افرادی هستند که می‌گویند تاثیر گرما بر سلامت روان و خلق‌وخوی آن‌ها بسیار است و می‌تواند باعث شود که از کوره دربروند. اما آیا واقعا گرما بر سلامت روان تاثیر دارد؟ پاسخ شما مثبت است. گرمای شدید، تأثیرات قابل توجهی بر سلامت‌روان در کنار تأثیرات جدی بر سلامت جسمانی دارد. برخی از گروه‌ها، از جمله افرادی که از قبل شرایط سلامت‌روانی دارند، به‌ویژه آسیب‌پذیر هستند. گرمای شدید با طیف وسیعی از اثرات سلامت‌روان در تحقیقات در طول سالیان متمادی همراه بوده‌است. 

رابطه گرما با سلامت روان انسان ها چیست؟

 افزایش تحریک‌پذیری و علائم افسردگی و افزایش خودکشی از جمله تاثیرات گرما بر سلامت روان ‌است. همچنین گرما می‌تواند بر رفتار تأثیر بگذارد و به افزایش پرخاشگری، بروز خشونت‌خانگی و افزایش مصرف الکل یا سایر مواد برای مقابله با استرس کمک کند. تحقیقات همچنین دمای بالا را با مشکلات حافظه، توجه و زمان واکنش مرتبط دانسته‌است. مشکلات خواب مرتبط با گرمای شدید می‌تواند به علائم سلامت روان کمک کند و بیشتر آن را تشدید کند. رئیس انجمن روان‌شناسی آمریکا معتقد است: «درحالی که بسیاری از مردم هنوز با چالش‌های بهداشت روانی ناشی از همه‌گیری مقابله می‌کنند، قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، حتی بی‌سابقه، می‌تواند علائم روان‌پزشکی را بدتر کند. امواج گرما تهدیدی برای سلامت عمومی از جمله سلامت‌روان است.» گرما همچنین می‌تواند باعث تشدید اضطراب شده و افرادی که دچار حمله‌ی وحشت‌زدگی می‌شدند در فصل گرما این حمله را بیشتر تجربه می‌کنند.

آسیب‌پذیری در برابر گرما

عوامل متعددی باعث آسیب‌پذیری افراد مبتلا به بیماری‌روانی می‌شود. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است مشکلاتی را در تنظیم دمای بدن تجربه کنند و تغییرات دما می‌تواند علائم اختلالات خلقی را تغییر دهد. برخی از داروهای روان‌پزشکی، از جمله برخی از داروهای ضدافسردگی و ضد‌روان‌پریشی، می‌توانند بر نحوه تنظیم دما توسط بدن تأثیر بگذارند. فراد مبتلا به بیماری روانی نیز بیشتر در فقر زندگی می‌کنند یا به بیماری مزمن یا اختلالات مصرف مواد مبتلا می‌شوند، که مقابله یا سازگاری با تغییرات را برای آنها سخت‌تر می‌کند. کسانی که بی خانمان نیز هستند، بار اضافی جستجوی سرپناه امن را بر دوش دارند. علاوه بر این، افرادی که دارای علائم روان‌پزشکی از قبل موجود هستند در معرض خطر بیشتری برای مراجعه به بخش اورژانس برای مسائل بهداشتی مرتبط با گرما قرار دارند و افراد مبتلا به زوال عقل در معرض خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان و مرگ در طول موج گرما هستند.

چگونه در برابر گرما از خود مراقبت کنیم؟

فردی که مشکلات روانی دارد چه کاری می تواند انجام دهد؟ آب بدنتان را تنظیم کنید و سر خود را در بیرون از خانه بپوشانید. روی سرتان آب بریزید تا خنک شود و سعی کنید در سایه بمانید. اگر معمولاً بیرون از خانه پیاده روی می‌کنید، با قدم زدن در یک مرکز خرید یا یک فضای بزرگ با تهویه‌ی مطبوع، به داخل خانه حرکت کنید. اگر دارو مصرف می کنید، قبل از مخلوط کردن دوز خود با گرمای بیش از حد، با پزشک خود مشورت کنید. برخی از داروها برای سلامت روان، مانند لیتیوم، ممکن است به خوبی با گرما همراه نباشند. تغییرات آب و هوایی، مانند خشکسالی و تغییرات شدید دما، می‌تواند باعث افزایش آلاینده ها و آلرژن ها شود که کیفیت هوا را بدتر می کند، پس اگر می‌توانید از ماسک مناسب در جاهای شلوغ استفاده کنید.

منابع

usnews.com

psychiaty.org

برای مشاهده جدیدترین موضوعات علمی روانشناسی می‌توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید: جدیدترین مقالات روانشناسی