هر گرایش‌ روانشناسی برای چه کسانی، با چه روحیات و توقعاتی مناسب است؟ همان‌طور که می‌دانیم کارشناسی ارشد روانشناسی، گرایش‌های مختلفی دارد که هرکدام دنیای خاص خود، ویژگی‌ها و الزامات مخصوص‌به‌خود را نیاز دارند. در این مقاله می‌خواهیم نکاتی را با شما درمیان بگذاریم که شاید باعث شود راحت‌تر و بهتر بتوانید دنیا و گرایش خودتان را پیدا کنید و در ادامه‌ی مسیر سفت بچسبیدش. در این مقاله با ویژگی‌ها و اقتضائات هشت گرایش روانشناسی بالینی، عمومی، صنعتی-سازمانی، کودکان استثنایی، تربیتی، شخصیت، روانشناسی شناختی و روان‌سنجی آشنا می‌شوید.

گرایش روانشناسی بالینی به درد چه کسانی می‌خورد؟

خیلی‌ها اصلا به‌خاطر این گرایش وارد رشته‌ی روانشناسی می‌شوند بی‌آن‌که بدانند چرا اصلا. این‌ها از همان نسل منقرض‌نشده‌ی «برویم تجربی، پزشک شویم که کلاس دارد» هستند ولی شما این‌گونه نباشید. بااین‌که افرادی که بالینی خوانده‌اند، کارهای مختلفی چون پژوهش و تدریس هم انجام می‌دهند اما کار اصلی این گرایش درمان‌گری و دیدن مراجع‌هایی با مشکلات مختلف است. خیلی هم رشته‌ی کاربردی و به‌دردبخوری است اما اگر می‌خواهید با تصوری قلب‌قلبی و صورتی و «وای من شیفته‌ی ارتباطاتم و دوست دارم به همه‌ی آدم‌ها کمک کنم که خوب شن» به سمت این رشته بروید، اندکی تأمل و فکر به جنبه‌های مختلف شاید بد نباشد. با این روحیه‌ی لطیف تصور کنید چندین‌وچندساعت در یک روز روی صندلی بنشینید و صرفا شاهد ارتباطات دیگران باشید، به مشکلات مختلف و ناراحتی‌های زیاد آدم‌های بسیاری گوش دهید، با واقعیات دردناک فرد دیگری مواجه شوید، مشکلات بسیار بزرگی را مشاهده کنید، به درمان کامل نرسید، در موقعیت‌های حساسی به چالش کشیده بشوید و به خیلی از مسائل بنیادین خودتان حتی شک کنید. سخت است دیگر و جالب است بدانید درجه‌ی فرسودگی شغلی بسیار بالایی هم دارد.

از ویژگی‌های مهم درمانگران می‌توان اشاره کرد به داشتن خصوصیات زیر:

  • خلاقیت
  • اعتمادبه‌نفس
  • هوش هیجانی
  • مهارت حل مسئله‌ی بالا
  • صبر، ظرفیت و گشودگی زیاد
  • توانایی برقراری ارتباط حرفه‌ای مناسب
  • خودابرازگری کافی
  • همدلی
  • پذیرش بی‌قیدوشرط افراد بدون هیچ قضاوتی
  • گوش‌دادن فعال

این مسئله که شما به چالش نه به‌عنوان یک مشکل غیرقابل حل و اضطراب‌زا، بلکه به‌عنوان قسمت جالبی از فرآیند تجربه و یادگیری نگاه کنید که حل‌کردنش هم لذت‌بخش است و هم آموزنده، سختی‌های این مسیر را برایتان هموار می‌کند. این‌که شما تمام مسائل و مشکلات پیش‌آمده طی این مسیر را به عدم‌کفایت و نبود توانمندی خود ربط دهید، باعث شکست زودهنگام و مکرر شما خواهدشد، بنابراین خودکارآمدی بالا نیز لازم است. البته ویژگی‌های گفته‌شده، طوری نیستند که بعضی آدم‌ها از بدو تولد آن‌ها را دارا باشند و بعضی دیگر خیر و هرگز هم نتوانند به آن دست پیدا کنند! همه‌ی این‌ها مهارت‌هایی قابل کسب و تمرین هستند. برای این منظور، درمان دانشجویان این گرایش توسط درمانگران باتجربه‌تر و حضور سوپروایزر لازم و ضروری است. پس اگر بعد از واقع‌نگری، توجه و بررسی جنبه‌های مختلف درمانگری، تصمیم گرفتید با هدف درمانگر شدن، این رشته را ادامه بدهید؛ از مشکلات و نابلدی خود، ناامید و سرخورده نشوید، تلاش و پشتکار به خرج بدهید و بدانید تمام مهارت‌های مختلف برای شما هم با صبر و تمرین قابل اکتساب است. 

