- سلام، وقتتون بخیر. ممنون میشیم خودتون رو برای مخاطبین ما معرفی کنین. (نام و نام خانوادگی، سن، شهر محل سکونت، محل تحصیل کارشناسی، سال، گرایش و رتبه کنکور، دانشگاه محل قبولی و …)
سلام. خیلی ممنونم. فاطمه جاری هستم. 24 سالمه و فعلا ساکن تهران هستم. ورودی سال 96 دانشگاه تهران بودم. و گرایش کارشناسیم هم روانشناسی بوده. در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی، در گرایش بالینی رتبه 10 سهمیه و 93 کشوری و در گرایش کودکان استثنائی رتبه 7 سهمیه و 78 کشوری را کسب کردم.
- بسیار عالی، ممنونیم از شما و خوشحالیم که همراه شما هستیم. چی شد که به روانشناسی علاقمند شدین و این رشته رو انتخاب کردین؟
از دوران راهنمایی به رشته روانشناسی علاقمند شدم. انگیزۀ اولیه ای که برای جلب شدن به این رشته داشتم پیدا کردن شناخت بیشتر از خودم و اطرافیان بود.
- تعریفتون از موفقیت و شکست چیه؟
تعاریف مختلفی میشه از موفقیت و شکست ارائه داد. یکی از این تعاریف راضی بودن و ناراضی بودنه. اگه من در مسیری باشم که حس رضایت داشته باشم خودم رو موفق می دونم و برعکسش هم درمورد شکست صادقه.
- از چه زمانی به طور جدی، شروع به مطالعه برای کنکور کردین و اولین قدمتون چی بود؟
مطالعۀ جدی رو از تابستان شروع کردم. در گام های ابتدایی با مطالعه دروسی شروع کردم که علاقۀ بیشتری به اون ها داشتم.
مطلب مرتبط: منابع ارشد روانشناسی
- از کدوم خدمات و محصولات روان آموز استفاده کردین و نظرتون راجع به هر یک چیه؟
خلاصه کتاب کرامر و پاپالیا که برای من خیلی کمک کننده بودند. همچنین بعضی از فصل های کتاب بالینی و عمومی روان آموز را هم مطالعه کردم. کتاب روانشناسی بالینی ارشد روان آموز نسبت به سایر کتاب کمک درسی که دیدم کیفیت بهتری داشت. کتاب عمومی روان آموز هم کتاب مناسبی است.
- لیست منابع، یکی از مهمترین چیزهاییه که برای مطالعه از ابتدا مشخص می کنیم. شما چه منابعی رو مطالعه کردین، نظرتون درباره هر کدوم از منابع چی هست و کدومشون رو به سایر دوستان روان آموزیتون پیشنهاد میکنین؟
علم النفس: کتاب مدرسان و احمدی را خواندم. کتاب مدرسان کتاب خوبی است ولی با توجه به اینکه روند سوالات علم النفس رو به تغییر بوده امکانش هست کافی نباشه. بنابراین سعی کنند یک منبع اصلی رو هم مطالعه کنند.
استثنایی: هالاهان، پوران پژوهش، بعضی از فصول سیف نراقی. هالاهان کتاب باکیفیتی است ولی با توجه به حجم بالای آن مطالب مربوط به آموزش ویژه را حذف کردم. کتاب استثنایی پوران پژوهش هم کامل نیست. سیف نراقی هم کتاب مختصری است که برای مطالعۀ اولیه مناسب است.
آسیب: پوران پژوهش، هالجین، خلاصه هایی که از گنجی نوشته بودم. از همۀ آن ها راضی بودم. اگر وقت داشتم آسیب شناسی روانی گنجی را در اولویت قرار می دادم نسبت به هالجین. ولی هالجین هم کتاب خوبی است.
بالینی: نظریه های روان درمانی پروچاسکا، فیرس، خلاصه کرامر، بعضی از فصول مصاحبه بالینی اوتمر، بعضی از فصول روان آموز. از بین این کتاب ها به نظرم اولویت با پروچاسکا و فیرس است. سعی شود که حتما برای درس بالینی مرور به صورت منظم انجام شود. اوتمر هم کتابی است که زبان ساده و شیرینی دارد و برای مواقعی که ذهن آمادۀ یادگیری مطالب سنگین نیست می تواند کتاب خوبی باشد. اگر به عقب برمی گشتم احتمالا خلاصۀ کرامر را نمی خواندم. با اینکه کتاب خوبی است اما مطالب مشابه آن در کتاب فیرس مطرح شده. کتاب روانشناسی بالینی روان آموز هم نسبت به کتاب های کمک درسی دیگر کیفیت بهتری دارد.
