منابع دکتری روانشناسی 1403

منابع آزمون دکتری روانشناسی 1402-1403 چیست؟ برای شرکت در آزمون دکتری روانشناسی برای هرکدام از مجموعه‌ها چه منابعی را مطالعه کنیم تا بتوانیم رتبه قابل قبولی را کسب کنیم؟ اگر این سوالات جزو دغدغه‌ی ذهنی شما نیز هستند، هیچ نگران نباشید. ما هر آن‌چه را برای آزمون دکتری روانشناسی نیاز دارید، دراختیارتان قرار می‌دهیم؛ منابع آزمون دکتری روانشناسی، جزوات آزمون دکتری روانشناسی و اطلاعات ضروری درباره‌ی تاریخ و شرایط ثبت‌نام. با ما همراه شوید.

در کنکور سال 1403 سه مجموعۀ روانشناسی تربیتی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و مشاوره تلفیق شده و تحت عنوان مجموعۀ امتحانی «روانشناسی 1» در دفترچۀ ثبت‌نام معرفی شده‌است. مجموعۀ امتحانی «روانشناسی 2» نیز درواقع همان مجموعۀ روانشناسی سابق است با این تفاوت که رشتۀ علوم شناختی-روانشناسی (در سال گذشته شامل دو گرایش روانشناسی شناختی و شناخت اجتماعی بوده است)، به یک گرایش روانشناسی شناختی محدود و شناخت اجتماعی حذف شده‌است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه 34 و 35 دفترچه مراجعه کنید.

منابع آزمون دکتری روانشناسی 1403

معرفی مجموعه‌های روانشناسی

کنکور دکتری روانشناسی، معمولا با 6 گرایش مجموعه‌ی روانشناسی شناخته می‌شود اما فارغ‌التحصیلان کارشناسی‌ارشد روانشناسی، برای کنکور دکتری در مجموعه‌های امتحانی بیشتری می‌توانند شرکت کنند که البته بعضی‌هایشان به پیش‌زمینه‌ی روانشناسی نیازی ندارند.

افراد مجاز به شرکت در آزمون دکتری روانشناسی برای مجموعۀ امتحانی روانشناسی1:

علوم تربیتی (تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها)، روانشناسی (تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها)، آموزش ریاضی، فیزیک، شیمی، زبان فارسی، مشاوره و راهنمایی، مشاوره (تمامی گرایش‌ها)، اخلاق، توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش مشاوره، مشاوره با رویکرد اسلامی، تربیت اخلاقی، گفتاردرمانی-توانبخشی (علوم پزشکی)، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی.

افراد مجاز به شرکت در آزمون دکتری روانشناسی برای مجموعۀ امتحانی روانشناسی2:

علوم تربیتی (تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها)، روانشناسی (تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها)، بهداشت و درمان (پزشکی عمومی، پرستاری)، توانبخشی (علوم پزشکی)، مشاوره و راهنمایی، مشاوره (تمامی گرایش‌ها)، سنجش و اندازه‌گیری، توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی گرایش مشاوره، مشاوره با رویکرد اسلامی، علوم شناختی (گرایش‌های توان‌بخشی شناختی و روانشناسی شناختی)، تربیتی اخلاقی.

خب همین‌جا به دو نکته‌ی مهم برمی‌خوریم؛ اول این‌که بچه‌های تغییر رشته‌ای، می‌توانند در آزمون دکتری روانشناسی شرکت کنند. دوم این‌که، گرچه شرکت در کنکوری دکتری روانشناسی، برای بعضی از غیرروان‌شناسی‌خوانده‌ها معنی ندارد اما برای گرفتن پروانه‌ی نظام روانشناسی، براساس قوانین فعلی (در زمان نوشته شدن این مطلب)، باید حداقل در دو مقطع پشت‌سر هم روانشناسی خوانده‌باشید. برویم با مجموعه‌های امتحانی در کنکور دکتری براساس دفترچه‌ی کنکور 1402 آشنا شویم.

🔸مجموعه روانشناسی

مجموعه‌ی روانشناسی، بیشترین ظرفیت پذیرش و بالاترین تقاضا را در بین سایر مجموعه‌های امتحانی دکترا دارد. گرایش‌های متنوع و نسبتا جدیدی که به این مجموعه اضافه شده‌اند، پتانسیل کاری خوبی فراهم کرده‌اند که باعث می‌شود بچه‌ها استقبال بیشتری از آن داشته‌باشند.

جدول عناوین و ضرایب دروس کنکور دکتری روانشناسی، مجموعه‌ی روانشناسی

عنوان دروس امتحانیضرایبرشته‌هاي مرتبط كه فارغ‌التحصيلان آن مي‌توانند در اين مجموعه امتحاني شركت كنند

زبان عمومی انگلیسی، فرانسه، آلمانی

1علوم تربيتي (تمامي رشته‌ها و گرايش‌ها)، روانشناسي (تمامي رشته‌ها و گرايش‌ها)، بهداشت و درمان (پزشكي عمومي، پرستاري)، توانبخشي (علوم پزشكي)، مشاوره و راهنمايي، مشاوره (تمامي گرايش‌ها)، سنجش و اندازه‌گيري، توسعه و تبليغ فرهنگ ديني گرايش مشاوره، مشاوره با رويكرد اسلامي
استعداد تحصیلی1
مجموعه دروس تخصصي در سطوح كارشناسي شامل (روانشناسي رشد و شخصيت) و كارشناسي‌ارشد شامل (آمار و روش تحقيق كمي و كيفي- آسيب‌شناسي رواني- نوروسايكولوژي)4

منابع آزمون دکتری مجموعه روانشناسی

در کنکور دکتری، از کد ضریب، خبری نیست. همه‌ی درس‌ها به یک اندازه اهمیت دارند و نمی‌توانید منبعی یا سرفصلی را بپیچانید! اما خب وقت گذاشتن برای همه‌ی منابع آزمون دکتری روانشناسی هم نه شدنی است و نه معقول. پس چه کنیم؟ ما برای هر درس، علاوه‌بر منابع پیشنهادی، یک راهنمای مطالعه هم نوشته‌ایم که کار را تاحدودی راحت می‌کند.

