یکی از دغدغه‌های متقاضیان آزمون دکتری علاوه‌بر چگونگی آزمون و نحوه‌ی آمادگی برای آن، تاثیر معدل در کنکور دکتری و شرایط مربوط به آن است. در این مقاله قرار است به این سوالات پاسخ بدهیم: آیا معدل ارشد در آزمون و مصاحبه‌ی دکتری اثرگذار است؟، با چه معدلی می‌توانم در آزمون دکتری ثبت‌نام کنم؟، فرم معدل چیست؟ و تاثیر معدل الف در دکتری چیست؟

شرط معدل برای شرکت در کنکور دکتری

قبل از هر چیز مهم است بدانید که با هر معدلی نمی‌توان در کنکور دکتری شرکت کرد. حداقل معدل مقطع ارشد مجاز برای شرکت در کنکور دکتری، 14 است. بنابراین دانشجویان سال آخر یا فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی‌ارشد که معدل آن‌ها کمتر از 14.00 است، حق ثبت‌نام و شرکت در این آزمون را ندارند. این نکته را هم فراموش نکنید که برای شرکت و پذیرش در مقطع دکتری هر سال، حتما باید تا سی‌ویکم شهریور ماه همان سال فارغ‌التحصیل شده‌باشید، در غیر این‌صورت پذیرش شما ملغی خواهدشد.

این نکته درباره‌ی کنکور وزارت علوم است و راجع به وزارت بهداشت ماجرا تفاوت دارد. شرط معدل در کنکور دکترای وزارت بهداشت صرفا برای اتباع خارجی وجود دارد و معدل آن‌ها نباید پایین‌تر از 14 باشد.

فرم معدل چیست؟

فرم معدل، مخصوص دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترای عمومیِ متقاضی است که معدل و تعداد واحدهای گذرانده‌شده‌ی فرد را نشان می‌دهد. بعد از پر کردن این فرم، افراد باید دو نسخه از آن را به حوزه‌ی معاونت آموزشی محل فارغ‌التحصیلی خود ارائه کنند و دانشگاه یا موسسه‌ی آموزش عالی محل فارغ‌التحصیلی‌شان آن را تأیید کند. بعد از تطبیق با معدل مندرج در کارت ورود به جلسه هم اگر مغایرتی در معدل وجود داشت، طبق اطلاعات ارائه‌شده در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان اقدام کنند. همچنین دانشجویان موظف‌اند که پس از دریافت فرم تأییدشده، آن را حداقل به مدت یک‌سال نگه دارند و زمان پذیرش به موسسه محل قبولی ارائه دهند.

نمونه فرم معدل - تاثیر معدل در کنکور دکتری

افرادی که بعد از ثبت‌نام در آزمون، فارغ‌التحصیل می‌شوند، دیگر معدل فارغ‌التحصیلی آن‌ها ملاک نیست و با همین معدل (میانگین درج‌شده در فرم معدل)، ثبت‌نام می‌شوند. البته آن‌دسته از دانشجویان سال آخر که حداکثر تا تاریخ سی‌ام بهمن یا سی‌ویکم شهریور در مقاطع کارشناسی‌ارشد فارغ‌التحصیل می‌شوند، امکان ویرایش معدل خود را دارند. زمان ویرایش معدل، در مرحله‌ی دریافت کارت ورود به جلسه است و افراد می‌توانند نسبت به ویرایش یا درج معدل فارغ‌التحصیلی (برای فارغ‌التحصیلان تا تاریخ 30/11) یا میانگین نمرات واحدهای درسی گذرانده‌شده (برای فارغ‌التحصیلان تا تاریخ 31/6) خود تا تاریخ 30/11 اقدام کنند. با توجه به تغییرات دفترچه، بهتر است داوطلبان کنکور برای اطلاع دقیق از تاریخ‌های گفته‌شده، به دفترچه‌ی آزمون همان سال یا اطلاعیه‌های سازمان سنجش، مراجعه کنند.

درضمن، فارغ‌التحصیلان مقاطع كارشناسي‌ارشد نياز به تكميل فرم مخصوص معدل ندارند و صرفا لازم است که معدل اكتسابي را براساس معدل مندرج در گواهينامه‌ی فارغ‌التحصيلي برمبناي 0 تا 20 يا 0 تا 4 و حداكثر تا 2 رقم اعشار درج کنند.

