• سلام، وقتتون بخیر. ممنون میشیم خودتون رو برای مخاطبین ما معرفی کنین. (نام و نام خانوادگی، سن، شهر محل سکونت، محل تحصیل کارشناسی، سال، گرایش و رتبه کنکور، دانشگاه محل قبولی و …)

سلام ممنونم. سلامت باشین. سجاد محسنیان، ۲۴ سال و ساکن تهران هستم. ورودی ۹۵ کارشناسی روانشناسی علم و فرهنگ بودم و سال ۹۹ فارغ التحصیل شدم. سال ۱۴۰۰ در کنکور ارشد روانشناسی  شرکت کردم و با رتبه ی ۹۲ تونستم در دوره ی روزانه ی روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی مشغول به تحصیل بشوم.

  • بسیار عالی، ممنونیم از شما و خوشحالیم که همراه شما هستیم. چی شد که به روانشناسی علاقمند شدین و این رشته رو انتخاب کردین؟

انتخاب روانشناسی برمیگرده به سال دوم دبیرستانم که با توجه به علایقم به دروس علوم انسانی از ریاضی به انسانی رفتم و سال سوم دبیرستان بخاطر داشتن درس روانشناسی با این رشته آشنا شدم و معلم خوبی داشتیم به نام آقای فیروزمنش که دانشجوی دانشگاه تهران بودن و فراتر از کتاب درسی بهمون درس میدادن و موضوعات جالبی مثل نقاشی گودیناف رو برامون توضیح دادن و باعث شد که علاقم بیشتر بشه و به سمت این رشته علاقه‌مند بشم.

  • تعریفتون از موفقیت و شکست چیه؟

تعریف همچین مفاهیمی نسبی هست و برای هرکس معنای خاصی داره و اغلب متضاد باهم به کار گرفته میشوند  اما برای من این دو تا مفهوم جدا و متضاد از هم نیستند و اگر موفقیت رو قله و پله ی آخر کاری میدونستم شکست های اون مسیر رو هم پله ایی به سمت موفقیت نهایی در نظر میگرفتم. من موفقیت رو اهداف دور و بلندوالایی تعریف نمیکنم بلکه بنظرم موفقیت همون حال خوب ما هستش یعنی در کل با وجود همه ی سختی ها و راحتی ها حالمون با خودمون خوب باشه.

  • از چه زمانی به طور جدی، شروع به مطالعه برای کنکور کردین و اولین قدمتون چی بود؟

من از آبان مطالعم رو شروع کردم اما مهر ماه منابع رو جمع کردم و برنامه ریزی کل مسیری که میخواستم شروع کنم رو انجام دادم که بدونم دقیقا هر زمان کجای مسیرم و باید چیکار بکنم که ابهام این مسیر رو کم کنم و استرس نگیرم. اولین قدم که هرکس باید انجام بده بنظرم هدف گذاری هست. اینکه بدونن اصلا برای چی میخواد ادامه تحصیل بده و وارد ارشد بشه و کدوم دانشگاه و شهر و گرایش رو میخواد و با توجه به اون ها باید چه درصد هایی بیاره و از چه منابعی استفاده کنه و چقدر تلاش و استمرار توی کارش داشته باشه.

 

  • از کدوم خدمات و محصولات روان آموز استفاده کردین و نظرتون راجع به هر یک چیه؟

من از کتاب های روان اموز استفاده کردم و ابتدا هدفم از استفادشون به عنوان کتاب کمکی بود در کنار رفرنس های اصلی اما هرچقدر جلو رفتم استفاده ایی که از کتاب های روان اموز میکردم بیشتر شد طوری که توی دوران جمع بندی و برای دوره کردن دروس فقط کتاب های روان اموز رو مرور میکردم و حتی توی درس هایی، روان اموز کاملا میتونه جای رفرنس اصلی رو بگیره مثل عمومی و علم النفس و رشد و فیزیولوژی و انگیزش و هیجان. خوبی هایی که این کتاب ها برای من داشتن این بود که هم کامل بودن و هم اینکه برای خوندنشون با توجه به وقت کمی که میخواستم بذارم و کل یه درس رو سریع مرور کنم اما چند بار مرور کنم که به حافظه ی بلند مدتم منتقل بشه خیلی کمکم کردن.

 

  • لیست منابع، یکی از مهمترین چیزهاییه که برای مطالعه از ابتدا مشخص می کنیم. شما چه منابعی رو مطالعه کردین، نظرتون درباره هر کدوم از منابع چی هست و کدومشون رو به سایر دوستان روان آموزیتون پیشنهاد میکنین؟

_زبان: چون خودم توی این درس نسبتا ضعیف بودم پیشنهادی ندارم.