راهنمای مطالعه: خوب و کامل خواندن منبع سبزرنگ، برای این درس کافی است. اگر به‌هردلیلی فکر می‌کنید خواندن مرجع اصلی برایتان لازم است، یک دور منبع آبی‌رنگ را هم بخوانید. نکات مهم بقیه‌ی منابع آزمون دکتری روانشناسی، در کتاب روان‌ آموز پوشش داده شده‌است.

منابع آسیب شناسی آزمون دکتری روانشناسی

آسیب‌شناسی روانی

  1. آسیب‌شناسی روانی روان‌ آموز
  2. گنجی، مهدی. آسیب‌شناسی روانی براساس DSM-5. تهران: انتشارات ساوالان.
  3. بارلو، دیوید و دیوراند، مارک. آسیب‌شناسی روانی. ترجمه‌ی فیروزبخت، مهرداد. تهران: انتشارات رسا.
  4.  بولاند، رابرت؛ وردوین، مارسیا؛ روییز، پدرو. خلاصه‌ی روان‌پزشکی کاپلان و سادوک. ترجمه‌ی رضاعی، فرزین و دیگران. تهران: انتشارات ارجمند. (فقط بخش اختلالات بزرگسالی)

در آسیب‌شناسی روانی روان‌ آموز از کدام منابع استفاده شده‎‌است؟

  1. آسیب شناسی روانی گنجی، بر اساس DSM-5-TR. تهران: انتشارات ساوالان.
  2. گنجی، مهدی. آسیب‌شناسی کودک و نوجوان: بر اساسDSM-5. تهران: انتشارات ساوالان.
  3. سادوک، بنجامین و همکاران. خلاصه روان پزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روان‌پزشکی بالینی. ویراست یازدهم، ترجمه‌ی رضاعی، فرزین. تهران: انتشارات ارجمند.
  4. بارلو، دیوید و دیوراند، مارک. آسیب‌شناسی روانی. ترجمه‌ی فیروزبخت، مهرداد. تهران: انتشارات رسا.
  5. هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان. آسیب‌شناسی روانی: دیدگاه‌های بالینی درباره‌ی اختلالات روانی براساس DSM-5 (متن کامل جلد 1 و 2). ویراست نهم، ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. تهران: انتشارات روان.
  6. دادستان، پریرخ. روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. تهران: انتشارات سمت.
  7. مش، اریک و ولف، دیوید. روان‌شناسی مرضی کودک. ویراست ششم، ترجمه‌ی شریفی‌درآمدی، پرویز و همکاران. تهران: انتشارات ویرایش.
  8. وایس، رابرت. آسیب‌شناسی روانی کودک و نوجوان. ویراست سوم، ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. تهران: انتشارات ارسباران.
منابع روانشناسی رشد آزمون دکتری روانشناسی

روانشناسی رشد

  1. مجموعه روانشناسی رشد روان‌آموز، جلد 1 و 2.
  2. کرین، ویلیام. نظریه‌های رشد (مفاهیم و کاربردها). ترجمه‌ی خوی‌نژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا. تهران: انتشارات رشد.
  3. پاپالیا، دایان؛ الدز، سالی؛ فلدمن، روت. روان‌شناسی رشد و تحول انسان. ترجمه‌ی عرب قهستانی، داود و دیگران. تهران: انتشارات رشد.
  4. دادستان، پریرخ و منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک 2: نظام‌های تحولی از روان‌تحلیل‌گری تا رفتارشناسی و نظام‌های عینی. تهران: انتشارات رشد.
  5. برک، لورا. روانشناسی رشد. ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. تهران: انتشارات ارسباران. جلد 1 و 2.

در روانشناسی رشد 1 و 2 روان‌آموز از کدام منابع استفاده شده‎‌است؟

  1. نظریه های رشد کرین: مفاهیم و کاربردها. ویراست ششم، ترجمه‌ی‌ خوی‌نژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا. تهران: انتشارات رشد.
  2. منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. تهران: انتشارات سمت.
  3. دادستان، پریرخ و منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک 2: نظام‌های تحولی از روان‌تحلیل‌گری تا رفتارشناسی و نظام‌های عینی. تهران: انتشارات رشد.
  4. روانشناسی رشد لورا برک: از لقاح تا کودکی. ترجمه‌ی‌ سیدمحمدی، یحیی. جلد اول. تهران: انتشارات ارسباران.
  5. برک، لورا. روانشناسی رشد: از نوجوانی تا پایان زندگی. ترجمه‌‌ی سیدمحمدی، یحیی. جلد دوم. تهران: انتشارات ارسباران.
  6. پاپالیا، دایان؛ الدز، سالی؛ فلدمن، روت. روان‌شناسی رشد و تحول انسان. ترجمه‌ی‌ عرب قهستانی، داوود و همکاران. تهران: انتشارات سمت.
منابع آمار و روش تحقیق آزمون دکتری روانشناسی

آمار و روش تحقیق

راهنمای مطالعه: اگر برای درس آمار در کلاس آموزشی شرکت می‌کنید، بهتر است از جزوه و منبع پیشنهادی استادتان استفاده کنید. در غیر این صورت، بسته به سطحتان منبع را انتخاب کنید. اگر وقت زیادی ندارید و سطحتان در این درس متوسط است، فقط منبع سبزرنگ را بخوانید. اگر وقت کافی دارید و سطحتان بالاتر از متوسط است، می‌توانید روی منابع آبی هم تمرکز کنید.

  1. آمار و روش تحقیق مدرسان شریف
  2. فرگوسن، جورج و تاکانه، یوشیو. تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه‌ی دلاور، علی و نقشبندی، سیامک. تهران: انتشارات ارسباران
  3. گال، مردیت؛ بورگ، والتر؛ گال، جویس. روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه‌ی نصر، احمدرضا و همکاران. تهران: انتشارات سمت. جلد 1 و 2.