تاثیر معدل ارشد در مصاحبه‌ی دکتری

تأثیر معدل در دکتری چگونه است؟ برای جواب دادن به این سوال، آن را به دو بخش تقسیم می‌کنیم:

    1. تاثیر معدل در آزمون دکتری چگونه است؟

    1. تاثیر معدل کارشناسی و کارشناسی ارشد در مصاحبه‌ی دکتری چگونه است؟

در جواب سوال اول باید گفت که معدل داوطلبان تأثيري در مراحل گزينش سازمان سنجش برای مقطع دکتری ندارد. جواب سوال دوم هم این است که معدل داوطلب براساس شيوه‌نامه‌ی اعلامي در مرحله‌ی بررسي سوابق آموزشي فرد و توسط دانشگاه‌هاي محل مصاحبه، موردبررسي قرار مي‌گيرد.

تاثیر معدل در مصاحبه دکتری

این موارد نشان‌دهنده‌ی این موضوع هستند که معدل مقاطع قبل در آزمون کنکور دکتری اثرگذار نیست اما در مرحله‌ی مصاحبه‌ی دکتری و بررسی سوابق آموزشی فرد امتیاز محسوب می‌شود و می‌تواند اثر داشته‌باشد. حالا این اثرگذاری به چه صورت است؟

وزارت علوم، جدول امتیازدهی مصاحبه‌ی دکتری را به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کند که در آن معدل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره‌ی کارشناسی و ارشد ناپیوسته دارای امتیاز در مصاحبه‌ی دکتری است. تجربه ثابت کرده‌است که اساتیدی که با متقاضیان مصاحبه می‌کنند، به معدل مقاطع قبلی (خصوصا مقطع ارشد) توجه می‌کنند و آن را مهم می‌دانند. در گذشته، نحوه‌ی محاسبه‌ی معدل دکتری و روش معدل‌سنجی مشخص‌تر بود؛ به این شکل که معدل کارشناسی‌ارشد، 60درصد و معدل کارشناسی، 40درصد بر قبولی آزمون دکتری تأثیر داشت اما در حال حاضر میزان اهمیت معدل و میزان امتیاز آن عموما دراختیار مصاحبه‌کنندگان است.

  • تاثیر معدل الف در دکتری

همان‌طور که گفتیم معدل حتی بر آزمون کتبی دکتری، اثر ندارد. اما روش دیگری غیر از کنکور برای ورود به مقطع دکتری وجود دارد که در آن معدل، مولفه‌ا‌ی اصلی و اساسی است: پذیرش دانشگاه‌ها بدون کنکور و با استعداد درخشان.

شرایط اقدام برای دکتری بدون کنکور سراسری

  • بالاتر بودن معدل کارشناسی از 16
  • بالاتر بودن معدل کارشناسی‌ارشد از 17
  • به‌دست آوردن حداقل 70 امتیاز از جدول امتیازدهی سازمان سنجش
  • نبود بیشتر از 2 سال فاصله بین فارغ‌التحصیلی و اقدام برای پذیرش بدون کنکور

معمولا زمان مصاحبه‌ی استعداد درخشان با مصاحبه‌ی متقاضیانی که کنکور داده‌اند یکسان است. از آن‌جایی‌که این داوطلبان نمره‌ی آزمون را ندارند، باید تمام سعی‌شان را بکنند که در مصاحبه تمام توانمندی خود را نشان بدهند تا ازسوی دانشگاه موردنظرشان پذیرش شوند. نتایج نهایی دکتری بدون کنکور در سایت هر دانشگاه، به‌طور جداگانه اعلام می‌شود. بنابراین اگر معدلتان بسیار بالا بود و دیگر شرایط لازم را هم داشتید، پذیرش بدون کنکور و با استعداد درخشان، بسیار مناسب شما به‌نظر می‌رسد.

سخن پایانی 

مبنای این مطلب دفترچه کنکور سال 1402 است و مطلب فوق بر اساس هر تغییراتی در دفترچه بروزرسانی می‌شود. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در قسمت نظرات با ما ارتباط داشته باشید.