به دنبال بهترین سایت های روانشناسی هستید؟ با هر هدف و نیتی که دنبال بهترین سایت‌های روانشناسی باشید، در مقاله‌‌ی پیش رو، همه‌ی آن‌چه را که لازم دارید، پیدا خواهیدکرد. در ادامه، لیستی از بهترین سایت‌های روانشناسی ایرانی و خارجی بهتان معرفی می‌کنیم تا در هر زمینه‌ای که می‌خواهید، به مقالات، یادداشت‌ها و اخبار معتبر روانشناسی دسترسی داشته‌باشید.

بهترین سایت‌های روانشناسی خارجی برای مخاطبان عام

اگر رشته‌ی تحصیلیتان روانشناسی نیست و به زبان انگلیسی تسلط نسبتا خوبی دارید، لیست سایت‌های روانشناسی که در ادامه می‌آید، منابع مطالعاتی خوبی دراختیارتان قرار می‌دهد.

1. psychologytoday

psychology today بهترین سایت های روانشناسی

psychologytoday، یک مجله‌ی اینترنتی است که اخبار حوزه‌ی روانشناسی را پوشش می‌دهد، دو ماهنامه‌ی روانشناسی برای مخاطب همگانی منتشر می‌کند و آرشیوی از مقالات روانشناسی را دربرمی‌گیرد که شامل تازه‌ترین یافته‌های روانشناسی است. این وب‌سایت، هم برای مخاطب تخصصی رشته‌ی روانشناسی خواندنی است و هم به‌کار کسانی می‌آید که روانشناسی را به‌عنوان یک حوزه‌ی اطلاعات عمومی دنبال می‌کنند. مقالات منتشرشده در psychologytoday، عموما درقالب مقالات ژورنالیستی هستند؛ گرچه در محتوا سندیت و اعتبار مقالات آکادمیک را دارند اما لزوما به فرم مقالات دانشگاهی (شامل مقدمه، بدنه‌ی مطلب و نتیجه) پایبند نیستند و با کلمات تخصصی دشوار، مخاطب را نمی‌ترسانند.

2. discovermagazine

discover magazine بهترین سایت های روانشناسی

discovermagazine، یک مجله‌ی اینترنتی است که در هفت حوزه‌ی علم، ذهن، تکنولوژی، سلامت، محیط‌زیست، کره‌ی زمین و سبک زندگی، فعالیت می‌کند. دسته‌بندی ذهن یا MIND این مجله، دامنه‌ی متنوعی از موضوعات روانشناسی عمومی را شامل می‌شود. منظور از عمومی، پیش‌پاافتاده و ساده نیست بلکه منظور آن است که مطالب این مجله، برای مخاطب دانشگاهی نوشته نشده‌اند. از منابع معتبر در نوشتن آن‌ها کمک گرفته شده‌است اما تکیه‌شان به‌جای نظریات پیچیده و دشوار روانشناسانه، به کاربرد عملی مبانی روانشناسی است.

3. psychcentral

psych central بهترین سایت های روانشناسی

وب‌سایت psychcentral، در حوزه‌ی روانشناسی زندگی روزمره است. «چقدر طول می‌کشد تا عادت تازه‌ای در ما شکل بگیرد؟»، «راه‌هایی برای بهبود بخشیدن به زندگی اجتماعی»، «چطور بدون توصیه و نصیحت کردن دیگران، به حرف‌هایشان گوش بدهیم؟»؛ این‌ها بخشی از موضوعاتی است که در psychcentral به آن‌ها پرداخته می‌شود تا روانشناسی وارد زندگی روزمره بشود. مطالب منتشرشده در این وب‌سایت، عموما کاربردی هستند و خواندنشان دشوار نیست؛ با این‌حال مخاطبان فارسی‌زبان باید به تفاوت‌های فرهنگی واقف باشد. به‌طور کلی آن‌چه در منابع زبان اصلی می‌خوانید، به بالابردن دانش و اطلاعات عمومی شما کمک می‌کنند و نباید آن‌ها را به چشم دستورالعمل‌هایی لازم‌الاجرا ببینید.

