از دانشگاه‌های شهریه‌پرداز روانشناسی چه می‌دانید؟ اگر داوطلب کنکور ارشد روانشناسی باشید و به هر دلیلی نتوانید روی قبولی در دورۀ روزانۀ دانشگاه‌های دولتی حساب کنید، بهتر است با نگاهِ خریدار از چندوچون دقیق تحصیل در این دانشگاه‌ها مطلع شوید و به سؤالات ذهن خود مانند: شهریه دانشگاه‌های شهریه‌پرداز چقدر است؟ مدرک دانشگاه‌های شهریه‌پرداز معتبر است؟ سطح علمی و شهری هرکدام از این دانشگاه‌ها با هم چه فرقی دارد؟ پاسخی صحیح بدهید.

حالاکه بحث از اعتبار مدرک و پرداخت هزینه در میان هست، بهتر است که  بدون فوت وقت برویم به  سراغ پاسخ این سؤالات!

دانشگاه شهریه پرداز چیست؟

در فرهنگ لغات کنکوری‌ها اصطلاح دانشگاه‌های شهریه‌پرداز، بسته به وضعیت جیب دانشجوها، بار معنایی متفاوتی دارد؛ یک‌عده به این دانشگاه‌ها به چشم مسیر هموار ورود به بازار کار نگاه می‌کنند و برای عده‌ای دیگر، کابوسی است که سال‌های تحصیلشان را سخت و پرمشقت می‌کند. اما خب، دانشگاه شهریه‌پرداز در لغت یک معنی واحد دارد که شامل همۀ دوره‌های تحصیلی غیر از دورۀ روزانۀ دانشگاه دولتی، یعنی  دورۀ دوم یا شبانه، غیرانتفاعی، پیام‌نور، آزاد، پردیس خودگردان و مجازی است. میزان شهریه در هرکدام از این دانشگاه‌ها متفاوت است، اما قاعدۀ کلی یکی‌ست؛ مبلغ شهریۀ ثابت که براساس نیم‌سال ورودی تعیین می‌شود و تا پایان سنوات تحصیلی مجاز تغییر نمی‌کند، به‌علاوۀ شهریۀ متغیر که براساس رشته و تعداد واحدها در هر ترم، فرق می‌کند. این مبلغ، هرسال حدود 10 تا 15درصد افزایش پیدا می‌کند. در ادامه با دانشگاه های شهریه‌پرداز روانشناسی در مقطع ارشد به‌تفکیک آشنا می‌شوید.

دانشگاه‌های پردیس خودگردان

در ابتدا هدف از تأسیس دانشگاه پردیس خودگردان، جذب دانشجوهای غیرایرانی بود؛ برای همین بین دانشجوها به‌اسم پردیس بین‌الملل هم شناخته می‌شود. اما بعدها بنا به دلایلی، سیاست جذب دانشجوی این دانشگاه‌ها تغییر کرد و  حالا دانشجوهای ایرانی نیز  با پرداخت شهریه می‌توانند در شعب پردیس خودگردان دانشگاه‌های دولتی درس بخوانند.

مهم‌ترین مزیت این دانشگاه‌ها این هست که  مدرک، سطح علمی و استادهای پردیس با دوره‌های روزانه تفاوتی ندارد، فقط عنوان «پردیس خودگردان» در مدرک تحصیلی قید می‌شود. پذیرش دانشجو  به دو طریق انجام می‌شود:کنکور سراسری و سوابق تحصیلی.

 دانشگاه‌های پردیس خودگردان ارشد روانشناسی کدام‌اند؟

اگر داوطلب کنکور کارشناسی‌ارشد روانشناسی هستید، باید بدانید که 9 دانشگاه پردیس خودگردان، در مقطع ارشد روانشناسی، دانشجو جذب می‌کنند؛ دانشگاه تبریز، دانشگاه سیستان‌وبلوچستان، دانشگاه شهیدبهشتی، دانشگاه علامه‌طباطبایی، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه گیلان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه شیراز و دانشگاه تهران. نکتۀ مهم دیگر این است که همۀ گرایش‌های روانشناسی، پذیرش پردیس خودگردان ندارند. رشته‌هایی که می‌توانید آن‌ها را در پردیس بین‌الملل بخوانید، شامل: روانشناسی عمومی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی گرایش خانواده، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، علوم شناختی گرایش توانبخشی شناختی، علوم شناختی گرایش روانشناسی شناختی، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و روانشناسی تربیتی هستند.

