تأثیر سهمیه در کنکور، از آن موضوعات مناقشه‌برانگیز و پرابهام و سوالی است که ذهن داوطلبان را حسابی درگیر می‌کند. اگر خودتان را برای آزمون ارشد آماده می‌کنید، آشنایی با سهمیه های کنکور ارشد 1403، به‌کارتان خواهدآمد. انواع سهمیه‌ی موثر در کنکور چیست؟ هر سهمیه شامل چه کسانی می‌شود و چطور بر نتیجه‌ی نهایی آزمون تأثیر می‌گذارد؟

سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد

سهمیه‌ی ایثارگران طبق آخرین تغییرات دفترچه‌ی کنکور کارشناسی‌ارشد، به دو بخش سهمیه‌ی 25درصدی و 5درصدی تقسیم می‌شود و همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، مشمول خانواده‌های شهدا، آزادگان، جانبازان و مفقودالاثرها می‌شود. در ادامه شرایط استفاده از این سهمیه را می‌خوانید.

  • سهمیه ایثارگران ارشد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بالاتر توضیح دادیم که گروه‌های مشمول سهمیه‌ی ایثارگران به دو بخش ایثارگران 5 و 25درصدی تقسیم می‌شود. جزئیات هرکدام را می‌خوانید.

سهمیه‌ی 25درصدی: 25درصد ظرفیت هر کد رشته‌محل به این افراد تعلق می‌گیرد؛ همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، آزادگان و همسر و فرزندان آن‌ها و جانبازان ۲۵درصد (و بالاتر) و همسر و فرزندان آن‌ها.

سهمیه‌ی 5درصدی: 5درصد ظرفیت هر کد رشته‌محل به جانبازان زیر 25درصد و همسر و فرزندان آن‌ها و همسر و فرزندگان رزمندگانی تعلق می‌گیرد که سابقه‌ی حداقل 6ماه خدمت داوطلبانه در جبهه داشته‌باشند.

  • سهمیه ایثارگران ارشد چطور در کنکور محاسبه می‌شود؟

سهمیه‌ی جمعا 30درصدی ایثارگران، می‌گوید اگر یک رشته‌محل 100 نفر ظرفیت داشته‌باشد، 30 نفر از این ظرفیت به ایثارگران می‌رسد اما در چه شرایطی؟ کسانی می‌توانند از سهمیه‌ی ایثارگران در کنکور ارشد استفاده کنند که 70درصد تراز نمره‌ی آخرین فرد پذیرفته‌شده در سهمیه‌ی آزاد را کسب کرده‌باشند. خب این یعنی چی؟ فرض کنیم آخرین تراز قبول‌شده در یک کد رشته‌محل خاص، هزار است. کسی می‌تواند با استفاده از سهمیه‌ی ایثارگران (25درصدی) در همان کد رشته قبول شود که حداقل تراز 700 را به‌دست بیاورد. اگر ترازش بالاتر شود، چی؟ مجاز به استفاده از سهمیه نخواهدبود.

نکته: درصورتی‌که سهمیه‌ی ۲۵‌درصدی ایثارگران، تکمیل نشود، باقی‌مانده‌ی آن ابتدا به مشمولین سهمیه‌ی ۵درصدی، اختصاص می‌یابد و اگر ظرفیتش همچنان خالی بماند، به داوطلبان سهمیه‌ی آزاد تخصیص داده می‌شود.

سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد

سهمیه‌ی رزمندگان شامل افرادی می‌شود که در بازه‌ی زمانی بین 31 شهریورماه 59 تا 31 شهریورماه 67 به‌مدت حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب در جبهه و مناطق عملیاتی حضور داشته‌اند. این افراد، بعد از پر کردن فرم سهمیه‌ی رزمندگان، یک کد رهگیری 12رقمی دریافت می‌کنند. جزئیات بیشتر درباره‌ی سهمیه‌ی رزمندگان در کنکور ارشد را در ادامه می‌خوانید.

  • سهمیه رزمندگان ارشد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

نیروهای استخدامی ثابت یا پیمانی نیروهای مسلح که به‌مدت 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته، خدمت داوطلبانه در جبهه‌های داشته‌اند، بعد از دریافت تأییدیه از ستاد محل‌خدمتشان (نیروهای مسلح، سپاه، آجا، ودجا، فراجا) می‌توانند از سهمیه‌ی رزمندگان استفاده کنند. کسانی که به‌عنوان سرباز و پاسدار وظیفه، پرسنل وزارتخانه و سازمان‌های نظامی یا در طرح دانشجویان در جبهه حضور داشته‌اند، از آن‌جایی‌که خدمتشان داوطلبانه به‌شمار نمی‌شود، مشمول سهمیه‌ی رزمندگان نمی‌شوند. نیروهای فعال و عادی بسیج هم نمی‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

  • سهمیه رزمندگان ارشد چطور در کنکور محاسبه می‌شود؟

کسانی که می‌خواهند از سهمیه‌ی رزمندگان استفاده کنند، باید80درصد نمره‌ی آخرین نفر پذیرفته‌شده در یک رشته با سهمیه‌ی آزاد را کسب کرده‌باشند تا در همان کد رشته‌محل پذیرفته شوند. طبق توضیحات سهمیه‌ی رزمندگان، منظور از 80درصد نمره‌ی آخرین نفر قبول‌شده در سهمیه‌ی آزاد را می‌دانید.

نکته: داوطلبانی که با استفاده از سهمیه‌‎ی رزمندگان، قبلا یک‌بار در مقطع کاردانی و یک‌بار هم در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرفته شده‌باشند، درصورتی می‌توانند دوباره از آن استفاده کنند که سابقه‌ی حداقل 18ماه خدمت در جبهه را داشته‌باشند.