رشد: نظریه های رشد کرین، بعضی از فصول لورا برک، بعضی از فصول مدرسان، خلاصۀی پاپالیا. تعداد سوالات از پاپالیا رو به افزایش هست در کنکور بنابراین پیشنهاد می کنم پاپالیا و کرین رو در اولویت قرار بدن. لورا برک هم کتاب خوبی است ولی حجم زیادی دارد و برای کنکور وزارت علوم در سال های اخیر زیاد روی آن تاکید نمی شود. بعضی از فصول مثل نظریۀ والن یا رنه اشپیتز و نظریه های مشابه که در کتاب های اصلی با آن ها مواجه نشده بودم را از کتاب های کمک درسی مدرسان مطالعه کردم.
متون: بعضی از فصول سید محمدی، لغات آزمون آیتلس و متون متفرقه از کتاب های زبان اصلی. سید محمدی هم کتاب خوبی است و هم در زبان و هم در درس عمومی می تواند کمک کننده باشد. به تجربه متوجه شدم که خواندن لغات زیاد مناسب زبان کنکور نیست ولی ابتدای مطالعه لغات آیتلس را هم مطالعه می کردم. سعی کنند که متون مقاله یا بخشی از کتاب های زبان اصلی را در برنامۀ خود داشته باشند که هم به آمادگی در دروس دیگر کمک می کند و هم زبان را تقویت می کند.
فیزیو: پوران پژوهش، بعضی از فصول روحانی، خدا پناهی و کالات. پوران پژوهش برای شروع مطالعۀ فیزیو کتاب خوبی است. کتاب خدا پناهی زبان سنگینی دارد و اگر زمینه ای از فیزیو ندارید ابتدا با آن شروع نکنید. من سعی کردم فصولی از روحانی و کالات را که زبان آن ها ساده تر بود جایگزین روانشناسی فیزیولوژیک خداپناهی کنم.
انگیزش: پوران پژوهش، بعضی از فصول ریو. هر دو کتاب های خوبی هستند.
عمومی: بعضی از فصول روان آموز. هدفم روان شناسی عمومی نبوده ولی سعی کردم فصول مربوط به روان شناسی اجتماعی و فصول ابتدایی عمومی را از کتاب روان آموز مطالعه کنم تا اگر سوالات بالینی خیلی دشوار بود عمومی را جایگزین آن کنم.
برای درس آمار و روش تحقیق از روی فیلم آموزشی جلو رفتم و بعضی از فصول روش تحقیق دلاور را خواندم. کلاس به فهم از مطالب کمک زیادی کرد اما اگر به عقب بر می گشتم حتما یک منبع را برای این درس به خصوص برای روش تحقیق می خواندم.
مطلب مرتبط: منابع ارشد روانشناسی کودکان استثنایی
- از ابتدا برنامه بلندمدت داشتین؟ میدونستین با هر درس چطور میخواین رفتار کنین؟ مثلا کی مرور کنین، چه تعداد تست بزنین و…؟
در تابستان برنامۀ بلند مدت نداشتم ولی از پاییز سعی کردم طوری برنامه بریزم که قبل از عید مطالب را تمام کنم. بیشتر مرور خود را برای بعد عید در نظر گرفته بودم. البته بخشی از مرور را هم با آزمون های آزمایشی جلو می بردم. تست زنی را برای ماه های آخر نگه نداشتم و حدودا هفته ای یک بار برای بررسی وضعیت خود تست می زدم تا بفهمم در چه درسی نیاز به مطالعۀ بیشتر دارم.
- از خدمات مشاوره استفاده میکردین؟ چقدر به نقش مشاور در این مسیر اهمیت میدین؟
یک جلسه از مشاورۀ روان آموز استفاده کردم. اگر مشاور برنامۀ شخصی شده برای هر فرد داشته باشد می تواند خیلی در پیشرفت او تاثیر گذار باشد.
- همونطور که میدونین برنامه ریزی از فردی به فرد دیگه متفاوته، اما هر برنامه ریزی یک سری اصول مشخص داره. شما چه اصولی رو رعایت می کردین که فکر میکنین باعث موفقیت شما بوده و باید به بقیه منتقلش کنیم؟
تعادل در برنامه مهمه. یعنی همه دروس باید در برنامه درسی فرد باشند ولی بسته به اهمیت آن ها و نقاط قوت و ضعف فرد ساعات متفاوتی برای این دروس در نظر گرفته شود.