روانشناسی شخصیت

  1. روانشناسی شخصیت مدرسان شریف.
  2. فیست، گرگوری و فیست، جس. نظريه‌هاي شخصيت. ترجمه‌ی سیدمحمدی. یحیی. تهران: انتشارات روان.
منابع نوروسایکولوژی آزمون دکتری روانشناسی

نوروسایکولوژی

راهنمای مطالعه: به د‌لیل پراکندگی منابع این درس، مشخص کردن یک منبع اصلی دشوار است. اگر وقت کافی دارید و تسلط متوسط، منبع سبزرنگ را بخوانید. اگر خیلی خوب بر نوروسایکولوژی مسلطید، می‌توانید درکنارش برای منبع آبی هم وقت بگذارید. اگر قبلا روانشناسی فیزیولوژیک روان‌ آموز را مطالعه کرده‌اید، دوباره آن را وارد برنامه‌تان کنید. این کتاب، مباحث کتاب‌های روانشناسی فیزیولوژیک خداپناهی، اعصاب و غدد روحانی و نوروسایکولوژی معظمی را پوشش داده‌است. اما اگر تا حالا این کتاب را نخوانده‌اید، تمرکزتان را بر منابع پیشنهادی رنگی بگذارید.

  1. پیری، مرتضی. نوروسایکولوژی. تهران: انتشارات پوران‌پژوهش.
  2. خداپناهی، محمدکریم. نوروسایکولوژی و سایکوفیزیولوژی. تهران: انتشارات سمت.
  3. کولب، برایان و ویشاو، ایان. مبانی نوروسایکولوژی انسان. ترجمه‌ی علیپور، احمد و چلیبانلو، غلامرضا. تهران: انتشارات ارجمند.
  4. معظمی، داود. مقدمات نوروسایکولوژی. تهران: انتشارات سمت.

استعداد تحصیلی

راهنمای مطالعه: اگر پایه‌ی ریاضی خوبی ندارید، فقط بخش درک مطلب و استدلال منطقی را بخوانید و بقیه‌ی زمانتان را برای مطالعه‌ی زبان صرف کنید.

  1. استعداد تحصیلی مدرسان شریف (اولویت با بخش درک مطلب و استدلال منطقی است.)

زبان عمومی

راهنمای مطالعه: منابع زبان با توجه به سطح شما در این درس، باید انتخاب شوند. لازم است حتما یک کتاب برای تست‌زنی داشته‌باشید. اگر هم می‌خواهید منابع اصلی را بخوانید، متناسب با سطحتان ازبین منابع پیشنهادی انتخاب کنید.

  1. خیرآبادی، رضا. کتاب جامع آزمون زبان انگلیسی. تهران: انتشارات کتابخانه‌ی فرهنگ.
  2. کتاب‌های آموزش گرامر: لانگمن قرمز، grammar in use و کتاب گرامر «بتی آذر»
  3. کتاب‌های لغت: 504 واژه‌ی ضروری، لغات ضروری تافل بارونز، 1100 واژه‌ی ضروری که باید دانست (حتما با نرم‌افزارهای موجود مرور شوند.)

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقطع دکتری روانشناسی

 برویم ببینیم در هر یک از 6 گرایش مجموعه روانشناسی، کدام دانشگاه‌ها با چه ظرفیتی، دانشجو می‌پذیرند.

جدول ظرفیت پذیرش در کنکور دکتری مجموعه روانشناسی، براساس دفترچه‌ی آزمون سال 1402

گرایش دانشگاه ظرفیت
روزانه شبانه خودگردان
روان‌شناسی دانشگاه اردکان 3  
دانشگاه ارومیه 3 1  
دانشگاه اصفهان 5 2
دانشگاه الزهرا- ویژه‌ی خواهران- تهران 5 2
دانشگاه بوعلی‌سینا- همدان 3 1
دانشگاه تبریز 2 2 2 محل تحصیل پردیس ارس در جلفا
دانشگاه تربیت‌مدرس 3 1
دانشگاه خلیج فارس 5
دانشگاه خوارزمی- تهران (محل تحصیل کرج) 3 1
دانشگاه رازی- کرمانشاه 4
دانشگاه سمنان (محل تحصیل مهدی‌شهر) 2 2
دانشگاه سیستان‌وبلوچستان- زاهدان 4
دانشگاه شهیدبهشتی- تهران 2 2
دانشگاه شهید چمران- اهواز 5
دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان- تبریز 5 5
دانشگاه علامه طباطبایی- تهران 3 1 3
دانشگاه فردوسی مشهد 3 1
دانشگاه کردستان- سنندج 7  
دانشگاه گیلان- رشت 8 3
دانشگاه لرستان- خرم‌آباد 4 1
دانشگاه محقق اردبیلی- اردبیل 7
دانشگاه پیام نور استان تهران 4
دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر یزد 6
روان‌شناسی بالینی دانشگاه تبریز 2 1 2 محل تحصیل پردیس ارس در جلفا
دانشگاه خوارزمی- تهران (محل تحصیل کرج) 3 2
دانشگاه شاهد تهران 5 2 5
دانشگاه شهیدبهشتی- تهران 2 2
دانشگاه شیراز 7 7
دانشگاه علامه طباطبایی- تهران 3 1 3
دانشگاه غیرانتفاعی علم‌وفرهنگ تهران 7
روانشناسی سلامت دانشگاه تهران 4 2 4 پردیس خلیج‌فارس در قشم
4 پردیس کاسپین در رضوانشهر گیلان
4 پردیس کیش
دانشگاه خوارزمی تهران (محل تحصیل کرج) 3 2
دانشگاه شهیدبهشتی 2 2
خانواده و سلامت جنسی دانشگاه شاهد تهران 6
روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه اصفهان 3
دانشگاه شهیدچمران- اهواز 8
علوم شناختی دانشگاه خوارزمی- تهران (محل تحصیل کرج) روانشناسی شناختی 3 1
 

🔸مجموعه‌ی روانشناسی تربیتی

خب نوبتی هم که باشد، نوبت می‌رسد به سایر گرایش‌های روانشناسی در آزمون دکتری. با روانشناسی تربیتی شروع می‌کنیم که دربین سایر گرایش‌ها، جزو پرمتقاضی‌هاست و بازار کار نسبتا خوبی هم دارد. هر آن‌چه به اصول یادگیری، روش‌های تدریس، روش‌های ارزیابی یادگیری و اختلالات یادگیری مربوط می‌شود، در حیطه‌ی تخصص روانشناسان تربیتی است. خب طبعا برای شرکت در کنکور، غیر از تسلط به منابع آزمون دکتری روانشناسی برای مجموعه تربیتی، باید به حوزه‌ی تخصصی این رشته هم علاقه‌مند باشید؛ در غیر این‌صورت، تحصیل و بعدها کار کردن حسابی فرسایشی خواهدشد.

