بیوگرافی دکتر عزت الله نادری
دکتر عزت الله نادری (متولد ۱۳۲۴)، از شناختهشدهترین اساتید حوزه علوم تربیتی در ایران است. او عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و از نویسندگان و پژوهشگران اثرگذار در زمینههایی چون روش تحقیق، برنامهریزی درسی، روانشناسی تربیتی، آموزش تطبیقی و آموزش و پرورش در ایران به شمار میآید. آثار او طی چهار دهۀ گذشته، از منابع اصلی تدریس در دانشگاههای کشور بوده و راهنمای شمار زیادی از پژوهشها در حوزۀ آموزش و پرورش محسوب میشود.
فعالیت های دانشگاهی و حرفه ای
دکتر نادری تحصیلات خود را در رشته علوم تربیتی تا مقطع دکتری ادامه داد. ایشان موفق به دریافت دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی و آموزش عالی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی شد و پس از آن، بهعنوان عضو هیئت علمی به دانشگاه تربیت معلم تهران، که امروزه با نام دانشگاه خوارزمی شناخته میشود، پیوست. او سالها به آموزش دانشجویان در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پرداخت و با ارائۀ دروسی چون روش تحقیق، آموزش تطبیقی و برنامهریزی درسی، نقش مؤثری در ارتقای کیفیت آموزش علوم تربیتی ایفا کرد.
وی همچنین بهعنوان استاد راهنما و مشاور، در تدوین دهها پایاننامه و رسالۀ دانشگاهی مشارکت داشته و در تربیت نسل جدیدی از استادان و پژوهشگران علوم انسانی سهم بسزایی داشته است. پژوهشهای او عمدتاً مبتنی بر نیازهای واقعی نظام آموزشی کشور و در تعامل با زمینههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران انجام شدهاند.
حوزه های تخصصی دکتر نادری
- روشهای تحقیق کمی، کیفی و ترکیبی
- روششناسی پژوهش در علوم تربیتی
- برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی
- آموزش و پرورش تطبیقی
- روانشناسی تربیتی
- فرهنگ و آموزش در ایران
آثار و کتاب های تألیفی دکتر عزت الله نادری
دکتر نادری مجموعهای ارزشمند از کتابهای علمی تألیف کرده که سالهاست بهعنوان منابع معتبر در دانشگاههای مختلف کشور مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از مهمترین این آثار عبارتاند از:
روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی
- از جامعترین و پرفروشترین کتاب های روش تحقیق در ایران
- تألیف مشترک با دکتر مریم سیف نراقی
- نشر ارسباران
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
- تألیف مشترک با دکتر مریم سیف نراقی
- نشر ارسباران
اختلالات یادگیری؛ تاریخچه، تعریف، گروهبندی، مراحل تشخیص، روش های آموزش و نمونههای بالینی
- تألیف مشترک با دکتر مریم سیف نراقی
- نشر امیرکبیر
روانشناسی کودکان عقب مانده ذهنی و روش های آموزش آن ها
- تألیف مشترک با دکتر مریم سیف نراقی
- نشر سمت
فعالیت های علمی و پژوهشی
دکتر عزت اله نادری افزونبر تألیف کتاب، مقالات متعددی نیز در مجلات علمی-پژوهشی داخلی منتشر کرده است. وی همچنین سمتهای علمی در مجلات معتبر کشور دارد، از جمله سردبیر و عضو هیأت تحریریه فصلنامه اندیشمندان حقوق و همچنین عضو هیأت تحریریه فصلنامه پژوهای آموزش و یادگیری و فصلنامه مطالعات اخلاق و رفتار در حسابداری و حسابرسی بوده است. محورهای اصلی مقالات منشر شده توسط ایشان شامل موارد زیر میشود:
- نقد و بررسی روشهای تحقیق رایج در علوم انسانی
- آسیبشناسی نظام آموزش عالی ایران
- ضرورت بومیسازی مفاهیم تربیتی
- تحلیل ساختار مدرسه و کلاس در بستر فرهنگی ایران
او همچنین در برگزاری کارگاههای آموزشی برای معلمان، مدیران مدارس و پژوهشگران نقش فعالی داشته و در کنفرانسها و همایشهای علمی، سخنرانیهای متعددی ارائه کرده است. دکتر نادری دارای 9 مقاله کنفرانسی و 21 مقاله ژورنالی در داخل کشور هستند که ما در ادامه به دو مورد از مهم ترین مقاله های دکتر عزت الله نادری اشاره میکنیم:
ارائه الگویی به منظور پرورش ذهنیت فلسفی در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی
- محل انتشار: Journal of Physical Chemistry & Electrochemistry، دوره: 9، شماره: 36
ارزشیابی الگوی برنامه درسی «درس مدیریت انرژیهای تجدیدپذیر» از دیدگاه معلمان و متخصصان ذیربط
- مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، سال سوم، پاییز و زمستان 1401، شماره 3 (پیاپی 6 ویژهنامه تحصیلی)
همکاران و پژوهشگران هم راستا با دکتر عزت اله نادری
از جمله مهمترین همکاران علمی دکتر نادری میتوان به دکتر مریم سیف نراقی اشاره کرد که در نگارش 6 مقاله عملی با ایشان همکاری داشته و در تألیف بسیاری از کتاب های روانشناسی عزت اله نادری همراه ایشان بوده است. دکتر سیف نراقی با همراهی دکتر نادری نقش مهمی در گسترش منابع فارسی در حوزۀ روش تحقیق ایفا کرده است.
افزونبر این، جمع قابل توجهی از پژوهشگران در حوزههای علوم تربیتی، آموزش عالی و روانشناسی تربیتی، از شاگردان یا همکاران علمی دکتر نادری بودهاند؛ افرادی که نگاه دقیق، انتقادی و بومیمحور او به آموزش و پژوهش را در مسیر حرفهای خود دنبال کردهاند.
از جمله دیدگاههای کلیدی دکتر نادری که در بسیاری از آثار و گفتارهای علمی او دیده میشود، این گزاره بنیادین است:
«هیچ برنامهریزی درسی بدون شناخت بستر فرهنگی و انسانی جامعه، نمیتواند مؤثر باشد.»