شهریه پردیس خودگردان ارشد روانشناسی

 شهریۀ پردیس خودگردان در ارشد روانشناسی چقدر است؟

مبلغی که برای تحصیل باید به دانشگاه شهریه‌پرداز پردیس خودگردان بپردازید، ابتدای سال تحصیلی، ازسوی دانشگاه مدنظرتان به اطلاع شما می‌رسد و رقم ثابتی نیست با این‌حال می‌توانیم براساس مبلغ مصوب دانشگاه‌های مختلف، یک بازۀ تقریبی برای شهریۀ پردیس‌های خودگردان اعلام کنیم. سال گذشته، به‌طور میانگین شهریۀ پردیس‌های خودگردان چیزی حدود 8 تا 10میلیون تومان برای هر ترم بوده‌است. در مقطع ارشد، 32 واحد درسی دارید که در هر نیم‌سال تحصیلی، 8 تا 12 واحد برایتان قابل‌انتخاب است. اگر در مدت سنوات مجاز، واحدهای معین‌شده را پاس نکنید، طبیعتاً مبلغی به شهریه‌تان اضافه می‌شود.

نکته 1: انصراف از تحصیل در دانشگاه بدون هزینه نیست، اما باید حواستان باشد که این هزینه در دانشگاه‌های پردیس خودگردان معمولاً خیلی زیاد است، پس باید با دقت بیشتری، رشته و دانشگاهتان را انتخاب کنید. اگر در پردیس خودگردان انصراف بدهید، باید معادل مجموع شهریه‌های ثابت و متغیر ترم‌های باقی‌مانده از تحصیلتان را به دانشگاه بپردازید که باتوجه به شهریۀ سنگین این دانشگاه‌ها، مبلغ قابل‌توجهی خواهدبود. اینجاست که می‌گویند: « نه طرف راهِ پیش دارد و نه راهِ پس!»

نکته2:  اگر تعداد ثبت‌نام‌شدگان در دوره‌های مجازی و پردیس خودگردان برای تشکیل کلاس به حدنصاب نرسد و با توجه به تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در کد رشته‌محل مربوط امکان تشکیل کلاس وجود نداشته‌باشد، نسبت به انتقال فرد یا افراد پذیرفته‌شده به سایر اولویت‌های دارای نمرۀ علمی لازم اقدام خواهدشد. در غیر این‌صورت اقدام دیگری امکان‌پذیر نیست و فرد می‌تواند در آزمون سال آینده شرکت کند.

دانشگاه شهریه پرداز شبانه

حالا که هنوز بحثِ تحصیل در دوره‌های هزینه‌پرداز دانشگاه‌های دولتی داغ هست، بدون معطلی برویم به سراغ هزینه‌های تحصیل در دورۀ نوبت دوم. دورۀ دوم دانشگاه‌های دولتی که قبلاً با عنوان غلط‌اندازِ «شبانه» شناخته می‌شد، ازنظر آموزشی و تحصیلی، با دورۀ روزانۀ این دانشگاه‌ها تفاوتی ندارد. مدرک تحصیلی، استادها و زمان برگزاری کلاس‌ها، همه یکی است؛ فقط بچه‌های نوبت دوم، علاوه‌بر شهریۀ دانشگاه، درصورتی‌که خوابگاه به آن‌ها تعلق بگیرد، باید مبلغ بیشتری بپردازند.

دانشگاه‌های نوبت دوم ارشد روانشناسی کدام‌اند ؟

تمام گرایش‌های روانشناسی که در دورۀ روزانۀ دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌شوند، سال 1402 در نوبت دوم هم پذیرش داشته‌اند؛ به‌جز بالینی گرایش خانواده و روانشناسی گرایش روانشناسی دین که تنها در دوره‌های روزانه برگزار می‌شوند.  درمورد بقیۀ گرایش‌ها، داوطلبانی که رتبه‌شان از حد نصاب مجاز برای دوره‌های روزانه بالاتر است، می‌توانند با پرداخت شهریۀ  ثابت و متغیر، در دانشگاه دولتی تحصیل کنند. برای گرایش عمومی که بیشترین پذیرش را بین رشته‌های روانشناسی دارد، پذیرش نوبت دوم در سال گذشته، حدود یک‌چهارم دورۀ روزانه بوده‌است.

شهریۀ دانشگاه‌های نوبت دوم ارشد روانشناسی چقدر است؟

میزان شهریۀ نوبت دوم، از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است؛ برای همین خیلی مهم است که جدول شهریۀ دانشگاه مدنظرتان را از روی سایت خودش مطالعه کنید. اگر دانشگاه مدنظر شما، در شهری غیر از محل سکونتتان است، به مبلغ شهریه، هزینه‌های خوابگاه/پانسیون، خوردوخوراک و رفت‌وآمد را هم اضافه کنید تا به‌طور حدودی  متوجه بشوید که برای هر نیم‌سال تحصیلی چقدر باید هزینه کنید. حدود شهریۀ  ثابت در نوبت دوم در سال تحصیلی  1402- 1403  بین 1 و نیم تا 2و نیم  میلیون تومن برای هر ترم بوده است که شهریۀ متغیر نیز به آن اضافه می‌شود.

