قصد شرکت در کنکور کارشناسیارشد علوم تربیتی را دارید؟ اگر در دورنمای حرفهای، خودتان را در جایگاه یک معلم خلاق، یک برنامهریز آموزشی دلسوز یا پژوهشگری موفق در حوزهی تعلیم و تربیت میبینید، این رشته، انتخاب خوبی برایتان خواهدبود؛ بهشرط حوصلهی زیاد و صبوری فراوان. در مقالهی پیش رو، ارشد علوم تربیتی را بهتفکیک رشتههایش خواهیدشناخت. همچنین از ظرفیت پذیرش و بازار کار علوم تربیتی باخبر خواهیدشد.
لیست مطالب
کد ضریبهای ارشد علوم تربیتی
کارشناسیارشد علوم تربیتی در 14 رشته و سه گرایش، ارائه میشود. قبل از اینکه شروع به درس خواندن کنید، اول از همه باید رشتۀ مدنظرتان را انتخاب کنید. جدول کد ضرایب و عناوین دروس امتحانی، به شما میگوید که برای قبولی در رشتۀ موردعلاقهتان، کدام درسها اهمیت بیشتری دارند و کدام درسها را لازم نیست بخوانید.
جدول کد ضریبهای ارشد علوم تربیتی، براساس دفترچهی 1402
رشته | گرایش | کد ضریب | ضرایب دروس امتحانی | عناوین دروس امتحانی | ||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ||||
1) برنامهریزی درسی | – | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 0 | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1. زبان عمومی و تخصصی 2. آمار و روشهای تحقیق در علوم تربیتی 3. روانشناسی تربیتی 4. روشها و فنون تدریس 5. مبانی، اصول و فلسفهی تعلیم و تربیت 6. مدیریت آموزشی 7. تکنولوژی آموزشی 8. سنجش و اندازهگیری در تعلیم و تربیت 9. مقدمات برنامهریزی آموزشی و درسی 10. نظارت و راهنمایی 11. تعلیم و تربیت اسلامی 12. آموزش و پرورش تطبیقی 13. روانشناسی رشد |
2) تاریخ و فلسفهی آموزشوپرورش | – | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | |
3) مدیریت آموزشی | – | 3 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | |
4) آموزش و بهسازی منابع انسانی | – | 4 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | |
5) تحقیقات آموزشی | – | 5 | 2 | 3 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6) ارزشیابی آموزشی | – | |||||||||||||||
7) تکنولوژی آموزشی | – | 6 | 3 | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 4 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8) مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی | – | 7 | 2 | 3 | 2 | 1 | 0 | 3 | 0 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | |
9) علوم تربیتی | 1. آموزشوپرورش ابتدایی | 8 | 2 | 2 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | |
2. آموزشوپرورش پیشدبستانی | ||||||||||||||||
10) فلسفهی تعلیم و تربیت | آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | |
11) برنامهریزی آموزشی | – | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 0 | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12) یادگیری الکترونیکی | – | 6 | 3 | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 4 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13) آموزش بزرگسالان | – | 4 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | |
14) برنامهریزی آموزشی و درسی | – | 1 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 0 | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
نکته: پذیرش در رشتۀ «آموزش بزرگسالان»، در دانشگاه آزاد اسلامی انجام میشود.
مطلب مرتبط: خرید کتب علوم تربیتی با بیشترین تخفیف
معرفی رشتههای ارشد علوم تربیتی
همانطور که در جدول بالا دیدید، رشتههای مختلف علوم تربیتی در کنکور ارشد در شش کد ضریب تقسیم میشوند. منظور از کد ضریب این است که مجموعه رشتههای هر کد، منابع مشترکی دارند و برای قبولی در آنها لازم نیست منابع مجزایی را مطالعه کنید. یعنی مثلا اگر کد ضریب انتخابی شما در کنکور ارشد علوم تربیتی، یک باشد، بعد از اعلام نتایج بهشرط مجاز شدن در این کد، میتوانید در یکی از رشتههای برنامهریزی درسی، برنامهریزی آموزشی و برنامهریزی آموزشی و درسی، تحصیل کنید.
در ادامه، با رشتههای ارشد علوم تربیتی و ظرفیت پذیرش هرکدام آشنا میشوید.
