داوطلبان مرد کنکور کارشناسی ‎ارشد، علاوه‌بر شرایط عمومی شرکت در آزمون، باید دربارۀ قواعد مربوط به نظام‌وظیفه هم اطلاعات کافی داشته‌باشند. داوطلبین مشمول، براساس دفترچۀ کنکور ارشد 1403، ذیل 11 کد نظام وظیفه دسته‌بندی می‌شوند که نشان‌دهندۀ وضعیت مشمولیت آن‌هاست. اگر کد نظام وظیفه ارشد در فرم ثبت‌نام وارد نشود، داوطلب مجاز به ادامه‌تحصیل نخواهدبود. هرگونه اشتباه در آن هم تبعاتی در پی خواهدداشت. در مقالۀ حاضر، تمام اطلاعات موردنیاز دربارۀ این کد را بررسی می‌کنیم و به سؤالات رایج دربارۀ کنکور ارشد برای مشمولین نظام وظیفه پاسخ می‌دهیم.

کد نظام وظیفه کنکور ارشد

سازمان وظيفۀ عمومی فرماندهی انتظامی، مقرر کرده‌است که داوطلبان مرد، هنگام قبولی قطعی، باید از لحاظ مشمولیت در یکی از وضعیت‌های زیر باشند و کد وضعیت موردنظر را موقع ثبت‌نام در فرم اینترنتی وارد کنند.

کد نظام وظیفهوضعیت
01داشتن کارت پایان خدمت هوشمند
02داشتن کارت معافیت دائم هوشمند ( کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)
03مشمولان فارغ‌التحصیلی کارشناسی (در سنوات مجاز تحصیلی)، دارای برگۀ آماده به خدمت بدون غیبت که زمان پذیرش و ثبت‌نام آنان در دانشگاه قبل از تاریخ اعزام به خدمت باشد.
04دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی که تا تاریخ 1403/06/31 در سنوات مجاز تحصیلی فارغ‌التحصیل می‌شوند.
05فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی فارغ‌التحصیل شده و از تاریخ فراغت از تحصیل آن‌ها تا زمان پذیرش در مقطع کارشناسی‌ارشد، بیش از یک سال سپری نشده و وارد غیبت نشده باشند.
06کارکنان متعهد خدمت در سازمان‌ها و یا وزات‌خانه‌ها با ارائۀ گواهی اشتغال به خدمت و موافت بالاترین مقام اجرایی سازمان مربوط برای ادامۀ تحصیل.
07کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائۀ گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان مربوط برای ادامۀ تحصیل.
08طلاب علوم دينی دارای مدرک كارشناسی و دارای معافيت تحصيلی حوزه. اگر مركز مديريت حوزه‌های علميۀ كشور يا مركز مديريت حوزۀ علميۀ خراسان يا اصفهان تأييد کنند كه طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصيل در حوزه، به موازات آن در دانشگاه نيز تحصيل كند؛ با همان معافيت تحصيلی حوزه، اشتغال به تحصيل او در دانشگاه بلامانع است.
09مشمولان دارای برگۀ معافيت موقت هولوگرام‌دار بدون غيبت (پزشكی، كفالت يا …) در مدت اعتبار آن. اين مشمولان باید مجوز لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه را از معاونت وظيفۀ عمومی استان محل استقرار دانشگاه اخذ کنند.
10كاركنان وظيفه (سربازان حين خدمت) فارغ‌التحصيل مقطع كارشناسی بدون غيبت اوليه و به شرط داشتن ساير شرايط استفاده از معافيت تحصيلي، مجاز به ادامه‌تحصيل هستند.
11دانشجويان انصرافی در‌صورتی كه در سقف مجاز سنوات تحصيلی اوليه، انصراف از تحصيل داده و از تاريخ انصراف آن‌ها در رشتۀ قبلی تا زمان پذيرش در رشتۀ جديد، بيشتر از يك‌سال نگذشته باشد.

شرایط ایست از خدمت سربازی در ارشد

شرایط ایست از سربازی برای مشمولین نظام وظیفه کارشناسی ارشد

پیش‌تر در کد 10 جدول، اشاره کردیم که سربازان حین خدمت، می‌توانند درصورت قبولی در کنکور، ادامه‌تحصیل بدهند. این امکان که تحت عنوان طرح ایست خدمت شناخته می‌شود، برای آن دسته از سربازانی است که از معافیت تحصیلی استفاده نکرده‌اند؛ یعنی سال گذشته در کنکور قبول نشده‌ و به خدمت اعزام شده‌اند؛ اما در کنکور سال بعد، پذیرفته شده‌اند.

این داوطلبان می‌توانند تا زمان تمام شدن تحصیلشان، از سازمان نظام‌وظیفه مرخصی دریافت کنند. ایست خدمتی شامل حال داوطلبانی می‌شود که غیبت از سربازی و سابقۀ فرار در خدمت، ندارند. قبول‌شدگان سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری و مشمولینی که در مقطع کاردانی قبول شوند، نمی‌توانند از امکان معافیت تحصیلی حین خدمت استفاده کنند.

شرط دیگر استفاده از امکان ایست‌ خدمتی، قبولی در دانشگاه ازطریق آزمون است و کسانی که بدون کنکور وارد دانشگاه شده‌اند، نمی‌توانند از این طرح استفاده کنند. طبیعی است که سربازها بعد از پایان دورۀ تحصیلشان باید خدمت سربازی را تمام کنند اما، نه لزوماً بلافاصله؛ بلکه بعد از فارغ‌التحصیلی، تا اشتغال به تحصیل در مقطع بعدی، یک سال مهلت دارند.

گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارجی هم شامل ایست خدمتی می‌شود؟

گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارجی حین انجام خدمت وظیفه هم مشمول استفاده از ایست خدمتی می‌شود. به‌شرط آن‌که دانشگاه مدنظر باید مورد تأیید وزارت علوم یا وزارت بهداشت باشد. داوطلبان آزمون ارشد و دکتری در همۀ رشته‌ها و داوطلبان کنکور سراسری فقط در رشته‌های پزشکی می‌توانند از این نوع ایست خدمتی استفاده کنند. درنهایت سازمان نظام‌وظیفه با بررسی پذیرش و ویزای تحصیلی داوطلبان، تصمیم به قبول یا رد درخواست آن‌ها می‌گیرد. داوطلبان درصورت دریافت مجوز خروج از کشور ازسوی سازمان نظام‌وظیفه، با گذاشتن وثیقه برای مدتی مشخص، می‌توانند ادامه‌تحصیل بدهند.

ایست خدمتی فقط به قبولی در دانشگاه محدود نمی‌شود. در نوع پزشکی این طرح، سربازانی که به‌دلیل بیماری، امکان ادامه دادن خدمت سربازی را نداشته‌باشند، به‌شرط تأیید شورای پزشکی سازمان نظام‌وظیفه، می‌توانند به‌طور موقت یا دائم، مرخصی بگیرند. بعضی از مواردی که ایست خدمتی پزشکی شامل آن‌ها می‌شود، از این قرار است؛

  • ابتلا به بیماری‌هایی که طول درمان بیشتر از یک‌ماهه دارند
  • عمل جراحی
  • ابتلا به بیماری‌های روان‌پزشکی
  • مشکلات اسکلتی و ریوی

سخن پایانی

تحصیل فرایندی هست که در هر شرایطی می‌توان آن را دنبال کرد، فقط به شرط آنکه از ضوابط و قوائد مرتبط آن، آگاه بود. در این مطلب به شرح یکی از رایج‌ترین و در عین‌حال، ابهام برانگیزترین شرایط برای ادامۀ تحصیل، یعنی خدمت سربازی پرداختیم. امیدوارم که توانسته‌باشیم بخشی از این ابهامات را برطرف کنیم.

سؤالات متداول

دفترچۀ کنکور کارشناسی‌ارشد سال1403، مقررات نظام‌وظیفه را در موقعیت‌های مختلف شرح داده‌است. براساس توضیحات دفترچه، سؤالات رایج دربارۀ کنکور ارشد برای مشمولین وظیفه را پاسخ می‌دهیم. به‌دلیل تغییرات احتمالی در قوانین مربوط به نظام‌وظیفه، بهتر است داوطلبان برای اطمینان بیشتر، موارد سؤال و ابهام را ازطریق معاونت‌های وظیفۀ عمومی هم پی‌گیری کنند.

سوالات متداول

1. کسانی که غیبت از سربازی دارند، می‌توانند در کنکور ارشد شرکت کنند؟

مشمولان غايب، مجاز به ادامه‌تحصيل نیستند و درصورت شركت در آزمون و قبولd، معافيت تحصيلی برای آن‌ها صادر نمی‌شود.

2. درصورت اخراج از دانشگاه، وضعیت ادامه‌تحصیل در مقطع بعدی به چه صورت خواهدبود؟

دانشجويان اخراجی تا پايان دورۀ خدمت یا اخذ معافيت دائم، مجاز به ادامه‌تحصيل نیستند.

3. آیا مشمولان نظام‌وظیفه می‌توانند دو بار در کنکور ارشد شرکت کنند؟

فارغ‌التحصيلان مقطع كارشناسی‌ ارشد، مجاز به تحصيل مجدد در اين مقطع نیستند.

4. مدت مجاز سنوات در ارشد چقدر است؟

سنوات تحصيل در مقطع كارشناسی ارشد ناپيوسته سه سال است.

5. برای دریافت معافیت تحصیلی ارشد چه باید کرد؟

دانشجويان برای اخذ معافيت تحصيلی مقطع كارشناسی ارشد ناپيوسته، باید به برنامۀ «پلیس من» یا سامانۀ «سخا» مراجعه و درخواستشان را ثبت کنند. در غیر این‌صورت، از ادامه‌تحصیل آن‌ها جلوگیری می‌شود. داوطلبان درصورت بروز مشکل در ثبت درخواست، باید به دفاتر پلیس 10+ یا معاونت‌های وظیفۀ عمومی مراجعه کنند.

6. برای دریافت کد نظام وظیفه چه کار باید بکنیم؟

همۀ کدهای نظام‌وظیفه در جدول بالا توضیح داده‌ شده‌اند. شما می‌توانید برای استعلام وضعیت نظام وظیفه، به سامانۀ «سخا» مراجعه کنید. بعد از دریافت یک کد اختصاصی در این سامانه، زمان اعزام، مدت زمان غیبت و سایر اطلاعات لازم دربارّ وضعیت مشمولیت شما، برایتان نمایش داده می‌شود.

7. انصراف از دانشگاه، معافیت تحصیلی را با مشکل مواجه نمی‌کند؟

دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند، درطول مدت تحصیل، یک‌بار مجاز به انصراف هستند.

منبع

سازمان سنجش آموزش کشور