سهمیه برگزیدگان علمی مقطع کارشناسی در کنکور ارشد

تسهیلات برگزیدگان علمی مقطع کارشناسی یا همان سهمیه‌ی استعدادهای درخشان، شامل حال کسانی می‌شود که طی دوران تحصیل در مقطع کارشناسی، در جشنواره‌ها و مسابقات علمی، رتبه‌ی برتر کسب کرده‌باشند. در ادامه، شرایط استفاده از سهمیه‌ی استعدادهای درخشان در کنکور کارشناسی‌ارشد را می‌خوانید.

  • سهمیه برگزیدگان علمی ارشد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم المپیادهای علمی، دانشجوهای نمونه‌ی کشوری در مقطع کارشناسی (معرفی‌شده ازسوی سازمان امور دانشجویان) و رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن‌سینا و فارابی در مقطع کارشناسی. سهمیه‌ی استعدادهای درخشان علاوه‌بر دستاوردهای علمی، به کسانی که در مقطع کارشناسی بین دانشجوهای هم‌رشته‌ی ورودی خودشان، معدل الف شده‌ و درسشان را در چهارسال تمام کرده‌باشند هم تعلق می‌گیرد.

  • سهمیه برگزیدگان علمی ارشد چطور در کنکور محاسبه می‌شود؟

سهمیه‌ی استعدادهای درخشان، تأثیر 10درصدی در کنکور دارد. یعنی کسانی می‌توانند از آن استفاده کنند که حداقل 90درصد نمره‌ی آخرین نفر قبول‌شده در کد رشته‌ی مدنظر را کسب کنند.

نکته: متقاضیان سهمیه‌ی استعداد درخشان در کنکور ارشد، حداکثر تا یک سال پس از فارغ‌التحصیلی و تنها یک‌بار می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند. دانشجویانی که از دانشگاه‌های غیرانتفاعی، آزاد، پیام‌نور و پردیس خودگردان فارغ‌التحصیل شده‌باشند، نمی‌توانند از بخش معدل الف/ شاگرد اولی این سهمیه استفاده کنند.

سهمیه حافظان کل قرآن مجید

آن دسته از داوطلبان کنکور کارشناسی‌ارشدی که حافظ کل قرآن هستند و قصد دارند در رشته‌‌های مجموعه‌ی علوم قرآن و حدیث (با کد 1111) تحصیل کنند، می‌توانند از امتیاز حافظان قرآن در کنکور استفاده کنند. شرایط و ضوابط قبولی ارشد با این سهمیه را در ادامه می‌خوانید.

  • سهمیه حافظان کل قرآن مجید در ارشد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

سهمیه‌ی حافظان کل قرآن مجید به کسانی تعلق می‌گیرد که مدرک کارشناسی علوم قرآنی و مدرک تخصصی حفظ دارند. این افراد بعد از اعلام نتایج کنکور ارشد، در مهلت معین‌شده ازسوی سازمان سنجش، مدارکشان را طبق دستورالعمل سنجش ارسال می‌کنند. داوطلبانی هم که مدرک دیپلم یا زیر دیپلم دارند و مدرک تخصصی حفظ دارند، درصورت کسب حدنصاب لازم در آزمون کارشناسی‌ارشد، ازطریق سازمان سنجش به مرکز هماهنگی و توسعه‌ی پژوهش و آموزش عالی قرآنی برای دریافت مرکز کارشناسی علوم قرآن و حدیث، معرفی می‌شوند.

  • سهمیه حافظان کل قرآن چطور در کنکور ارشد محاسبه می‌شود؟

قبولی در رشته‌ی علوم قرآن و حدیث، صرفا براساس کسب حدنصاب تعیین‌شده در کنکور، معین می‌شود و داوطلبان لازم نیست در آزمون حفظ شفاهی شرکت کنند.

نکته: کسانی که در کنکورهای گذشته، با استفاده از سهمیه‌ی حافظان قرآن، مدرک کارشناسی‌ارشد دریافت کرده‌اند، نمی‌توانند دوباره از این سهمیه استفاده کنند.

شرایط استفاده مجدد از سهمیه های کنکور ارشد

چندبار می‌شود از سهمیه در کنکور کارشناسی‌ارشد استفاده کرد؟ استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران در کنکور ارشد، چه شرایطی دارد؟ اگر با سهمیه دانشگاه قبول شویم و انصراف بدهیم، بعدا دوباره می‌توانیم از سهمیه استفاده کنیم؟

  • کسانی كه با استفاده از سهميه‌ی رزمندگان و ايثارگران در کنکور ارشد، دوره‌ی روزانه‌ی قبول بشوند و انصراف بدهند، نمی‌توانند دوباره از این سهمیه‌ها در کنکور استفاده کنند.
  • کسانی که از سهمیه‌‎ی شاهد و ايثارگر در قبولی ارشد در دوره‌های شبانه، نيمه‌حضوری، مجازی و پردیس خودگردان، همچنین دانشگاه پيام نور، غيرانتفاعی و آزاد استفاده کنند و از دانشگاه رفتن انصراف بدهند، فقط یک‌بار دیگر می‌توانند از این سهمیه در سال بعد و در همان مقطع استفاده کنند.

سخن پایانی

تمامی مطالبی که در مقاله‌ی فوق درباره‌ی سهمیه‌های کنکور ارشد در اختیارتان گذاشتیم بنابر دفترچه انتخاب رشته 1402 است و در صورت انتشار اخبار و اطلاعیه های جدید، تغییرات در همین مقاله اعمال خواهد شد.

منابع:

سازمان سنجش کشور