⇐ رشتۀ برنامهریزی درسی
ارشد برنامهریزی درسی، رشتهای است که طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامۀ درسی را به دانشجویان آموزش میدهد. فارغالتحصیلان این رشته، ازطریق آشنایی با نظریات برنامۀ درسی و فرآیند تولید برنامۀ درسی، علاوهبر طراحی و اجرا، میتوانند کیفیت برنامههای درسی موجود را بررسی کنند و برای اصلاح آنها درراستای هرچه بهتر محقق شدن اهدافِ درسی، اقدام کنند. در ادامه، ظرفیت پذیرش ارشد رشتۀ برنامهریزی درسی را میبینید.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد برنامهریزی درسی، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی |
اراک | 6 | – | – | – |
اصفهان | 4 | 2 | – | – |
الزهرا (خواهران) | 9 | 2 | – | – |
بوعلیسینا- همدان | 5 | 1 | – | – |
بیرجند | 13 | 4 | – | – |
تبریز | 5 | 3 | 5 | – |
تربیت دبیر شهیدرجایی- تهران | 4 | 4 | – | 22 |
تهران | 3 | 2 | – | – |
خوارزمی- محل تحصیل کرج | 8 | 4 | – | 12 |
شاهد- تهران | 10 | 6 | – | – |
شهیدباهنر- کرمان | 8 | 3 | – | – |
شهیدبهشتی | 6 | – | 3 | – |
شهیدچمران- اهواز | 7 | – | – | – |
شهیدمدنی آذربایجان | 9 | 4 | – | – |
شیراز | 8 | – | 8 | – |
علامه طباطبایی | 8 | 4 | – | – |
فردوسی | 6 | 2 | – | – |
کاشان | 7 | 2 | – | – |
کردستان- سنندج | 14 | – | – | – |
مازندران- بابلسر | 10 | 1 | – | – |
ملایر | 10 | 5 | – | – |
یزد | 6 | 2 | – | – |
فرهنگیان- پردیس باهنر شیراز | 15 | – | – | – |
فرهنگیان- پردیس نسیبه تهران | 18 | – | – | – |
دانشگاه پیام نور استان اصفهان- مرکز اصفهان | 20 | دانشگاه غیرانتفاعی شهیداشرفی- اصفهان | 20 | |
دانشگاه پیام نور استان اصفهان- مرکز زرینشهر | 20 | |||
دانشگاه پیام نور استان اصفهان- مرکز سمیرم | 20 | دانشکدهی غیرانتفاعی رفاه- تهران (خواهران) | 10 | |
دانشگاه پیام نور استان تهران- تهرانجنوب | 20 | |||
دانشگاه پیام نور استان تهران- ری | 20 | موسسهی غیرانتفاعی آرمان رضوی- مشهد (خواهران) | 17 | |
دانشگاه پیام نور استان تهران- شهر جدید پردیس | 20 | |||
دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی- مشهد | 20 | موسسهی غیرانتفاعی شمس- گنبد کاووس | 20 | |
دانشگاه پیام نور استان سمنان- دامغان | 20 | |||
دانشگاه پیام نور استان فارس- خرامه | 20 | موسسهی غیرانتفاعی صفاهان- اصفهان | 20 | |
دانشگاه پیام نور استان کرمان- رفسنجان | 20 | |||
دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه- کرمانشاه | 20 | موسسهی غیرانتفاعی میعاد- مهاباد | 10 | |
دانشگاه پیام نور استان مرکزی- خمین | 20 | |||
دانشگاه پیام نور استان یزد- تفت | 20 |
برنامۀ درسی ارشد برنامهریزی درسی
درسهایی که در رشتۀ برنامهریزی درسی با آنها سروکار خواهیدداشت، شامل این موارد میشود؛ اصول و برنامهریزی درسی، نظریههای یادگیری و الگوهای تدریس، طراحی و تدوین برنامۀ درسی، برنامهریزی درسی در آموزش پیشدبستانی و دبستانی، برنامهریزی درسی دورهی متوسطه، برنامهریزی درسی در آموزش عالی. با این توضیح، شما قرار است چندوچون برنامهریزی درسی را بهطور تخصصی برای هر مقطعی، بیاموزید.
نکته: ما عناوین واحدهای دانشگاهی این رشته را براساس برنامۀ درسی مصوب وزارت علوم، معرفی کردیم. لازم است بدانید که دانشگاهها میتوانند تغییراتی در چارت درسی ایجاد کنند. بنابراین، کمی تفاوت در برنامههای درسی یک رشتۀ واحد در دانشگاههای مختلف، طبیعی است. اگر میخواهید واحدهای درسی رشتۀ موردنظرتان را بهطور دقیق بشناسید، باید برنامۀ آن را در دانشگاه موردنظرتان چک کنید.