برخی از داوطلبین به‌دنبال بهترین گرایش رشته روانشناسی بالینی هستند. روانشناسی بالینی دو گرایش: خانواده و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان را شامل می‌شود. گرایش کودک و نوجوان برای کسانی که علاقه به تعامل با کودکان دارند و دلشان می‌خواهد به درمانگری کودک و نوجوانان بپردازند توصیه می‌شود. گرایش خانواده نیز برای علاقمندان به زوج‌درمانگری و خانواده‌درمانی مناسب است. نگاه گرایش خانواده از روی فرد برداشته‌شده و بر روابط زوجین و افراد خانواده تمرکز دارد. اما نمی‌توان مشخص کرد که کدام گرایش بر گرایش دیگر ارحجیت دارد. ‌

گرایش روانشناسی عمومی برای چه کسانی مناسب است؟

روانشناسی عمومی نسبت به گرایش بالینی، تمرکز بیشتری بر بعد نظری و پژوهش دارد البته در چندسال اخیر، به بعد عملی هم توجه کرده و به آن علاقه‌ی بیشتری نشان داده‌است. روانشناسی عمومی، پایه و اساس مطالعه‌ی علم روانشناسی است و به‌صورت بنیادین اصول اساسی مختلف مربوط به روانشناسی را مطالعه می‌کند. فلسفه‌ی روانشناسی عمومی، پرورش پژوهشگر و محقق است و دانشجویان در آن به بیشتر مباحث روانشناسی تسلط پیدا می‌کنند. از طرفی امروزه دانشجویان این رشته، با گذراندن کارگاه‌ها و دوره‌های مخصوص به آن، اجازه و توانمندی درمان را هم علاوه‌بر تسلط به امور پایه پیدا می‌کنند و مسائل مربوط به درمانگری که در قسمت گرایش بالینی گفتیم، به درد این عزیزان هم می‌خورد.

حالا اگر شما خوره‌ی مطالب و نظریه‌های مختلف و شیفته‌ی تحقیق و پژوهش‌های هدفمند هستید، کنجکاوی و پیگیری بالایی دارید، به روانشناسی هم علاقه دارید، دغدغه‌­ها و مسائل مختلف نیز ذهنتان را درگیر می‌کنند و تا نرسیدن به جواب‌های احتمالی و مناسب آرام نمی‌گیرید، این رشته کاملا مناسب شماست و حتما از سیر و روند آن خوشتان خواهدآمد.

در گرایش روانشناسی صنعتی-سازمانی چه خبر است؟

این گرایش روزبه‌روز ضرورت وجود خود را بیشتر به رخ می‌کشد و نسبت به گذشته که به‌نظر می‌رسید رشته‌ای منزوی و دورافتاده از علایق دانشجوهاست، امروزه توانسته است موقعیتش را به‌روز و جایگاه اصلی خود را پیدا کند. این گرایش به بررسی رفتارها در محیط کار می‌پردازد و سعی می‌کند با استفاده از اصول روانشناسی، رفتارهای کاری انسان‌ها را تغییر بدهد و محیط کاری را بهتر کند. در گذشته، محیط سازمان‌ها و شرکت‌ها بیشتر سرد و ماشینی بود اما رفته‌رفته کارفرماها متوجه شدند که اگر محیط مناسب شود و توجه به کارمند و وضعیت او افزایش یابد، کارمند راضی و خوشحال می‌شود؛ و این رضایت هم باعث بهبود فضای کاری و افزایش کارآمدی و تعهد کارکنان می‌شود و هم کارفرما رضایت بیشتری را تجربه می‌کند. برای همین این گرایش وارد شد و بسیاری از قضایا را تغییر داد و بهبود بخشید. وظیفه‌ی این گرایش حل چالش‌های مختلف ارتباطی-شغلی و مسائلی است مانند انتخاب مناسب‌ترین افراد برای محیط کار، ارزیابی رفتارها و ویژگی‌های افراد، اندازه‌گیری عملکرد شغلی و پیگیری تغییرات در آن، میزان کیفیت زندگی و رضایت کارکنان سازمان، انگیزش افراد و رفتارهای شهروندی و استرس شغلی آن‌ها.