4. psychnewsdaily

psychnews daily- بهترین سایت های روانشناسی

وب‌سایت، psychnewsdaily که در هلند فعال است، محتوایش را به چهار زبان هلندی، فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی منتشر می‌کند. بنابراین گزینه‌ی خوبی است برای علاقه‌مندان به روانشناسی که به زبانی غیر از انگلیسی هم مسلط‌اند یا درحال یادگرفتنش هستند. خانواده، زندگی شغلی، خواب و رویا و سلامت روان، حوزه‌هایی هستند که در این وب‌سایت مطالب جالبی درباره‌شان پیدا می‌شود.

بهترین سایت‌های روانشناسی خارجی برای مخاطبان متخصص

در عالم محتوا، با دو جور مخاطب روبه‌رو هستیم؛ مخاطبان عام و مخاطبان تخصصی. هیچ‌کدام از این کلمه‌ها بار معنایی مثبت و منفی ندارند و صرفا توصیف گروه مخاطب هستند. با یک مثال، منظورمان را روشن می‌کنیم. روزنامه‌ها برای مخاطبان عام نوشته می‌شوند؛ یعنی مثلا خواندن صفحه‌ی اجتماعی روزنامه‌ها نیاز به مدرک کارشناسی‌ارشد علوم اجتماعی ندارد. اما فصل‌نامه‌ها و مجلات تخصصی برای مخاطبان آکادمیک یک حوزه نوشته می‌شوند. پس مخاطبان یک مجله‌ی تخصصی جامعه‌شناسی، کسانی هستند که در این رشته تحصیل کرده‌اند. حالا با این توضیح، اگر مخاطب تخصصی روانشناسی نیستید، از لیستی که در ادامه می‌آید، بگذرید و بروید سراغ باقی مطلب.

1. sciencedirect

science direct بهترین سایت روانشناسی

هر دانشجوی روانشناسی در زمان تحصیلش، برای نوشتن مقاله و تحقیق کلاسی، دست‌کم یک‌بار سروکارش به sciencedirect می‌افتد؛ بستری برای انتشار کتاب و مقاله در حوزه‌های تخصصی دانشگاهی. این وب‌سایت، چهار دسته‌بندی کلی دارد، شامل؛ علوم فیزیک و مهندسی، علوم زیستی، علوم بهداشتی و علوم اجتماعی و انسانی که هرکدامشان به زیرعنوان‌های مختلفی تقسیم می‌شود. روانشناسی، درکنار هنر، جامعه‌شناسی، مدیریت و اقتصاد در گروه علوم اجتماعی و انسانی، حسابی می‌درخشد و تعداد زیادی مقاله‌ی آکادمیک را به خودش اختصاص داده‌است. سر زدن گهگاهی به این وب‌سایت، به خواننده‌ها درباره‌ی مسائل مهم دنیای روانشناسی و موضوعاتی که بیشتر درمعرض توجه هستند، بینش می‌دهد.

2. Educational Psychology Review

educational psychology review سایت روانشناسی تخصصی

مخاطبان دانشگاهی روانشناسی، چه در مرحله‌ی تحصیل باشند و چه وارد بازار کار شده‌باشند، تمرکزشان روی یک حوزه‌ی تخصصی است. دربین منابع فارسی‌زبان، فصل‌نامه‌های تخصصی که برای هرکدام از گرایش‌های روانشناسی تألیف شده‌اند، نیاز به مطالب متناسب با تخصص را برآورده می‌کنند. دربین منابع انگلیسی‌زبان هم مجلاتی هستند که منحصرا مقالات مربوط به یک گرایش را منتشر می‌کنند. وب‌سایت Educational Psychology Review، در زمینه‌ی روانشناسی آموزشی فعالیت می‌کند. دسته‌بندی موضوعی مقالات، کار جست‌وجو را آسان کرده‌است. برای مثال اگر مقاله‌ای در حوزه‌ی انگیزه بخوانید، ذیل آن، لیستی از مطالبی دراختیارتان قرار می‌گیرد که کلیدواژه‌ی انگیزه در آن‌ها به‌کار رفته‌است.