مطلب مرتبط: درس خواندن برای کنکور ارشد را کی و چطور شروع کنیم؟
⇐ رشتهی برنامهریزی آموزشی
رشتۀ ارشد برنامهریزی آموزشی، درمقایسه با رشتۀ نزدیک خودش یعنی برنامۀ درسی، ظرفیت پذیرش بسیار کمتری دارد. پنج دانشگاه دولتی، سه واحد پیام نور و دو موسسهی غیرانتفاعی، سهم این رشته از پذیرشهای دانشگاهی سراسر کشور است.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد برنامهریزی آموزشی، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی |
اصفهان | 4 | 2 | – | – |
تهران | 3 | 2 | – | – |
جامع امام حسین تهران | 10 | – | – | – |
شاهد- تهران | 8 | 4 | – | – |
مازندران- بابلسر | 7 | 1 | – | – |
دانشگاه پیام نور استان فارس- خرامه | 20 | موسسهی غیرانتفاعی آفاق- ارومیه | 10 | |
دانشگاه پیام نور استان کرمان- رفسنجان | 20 | |||
دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه- کرمانشاه | 20 | موسسهی غیرانتفاعی صفاهان- اصفهان | 20 |
برنامۀ درسی ارشد برنامهریزی آموزشی
در ارشد برنامهریزی آموزشی، با درسهایی مثل رویکردهای اقتصادی در آموزشوپرورش، برنامهریزی نیروی انسانی، اصول و نظریههای برنامهریزی آموزشی، مکتبهای فلسفی و آرای تربیتی جدید و مبانی اجتماعی تعلیم و تربیت، مواجه خواهیدبود.
⇐ رشتۀ برنامهریزی درسی و آموزشی
ارشد برنامهریزی درسی و آموزشی، مطابق با دفترچهی آزمون سال 1402، تنها در یک دانشگاه ارائه میشود؛ دانشگاه ادیان و مذاهب قم، با ظرفیت پذیرش 10 نفر. واحدهای درسی این رشته، از این قرار است؛ نظریههای اساسی در برنامهریزی آموزشی، روشهای تدریس پیشرفته، برنامهریزی نیروی انسانی، مبانی جامعهشناسی آموزشوپرورش در برنامهریزی آموزشی، جمعیتشناسی در برنامهریزی آموزشی و مبانی اقتصادی آموزشوپرورش در برنامهریزی آموزشی.
مطلب مرتبط: منابع ارشد روانشناسی تربیتی
⇐ رشتۀ مدیریت آموزشی
ارشد مدیریت آموزشی با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر برای تصدی مشاغل آموزشی و مسئولیتهای فرهنگی و فضاسازی برای مهندسی مجدد نظام آموزشی، ایجاد شدهاست. ظرفیت پذیرش بالای این رشته، آن را به یکی از شاخههای محبوب علوم تربیتی تبدیل کردهاست.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد مدیریت آموزشی، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی |
ارومیه | 12 | 5 | – | – |
اصفهان | 6 | 4 | – | – |
الزهرا (خواهران) | 7 | 1 | – | – |
بوعلیسینا- همدان | 4 | 2 | – | – |
بیرجند | 12 | 2 | – | – |
تربیت دبیر شهیدرجایی- تهران | 6 | 6 | – | 22 |
تهران | 5 | 2 | 5 | – |
تهران- محل تحصیل پردیس فارابی قم | 5 | 3 | – | 25 |
جامع امام حسین (فقط زن) | 6 | – | – | – |
جامع امام حسین (فقط مرد) | 8 | 6 | – | – |
خوارزمی- محل تحصیل کرج | 10 | 2 | – | – |
سمنان- محل تحصیل مهدیشهر | 7 | 2 | – | – |
سیستانوبلوچستان | 18 | 12 | – | – |
شهیدباهنر- کرمان | 8 | 3 | – | – |
شهیدبهشتی- تهران | 7 | – | 3 | 30 |
شهیدچمران- اهواز | 9 | – | – | – |
شهیدمدنی آذربایجان | 4 | 2 | – | – |
شیراز | 10 | – | 10 | – |
علامه طباطبایی | 8 | – | – | – |
علومانتظامی امین (مختص کارکنان مرد ناجا) | 35 | – | – | – |
فردوسی | 5 | 1 | – | – |
دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا | 15 | – | – | – |
کاشان | 7 | 2 | – | – |
کردستان- سنندج | 22 | 5 | – | – |
لرستان- خرمآباد | 17 | – | – | – |
محقق اردبیلی | 6 | – | – | – |
ملایر | 10 | – | – | – |
دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهیدچمران تهران | 15 | – | – | – |