دانشگاه شهریه پرداز پیام نور

داوطلبان ارشد روانشناسی به دو روش می‌توانند در دانشگاه پیام‌نور تحصیل کنند؛

  1. کسانی که در کنکور ارشد، مجاز به انتخاب رشتۀ پیام نور می‌شوند.
  2. کسانی که بدون کنکور و ازطریق سوابق تحصیلی در دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند.

این گروه دوم، به‌جای کنکور در آزمون فراگیر پیام نور شرکت می‌کنند. این آزمون ورودی، درواقع کنکور داخلی پیام نور است و طی آن داوطلبان با عنوان دانش‌پذیر وارد می‌شوند. براساس منابع معرفی‌شده از سوی دانشگاه، به سؤالات درس‌های ترم اول رشته‌شان پاسخ می‌دهند (البته بدون نشستن سرکلاس) و اگر قبول شدند، با عنوان دانشجو می‌توانند به تحصیلشان در این دانشگاه ادامه بدهند.

شهریه ارشد پیام نور رشته روانشناسی

دانشگاه‌های پیام نور رشتۀ روانشناسی کدام‌اند؟

طبق دفترچۀ کنکور سال 1402، دانشگاه پیام‌نور در مقطع ارشد روانشناسی، در دو گرایش عمومی و تربیتی، بیشترین ظرفیت پذیرش را دارد؛ ارشد روانشناسی عمومی در 32 دانشگاه و ارشد روانشناسی تربیتی در 22 دانشگاه اما برای سایر گرایش‌ها، تک‌وتوک پذیرش دارد. بالینی فقط در دانشگاه پیام‌نور تهران، بالینی کودک و نوجوان فقط در پیام‌نور بوشهر و کودکان استثنایی فقط در پیام نور اردبیل، ارائه می‌شود. سطح آموزشی در دانشگاه پیام‌نور با توجه به این‌که سه‌چهارم کلاس‌ها غیرحضوری برگزار می‌شود، به نسبت دانشگاه‌هایی که دانشجوها امکان حضور در کلاس دارند، کمی پایین‌تر است با این‌حال این دانشگاه برای کسانی که به‌دلایل مختلف نمی‌توانند زمان زیادی را به تحصیل اختصاص بدهند، انتخاب خوبی است.

شهریۀ پیام‌ نور ارشد روانشناسی چقدر است؟

ارائۀ دروس در دانشگاه پیام‌نور، به سه شیوه است؛

  1. خودخوان/ غیرحضوری: مطالعۀ کتاب‌ها و منابع درسی ارائه‌شدۀ دانشگاه در هر نیم‌سال تحصیلی.
  2. الکترونیکی/ مجازی: شرکت در کلاس‌های اینترنتی به‌صورت آنلاین در سراسر کشور.
  3. عادی/ حضوری: حضور در کلاس‌های درسی و شرکت در امتحانات.

شهریه هم براساس شیوۀ ارائۀ دروس، تعیین می‌شود. در سال تحصیلی 1402- 1403، حدود شهریۀ ثابت پیام‌نور بین 1 میلیون و هشت‌صد هزار تومان تا 2 میلیون و هشت‌صد هزارتومان اعلام شده است.

نکته: در مقطع ارشد دانشگاه پیام‌نور، حداقل نمره‌، 12 است. کسانی که نمره‌ای کمتر از این عدد کسب کنند، باید شهریۀ متغیر را دوباره بپردازند و آن واحد را مجدد بگذرانند.

دانشگاه شهریه پرداز غیرانتفاعی

پذیرش دانشگاه‌های غیرانتفاعی، از دو طریق کنکور و سوابق تحصیلی است. کسانی که طبق کارنامۀ کنکور مجاز به شرکت در دوره‌های غیرروزانه می‌شوند، می‌توانند برای مقطع کارشناسی‌ارشد در یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی کشور -که در رشتۀ روانشناسی پرتعداد هم هستند- تحصیل کنند.

دانشگاه های غیرانتفاعی ارشد روانشناسی

کدام شهرها در ارشد روانشناسی پذیرش غیرانتفاعی دارند؟

طبق دفترچۀ کنکور 1402، به‌جز رشتۀ روان‌سنجی، بقیۀ گرایش‌های روانشناسی در مقطع ارشد، در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پذیرش دارند. گرایش‌های روانشناسی عمومی و تربیتی بیشترین میزان پذیرش را دارند. سطح کیفی آموزش در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، یکسان نیست. بعضی‌ها از جو علمی بهتر و حسن شهرت بیشتری برخوردارند. بنابراین، اگر برای ارشد، دانشگاه غیرانتفاعی، مدنظرتان است و امکان ادامه‌تحصیل در شهری غیر از شهر خودتان را دارید، کیفیت دانشگاه را در اولویت بگذارید.