جدول عناوین و ضرایب دروس کنکور دکتری روانشناسی، مجموعه‌ی روانشناسی تربیتی

عنوان دروس امتحانی ضرایب رشته‌هاي مرتبط كه فارغ‌التحصيلان آن مي‌توانند در اين مجموعه امتحاني شركت كنند
زبان عمومی انگلیسی، فرانسه، آلمانی 1 علوم تربيتي (تمامي رشته‌ها و گرايش‌ها)، روانشناسي (تمامي رشته‌ها و گرايش‌ها)،  آموزش رياضي، آموزش فيزيك، آموزش شيمي، آموزش زبان فارسي، مشاوره و راهنمايي، مشاوره (تمامي گرايش‌ها)، اخلاق، توسعه و تبليغ فرهنگ ديني گرايش مشاوره، مشاوره با رويكرد اسلامي
استعداد تحصیلی 1
مجموعه دروس تخصصي در سطوح كارشناسي شامل (آمار و روش تحقیق کمی و کیفی) و كارشناسي‌ارشد شامل (روانشناسی تربیتی، یادگیری و انگیزش، سنجش و اندازه‌گیری) 4

منابع آزمون دکتری مجموعه روانشناسی تربیتی

روانشناسی تربیتی در کنکور دکتری، گرایش ندارد شما نمی‌توانید یک حوزه‌ی تخصصی را برای ادامه‌تحصیل انتخاب کنید اما بعدها در جریان کار و تجربه، می‌توانید تصمیم بگیرید که تمرکزتان را مشخصا صرف یکی از حوزه‌های تربیتی مثل اختلالات یادگیری کنید. منابع آزمون دکتری روانشناسی برای مجموعه تربیتی در ادامه آمده‌است.

آمار

  1. آذر، عادل و مومنی، منصور. آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
  2. دلاور، علی. احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
  3. هومن، حیدرعلی. استنباط آماری در پژوهش رفتاری. تهران: انتشارات سمت.
  4. دلاور، علی. روش‌های آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات پیام نور.
  5. مرادفام، شعله؛ ارسلان، الهه؛ یزدی‌پور، حسن. آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات کانون فرهنگی آموزش.
  6. جزوه‌ی آمار دانشگاه علامه

روش تحقیق کمی و کیفی

  1. هومن، حیدرعلی. شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سمت.
  2. سعدی‌پور بیابانگرد، اسماعیل. روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات دوران.
  3. فرجی، نصرالله. روش‌های تحقیق. تهران: انتشارات پوران‌پژوهش.
  4. فرگوسن، جورج و تاکانه، یوشیو. تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه‌ی دلاور، علی و نقشبندی، سیامک. تهران: انتشارات ارسباران
  5. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
  6. پاشاشریفی، حسن. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن.
  7. دلاور، علی. روش‌ تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
  8. هویت، دنیس و کرامر، دانکن. روش‌های آماری در روانشناسی و سایر علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن.
منابع روانشناسی تربیتی آزمون دکتری روانشناسی

روانشناسی تربیتی

  1. کدیور، پروین. روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
  2. کرین، ویلیام. نظریه‌های رشد (مفاهیم و کاربردها). ترجمه‌ی خوی‌نژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا. تهران: انتشارات رشد.
  3. مخبری، عادل. روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات پوران‌پژوهش.
  4. بیابانگرد، اسماعیل. روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
  5. روانشناسی پرورشی نوین سیف: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات دوران.
  6. خلعتبری، جواد و قربان شیرودی، شهره. خلاصه مباحث روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات پردازش.

روانشناسی یادگیری

  1. درتاج، فریبرز؛ خانی، محمدحسین؛ حسین‌چاری، مسعود. روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات دانشگاه علامه.
  2. سیف، علی‌اکبر. روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات دوران.
  3. شاکر، علی و همکاران. روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات نیک‌آموز.
  4. السون، متیو و هرگنهان، بی.آر. مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری. تهران: انتشارات دوران.
  5. علم بلادی، ماندانا و جانفشان، علیرضا. روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات سرافراز.
  6. همایون‌پور، فاطمه. روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات فرانما.

روانشناسی انگیزش

  1. معظمی، داود. مقدمات نوروسایکولوژی. تهران: انتشارات سمت.
  2. کالات، جیمز. روانشناسي فيزيولوژيك. ترجمه‌ی سيدمحمدي، یحیی. تهران: انتشارات روان.
  3. خداپناهی، محمدکریم. روانشناسی فیزیولوژیک. تهران: انتشارات سمت.
  4. خداپناهی، محمدکریم. انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات سمت.
  5. سادوک، بنجامین؛ سادوک، ویرجینیا؛ روییز، پدرو. خلاصه‌ی روان‌پزشکی کاپلان و سادوک. ترجمه‌ی گنجی، مهدی. تهران: انتشارات ساوالان.
  6. خداپناهی، محمدکریم. نوروسایکولوژی و سایکوفیزیولوژی. تهران: انتشارات سمت.
  7. ریو، مارشال. انگیزش و هیجان. ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. تهران: انتشارات ویرایش.
  8. پورنقاش تهرانی، سعید. روانشناسی فیزیولوژیک. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
منابع سنجش و اندازه گیری آزمون دکتری روانشناسی

سنجش و اندازه‌گیری

  1. نفیسی، محمد و سعیدالذاکرین، منصوره. سنجش و اندازه‌گیری. تهران: انتشارات اندیشه رفیع.
  2. سیف، علی‌اکبر. اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: انتشارات دوران.
  3. پاکروان، علی. سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی و روانشناسی. مشهد: انتشارات مرندیز- نی‌نگار.
  4. قاجاری، خسرو و عبادی، محبوبه. روان‌سنجی (سنجش و اندازه‌گیری). تهران: انتشارات کانون فرهنگی آموزش.
  5. فتوحی، ملک و سخنور، ناهید. سنجش و اندازه‌گیری پیشرفت تحصیلی. تهران: انتشارات فرهیختگان دانشگاه.
  6. فرجی، نصرالله. روان‌سنجی (سنجش و اندازه‎گیری). تهران: انتشارات پوران پژوهش.