دانشگاه غیرانتفاعی امام صادق | 12 | دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی- مرکز تبریز | 20 | |
دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی | 20 | |||
دانشگاه غیرانتفاعی خاتم تهران | 20 | |||
دانشکدهی غیرانتفاعی الهیات و معارف اسلامی هدی (فقط زن) | 15 | دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی- مرکز ارومیه | 20 | |
موسسهی غیرانتفاعی آفاق- ارومیه | 20 | |||
موسسهی غیرانتفاعی آمل | 18 | |||
موسسهی غیرانتفاعی باختر- ایلام | 18 | |||
موسسهی غیرانتفاعی حکمت رضوی- مشهد | 20 | |||
موسسهی غیرانتفاعی خرد- بوشهر | 10 | |||
موسسهی غیرانتفاعی دانا- یاسوج | 12 | دانشگاه پیام نور استان تهران- تهرانجنوب | 20 | |
موسسهی غیرانتفاعی سمنگان- آمل | 15 | |||
موسسهی غیرانتفاعی شفق- تنکابن | 20 | |||
موسسهی غیرانتفاعی علامه امینی- بهمنیر بابلسر | 20 | |||
موسسهی غیرانتفاعی فروردین- قایمشهر | 15 | دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی- مشهد | 20 | |
موسسهی غیرانتفاعی قدیر- لنگرود | 20 | |||
موسسهی غیرانتفاعی کومش- سمنان | 17 | |||
موسسهی غیرانتفاعی مهر اروند- آبادان | 20 | دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه- کرمانشاه | 20 | |
موسسهی غیرانتفاعی میعاد- مهاباد | 18 | |||
دانشگاه غیرانتفاعی مجازی مهر البرز- تهران | 10 |
برنامۀ درسی ارشد مدیریت آموزشی
اصول مدیریت آموزشی، مدیریت مراکز آموزشی، نظریههای سازمان، مدیریت نیروی انسانی، بودجهبندی و مدیریت مالی، تحلیل سیستمی نظامهای آموزشی و مدیریت و آموزش کارآفرینی، تعدادی از سرفصلهایی است که در مقطع ارشد مدیریت آموزشی، ارائه میشود.
پیشنهاد خرید ویژه: نظریه های رشد کرین
⇐ رشتۀ آموزش و بهسازی منابع انسانی
آموزش و بهسازی منابع انسانی، تخصصی میانرشتهای است که هدفش ارتقای عملکرد منابع انسانی ازطریق فراهم کردن زمینههای یادگیری، ارتقای شایستگیهای آموزشی و بهبود کیفیت برنامههای آموزشی است. در ادامه، جدول ظرفیت پذیرشهای این رشته را میبینید.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی | |
ایلام | 10 | 4 | – | – | |
تبریز | 4 | 2 | 4 | – | |
تهران | 5 | 2 | – | – | |
شهیدچمران اهواز | 8 | – | – | – | |
شهیدمدنی آذربایجان | 4 | 2 | – | – | |
علامه طباطبایی | 8 | 2 | – | – | |
فردوسی | 5 | 1 | – | – | |
محقق اردبیلی | 6 | – | – | – | |
ایلام | 4 | – | – | – | |
تبریز | 2 | – | – | – | |
دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی- مرکز بوکان | 15 | دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ- تهران | 20 | ||
موسسهی غیرانتفاعی- آمل | 5 | ||||
دانشگاه پیام نور استان البرز- مرکز کرج | 20 | موسسهی غیرانتفاعی امام جواد- یزد | 20 | ||
موسسهی غیرانتفاعی تابناک- لامرد | 5 | ||||
دانشگاه پیام نور استان فارس- مرکز شیراز | 20 | موسسهی غیرانتفاعی حکمت رضوی- مشهد | 10 | ||
موسسهی غیرانتفاعی سبز- آمل | 9 | ||||
دانشگاه پیام نور استان کرمان- کرمان | 20 | موسسهی غیرانتفاعی سمنگان- آمل | 8 | ||
دانشگاه پیام نور استان همدان- همدان | 20 | ||||
موسسهی غیرانتفاعی سناباد- گلبهار | 20 | ||||
دانشگاه پیام نور استان یزد- مهریز | 20 | موسسهی غیرانتفاعی قدیر- لنگرود | 12 |
برنامۀ درسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی
برنامهریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بهبود عملکرد، مدیریت دانش، راهبردهای توسعهی منابع انسانی و ارزشیابی اثربخشی آموزش، تعدادی از دروس تخصصی این رشته در مقطع ارشد هستند.