مطلب مرتبط: برنامۀ راهبردی مطالعاتی رایگان کنکور ارشد روانشناسی
- زمان آزاد شما برای درس خوندن چه طور بود و فکر میکنین برای حفظ نظم برنامه مهمترین اصل چیه؟
در دوره هایی زمان بیشتری در اختیار داشتم و بعضی از ماه ها زمان کمتری داشتم. اما سعی می کردم که حتی اگر زمان مطالعه ام کم باشد در حد جزئی مطالعه کنم. به نظر من داشتن انگیزۀ درونی باعث میشه حتی اگر شرایط بیرونی مناسب نباشد تلاش خود را ادامه دهید و نظم برنامه برای شما حفظ شود.
- محل مطالعه شما کجا بود و آیا دوستانی هم داشتین که در کنکور همراهتون باشن؟
کتابخانه و منزل. بله در ماه های ابتدایی مطالعه را با یکی از دوستانم شروع کردم. همچنین دوستانی داشتم که از نظر روحی حمایت زیادی از من کردند.
- آیا در آزمون های جامع روان آموز شرکت کردین ؟ اگر بله کدام مرحله و نظرتون در رابطه با آزمون ها چه بود ؟
در مرحلۀ سوم آزمون جامع روان آموز شرکت کردم. به نظر آزمون استانداردی بود؛ یعنی هم سوالات سخت و هم سوالات آسان در آزمون قابل مشاهده بود. از طرفی سوالات جدید بودند و از مباحث مهم کنکور های سال های اخیر سوال طرح شده بود. نکتۀ مهمی که دربارۀ آزمون های آزمایشی وجود دارد این است که اگر بچه ها در آزمونی نتیجۀ مناسب نگرفتند ناامید نشوند و آن را به عنوان نوعی مطالعه و تجربه در نظر بگیرند برای روز کنکور.
- در سال کنکورتون از تلفن همراه و فضای مجازی هم استفاده میکردین؟ اگر آره چه محتواهایی رو دنبال میکردین و چطور تایم استفاده از گوشیتون رو مدیریت میکردین؟
بله از هر دو استفاده می کردم. اما در ماه آخر کمی محدودتر. بیشتر شبکه های اجتماعی خودم را چک می کردم اما بعضی از صفحات مربوط به کنکور را هم دنبال می کردم.
محصول مرتبط: کتاب جامع روانشناسی کودکان استثنایی ارشد روان آموز
- در طول این یک سال چه تفریحات و سرگرمی هایی داشتین و به چه میزان؟
بیرون رفتن با دوستانم و همچنین سفرهای کوتاه را در این سال داشتم. بعد از چنین تفریحاتی بچه ها باید سعی کنند با انرژی بیشتری روی درس کار کرد تا از حال و هوای درس خارج نشوند.
- مهم ترین عادات مفید و مضر شما که تاثیر مستقیم در نتیجه کنکورتون داشت چه چیزهایی بودن؟
یکی از عادات مفیدی که داشتم این بود که کم و بیش به مطالعه عادت داشتم و وقتی برای کنکور شروع به درس خواندن کردم با مطالب درسی بیگانه نبودم. از عادات مضری هم که داشتم این بود که کمال گرایانه درس می خواندم که بعد از مدتی سعی کردم آن را بیشتر کنترل کنم.
- آیا وضعیت ویژه حاکم بر جامعه به علت کرونا و اخبار و حواشی مربوط به کنکور در روند مطالعه شما تاثیری داشت؟
بله. شرایط بیرونی بر روی ما تاثیرگذار هستند ولی باید مدیریت مناسبی داشت تا تاثیرات منفی آن ها جبران شوند.
- حتما برای شما هم پیش میومده که گاهی نا امید بشین؛ در این مواقع چه راه حلی داشتین؟
در مواقعی که نا امید می شدم سعی می کردم استراحت کنم و به خودم فرصت بازسازی دهم. همچنین با دوستانم در این باره صحبت می کردم و آن ها به من انرژی زیادی می دادند.
محصول مرتبط: دورۀ مجازی آموزش کودکان استثنایی ارشد
- انگیزه اصلی شما برای ادامه تحصیل در مقطع روانشناسی و چشم اندازتان از آینده چیست؟
بیشترین دغدغه هایی که دارم مربوط به حوزۀ کودک است که امیدوارم بتوانم در آینده در این رشته مشغول به کار شوم.
- ارزشمندترین و مهم ترین ویژگی شما در مسیر موفقیتتون در کنکور به نظر خودتون چی هست؟
به نظرم علاقه ای که به رشتۀ روانشناسی داشتم باعث می شد حتی اگر شرایط سختی برای من به وجود بیاید آن را تحمل کنم و در این مسیر به مطالعه ادامه دهم.