استعداد تحصیلی

  1. صداقت، احمد. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه‌ی رشته‌ی مدیریت. تهران: نگاه دانش. جلد 1 و 2.
  2. عباس‌فام، هوشنگ. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژهی رشته‌ی مدیریت. تهران: انتشارات راه.
  3. اصلانی، سروش؛ غفارزادگان، نوید؛ عرفانیان؛ امیر. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژهی رشته‌ی مدیریت. تهران: انتشارات نگاه دانش.
  4. مسیح‌خواه، هادی و وکیلی، محمد. استعداد تحصیلی. تهران: انتشارات کتابخانه‌ی فرهنگ.
  5. نگهداری، مجید؛ طالبی، سیدرحیم؛ رمضانی، علی. استعداد و آمادگی تحصیلی .GMAT تهران: انتشارات کتابخانه‌ی فرهنگ.

زبان عمومی

  1. اناری، شهاب و همکاران. گرامر کاربردی زبان انگلیسی. تهران: انتشارات مبتکران.
  2. فرزام، عباس. گرامر زبان انگلیسی. تهران: انتشارات باستان.
  3. 504 واژه‌ی ضروری تافل. تهران: انتشارات جنگل.
  4. نظری، ابراهیم. تافل کاربردی رهنما. تهران: انتشارات رهنما.
  5. مجموعه سوالات کارشناسی‌ارشد زبان عمومی. تهران: انتشارات سازمان سنجش و آموزش کشور.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقطع دکتری روانشناسی تربیتی

روانشناسی تربیتی، بعد از مجموعه‌ی روانشناسی، بیشترین ظرفیت پذیرش را دارد اما باز هم ازنظر میزان خواهان و تقاضا به پای گرایش‌های شش‌گانه‌ی روانشناسی نمی‌رسد. اگر قصد دارید روانشناسی تربیتی را در مقطع دکتری انتخاب کنید، حواستان به تعداد دانشگاه‌هایی که این رشته را ارائه می‌دهند، باشد.

جدول ظرفیت پذیرش در کنکور دکتری مجموعه روانشناسی تربیتی، براساس دفترچه‌ی آزمون سال 1402

گرایش دانشگاه ظرفیت
روزانه شبانه خودگردان
روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا- ویژه‌ی خواهران- تهران 2
دانشگاه بوعلی‌سینا- همدان 3
دانشگاه تبریز 2 1 1 پردیس ارس در جلفا
دانشگاه تهران 3 1 3 پردیس کاسپین در رضوانشهر گیلان
3 پردیس خلیج‌فارس در قشم
3 پردیس کیش
دانشگاه خوارزمی تهران- محل تحصیل کرج) 3 2
دانشگاه سمنان (محل تحصیل مهدی‌شهر) 2 2
دانشگاه شهیدبهشتی- تهران 2 1 1
دانشگاه شهید چمران- اهواز 5 5
دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان- تبریز 3 3
دانشگاه شیراز 3 3
دانشگاه علامه طباطبایی- تهران 5 1 3
دانشگاه فردوسی مشهد 3 1
دانشگاه لرستان- خرم‌آباد 3 1
دانشگاه مازندران بابلسر 3
 

🔸مجموعه‌ی روان‌شناسی و آموزش كودكان استثنايی

روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، همان‌طور که از اسمش برمی‌آید با کودکان استثنایی سروکار دارد. واژه‌ی استثنایی، طیفی از تیزهوشی و کم‌توانی ذهنی را دربرمی‌گیرد و انواع اختلالات ذهنی و حرکتی را هم شامل می‌شود. کسانی که به حوزه‌ی آموزش و توانبخشی کودکان استثنایی علاقه دارند، می‌روند سراغ این رشته.

جدول عناوین و ضرایب دروس کنکور دکتری روانشناسی، مجموعه‌ی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

عنوان دروس امتحانیضرایبرشته‌هاي مرتبط كه فارغ‌التحصيلان آن مي‌توانند در اين مجموعه امتحاني شركت كنند

زبان عمومی

انگلیسی، فرانسه، آلمانی

1روانشناسي و آموزش كودكان علوم تربيتي (تمامي رشته‌ها و گرايش‌ها)، روانشناسي (تمامي رشته‌ها و گرايش‌ها)، گفتاردرمانی، توانبخشي (علوم پزشكي)
استعداد تحصیلی1
مجموعه دروس تخصصي در سطوح كارشناسي شامل (روانشناسي و آموزش کودکان استثنایی) و كارشناسي‌ارشد شامل (آمار و روش تحقيق كمي و كيفي- آسيب‌شناسي رواني کودک)4

 

منابع آزمون دکتری مجموعه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

روانشناسی استثنایی هم در دفترچه‌ی آزمون، خودش است و خودش و زیرمجموعه‌ای ندارد. دانشجویان این رشته وقتی به‌طور تخصصی با همه‌ی ابعاد روانشناسی استثنایی آشنا شدند، معمولا درجریان تحصیل تصمیم می‌گیرند که توان و تمرکزشان را روی یک حوزه‌ی به‌خصوص بگذارند تا بعدها در بازار کار، حرفی برای گفتن داشته‌باشند. منابع آزمون دکتری روانشناسی برای مجموعه روانشناسی استثنایی در ادامه مفصل توضیح داده شده‌است.