⇐ رشتۀ تحقیقات آموزشی
رشتۀ تحقیقات آموزشی در مقطع ارشد، با هدف تربیت پژوهشگر متخصص در حوزهی نظامهای آموزشی در وزارت آموزشوپرورش، وزارت علوم و سایر سازمانهای آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی ایجاد شدهاست.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد تحقیقات آموزشی، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی | |
تهران | 3 | 2 | – | – | |
خوارزمی- محل تحصیل کرج | 8 | 4 | – | 12 | |
سیستانوبلوچستان | 6 | 3 | 3 | – | |
شهیدباهنر کرمان | 8 | 3 | – | – | |
شهیدمدنی آذربایجان | 6 | – | – | – | |
علامه طباطبایی | 8 | – | – | – | |
فردوسی | 7 | 1 | – | – | |
محقق اردبیلی | 6 | – | – | – | |
هرمزگان- بندرعباس | 5 | 4 | – | – | |
یاسوج | 12 | 3 | – | – | |
دانشگاه پیام نور استان البرز- مرکز کرج | 20 | ||||
دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی- مرکز گناباد | 20 | ||||
دانشگاه پیام نور استان سمنان- مرکز گرمسار | 10 | ||||
دانشگاه پیام نور استان فارس- شیراز | 20 |
برنامۀ درسی ارشد تحقیقات آموزشی
واحدهایی که در دورهی کارشناسیارشد تحقیقات آموزشی، باید بگذرانید، از این قرارند؛ روشهای تدریس پیشرفته، فلسفهی آموزشوپرورش، روشهای ارزشیابی آموزشی، اصول و روشهای برنامهریزی درسی، کاربرد کامپیوتر در تحقیقات تربیتی و مبانی نظری و کاربرد آزمونهای روانی.
پیشنهاد خرید ویژه: روانشناسی رشد لورا برک
⇐ رشتۀ ارزشیابی آموزشی
در کد ضریب 5 ارشد علوم تربیتی، درکنار تحقیقات آموزشی، رشتۀ ارزشیابی آموزشی قرار دارد، با ظرفیت پذیرش کمتر؛ طبق دفترچهی کنکور سال 1402، این رشته در هیچ دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نوری پذیرش ندارد.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد ارزشیابی آموزشی، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی |
تهران | 3 | 2 | – | – |
خوارزمی- محل تحصیل کرج | 8 | 4 | – | 12 |
برنامۀ درسی ارشد ارزشیابی آموزشی
مدلها و نظریههای ارزشیابی، ارزشیابی و توسعهی حرفهای مدرسان در نظامهای آموزشی، مطالعهی تطبیقی در ارزیابی نظامها و برنامههای آموزشی، مدیریت کیفیت در نظامهای آموزشی، نظریهی کلاسیک اندازهگیری آموزشی، روشهای آماری چندمتغیری کاربردی و روشهای تحقیق پیشرفته در علوم تربیتی، تعدادی از درسهایی است که در مقطع ارشد رشتۀ ارزشیابی آموزشی ارائه میشود.
⇐ رشتۀ تکنولوژی آموزشی
هدف این رشته، تسهیل یادگیری و بهبود آموزش است و برای محقق کردن این هدف از ابزارها و تجهیزات آموزشی و راهبردهای یادگیری موثر استفاده میکند. در ادامه، ظرفیت پذیرش این رشته را در دانشگاههای سراسر کشور میبینید.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد تکنولوژی آموزشی، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی | |
اراک | 5 | 1 | – | – | |
بوعلیسینا- همدان | 7 | 1 | – | – | |
تبریز | 3 | 2 | 3 | – | |
تربیت دبیر شهیدرجایی- تهران | 5 | 5 | – | – | |
خوارزمی- محل تحصیل کرج | 12 | 4 | – | – | |
علامه طباطبایی | 8 | 4 | – | – | |
علامه طباطبایی (گرایش آموزش افراد با نیازهای ویژه) | 7 | 1 | – | – | |
دانشگاه پیام نور استان تهران- مرکز ری | 20 | ||||
دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه- مرکز روانسر | 20 | ||||
دانشگاه غیرانتفاعی بینالمللی چابهار | 20 | ||||
دانشگاه غیرانتفاعی مجازی مهر البرز- تهران | 20 |
برنامۀ درسی ارشد تکنولوژی آموزشی
در رشتۀ تکنولوژی آموزشی، همانطور که از عنوان رشته برمیآید، عمدتا با درسهایی سروکار دارید که استفاده از فناوری را برای اهداف آموزشی به شما یاد میدهند، مثل؛ طراحی و توسعهی آموزش تعاملی مبتنیبر وب، شبیهسازی و بازیهای آموزشی، تلفیق فناوریهای نوین در برنامۀ درسی، فلسفه و اخلاق در فناوری و فناوریهای سیار در آموزش و یادگیری.