- آیا برای مطالعه هر درس شیوه متفاوتی داشتین؟ به چه صورت؟
برای هر درس شیوه های مختلفی را امتحان کردم تا شیوه ای که مناسب است پیدا کنم. مثلا برای درس زبان ابتدا بیشتر لغات را می خواندم اما بعد متوجه شدم که اگر متن بخوانم برایم کمک کننده تر خواهد بود. بعضی از دروس فرار تر هستند و نیاز به مطالعه و مرور منظم دارند مثل فیزیو، مطالب مربوط به آزمون ها در درس بالینی، بعضی از بخش های کودکان استثنایی. درسی مثل آمار مفهومی تر است و نیازی نیست کتاب ها جز به جز خوانده شود. برای دروسی که حجم بالایی داشتند مثل آسیب و بالینی خلاصه نویسی را منظم انجام می دادم یا کتاب ها را هایلایت می کردم.
- چالش بر انگیز ترین درس برای شما چه بود و با این درس چه کردین؟
در درس علم النفس مشکل زیادی داشتم. سعی کردم که روز های آخر مرور مناسبی برای این درس داشته باشم و این باعث شد یکی از بیشترین درصدهای من در کنکور شد.
محصول مرتبط: کتاب جامع علم النفس ارشد روان آموز
- نقطه قوت شما چه درسی بود و برای بهره گیری بهتر از این نقطه قوت چه کاری انجام دادین؟
درس زبان. سعی می کردم هر روز آن را در برنامۀ خود داشته باشم. همچنین بعضی از مباحثی که خوانده بودم را با زبان اصلی مرور می کردم.
- کمی از روز کنکورتون برامون تعریف کنین. چه احساسی داشتین؟ چقدر آماده بودین؟
شرکت کردن در آزمون های آزمایشی باعث شده بود ترسم از جلسه کمتر شود. با این حال در روز کنکور مضطرب بودم. قبل از شروع آزمون سعی کردم تنفسم را آرام و منظم کنم و آب بنوشم و این به کنترل اضطرابم کمک کرد. هیچ کس به آمادگی صد در صد برای جلسه کنکور نمی رسد. با این حال می دانستم که در برخی دروس وضعیت خوبی دارم و در برخی دیگر ممکن است ضعف داشته باشم و این باعث شد دید واقع بینانه تری داشته باشم.
- بعد از دریافت دفترچه به چه نحوی به سوالات پاسخ دادین؟
با ترتیب دفترچه جلو رفتم ولی متون زبان را بین دروس پخش کردم. اگر سوالی برایم سخت بود زیاد روی آن مکث نمی کردم.
- اگر یه بار دیگه در موقعیت قبلیتون باشین و بخواین کنکور بدین، چه اشتباهاتی رو انجام نمیدین؟
در ماه های ابتدایی فیزیو را خوب جلو بردم اما بعد از مدتی حس کردم که در این درس قوی هستم و کمتر آن را خواندم. این باعث شد که در ماه های آخر برای این درس دچار مشکل شوم. مرور مناسب این درس می توانست یکی از کارهای درست من باشد. همچنین اگر به گذشته برمی گشتم برخی از منابعی که داشتم را اصلاح می کردم به خصوص درمورد درس استثنایی.
- برای رتبه برتر شدن از چه چیزهای دیگه ای در زندگیتون چشم پوشی کردین؟
سعی کردم روابطم رو محدود کنم؛ به خصوص در ماه آخر کاملا تمرکزم روی درس بود.
- مهمترین توصیه شما به داوطلبین کنکور سال های آینده چیه؟
بیشتر روی تلاششان تمرکز کنند نه چیزهایی که نمی توانند کنترل کنند.
- به جز نتیجه ای که در کنکور کسب کردین، فکر می کنین این مطالعه و دوره چندماهه که صرف کنکور کردین، چه چیزهایی به شما یاد داد؟
اینکه سختی ها ماندگار نیستن و میشه با سرمایه گذاری روی خودمون ازشون عبور کنیم.
- چه کسانی رو بیشتر از همه در موفقیت خودتون سهیم می دونین؟
خانواده و حمایت های آن ها بستر مناسبی بود که من در آن تلاش کنم تا رتبۀ مناسبی به دست آورم.
- ممنونم از وقتی که برامون گذاشتین. اگر صحبتی هست که دوست دارین بگین، ما به گوش جان میشنویم.
نه صحبتی نیست. متشکرم از شما.
- به عنوان آخرین سخن، روان آموز رو به یک جمله یادگاری مهمون کنین.
امیدوارم همۀ بچه ها فارغ از نتیجه لذت ببرن از درس خوندن.
- با آرزوی سلامتی، موفقیت و سرزندگی برای شما همراه عزیز و همه مخاطبین دوست داشتنی روان آموز
بیشتر بخوانید: مصاحبه با رتبۀ 4 ارشد روانشناسی کودکان استثنایی 1399