منابع روانشناسی کودکان استثنایی آزمون دکتری روانشناسی

روانشناسی کودکان استثنایی

  1. افروز، غلامعلی. مقدمه‌ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  2. میلانی‌فر، بهروز. روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. تهران: انتشارات قومس.
  3. دادستان، پریرخ. روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. تهران: انتشارات سمت. جلد 1 و 2.
  4. گنجی، مهدی. روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5. تهران: انتشارات ساوالان.
  5. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت‌ا… . روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی بر اساس DSM-5. تهران: انتشارات ارسباران.
  6. هالجین، ریچارد و ویتبورن، سوزان. آسیب‌شناسی روانی: دیدگاه‌های بالینی درباره‌ی اختلالات روانی. ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. تهران: انتشارات روان. جلد 1 و 2.
  7. بولاند، رابرت؛ وردوین، مارسیا؛ روییز، پدرو. خلاصه‌ی روان‌پزشکی کاپلان و سادوک. ترجمه‌ی رضاعی، فرزین و دیگران. تهران: انتشارات ارجمند.
  8. دیویدسون، جرالد و دیگران. آسیب‌شناسی روانی. ترجمه‌ی شمسی‌پور، حمید و همکاران. تهران: انتشارات ارجمند. جلد 1 و 2.
  9. کافمن، جیمز و هالاهان، دانیل. کودکان استثنایی؛ مقدمه‌ای بر آموزش‌های ویژه. ترجمه‌ی جوادیان، مجتبی. مشهد: انتشارات به‌نشر.
  10. شیخ‌محمدی، عباس و میرحصاری، علیرضا. روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات پوران‌پژوهش.
  1.  

آموزش کودکان استثنایی

  1. رابینسون، هالبرت و دیگران. کودک عقب‌مانده‌ی ذهنی. ترجمه‌ی ماهر، فرهاد. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
  2. واکر، ایلین؛ سلیگمن، مارتین؛ روزنهان، دیوید. آسیب‌شناسی روانی. ترجمه‌ی قنبری، سعید و همکاران. تهران: انتشارات ارجمند.
  3. درویشی‌لرد، معصومه. روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی: اسکیزوفرنی. تهران: انتشارات تبلور دانش.
  4. افروز، غلامعلی. روانشناسی و توانبخشی کودکان آهسته‌گام. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  5. اخلاقی، منیر. روانشناسی کودکان استثنائی (براساس کتاب محمدعلی احمدوند). تهران: انتشارات سیمیا.
  6. کاکاوند، علیرضا. روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات روان.
  7. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت‌الله. اختلالات رفتاری کودکان و روش‌های اصلاح و ترمیم آن. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
  8. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت‌الله. نارسائی های ویژه یادگیری. تهران: انتشارات مکیال.
  9. بنی‌جمالی، شکوه‌السادات. بهداشت روانی و عقب‌ماندگی ذهنی. تهران: انتشارات نی.
  1.  

آمار

  1. آذر، عادل و مومنی، منصور. آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
  2. دلاور، علی. احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
  3. هومن، حیدرعلی. استنباط آماری در پژوهش رفتاری. تهران: انتشارات سمت.
  4. دلاور، علی. روش‌های آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات پیام نور.
  5. مرادفام، شعله؛ ارسلان، الهه؛ یزدی‌پور، حسن. آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات کانون فرهنگی آموزش.
  6. جزوه‌ی آمار دانشگاه علامه
  1.  

روش تحقیق

  1. هومن، حیدرعلی. شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سمت.
  2. سعدی‌پور بیابانگرد، اسماعیل. روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات دوران.
  3. فرجی، نصرالله. روش‌های تحقیق. تهران: انتشارات پوران‌پژوهش.
  4. فرگوسن، جورج و تاکانه، یوشیو. تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه‌ی دلاور، علی و نقشبندی، سیامک. تهران: انتشارات ارسباران.
  5. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
  6. پاشاشریفی، حسن. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن.
  7. دلاور، علی. روش‌ تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
  8. هویت، دنیس و کرامر، دانکن. روش‌های آماری در روانشناسی و سایر علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن.
  1.  
منابع آسیب شناسی کودک - منابع آزمون دکتری روانشناسی

آسیب‌شناسی روانی کودک

  1. طاهری، حمید. کتاب تحلیلی روانشناسی مرضی کودک: ویژه دانشجویان رشته‌ی روانشناسی. تهران: انتشارات راه.
  2. سروش، محیا. روانشناسی مرضی کودک (رشته‌ی روانشناسی). تهران: انتشارات پیام دانشگاهی.
  3. آزاد، حسین. روانشناسی مرضی کودک (رشته‌ی روانشناسی). تهران: انتشارات پیام نور.
  4. دیوید، اریک و ولف، دیوید. روان شناسی مرضی کودک با تأکید بر آسیب‌شناسی روانی تحولی کودکی و نوجوانی. ترجمه‌ی شریفی، پرویز. تهران: انتشارات آوای نور.
  5. ویس، رابرت. روانشناسی مرضی کودک و نوجوان. ترجمه‌ی ابراهیمی‌مقدم، حسین و همکاران. تهران: انتشارات ساوالان.
  6. بارکلی، راسل و مش، اریک. روانشناسی مرضی کودک: آسیب‌شناسی روانی کودک. کمال‌پور، نسرین؛ توکلی‌زاده، جهانشیر؛ توزنده‌جانی، حسن. تهران: انتشارات مرندیز.
  7. آزاد، حسین. آسیب‌شناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت. جلد 1 و 2. 