پیشنهاد خرید ویژه: احتمالات و آمار کاربردی دلاور
⇐ رشتۀ یادگیری الکترونیکی
یادگیری الکترونیکی، رشتۀ جدیدی است که درحالحاضر تنها در دو دانشگاه پذیرش دارد. تحصیل در این رشته، علاوهبر فارغالتحصیلان علوم تربیتی، برای دانشآموختگان مهندسی کامپیوتر هم امکانپذیر است. یادگیری الکترونیکی، بهعنوان یک علم میانرشتهای، تلاش دارد آموزش را خارج از بافت سنتی، بررسی کند.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد یادگیری الکترونیکی، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی | |
تهران | 3 | 2 | – | – | |
دانشگاه غیرانتفاعی مجازی مهر البرز- تهران | 24 |
برنامۀ درسی ارشد یادگیری الکترونیکی
مفاهیم، اصول و نظریههای یادگیری الکترونیکی، طراحی و تولید محتوای الکترونیکی، ابزارها و فناوریهای یادگیری الکترونیکی، آموزش از راه دور، کارآفرینی در بستر الکترونیکی، طراحی سیستمهای آموزشی در یادگیری الکترونیکی و سنجش پیامدهای یادگیری فراگیر در یادگیری الکترونیکی، بعضی از دروس تخصصی و اختیاری این رشته است.
⇐ رشتۀ مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی
دانشجویان در این رشته که تمرکز تخصصیاش، آموزش عالی در دانشگاهها و موسسات آموزشی است، با مدل مدیریت در دانشگاهها و تهیه و تدوین برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها، آشنا میشوند. دانشگاههای پذیرندهی مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی را ببینید.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی | |
تهران | 5 | 2 | – | – | |
شهیدمدنی آذربایجان | 3 | 1 | – | – | |
محقق اردبیلی | 6 | – | – | – | |
دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ- تهران | 20 |
برنامۀ درسی ارشد مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی
واحدهایی که در این رشته باید بگذرانید، به این ترتیباند؛ مبانی آموزش عالی، علم و هنر یاددهی-یادگیری در آموزش عالی، رفتار سازمانی در آموزش عالی، اقتصاد در آموزش عالی، اصول و تئوریهای رهبری و مدیریت در آموزش عالی و جامعهشناسی تغییر و نوآوری در آموزش عالی.
پیشنهاد خرید ویژه: روانشناسی تربیتی سیف
⇐ رشتۀ علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش ابتدایی
دربین رشتههای ارشد علوم تربیتی، گرایش آموزش و پرورش ابتدایی، شناختهشدهتر و پرطرفدارتر است. گرچه معلمی، یکی از رایجترین مقاصد حرفهای فارغالتحصیلان رشتههای مختلف علوم تربیتی است اما مشخصا در این گرایش است که دوستداران حرفهی معلمی، دورهم جمع میشوند. ظرفیت پذیرش گرایش آموزشوپرورش ابتدایی را در ادامه ببینید.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش ابتدایی، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی | |
اراک | 5 | 2 | – | – | |
شیراز | 8 | 8 | 8 | – | |
علامه طباطبایی | 8 | – | – | – | |
فرهنگیان- پردیس خواجه نصیر کرمان | 20 | – | – | – | |
فرهنگیان- پردیس باهنر شیراز | 15 | – | – | – | |
فرهنگیان- پردیس شهیدچمران تهران | 15 | – | – | – | |
فرهنگیان- پردیس شهیدرجایی شیراز | 12 | – | – | – | |
فرهنگیان- پردیس فاطمهالزهرا اصفهان | 24 | – | – | – | |
فرهنگیان- پردیس نسیبه تهران | 18 | – | – | – | |
دانشکدهی غیرانتفاعی رفاه (ویژهی خواهران)- تهران | 20 | ||||
موسسهی غیرانتفاعی امام جواد- یزد | 20 | ||||
موسسهی غیرانتفاعی باختر- ایلام | 18 | ||||
موسسهی غیرانتفاعی رهجویان دانش- برازجان | 18 | ||||
موسسهی غیرانتفاعی علامه امینی- بهمنیر بابلسر | 20 |
برنامۀ درسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی
اصول برنامهریزی آموزشی و درسی ابتدایی، روشها و فنون تدریس علوم تجربی دورهی ابتدایی، روشها و فنون تدریس تعلیمات دینی دورهی ابتدایی، روشها و فنون تدریس علوم اجتماعی دورهی ابتدایی، روشها و فنون تدریس ریاضیات دورهی ابتدایی، روانشناسی رشد و زبانآموزی و تربیت بدنی و بازیهای دبستانی، عنوان تعدادی از واحدهایی است که در مقطع ارشد این رشته، باید بگذرانید.