_آمار: کتاب و کلاس دکتر حبیبی

_علم النفس: روان آموز

_آسیب: گنجی و روان آموز وکتاب آقای پیری

_کودکان: گنجی و روان آموز

_رشد: کرین و روان آموز و لورا برک هم نمیخواد چون کاملا روان آموز پوشش داده و خوندش وقت تلف کردن هست.

_عمومی: هیلگار‌د و روان آموز

_فیزیولوژی و انگیزش: روان آموز و کتاب اقای پیری

 

  • از ابتدا برنامه بلندمدت داشتین؟ میدونستین با هر درس چطور میخواین رفتار کنین؟ مثلا کی مرور کنین، چه تعداد تست بزنین و…؟

بله بدون برنامه بلند مدت بخاطر ابهامی که به وجود میاد فرد دچار استرس میشه و نیاز به برنامه ریزی بلند مدت و چند ماه تا روز خود کنکور هست بعد از اون تقسیم کارها برای هر ماه و بعدش هفتگی و روزانه.

بله هر درسی سبک مطالعه ی خودش رو داره. با همون سبکی که درس های حفظی مثل رشد رو میخونن نمیشه امار رو خوند و قابل مقایسه نیست و بازهم توی دروس حفظی درس ها باهم فرق دارن.

مثلا من تا دی ماه سعی کردم یه منبع اصلی که اولویت اصلی و حجیم رو از هر درسی تموم کنم بعد همون رو دو هفته مرور کردم و بعد کمک اموزشی خوندم و تست زدن رو بیشتر کردم تا اواخر دی بعد سراغ منبع اصلی دوم که کم حجم تر بود رفتم و اسفند مرور کردم اون رو همراه با کمک اموزشی دوم و تست بیشتر و در اخر نوروز شبیه سازی کنکور انجام دادم و هر روز صبح کنکور یک سالی رو میزدم و بعداز ظهرش اون رو تحلیل میکردم و هر تست رو جوابش رو پیدا میکردم و میخوندم.

 

  • از خدمات مشاوره استفاده میکردین؟ چقدر به نقش مشاور در این مسیر اهمیت میدین؟

من از مشاوری به صورت اختصاصی استفاده نکردم دلیلش هم این بود که خب در بحث مشاوره ی تحصیلی وارد بودم و همین طور با نوع درس خوندن خودم و از اینکه بتونم خودم مدیریت کنم این مسیر رو مطمئن بودم اما قبل از شروع، حرف خیلی از رتبه برتر ها و مشاورینی که تجربه داشتن رو میخوندم و پیگیری میکردم.

  • همونطور که میدونین برنامه ریزی از فردی به فرد دیگه متفاوته، اما هر برنامه ریزی یک سری اصول مشخص داره. شما چه اصولی رو رعایت می کردین که فکر میکنین باعث موفقیت شما بوده و باید به بقیه منتقلش کنیم؟

بله همین طور هست قبل از برنامه برای من مهم تعیین هدف عینی ملموس هستش اینکه بدونم دقیق چی میخوام خیلی بهم کمک میکنه و من قبل از شروع کنکور هدفم مشخص بود و دانشگاه وگرایشی که میخواستم رو دانشگاه های دولتی تهران گذاشتم و با بررسی هایی که کردم به این نتیجه رسیدم که باید بتونم رتبه ی زیر ۱۵۰ کسب کنم و با توجه به اون تلاش کنم.

من اولین اصلم توی خود برنامه ریزی واقع بینی هست و سعی میکنم همه ی شرایط رو اول بررسی کنم و باتوجه به واقعیت موجود برنامه و هدفی رو طراحی کنم و دومین اصل هم انعطاف داشتن در عین دقت در برنامه هست چون اگر وسواس گونه و بسیار خشک و دقیق باشه خسته کننده میشه و اگر هم خیلی باز و بدون نظم  باشه معایب خودش رو دارد.

 

  • زمان آزاد شما برای درس خوندن چه طور بود و فکر میکنین برای حفظ نظم برنامه مهمترین اصل چیه؟

خب من در کنار درس به صورت پاره وقت کار هم میکردم اما زمان کار و درس چون در اختیار خودم بود بهتر میتونستم برنامه ریزی کنم و اوایل با سه ساعت شروع کردم و تا کنکور به ۱۰ ساعت تونستم برسونم.

برای حفظ نظم قبل از شروع درس بچه ها باید بدونن چه وظایفی دارن و اولویت هاشون رو بچینن و براساس اولویت ها برنامه ایی رو داشته باشند که هم بتونن به درسشون برسن و هم به سایر جنبه های زندگی شخصیشون.

 

  • محل مطالعه شما کجا بود و آیا دوستانی هم داشتین که در کنکور همراهتون باشن؟

بیشتر اتاقم بود و بعضی اوقات هم برای تنوع بیشتر جاهای خونه رو امتحان می کردم.

نه به صورت فردی مطالعه کردم.

