اگر رشته‌تان روانشناسی است و به دنبال تحصیل در دیگر کشورها هستید، حتما دلتان می‌خواهد در یکی از بهترین دانشگاه های روانشناسی دنیا تحصیل کنید. دانشگاهی که هرکس با شنیدن نامش متوجه اعتبار علمی و آکادمیک آن بشود و شما را برای انتخابتان تحسین کند. اما چطور می‌توان بهترین دانشگاه های روانشناسی دنیا را پیدا کرد؟ آیا رتبه‌بندی مشخصی برایشان وجود دارد؟ بله! نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان، هرساله لیستی از دانشگاه‌های برتر را معرفی می‌کنند تا دانشجویانی که قصد ادامه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های دیگر کشورها را دارند، دانشگاه مدنظر خود را پیدا کنند. البته هزینه‌ی تحصیل، آب‌وهوا و شرایط اقلیمی و حتی شرایط اقتصادی هر منطقه، موضوعاتی است که خود شما باید راجع‌به آن‌ها پرس‌وجو کنید.

رتبه‌بندی‌های متفاوتی برای اعلام برترین دانشگاه‌های جهان صورت گرفته‌است که هرکدام معیار مخصوص‌به‌خود را دارند. مؤسسات و نظام‌های رتبه‌بندی، هرسال بهترین دانشگاه های جهان را معرفی می‌کنند. چهار نظام رتبه‌بندی معروف عبارت‌ است از:

  • رتبه‌‌بندی جهانی دانشگاه‌های کواکوارلی سیموندز یا به اختصار کیواس  (QS)
  • رتبه‌‌بندی دانشگاه‌های جهانی آموزش عالی تایمز
  • رتبه‌‌بندی علمی دانشگاه‌های جهان شانگهای  (ARWU)
  • رتبه‌‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان (US News)

معرفی معروف ترین رتبه ‌بندی های جهانی

رتبه بندی بهترین دانشگاه های روانشناسی دنیا

هرکدام از رتبه‌بندی‌هایی که نام بردیم، معیارهای ارزیابی زیادی دارند که از شهرت علمی، مقالات، چشم‌انداز بین‌المللی، تدریس و تحقیقات تا وب‌سایت دانشگاه و مساحت‌ دانشگاه‌ها و موسسات را دربرمی‌گیرند. مهم‌ترین شاخص ارزیابی موسسات، کیفیت آموزش است. اولین چالشی که هر نظام‌ رتبه‌بندی با آن روبه‌رو می‌شود داشتن فهرستی از موسسات و دانشگاه‌هاست. بعد از تهیه‌ی لیستی از دانشگاه‌ها، تعدادی از آن‌ها تأیید و وارد مرحله‌ی رتبه‌بندی ‌می‌شوند. در این مقاله، معروف‌ترین رتبه‌بندی‌ها و بهترین دانشگاه های روانشناسی دنیا را به شما معرفی خواهیم‌کرد.

  • رتبه‌بندی شانگهای

رتبه‌بندی Shanghai یکی از معتبرترین رنکینگ‌های دانشگاهی است که ازسوی دانشگاه «جیائوتانگ» شانگهای صورت می‌گیرد و باعنوان ARWU شناخته‌شده‌ است. این رتبه‌بندی که اولین‌بار در سال 2003 انجام شد، در ابتدا برای مقایسه‌ی دانشگاه‌های چین با سایر دانشگاه‌های دنیا بود. نظام رتبه‌بندی شانگهای، سالانه بیش از هزارو200 دانشگاه جهان را براساس معیارهایی چون کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هئیت علمی، برآیند پژوهشی و سرانه‌ی عملکرد علمی دانشگاه، درجه‌بندی می‌کند. منابع اطلاعاتی این رتبه‌بندی شامل وب‌سایت جایزه‌ی نوبل، وب‌سایت مدال فیلدز، پژوهشگران پراستناد مؤسسه‌ی «تامسون رویترز»، پایگاه استنادی وب علوم و پرسشنامه‌ی پرشده توسط دانشگاه‌ها است.

برای شاخص سطح آموزشی، وب‌سایت جایزه‌ی نوبل و وب‌سایت مدال فیلدز بررسی می‌شوند. تولیدات علمی دانشگاه براساس تعداد مقالات منتشرشده در مجلات نیچر و ساینس و مقالات نمایه‌شده (به‌نمایش‌گذاشته‌شده) در نمایه‌ی استنادی علوم و علوم‌اجتماعی ارزیابی می‌شوند. درحال حاضر، انجام این رتبه‌بندی برعهده‌ی موسسه‌ی Shanghai Ranking Consultancy قرار دارد. رتبه‌بندی شانگهای، یک سازمان کاملاً مستقل در زمینه‌ی اطلاعات آموزش عالی است و ازنظر قانونی تابع هیچ دانشگاه یا سازمان دولتی نیست.  