⇐ علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیشدبستانی
ارشد علوم تربیتی گرایش آموزشوپرورش پیشدبستانی، ظرفیت پذیرش کم و علاقهمندان بسیار دارد. کسانی که به تدریس در مراکز پیشدبستانی و مهدکودکها علاقه دارند، با تحصیل در این گرایش، آیندهی حرفهای موفقیتآمیزی خواهندداشت.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد علوم تربیتی گرایش آموزشوپرورش پیشدبستانی، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی | |
علامه طباطبایی | 8 | – | – | – | |
علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی | 10 | – | – | – | |
موسسهی غیرانتفاعی صفاهان- اصفهان | 20 |
برنامۀ درسی ارشد آموزش و پرورش پیشدبستانی
با تعدادی از درسهای گرایش آموزشوپرورش پیشدبستانی، آشنا شوید؛ روشهای عمده و متداول آموزشوپرورش پیشدبستانی، ادبیات کودکان، طراحی فضاهای آموزشوپرورش، فعالیتهای هنری کودکان پیشدبستانی، تربیت بدنی و بازیهای پیشدبستانی، روشهای پیشرفتهی تدریس و کاربرد آزمونها و شیوههای ارزشیابی شناخت کودک.
بازار کار ارشد علومتربیتی
علوم تربیتی در مقطع ارشد، رشتهها و گرایشهای متنوعی دارد اما واقعیت این است که در بازار کار، برای تکتک این رشتهها، موقعیت شغلی اختصاصی وجود ندارد. به همین دلیل، اغلب فارغالتحصیلان علوم تربیتی، درنهایت وارد حرفهی تدریس میشوند؛ در مدارس دولتی و غیرانتفاعی، مهدکودکها، پیشدبستانیها و سایر مراکز آموزشی مثل کانون پرورش فکری. مدیریت و تأسیس مراکز آموزشی، یکی دیگر از انتخابهای رایج دانشآموختگان این رشته است.
استخدام در مراکز تحتنظر سازمان بهزیستی و کار بهعنوان کارشناس گزینش و مدیر منابع انسانی، موقعیتهای شغلی پرطرفدار دیگر این رشته است. بهعلاوه، بسته به علاقه، خلاقیت و تلاش دانشآموختگان علومتربیتی، ورود به فضاهای حرفهای تازه و متنوعتر هم ممکن است. فعالیتهایی مثل طراحی و تولید برنامههای آموزشی برای رسانههای جمعی، طراحی و تولید بازیهای آموزشی و غیرآموزشی، طراحی و تولید ابزارهای آموزشی.