بنابراین افرادی که دوست‌دار کار در سازمان‌های گوناگون، پویایی شرایط و حل‌ چالش‌های مختلف ارتباطی-شغلی هستند، با چالش‌های فراوان و متنوع و تلاش برای حل آن‌ها میانه‌ی خوبی دارند و از ارتباطات زیاد با افراد مختلف (از افراد سازمان گرفته تا سازمان‌های شریک) در روز لذت می‌برند، می‌توانند این گرایش را انتخاب کنند و در آن موفق شوند.

گرایش روانشناسی کودکان استثنائی با چه موضوعاتی سروکار دارد؟

جامعه‌ی هدف این گرایش، کودکان استثنائی هستند و هدف آن، تربیت افرادی است که بتوانند آموزش و پرورش کودکان استثنائی را عهده‌دار شوند. منظور از واژه‌ی استثنایی در این گرایش هم بچه‌های تیزهوش است هم کودکان نابینا وکم‌بینا، ناشنوا و کم‌شنوا، کودکان دچار ناتوانی‌های حرکتی، ذهنی، تکلمی که بخش بزرگ‌تری از این طبقه را تشکیل می‌دهند. هدف این است که برای کودکان استثنائی، محیط، شرایط، فرصت‌های مناسب و امکانات آموزشی ویژه‌ی متناسب با خودشان فراهم شود تا شکوفایی حداکثری توانایی‌های ذهنی و جسمی کودکان را به‌دنبال داشته‌باشد.

این گرایش به‌خاطر برخورد و ارتباط با کودکان استثنائی، تاحدی پوست‌کلفتی خاصی می‌طلبد. افرادی که به این گرایش تمایل دارند، بهتر است صبر، حوصله، ظرفیت و تحمل بالایی داشته‌باشند که بتوانند به بهترین شکل ممکن و با مهربانی بسیار زیادی طوری که کودکان استثنائی لیاقتش را دارند، با آنان برخورد کنند. همچنین با رعایت آرامش مطالب را متناسب با کودک و به‌قدر کافی تکرار کنند تا اثرگذار باشد و از نتیجه نیز ناامید نشوند.

چه کسانی در گرایش روانشناسی تربیتی موفق‌ترند؟

این گرایش به کاربرد روانشناسی در امر آموزش و یادگیری می‌پردازد و به بعد عملی در تربیت توجه دارد. رشته‌ای است که با فرآیندهای یادگیری انسان‌ها سروکار دارد و برای آمادگی در حوزه‌های آموزشی به‌وجود آمده‌است، همچنین ناظر بر جنبه‌های مختلف آموزش‌وپرورش انسان و نظریه‌ها مربوط به آن است. مسائل مختلفی که در این گرایش مطرح می‌شود، شامل این موارد است:

  • شناخت شاگردان
  • تربیت معلمان
  • طرح و اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی
  • تدریس و تربیت ضمنی
  • استفاده از تئوری‌های تربیتی در دنیای واقعی و به‌طور عملی

اگر علاقه‌مند به مسائلی چون موارد گفته‌شده هستید، این گرایش مناسب شماست. دانشجویان روانشناسی تربیتی به حوصله، خلاقیت و توانایی تفکر تحلیلی بالایی نیاز دارند چراکه با ابداع و اجرای روش‌های آموزش نوین در مدارس، شناخت استعدادهای دانش‌آموزان، مشکلات آن‌ها و بررسی علل آن و کمک به دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و مشکل‌دار در فهم دروس سروکار دارند.