دانشگاه هاروارد - بهترین دانشگاه روانشناسی جهان

(دانشگاه هاروارد)

آخرین رتبه‌بندی بهترین دانشگاه های روانشناسی دنیا براساس رتبه بندی Shanghai در سال 2022 اعلام شده‌ و در سایت رنکینگ شانگهای برای سال 2023، آپدیت جدیدی ارائه نشده‌است. طبق آخرین رتبه‌بندی، دانشگاه هاروارد در صدر بهترین دانشگاه‌‎ها قرار دارد.

بهترین دانشگاه‌های روانشناسی براساس رتبه‌بندی شانگهای، سال 2022

1. هاروارد آمریکا
2. کالج لندن بریتانیا
3. دانشگاه استنفورد آمریکا
4. دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا
5. دانشگاه یاله آمریکا
6. دانشگاه نورث وسترن آمریکا
7. دانشگاه تورنتو کانادا
8. دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس،آمریکا
9. دانشگاه کلمبیا آمریکا
10. دانشگاه نیویورک آمریکا

  • رتبه‌بندی تایمز‌

رتبه بندی دانشگاه‌های جهانی (THE) ارزیابی دانشگاه‌ها را در زمینه‌های آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم‌انداز بین‌المللی (اندازه‌گیری نسبت دانشجویان و کارکنان بین‌المللی و همکاری بین‌المللی دانشگاه با نهادهای خارجی) انجام می‌دهد. این رتبه‌بندی، دانشگاه‌ها را از لحاظ این‌که در چندین زمینه‌ی روانشناسی ازجمله روانشناسی آموزشی، ورزشی، تجاری، حیوانات و بالینی پیشرو هستند، ارزیابی می‌کند. معیارهای رنکینگ تایمز عبارت‌ است از:

  • تدریس (۳۰ درصد)
  • تحقیقات (۳۰ درصد)
  • مقالات علمی منتشرشده (۳۰ درصد)
  • چشم‌انداز بین‌المللی (7.5 درصد)
  • درآمد پژوهش از صنعت (2.5 درصد)

دانشگاه استنفورد - رتبه بندی بهترین دانشگاه های روانشناسی دنیا

 (دانشگاه استنفورد)

لازم به ذکر است که دانشگاه استنفورد در ایالات متحده تقریباً هر سال از زمان تأسیس خود در سال 2018 درصدر جدول قرار داشت و پس از سقوط به رتبه‌ی دوم در سال گذشته، مجدداً رتبه‌ی اول را به‌دست آورد.

بهترین دانشگاه‌های روانشناسی در جهان براساس رتبه‌بندیTimes Higher Education ، سال 2023

1. دانشگاه استنفورد آمریکا
2. دانشگاه کمبریج انگلستان
3. دانشگاه پرینستون آمریکا
4. کالج دانشگاه لندن انگلستان
5. دانشگاه هاروارد آمریکا
6. دانشگاه کالیفرنیا آمریکا
7. دانشگاه یاله آمریکا
8. کینگز کالج لندن انگلستان
9. دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا
10. دانشگاه میشیگان-آن آربور آمریکا

  • رتبه‌بندی US NEWS

این رتبه‌بندی که توسط مجله‌ی تحلیلی-خبری «یو.اس. نیوز اند ورلد ریپورت» انجام شده، شامل 1500 دانشگاه از سراسر دنیاست. این دانشگاه‌ها براساس 13 شاخص رتبه‌بندی می‌شوند و مواردی چون نسبت دانشجو به استاد، خدمات دانشجویی و تحقیقاتی، هزینه‌ی تحصیل دانشجویان، درصد فارغ‌‌التحصیلان و حقوق اعضای هئیت علمی را بررسی می‌کند. این رتبه‌بندی همچنین نگاهی ویژه به موضوعات تحقیقی دارد. براساس این رتبه‌بندی، دانشگاه هاروارد رتبۀ اول را در میان بهترین دانشگاه های روانشناسی دنیا از آنِ خود کرده‌است.