پیشنهاد خرید ویژه: روانشناسی ژنتیک منصور
⇐ رشتۀ تاریخ و فلسفهی آموزشوپرورش
ارشد تاریخ و فلسفهی آموزشوپرورش در دانشگاههای سراسری، پذیرش روزانه، شبانه، مجازی و پردیس بینالملل دارد. دانشگاههای پیامنور هم این رشته را ارائه میکنند اما در زمان نوشته شدن مقالهی حاضر، هیچکدام از موسسات غیرانتفاعی، در رشتۀ تاریخ و فلسفهی آموزشوپرورش، پذیرش نداشتهاند.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد تاریخ و فلسفهی آموزشوپرورش، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی |
الزهرا (خواهران) | 8 | 2 | – | – |
بوعلیسینا- همدان | 4 | 2 | – | – |
تربیت مدرس | 5 | – | – | – |
تهران | 8 | 2 | – | 20 |
خوارزمی- محل تحصیل کرج | 20 | – | – | – |
سیستانوبلوچستان | 10 | 5 | – | – |
شاهد- تهران | 10 | 5 | – | – |
شهیدباهنر- کرمان | 8 | 3 | – | – |
شهیدبهشتی | 6 | – | 4 | – |
شهیدچمران- اهواز | 12 | – | – | – |
شیراز | 8 | – | 6 | – |
علامه طباطبایی | 8 | 4 | – | – |
قم (فقط زن) | 10 | – | – | – |
قم (فقط مرد) | 10 | – | – | – |
مازندران- بابلسر | 9 | 1 | – | – |
محقق اردبیلی | 6 | – | – | – |
ملایر | 8 | 5 | – | – |
دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی- مرکز خوی | 15 | دانشگاه مجازی پیام نور استان آذربایجان غربی- مرکز خوی | 30 | |
دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی- مرکز میاندوآب | 20 | دانشگاه مجازی پیام نور استان آذربایجان غربی- مرکز میاندوآب | 40 | |
دانشگاه پیام نور استان اصفهان- مرکز قهدریجان | 20 | دانشگاه مجازی پیام نور استان تهران- تهرانجنوب | 40 | |
دانشگاه پیام نور استان تهران- تهرانجنوب | 20 | دانشگاه مجازی پیام نور استان کرمان- کرمان | 40 | |
دانشگاه پیام نور استان فارس- فسا | 20 | |||
دانشگاه پیام نور استان کرمان- کرمان | 20 | دانشگاه مجازی پیام نور استان مرکزی- اراک | 40 | |
دانشگاه پیام نور استان مرکزی- اراک | 20 | |||
دانشگاه پیام نور استان همدان- همدان | 20 | دانشگاه مجازی پیام نور استان همدان- همدان | 40 | |
دانشگاه پیام نور استان اصفهان- خوراسگان | 20 |
برنامۀ درسی ارشد تاریخ و فلسفهی آموزشوپرورش
آموزشوپرورش تطبیقی، برنامهریزی آموزشی، نظریات تربیتی مکاتب فلسفی، تعلیم و تربیت اسلامی، تربیت در نهجالبلاغه، فلسفهی علم، مبانی
فلسفی برنامهریزی درسی، فلسفهی دوران کودکی و روششناسی مطالعات فلسفی تعلیم و تربیت، عنوان درسهایی است که در مقطع ارشد این رشته ارائه میشود.
⇐ رشتۀ فلسفهی تعلیم و تربیت
ارشد فلسفهی تعلیم و تربیت در گرایش آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان، ظرفیت پذیرش محدودی دارد. دو دانشگاه دولتی و یک دانشگاه پیامنور، در این رشته دانشجو میگیرند که در ادامه ظرفیت پذیرش آنها را میبینید.
جدول ظرفیت پذیرش ارشد فلسفهی تعلیم و تربیت، براساس دفترچهی کنکور 1402
دانشگاه | روزانه | شبانه | پردیس | مجازی |
شهیدچمران- اهواز | 11 | – | – | – |
شیراز | 7 | – | 7 | – |
دانشگاه پیام نور استان اصفهان- خوراسگان | 20 |
برنامۀ درسی ارشد فلسفهی تعلیم و تربیت
آموزش فلسفه به کودکان، در ایران رشتۀ نوپایی است که هدف از آن، آموزش تفکر فلسفی و فلسفهورزی به گروه سنی کودک، عنوان شدهاست. آشنایی با مکاتب فلسفی، پیوند بین فلسفه و آرای تربیتی و مبانی فلسفی نظریههای یادگیری، مباحثی است که در مقطع ارشد این رشته تدریس میشود.
زمان کنکور ارشد علوم تربیتی 1403 کی اعلام میشود؟
تاریخ برگزاری آزمون ارشد در همهی رشتهها، یازدهم و دوازدهم اسفندماه است.
بهترین گرایش ارشد علوم تربیتی چیست؟
علوم تربیتی در مقطع ارشد، در 14 رشته و سه گرایش ارائه میشود که تکبهتک در مقالهی حاضر، معرفی شدهاند. انتخاب بهترین گرایش در این رشته، به علاقهی شخصی داوطلبان و اهداف حرفهای آنها بستگی دارد.