استعداد تحصیلی

  1. صداقت، احمد. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه‌ی رشته‌ی مدیریت. تهران: نگاه دانش. جلد 1 و 2.
  2. عباس‌فام، هوشنگ. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژهی رشته‌ی مدیریت. تهران: انتشارات راه.
  3. اصلانی، سروش؛ غفارزادگان، نوید؛ عرفانیان؛ امیر. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژهی رشته‌ی مدیریت. تهران: انتشارات نگاه دانش.
  4. مسیح‌خواه، هادی و وکیلی، محمد. استعداد تحصیلی. تهران: انتشارات کتابخانه‌ی فرهنگ.
  5. نگهداری، مجید؛ طالبی، سیدرحیم؛ رمضانی، علی. استعداد و آمادگی تحصیلی .GMAT. تهران: انتشارات کتابخانه‌ی فرهنگ.
  1.  

زبان

  1. اناری، شهاب و همکاران. گرامر کاربردی زبان انگلیسی. تهران: انتشارات مبتکران.
  2. فرزام، عباس. گرامر زبان انگلیسی. تهران: انتشارات باستان.
  3. 504 واژه‌ی ضروری تافل. تهران: انتشارات جنگل.
  4. نظری، ابراهیم. تافل کاربردی رهنما. تهران: انتشارات رهنما.
  5. مجموعه سوالات کارشناسی‌ارشد زبان عمومی. تهران: انتشارات سازمان سنجش و آموزش کشور.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقطع دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

روانشناسی استثنایی در مقطع دکتری، ظرفیت خیلی کمی دارد. البته هرسال دانشگاه‌ها در میزان پذیرش دانشجو، تغییراتی اعمال می‌کنند اما این تغییرات، چندان چشم‌گیر نیست. بنابراین با نگاهی به ظرفیت پذیرش سال 1401، می‌توانیم حدس بزنیم که سال بعد هم اوضاع تقریبا به همین منوال باشد.

جدول ظرفیت پذیرش در کنکور دکتری مجموعه روانشناسی استثنایی، براساس دفترچه‌ی آزمون سال 1402

گرایش دانشگاه ظرفیت
روزانه شبانه خودگردان
روانشناسی استثنایی دانشگاه اصفهان 4 2
دانشگاه تهران 4 2 4 پردیس کیش
4 پردیس خلیج‌فارس در قشم
دانشگاه علامه طباطبایی 3 1 3

🔸مجموعه‌ی مشاوره

رشته‌ی مشاوره که در مقطع دکتری بدون گرایش است، بیشتر روی نظریه‌های روانشناسی متمرکز است. بروبچه‌هایی که از مجموعه‌ی روانشناسی فارغ‌التحصیل می‌شوند، در حوزه‌ی درمان و آسیب‌شناسی شروع به‌کار می‌کنند و دانش‌آموخته‌های مشاوره، خیلی سمت تشخیص و درمان نمی‌روند و با مسائل روان‌شناختی خفیف‌تر سروکار دارند. اگر روحیه‌ی شما با این رشته جورتر است، اطلاعات لازم را در ادامه خواهیدخواند.

جدول عناوین و ضرایب دروس کنکور دکتری روانشناسی، مجموعه‌ی مشاوره

عنوان دروس امتحانی ضرایب رشته‌هاي مرتبط كه فارغ‌التحصيلان آن مي‌توانند در اين مجموعه امتحاني شركت كنند
زبان عمومی انگلیسی، فرانسه، آلمانی 1 مشاوره، علوم تربيتي (تمامي رشته‌ها و گرايش‌ها)، روانشناسي (تمامي رشته‌ها و گرايش‌ها)، مشاوره و راهنمايي، روانشناسي و آموزش كودكان استثنايي، مشاوره (تمامي گرايش‌ها)، توسعه و تبليغ فرهنگ ديني گرايش مشاوره، مشاوره با رويكرد اسلامي
استعداد تحصیلی 1
مجموعه دروس تخصصي در سطوح كارشناسي شامل (آمار و روش تحقيق) و كارشناسي‌ارشد شامل (اصول و فنون و نظريه‌هاي مشاوره و روان‌درمانی- روانشناسي شخصيت) 4
 

منابع آزمون دکتری مجموعه مشاوره

درس‌های آمار، روش‌تحقیق، زبان و استعداد تحصیلی بین همه‌ی رشته‌های روانشناسی در مقطع دکتری، مشترک‌اند. داوطلبان کنکوری دکتری که قصد قبولی در مجموعه‌ی مشاوره را دارند، باید تمرکز اصلی‌شان را بگذراند روی دو درس نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی و روانشناسی شخصیت. منابع آزمون دکتری روانشناسی برای مجموعه مشاوره شامل موارد زیر است.

آمار

  1. آذر، عادل و مومنی، منصور. آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
  2. دلاور، علی. احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
  3. هومن، حیدرعلی. استنباط آماری در پژوهش رفتاری.تهران: انتشارات سمت.
  4. دلاور، علی. روش‌های آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات پیام نور.
  5. مرادفام، شعله؛ ارسلان، الهه؛ یزدی‌پور، حسن. آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات کانون فرهنگی آموزش.
  6. جزوه‌ی آمار دانشگاه علامه
  1.  

روش تحقیق

  1. هومن، حیدرعلی. شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سمت.
  2. سعدی‌پور بیابانگرد، اسماعیل. روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات دوران.
  3. فرجی، نصرالله. روش‌های تحقیق. تهران: انتشارات پوران‌پژوهش.
  4. فرگوسن، جورج و تاکانه، یوشیو. تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه‌ی دلاور، علی و نقشبندی، سیامک. تهران: انتشارات ارسباران.
  5. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
  6. پاشاشریفی، حسن. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن.
  7. دلاور، علی. روش‌ تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
  8. هویت، دنیس و کرامر، دانکن. روش‌های آماری در روانشناسی و سایر علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن.
  1.  