 

  • در سال کنکورتون از تلفن همراه و فضای مجازی هم استفاده میکردین؟ اگر آره چه محتواهایی رو دنبال میکردین و چطور تایم استفاده از گوشیتون رو مدیریت میکردین؟

بله اما در کل سعی کردم از اخبار و کرونا و مسائل حاشیه ایی دور باشم.

بیشتر محتواهای مورد علاقم مثل فوتبال و حوزه ی کتاب و سینما و همین طور کانال ها و پیج هایی که مربوط به کنکورم بود.

توی تایم درسی گوشیم رو در دیدم قرار نمیدادم و اینترنت و نوتیفیکیشنش رو خاموش میکردم و برای زمان استراحت ظهرم و شب گوشیم رو چک میکردم.

 

  • در طول این یک سال چه تفریحات و سرگرمی هایی داشتین و به چه میزان؟

من حدود یک ماه فروردین رو خارج از تهران درس خوندم وبه مسافرت رفتم و اردوی درسی سعی کردم برگزار کنم که باتوجه به تعویق کنکور خیلی بهم کمک کرد و خستگی چند ماه گذشته و چند ماهی که کنکور عقب افتاد رو برام کم کرد.

فوتبال بازی کردن و پیاده روی و بیرون رفتن و فیلم دیدن.

 

  • مهم ترین عادات مفید و مضر شما که تاثیر مستقیم در نتیجه کنکورتون داشت چه چیزهایی بودن؟

نظم پیدا کردن ساعت های زندگی خیلی مفید بود. ضررشم کم شدن فعالیت های بدنی و یکجا نشستن ودرس خوندن برای چند ساعت.

 

  • آیا وضعیت ویژه حاکم بر جامعه به علت کرونا و اخبار و حواشی مربوط به کنکور در روند مطالعه شما تاثیری داشت؟

من همون طور که گفتم سعی کردم خودم رو دور نگه دارم اما خب این شرایط حتما تاثیر گذار بود و خبرهای ضد و نقیض و پیش بینی ها برای تعویق سردرگمم کرده بود که با تمام انرژی اگر پیش برم و به تعویق بیفته ممکن هست که خسته بشم و از طرفی اگر هم دوران عید و اردیبهشت با تمام انرژی پیش نمیرفتم و اگر برگزار میشد عقب می افتادم.

 

  • حتما برای شما هم پیش میومده که گاهی نا امید بشین؛ در این مواقع چه راه حلی داشتین؟

بله اما میدونستم کاری که باید میکردم رو کردم و از زمان هایی که گذشته پشیمون نبودم و ازشون استفاده کردم و اگر هم اشکالاتی در کارم بوده همون لحظه بدون فکر به گذشته حلشون میکردم و بقیه راه رو و نتیجه رو با توکل به خدا  و امید به اینکه هیچ زحمتی بدون پاسخ نمیمونه پیش میرفتم.

  • انگیزه اصلی شما برای ادامه تحصیل در مقطع روانشناسی و چشم اندازتان از آینده چیست؟

خب هدف اول من قبل از ورود به این رشته  این بود که درمانگر خوبی بتونم بشم و برای این هدف ارشد جزیی از مسیرم بود.

  • ارزشمندترین و مهم ترین ویژگی شما در مسیر موفقیتتون در کنکور به نظر خودتون چی هست؟

دست نکشیدن از هدفی که داشتم در شرایط سخت و روزهایی که تکراری شده بودن.

  • آیا برای مطالعه هر درس شیوه متفاوتی داشتین؟ به چه صورت؟

بله، امار با زیاد تست زدن و کمتر از بقیه دروس نیاز به خوندن جزوه و کتاب نیاز داره.

علم‌النفس نیاز به فهمیدن آیه ها و نظریه ی فلاسفه هست بعد حفظ اون ها.

رشد ریز و دقیق خونده باید بشه سن ها و دوره های سنی و توی نظریه ها دسته بندی نظریه ها لازم هست و دید کلی به نظریه ها و بعد چند بار مرور بشن چون مطالب بهم نزدیک هست.

اسیب و کودکان خوندن هم ملاک ها و تفاوت ریز اختلال ها باهم و افتراقشون  و ماه و سال هاشون ودرمانشون و اینکه هر رویکردی چه نگاهی به اختلال ها داره و زدن تست.

عمومی بیشتر حفظی هست و مرور زیاد میخواد.

فیزیولوژی و انگیزش هم ابتدا فهمیدن مطلب و ربط اعضای مغز و بدن و عملکردهاشون و اسیب هاشون و بعد خوندن نظریه ها و دسته بندیشون.

  • چالش بر انگیز ترین درس برای شما چه بود و با این درس چه کردین؟

زبان، سعی کردم صفر نذارم و روی چند نوع سبک تست که راحت تر بود مثل ضمایر کار کردم و تونستم بزنم.