بهترین دانشگاه های روانشناسی در جهان براساس رتبه بندی U.S. News در سال 2023

1. دانشگاه هاروارد آمریکا
2. کالج کینگز لندن انگلستان
3. دانشگاه استنفورد آمریکا
4. دانشگاه یاله آمریکا
5. دانشگاه آکسفورد آمریکا
6. دانشگاه کالج لندن انگلستان
7. دانشگاه کلمبیا آمریکا
8. دانشگاه تورنتو کانادا
9. دانشگاه کمبریج انگلستان
10. دانشگاه آمستردام هلند

بهترین دانشگاه‌های روانشناسی آسیا براساس رتبه‌بندی U.S. News در سال 2023

دانشگاه ملی سنگاپور - بهترین دانشگاه های روانشناسی دنیا

(دانشگاه ملی سنگاپور)

1. دانشگاه ملی سنگاپور
2. دانشگاه چینی هنگ‌کنگ
3. دانشگاه پکن
4. دانشگاه هنگ‌‌کنگ
5. دانشگاه جیائو تونگ شانگهای

  • رتبه‌بندی QS

بیستمین نسخه‌ی رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS دارای هزارو500 موسسه در 104 مکان است و تنها رتبه‌بندی است که تأکید آن بر اشتغال و پایداری است. این نظام رتبه‌بندی، یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاهی شناخته‌شده است که حدود هزار دانشگاه را درجه‌بندی می‌کند. تا سال 2009 QS با تایمز همکاری داشته و رتبه‌بندی مشترک انجام می‌دادند اما بعد از آن، هرکدام به‌صورت جداگانه لیستی از بهترین دانشگاه‌های جهان را ارائه کردند. رتبه‌بندی این نظام براساس معیارهایی همچون شهرت آکادمیک، شهرت دانشگاه، نسبت استاد و دانشجو، نسبت دانشجویان و اساتید بین‌المللی و استنادات هر دانشکده است.

بهترین دانشگاه های روانشناسی دنیا - هاروارد

(دانشگاه هاروارد)

1. دانشگاه هاروارد آمریکا
2. دانشگاه آکسفورد انگلستان
3. دانشگاه کمبریج انگلستان
4. دانشگاه استنفورد آمریکا
5. دانشگاه یوسی‌ال انگلستان
6. دانشگاه یاله آمریکا
7. دانشگاه کلمبیا آمریکا
8. دانشگاه میشیگان-آن آربور آمریکا
9. دانشگاه  کالیفرنیا آمریکا
10. دانشگاه آمستردام هلند

بهترین دانشگاه‌های روانشناسی آسیا براساس رتبه‌بندی QS در سال 2023

1. دانشگاه ملی سنگاپور
2. دانشگاه تکنولوژی نانیانگ سنگاپور
3. دانشگاه هنگ‌‌کنگ
4. دانشگاه چینی هنگ کنگ (CUHK)
5. دانشگاه  پکینگ چین

بهترین دانشگاه های روانشناسی برای تحصیل کدام‌اند؟

برخی از دانشجویان روانشناسی بعد از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی، قصد ادامه‌ی تحصیل در کشور دیگر را دارند و برخی می‌خواهند از همان دوره‌ی کارشناسی روانشناسی در کشور دیگری تحصیل کنند. دیدگاه‌های دانشجویان از بهترین دانشگاه های روانشناسی در جهان شاید با آنچه که رتبه‌بندی‌های جهانی مشخص کرده‌اند، متفاوت باشد و در حقیقت هردو گروه نمی‌دانند کدام دانشگاه در دنیا از سطح علمی بالاتری در رشته‌ی روانشناسی برخوردار است و گاهی با اطلاعات قدیمی یا اشتباه در این حوزه روبه‌رو می‌شوند. براساس رتبه‌بندی‌های بالا و البته کارشناسان این حوزه، دانشگاه‌های استنفورد، کمبریج، پرینستون، کالج دانشگاهی لندن و هاروارد از دانشگاه‌های برتر و فعال در رشته‌ی روانشناسی هستند. در ادامه، به‌صورت کامل باهریک از این دانشگاه‌ها آشنا خواهیدشد.

دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد، در سال 1885 تأسیس شد و یکی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان است. دپارتمان روانشناسی این دانشگاه یکی از اولین دپارتمان‌هایی بود که تأسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد. دپارتمان روانشناسی دانشگاه استنفورد بر زمینه‌هایی همچون رفتارهای اعتیادآور، آسیب‌شناسی روانی و کلیشه‌سازی متمرکز است و در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پذیرش دارد. افرادی که در دوره‌ی ارشد روانشناسی این دانشگاه تحصیل می‌کنند، بیشتر به آموزش و پژوهش می‌پردازند. در دپارتمان روانشناسی، اهداف مشترک با دیگر رشته‌های این دانشگاه نیز دنبال می‌شود. گروه تحقیقاتی دپارتمان روانشناسی در پنج بخش فعالیت می‌کند:

  • علوم
  • عصب‌شناسی
  • روانشناسی شناختی
  • روانشناسی رشد
  • روانشناسی اجتماعی

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریم در بهترین دانشگاه های روانشناسی جهان

(دانشگاه کمبریج)

دانشگاه کمبریج که در سال 1209 تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های انگلیس به‌شمار می‌آید. تعداد دانش‌آموختگان این دانشگاه به 18هزار نفر می‌رسد که حدود 4هزار نفر از آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند و از 120 ملیت و کشور مختلف در این دانشگاه حضور دارند. این دانشگاه یک موسسه‌ی تحقیقاتی عمومی هم به‌شمار می‌آید. رشته‌ی روانشناسی در دانشگاه کمبریج جایگاه ویژه‌ای دارد و شاخه‌‌های درسی چون روانشناسی شناختی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی رشد و روانشناسی زیستی را دربر گرفته‌است. افرادی که در دوره‌ی کارشناسی این دانشگاه تحصیل کرده‌اند برای تکمیل درس خود می‌توانند در سمینارهای آموزشی و کارهای آزمایشگاهی شرکت کنند. حوزه‌های مهم رشته‌ی روانشناسی در دانشگاه کمبریج عبارت است از:

  • آناتومی عصبی
  • انتقال‌دهنده‌های عصبی
  • تصویربرداری عصبی
  • روانشناسی رشد
  • آسیب‌شناسی روانی
  • روانشناسی شناختی
  • زبان و جنسیت
  • روابط و تأثیرات خانوادگی
  • شخصیت و رفتار اجتماعی

دانشگاه پرینستون

دانشگاه پرینستون

(دانشگاه پرینستون)

دانشگاه پرینستون در سال 1746 به‌عنوان کالج نیوجرسی تأسیس شد و یکی از برجسته‌ترین موسسات آموزشی عالی جهان است. یکی از افتخارآورترین بخش‌های این دانشگاه، دپارتمان روانشناسی آن است که برنده‌ی یک جایزه نوبل و سه جایزه‌ی «ویلیام ‌جیمز‌ فلو» از انجمن علوم روانشناسی شده‌است. دپارتمان روانشناسی دانشگاه پرینستون در زمینه‌های پژوهشی و تحقیقاتی، ارتباط نزدیکی با موسسه‌ی علوم اعصاب پرنیستون دارد. تحصیلات تکمیلی رشته‌ی روانشناسی دانشگاه پرینستون بر رشته‌های زیر تمرکز دارد:

  • علوم اعصاب سیستمی
  • علوم اعصاب شناختی
  • ادراک و شناخت
  • شخصیت و روانشناسی اجتماعی
  • روانشناسی فیزیولوژیکی

کالج دانشگاهی لندن

کالج دانشگاهی لندن

(کالج دانشگاهی لندن – UCL)

انشگاه کالج لندن، به‌عنوان موسسه‌ای دولتی در سال 1826 تأسیس شد. UCL در مرکز لندن واقع شده‌است و در قطر و استرالیا هم فعالیت دارد. دپارتمان روانشناسی این موسسه، بزرگترین کالج دانشگاهی در انگلستان به‌شمار می‌رود و هزارو500 دانش‌آموخته دارد. در دوره‌ی کارشناسی‌ارشد این موسسه، گرایش‌هایی چون روانشناسی کسب‌و‌کار، علوم اعصاب، علوم تصمیم‌گیری و تعامل انسان و کامپیوتر ارائه می‌شود.

دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد به‌عنوان قدیمی‌ترین مؤسسه‌ی آموزش عالی در ایالات متحده است که در سال 1636 تأسیس شد. روانشناسی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی این دانشگاه است. روانشناسی عمومی، عصب‌شناسی شناختی، روانشناسی تکاملی و علوم شناختی، رشته‌هایی هستند که دانش‌آموختگان روانشناسی هاروارد می‌توانند در آن‌ها تحصیل کنند. دانشجویان این رشته‌ها در زمینه‌هایی شامل روانشناسی شناخت، مغز و رفتار، روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی بالینی به تحقیق می‌پردازند.

سخن پایانی

در مقالۀ فوق که توسط تیم تحریریه روان آموز گردآوری شده‌است، رتبه‌بندی بهترین دانشگاه های روانشناسی جهان را در سال 2023 برایتان آورده‌ایم. کلیه اطلاعات داده‌شده در این مقاله از سایت‌های اصلی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و وب‌سایت اختصاصی مرتبط با هر دانشگاه جمع‌آوری شده‌است.

مطلب پیشنهادی برای داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی ⇐ منابع کنکور ارشد روانشناسی