با گرایش روان‌سنجی چه می‌شود کرد؟

در بین گرایش‌های مختلف روانشناسی، روان‌سنجی درحال حاضر محبوبیت کمتری دارد چراکه تمرکزش بیشتری بر سنجش و اندازه‌گیری و دروس مرتبط با آمار است و همان‌طور که می‌دانیم میانه‌ی بیشتر بچه‌های روانشناسی با آمار چندان خوب نیست و معمولا شکرآب است. اهداف این گرایش به شرح زیر است:

  • شناخت کامل ابزارهای روانشناسی (پرسشنامه‌ها و نحوه‌ی نمره‌گذاری آن‌ها)
  • توانایی انتخاب افراد در موسسات مختلف ازطریق سنجش دقیق خصوصیات
  • طبقه‌بندی افراد و خصوصیات روانی در گروه‌های مختلف ازطریق سنجش توانایی‌ها و خصوصیات روانی
  • ارزشیابی تحصیلی
  • ارزیابی درون‌داد و برون‌داد سازمان‌ها
  • امور تحقیق و پژوهش
  • تهیه‌ی کنکورهای استاندارد

اگر به اهداف گفته‌شده علاقه دارید و به‌عنوان شغل آینده‌ی خود می‌خواهید کارهایی مرتبط با سنجش و اندازه‌گیری انجام دهید، ازطرفی در درس آمار هم خوب هستید و توانمندی‌های لازم متناسب با آن را دارید، گرایش روانسنجی می‌تواند دوست و همراه خوبی برای شما باشد.

من در رشته‌ی روانشناسی شناختی موفق می‌شوم؟

اگر می‌خواهید بدانید که برای تحصیل در روانشناختی شناختی فرد مناسبی هستید یا نه، باید با این رشته آشنا شوید. علوم‌شناختی در مقطع ارشد شامل سه گرایش روانشناسی شناختی، توان‌بخشی‌شناختی و گرایش ذهن، مغز و تربیت می‌شود. گرایش علوم‌شناختی علمی میان رشته‌ای مابین سه رشته‌ی علوم‌اعصاب، روانشناسی شناختی و علوم‌تربیتی محسوب می‌شود و به افراد برای بهبود آسیب‌های مغزی، اختلالات یادگیری، ساختاربندی‌های فکری و بهبود تمرکز و یادگیری کمک می‌کند. کسانی که به رشته‌ی علوم شناختی پا می‌گذارند در آینده می‌توانند در حوزه‌های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • مراکز بالینی و در حوزه‌های توان‌بخشی
  • نورومارکتینگ
  • آموزش با رویکرد شناختی
  • پژوهش‌های علوم‌اعصاب شناختی
  • کلینیک‌‎های مشاوره

اگر شما به حوزه‌های درسی و شغلی عنوان شده علاقه دارید و اهل تحقیق و پژوهش هستید این گرایش از رشته روانشناسی به شما پیشنهاد می‌شود.

آینده رشته روانشناسی شخصیت چیست؟

اول از همه بهتر است معرفی کلی با این گرایش کمتر شناخته‌شده پیدا کنید. برای رشته‌ی روانشناسی شخصیت در مقطع ارشد دروسی مثل:  بررسی تفضیلی نظریه‌ها و مکاتب شخصیت، روش تحقیق پیشرفته، علم‌النفس و مقایسه آن با روانشناسی جدید، روش تحقیق پیشرفته، کاربرد آزمون‌های شخصیت و انگیزش و هیجان پیشرفته تدریس می‌شود. برای قبولی در این رشته در مقطع ارشد لازم است به سوالات روانشناسی عمومی، متون روانشناسی، روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی، روانشناسی رشد، علم‌النفس، آمار و روش‌تحقیق و روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش‌وهیجان پاسخ بدهید. درباره‌ی بازار کار روانشناسی شخصیت بهتر است این‌طور بگوییم که برای این رشته بازارکار خاصی تعریف نشده اما کسانی که از این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند در مشاغلی مثل مشاور و استاد دانشگاه فعالیت‌ کنند. بهتر است این نکته را هم بدانید که تا سال 1402 روانشناسی شخصیت در هیچ دانشگاه دولتی پذیرش نداشته‌است.

سخن پایانی

دانستن این نکته که کدام گرایش روانشناسی بهتر است جدای از دانستن اطلاعات رشته‌ها به شما بستگی دارد. اینکه دوست دارید در مقطع ارشد چه دروسی را بخوانید، آینده شغلی چقدر برای شما مهم است، روحیات شما با کدام گرایش سازگارتر است. در هر صورت برای انتخاب بهتر گرایش در مقطع ارشد می‌توانید از اطلاعات فوق کمک بگیرید. روانشناسی در کنکور ارشد دارای 15 گرایش است و ما تنها به معرفی 6 گرایش آن پرداختیم برای آشنایی بیشتر با سایر گرایش ها و اطلاعات تکمیلی می توانید به مطلب منابع کنکور ارشد روانشناسی مراجعه کنید.