3. Cyberpsychology

cyber psychology سایت های تخصصی روانشناسی

روانشناسی سایبری، از حوزه‌های مغفول‌مانده‌ی روانشناسی در ایران است. این شاخه از روانشناسی که عمر چندانی هم ندارد، در جست‌وجوی فهم تأثیر متقابل رفتار انسان و فناوری است. وب‌سایت Cyberpsychology، مرجعی است برای مقالاتی که در این حوزه نوشته شده‌اند. موضوعات جالب و کنجکاوی‌برانگیزی مثل تأثیر ویدئوگیم‌ بر جنبه‌های شناختی انسان، کارکرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره و نقش شبکه‌های اجتماعی در سلامت روان، سوژه‌ی تعدادی از مقالات منتشرشده در این وب‌سایت است.

4. psychologicalscience

psychology science سایت های خارجی روانشناسی

psychologicalscience، منبع کامل و مفصلی است از مقالات روانشناسی تخصصی که تقریبا هیچ زمینه‌ی مرتبط با این علم را ازدست نداده‌است؛ ورزش، یادگیری، خودکنترلی، خواب، درد، حافظه، دوستی، ترس، اخلاق، کودکی و خلاصه هر دسته‌بندی دیگری که روانشناسی در آن می‌تواند حرفی برای گفتن داشته‌باشد. این وب‌سایت، یک پادکست اختصاصی هم دارد برای کسانی که می‌خواهند از زمان مرده‌شان حین رفت‌وآمد، بهترین استفاده را بکنند.

بهترین سایت‌های روانشناسی ایرانی

دربین وب‌سایت‌های روانشناسی فارسی‌زبان، به اسم‌های آشنایی مثل سایت سازمان نظام روانشناسی و انجمن روانشناسی ایران برمی‌خوریم که گروه هدفشان، مخاطبان تخصصی رشته‌ی روانشناسی هستند و نقششان بیشتر اطلاع‌رسانی صنفی است. در این وب‌سایت‌ها از اخبار، یافته‌ها و مطالب علمی چندان خبری نیست. اما هستند وب‌سایت‌هایی که هم برای مخاطب دانشگاهی روانشناسی، مفیدند و هم نظر مخاطبان عام را جلب کرده‌اند. با این مرجع‌ها آشنا شوید.

1. سایک‌نیوز

سایک نیوز بهترین سایت های روانشناسی ایرانی

سایک‌نیوز، بیشتر یک خبرنامه‌ی روانشناسی به‌شمار می‌رود که اخبار مرتبط با این حوزه را از خبرگزاری‌ها جمع‌آوری می‌کند و یک‌جا دراختیار مخاطبان قرار می‌دهد. بنابراین ازحیث اطلاع‌رسانی، منبع کامل و دقیقی است. سایک‌نیوز، علاوه‌بر خبر، مقالاتی را هم به‌نقل از سایر منبع منتشر می‌کند تا خواننده‌ی علاقه‌‎مند به روانشناسی از جست‌وجو در سایت‌های خبری گوناگون، بی‌نیاز شود.

مطلب پیشنهادی برای دانشحویان ارشد روانشناسی ⇐ منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی

2. میگنا

میگنا بهترین سایت های ایرانی روانشناسی

میگنا -آن‌طور که خودش، خودش را معرفی می‌کند- پایگاه خبری علمی و تخصصی روانشناسی و بهداشت روان است؛ منبع مفصلی از اخبار و مقالات روانشناسی که بخش عمده‌ی آن‌ها منحصرا تولید خود این مجموعه است و بخشی هم بازنشر مطالب وب‌سایت‌های مختلف. میگنا، هرازگاهی با متخصصان حوزه‌های مختلف روانشناسی، مصاحبه‌هایی ترتیب می‌دهد و تحلیل و نظر آن‌ها را درباره‌ی مسائل روز، منعکس می‌کند.

سخن پایانی 

تیم تحریریه روان آموز در گردآوری بهترین سایت های روانشناسی تمام سعی و تلاش خود را کرده است. شما هم اگر سایت روانشناسی دیگری را می‌شناسید که ممکن است به کار دیگر افراد هم بیاید در قسمت نظرات با ما درمیان یگذارید.