط سه متن را جواب دادم.

  • به‌جز نتيجه‌ی كنكور اين دوره‌ی مطالعاتي چه چيزی به تو ياد داد؟

ياد گرفتم كه انگيزه‌ی دروني + تلاش و استمرار + شرايط مساعد= احتمالا نتيجه‌ی دلخواه. خواندن مطالب بيشتر، شرط موفقیت نيست و مرور و تست‌زني خيلي مهم‌تر است. می‌خواهم به بچه‌ها بگویم که در این مسیر طولانی، ممکن است خسته و ناامید شوند. به خودشان بابت گاهی خسته شدن حق بدهند. مهم، برگشتن به مسیر و ادامه دادن است. به‌نظر من، صرف رتبه‌ی خوب آوردن و قبولی در یک دانشگاه تاپ، ملاک موفقیت نیست. آگاهی و مهارت در حوزه‌ی درمان است که اهمیت دارد.

  • در چشم‌انداز تو از آينده چه خبر است؟

دلم می‌خواهد وارد حیطه‌ی درمان شوم و از الان رویکرد و اختلالاتی را که می‌خواهم روی آن‌ها کار کنم، انتخاب کرده‌ام. طی دوسالِ پیش‌رو می‌خواهم کارگاه‌های رویکرد مدنظرم را بگذرانم و بعدش امیدوارم که بتوانم وارد بازار کار بشوم. اگر آمادگی‌اش را داشته‌باشم، بعد از ارشد، قصد دارم در کنکور دکترا شرکت کنم.

  • روان‌آموز در سال کنکور چه نقشی داشت؟

یکی از اصول موفقیت در کنکور، خواندن منابع مناسب با پوشش‌دهی کامل است که کتاب‌های روان‌آموز، از این‌ نظر بسیار کمک‌کننده‌اند. دنبال کردن مصاحبه‌ی رتبه‌برترها و استفاده از تجربیات آن‌ها درمورد شیوه‌های درس خواندن و مرور هم برای من مفید بود. یکی از موارد قابل‌توجه، برخورد خوب تیم روان‌آموز با افرادی است که از خدماتشان استفاده می‌کنند. اگر روزی بخواهم برای کنکور دکترا درس بخوانم، حتما مجددا از خدمات شما استفاده می‌کنم. با آرزوی موفقیت برای همه!

  • لطفا هر کدام از این کلمات را با یک کلمه، جمله یا عبارت توصیف کن:

روانشناسی: چراغ بشر روان‌آموز: حرفه‌ای و خوش‌برخورد
مهاجرت: اميدوارم روزی مشكلات حل شوند تا نخبه‌ها و سرمايه‌های اين مملكت برای زندگي بهتری كه در شأنشان باشد، مجبور به مهاجرت نشوند. سازمان سنجش: باعث ایجاد فرصت‌های نابرابر (به‌دلیل درنظر گرفتن سهمیه)
خانواده: اميدوارم روزی برسد كه تمام خانواده‌ها هميشه حامي تصميمات فرزندانشان باشند و با عدم آگاهي به آن‌ها آسيب نزنند. فروید: توجه زیاد به دوران کودکی
ازدواج: معتقدم اگر موجب زندگي بهتر و رشد طرفين مي‌شود، بايد صورت بگيرد؛ نه به‌دليل عرفي كه در جامعه‌ی ماست. آرزو: آن‌قدر ازنظر علمی و حرفه‌ای پیشرفت کنم که به هم‌نوعانم کمک کنم در این چند دهه‌ی زیستی سریع تمام‌شونده، حال بهتری را تجربه کنند. (عبارتِ نقل‌شده از دکتر علی بابایی‌زاد)
عشق: شمشیر دولبه بهترین رفیق: پریسای عزیزم
استاد: به جناب دکتر محمدرضا سرگلزایی بسیار ارادت دارم و ایشان را استاد خودم می‌دانم. امیدوارم روزی سعادت آشنایی نزدیک با ایشان را پیدا کنم. مهم‌ترین دستاورد تاکنون: اندکی شناخت ویژگی‌های انسان و خطاهای ذهنی او و رهایی از خرافات
الگو: الگوی خاصی ندارم. بزرگ‌ترین آرزوی شخصی: حال خوب دوستان و خانواده‌ام
کنکور: سخت و طاقت‌فرسا بزرگ‌ترین هدف شغلی: اميدوارم روزی  علم و صلاحيت درمانگر شدن را به‌دست بياورم و برخلاف عده‌ای از درمانگران ناآگاه كه با رفتارهای اشتباه موجب زيرسوال رفتن حيثيت روانشناسي شده‌اند و آسيب‌های بسياری به افراد آسيب‌پذير وارد مي‌كنند، مرهمي باشم بر زخم‌های افراد.
دانشگاه: – گرایش موردانتخاب ارشد: عمومی
آینده: به امید آینده‌ای بهتر برای همه‌ی ایرانی‌ها چون قطعا لایقش هستیم. دانشگاه موردانتخاب ارشد: بنا به‌دلایل شخصی فقط دانشگاه شهر خودم را زدم؛ دانشگاه رازی کرمانشاه.
دکترا: دلم می‌خواهد روزی در مقطع دکترا هم تحصیل کنم. هوش یا تلاش؟ میزانی هوش و تلاش بسیار