شهریۀ غیرانتفاعی ارشد روانشناسی چقدر است؟

شهریه در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، رقم ثابت و مشخصی ندارد اما از قاعدۀ کلی افزایش 10 تا 15درصدی سالیانه پیروی می‌کند. سال 1402، شهریۀ دانشگاه‌های غیرانتفاعی بین 4 تا 5میلیون تومان به‌ازای هر ترم بوده‌است. این مبلغ ممکن است در هرسال تغییر بکند.

دانشگاه شهریه‌پرداز آزاد

درس خواندن در دانشگاه آزاد، نسبت به سه دانشگاه شهریه‌پرداز پیام‌نور، غیرانتفاعی و دورۀ شبانه، گران‌تر است و تقریباً با پردیس خودگردان، برابری می‌کند. 

 دانشگاه‌های آزاد ارشد روانشناسی در کدام شهر ها پذیرش دارند؟

روانشناسی در مقطع ارشد در هشت گرایش، در دانشگاه آزاد پذیرش دارد: سنجش و اندازه‌گیری، روانشناسی تربیتی، کودکان استثنایی، بالینی، بالینی خانواده، شخصیت، عمومی مثبت‌گرا و صنعتی‌وسازمانی. البته به‌جز تربیتی و بالینی که واحدهای دانشگاهی زیادی در سراسر کشور دارند، بقیۀ گرایش‌ها، در شهرهای محدودی -عمدتاً در واحد تهران و خمینی‌شهر- ارائه می‌شوند.

شهریه ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد

شهریۀ آزاد ارشد روانشناسی چقدر است؟

چه ازطریق کنکور وارد دانشگاه آزاد شوید و چه براساس سوابق تحصیلی سر کلاس بنشینید، مبلغ یکسانی برای شهریۀ ثابت و متغیر باید بپردازید که بسته به گروه آموزشی و دانشگاه موردنظرتان، متفاوت خواهدبود. رشته‌هایی که واحدهای درسی عملی و آزمایشگاهی زیادی دارند، طبعاً شهریۀ بیشتری می‌پردازند.  شهریۀ ثابت  دانشگاه آزاد در سال 1402 مبلغی بین 4 میلیون و سیصد الی 4 میلیون و شش‌صد هزارتومان اعلام شده است.

دانشگاه شهریه پرداز مجازی

بین دانشگاه‌های شهریه‌پرداز، دانشگاه مجازی یا همان الکترونیک، از همه کمتر شناخته شده‌است. آموزشِ از راه دور و بی‌نیاز از حضور در کلاس، مشخصۀ دانشگاه مجازی است. آن‌دسته از داوطلبان کنکور ارشد که نمی‌توانند در دانشگاه حضور داشته‌باشند، با شرکت در دوره‌های مجازی می‌توانند در زمان‌های آزادشان، آموزش‌های لازم را دریافت کنند و متناسب با شرایطشان، ادامه‌تحصیل بدهند.

دانشگاه‌های مجازی ارشد روانشناسی کدام‌اند؟

دورۀ مجازی روانشناسی در مقطع کارشناسی‌ارشد در دانشگاه‌های محدودی پذیرش دارد؛ طبق دفترچۀ کنکور ارشد سال 1402، دو رشتۀ روانسنجی (در دانشگاه خوارزمی) و تربیتی (در دانشگاه‌های تهران و خوارزمی) پذیرش داشته‌اند.

شهریۀ پذیرش مجازی در ارشد روانشناسی چقدر است؟

با توجه به این‌که مبلغ شهریۀ دانشگاه‌های شهریه‌پرداز هرسال تغییر می‌کند، بهتر است در سایت دانشگاه موردنظر، جزئیات مربوط به شهریه و پرداختش را بخوانید.

سخن پایانی

در انتها لازم به ذکر است که در مطلب فوق که توسط تیم تحریریه روان‌آموز گردآوری شده است، تمامی شهریه‌ها در هرسال دستخوش تغییراتی از جمله افزایش چند درصدی می‌شوند، به همین دلیل تنها به مبالغ بیان‌شده اکتفا نکنید و برای اطلاع از شهریۀ دقیق به سایت دانشگاه موردنظرتان مراجعه کنید.

منابع

سازمان سنجش آموزش کشور

دانشگاه شهیدبهشتی تهران