 

  • نقطه قوت شما چه درسی بود و برای بهره گیری بهتر از این نقطه قوت چه کاری انجام دادین؟

رشد، علاقه ایی که داشتم و جذاب بودن نسبی خود درس و کتاب های محدود و خوبی که بود مثل روان اموز.

  • کمی از روز کنکورتون برامون تعریف کنین. چه احساسی داشتین؟ چقدر آماده بودین؟

روز کنکور که رسید واقعا خوشحال بودم که بالاخره پس از تعویق هایی که خورد فرارسید، احتمال سخت بودن و عجیب و غریب بودنش رو داده بودم. درصد هایی که اورده بودم از ازمون های قبل رو فراموش کردم و سعی کردم مقایسه ایی نکنم. با نقطه قوتم شروع کردم بعد از زدن چندتا تست استرسم ریخت و شرایط روحیم بهتر شد. تست های سختی که امسال داده بودند و شک داشتم رو نزدم و مدیریت کردم خودم رو.

  • بعد از دریافت دفترچه به چه نحوی به سوالات پاسخ دادین؟

از درسی که مسلط تر بودم شروع کردم که رشد بود روی سوالی نموندم و بلد نبودم رد کردم و هر درسی رو ده دقیقه تا یک ربع برای بار اول وقت گذاشتم و در اخر نشونه هایی که برای سوال ها گذاشته بودم رو دوباره برگشتم و چک کردم و از زدن تست زیاد اجتناب کردم.

  • اگر یه بار دیگه در موقعیت قبلیتون باشین و بخواین کنکور بدین، چه اشتباهاتی رو انجام نمیدین؟

زبانم رو بیشتر میخوندم.

  • برای رتبه برتر شدن از چه چیزهای دیگه ای در زندگیتون چشم پوشی کردین؟

خب هرچیزی یه بهایی داره اما چیزی که بخوام بگم خیلی دلم میخواست و ازش چشم پوشیدم نداشتم.

  • مهمترین توصیه شما به داوطلبین کنکور سال های آینده چیه؟

زبان رو خوب بخونن و بخاطر شکست های گذشتشون و سختی هایی که داره ازش نگذرن. استمرار داشته باشن و درس خوندن رو متوقف نکنن. اگر که برنامه انعطاف پذیر و منطقی داشته باشن باعث میشه کمتر خسته بشن و جا بزنن و به خودشون نه اونقدر سخت بگیرن که چند روز درس خوندن رو رها کنن و زندگی رو برای خودشون و اطرافیانشون تلخ کنن و نه اونقدر که بدون نظم و کم باشه.

 

  • به جز نتیجه ای که در کنکور کسب کردین، فکر می کنین این مطالعه و دوره چندماهه که صرف کنکور کردین، چه چیزهایی به شما یاد داد؟

درس ها رو بهتر فهمیدم نسبت به دوران کارشناسی و واقعا از چهارسال کل کارشناسی این یکسال برای من مفید تر بود. دست نکشیدن و سازگاریم با شرایط رو بالاتر بردم.

 

  • چه کسانی رو بیشتر از همه در موفقیت خودتون سهیم می دونین؟

حتما این موفقیت بدون حمایت های عزیزانی که کنارم بودن به دست نمیومد و باز هم اینجا از خانواده ام که همراهیم کردن و شرایط رو فراهم کردن تشکر میکنم و یک تشکر ویژه هم از عسل عزیز میکنم که خودش هم دانشجوی ارشد روانشناسی هست و در این سال کنارم بود و همراهیم کرد.

  • ممنونم از وقتی که برامون گذاشتین. اگر صحبتی هست که دوست دارین بگین، ما به گوش جان میشنویم.

ارزوی موفقیت میکنم برای همه ی بچه هایی که کنکور ارشد رو پیش رو دارن و بهشون در حرف اخر توصیه میکنم که کنکور رو برای خودشون تلخ نکنن و با یک تلاش منطقی و هدف گذاری مناسب از این مسیر با وجود همه ی سختی هاش لذت ببرن و هرجا خسته شدن دست نکشن کلا و با یک استراحت منطقی به مسیرشون ادامه بدن و به لحظه های شیرین قبولی فکر کنن و هم از مسیر و فرایند این نتیجه لذت ببرند و به دنبال اموختن باشن. از شما و تیم حرفه ایی روان اموز هم تشکرمیکنم که واقعا توی این حوزه حرفه ایی هستند و روز به روز رو به پیشرفت و بهتر شدنن.

  • به عنوان آخرین سخن، روان آموز رو به یک جمله یادگاری مهمون کنین.

از مسیر لذت ببرین.

  • با آرزوی سلامتی، موفقیت و سرزندگی برای شما همراه عزیز و همه مخاطبین دوست داشتنی روان آموز