اصول و فنون و نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی

منابع اصول و فنون نظریه های مشاوره و روان درمانی - منابع آزمون دکتری روانشناسی
  1. شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا. نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی. تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
  2. کوری، جرالد. نظریه و كاربست مشاوره و روان‌درماني. ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. تهران: انتشارات ارسباران.
  3. پروچاسکا، جیمز و نورکراس، جان. نظریه های روان درمانی پروچاسکا: نظام‌های روان‌درمانی، تحلیل میان‌نظری. ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. تهران: انتشارات روان.
  4. فیست، گرگوری و فیست، جس. نظريه‌هاي شخصيت. ترجمه‌ی سیدمحمدی. یحیی. تهران: انتشارات روان.
  5. گلدارد، دیوید. مفاهیم بنیادی و مباحث تخصصی در مشاوره: آموزش و کاربرد مهارت‌های خرد در مشاوره فردی. ترجمه‌ی حسینیان، سیمین. تهران: انتشارات کمال تربیت.
  6. حسینیان، سیمین و خدابخشی کولایی، آناهیتا. مهار‌ت‌های پایه و پیشرفته در مشاوره و روان‌درمانی. تهران: انتشارات کمال تربیت.
  7. احمدی، احمد. مقدمه‌ای بر مشاوره و روان‌درمانی. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
  8. گلدارد، دیویدو گلدارد، کاترین. مهارت‌های عملی مشاوره (در رویکردی یکپارچه). ترجمه‌ی پورشهریاری، مه‌سیما و موسوی، رقیه. سیمین. تهران: انتشارات سمت.
  9. کلوندی، فوأد؛ محمدی، شهلا؛ یوسفی‌کیا، مهسا. مجموعه مشاوره (علوم تربیتی ۲). تهران: انتشارات توران.

روانشناسی شخصیت

  1. ) شولتز، دوان و شولتز، الن. نظریه‌های شخصیت. ترجمه‌ی سیدمحمدی، یحیی. تهران: انتشارات ارسباران.
  2. فیست، گرگوری و فیست، جس. نظريه‌هاي شخصيت. ترجمه‌ی سیدمحمدی. یحیی. تهران: انتشارات روان.
  3. سیاسی، علی‌اکبر. نظریه‌های شخصیت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  4. برآبادی، حامد و عبدی، محمدرضا. روانشناسی شخصیت. تهران: انتشارات علوی فرهیخته.
  5. کریمی، یوسف. روانشناسی شخصیت. تهران: انتشارات ویرایش.
  6.  سام‌خانیان، اسحاق؛ داستان، نصیر؛ هندی، سیداحسان. روانشناسی شخصیت. تهران: انتشارات توران.
  7. شاملو، سعید. روانشناسی شخصیت. تهران: انتشارات رشد. 

استعداد تحصیلی

  1. صداقت، احمد. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه‌ی رشته‌ی مدیریت. تهران: نگاه دانش. جلد 1 و 2.
  2. عباس‌فام، هوشنگ. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژهی رشته‌ی مدیریت. تهران: انتشارات راه.
  3. اصلانی، سروش؛ غفارزادگان، نوید؛ عرفانیان؛ امیر. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژهی رشته‌ی مدیریت. تهران: انتشارات نگاه دانش.
  4. مسیح‌خواه، هادی و وکیلی، محمد. استعداد تحصیلی. تهران: انتشارات کتابخانه‌ی فرهنگ.
  5. نگهداری، مجید؛ طالبی، سیدرحیم؛ رمضانی، علی. استعداد و آمادگی تحصیلی .GMAT. تهران: انتشارات کتابخانه‌ی فرهنگ.
  1.  

زبان

  1. اناری، شهاب و همکاران. گرامر کاربردی زبان انگلیسی. تهران: انتشارات مبتکران.
  2. فرزام، عباس. گرامر زبان انگلیسی. تهران: انتشارات باستان.
  3. 504 واژه‌ی ضروری تافل. تهران: انتشارات جنگل.
  4. نظری، ابراهیم. تافل کاربردی رهنما. تهران: انتشارات رهنما.
  5. مجموعه سوالات کارشناسی‌ارشد زبان عمومی. تهران: انتشارات سازمان سنجش و آموزش کشور.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقطع دکتری مشاوره

حوزه‌ی شغلی مشاوره، گسترده و متنوع است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند بسته به علایق و مهارت‌هایشان در مدارس، سازمان‌های آموزشی، مراکز مشاوره، دادگاه‌ها، مراکز بازپروری و کلی موقعیت دیگر، استخدام شوند. اگر برای آزمون دکتری، روی رشته‌ی مشاوره حساب کرده‌اید، باید حواستان باشد که تعداد محدودی دانشگاه، این رشته را ارائه می‌کنند.

جدول ظرفیت پذیرش در کنکور دکتری مجموعه مشاوره، براساس دفترچه‌ی آزمون سال 1402

گرایش دانشگاه ظرفیت
روزانه شبانه خودگردان
مشاوره دانشگاه اصفهان 6 3
دانشگاه الزهرا (س) ویژه خواهران- تهران 3
دانشگاه خوارزمی تهران- محل تحصیل کرج) 3 1
دانشگاه شهید چمران- اهواز 7
دانشگاه علامه طباطبایی- تهران 3 1 3
دانشگاه فردوسی مشهد 3 1
دانشگاه کردستان- سنندج 4
دانشگاه محقق اردبیلی- اردبیل 5 1
دانشگاه هرمزگان- بندر عباس 3
 

🔸مجموعه‌ی سنجش و اندازه‌گیری

آدم‌ها دو دسته‌اند؛ یا آمار توی مغزشان می‌رود یا نمی‌رود و خب اکثریت در دست آن‌هایی‌ست که ترجیح می‌دهند ریخت این درس را نبینند. آن اقلیتی که پایه‌ی ریاضی و آمار قوی دارند و از سروکله زدن با روش‌های سنجش و اندازه‌گیری در روانشناسی خوششان می‌آید، در مقطع تحصیلات تکمیلی معمولا به‌سمت رشته‌ی سنجش و اندازه‌گیری کشیده می‌شوند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، اطلاعات موردنیازتان برای کنکور دکتری سنجش و اندازه‌گیری را در ادامه خواهیدخواند.

جدول عناوین و ضرایب دروس کنکور دکتری روانشناسی، مجموعه‌ی سنجش و اندازه‌گیری

عنوان دروس امتحانی ضرایب رشته‌هاي مرتبط كه فارغ‌التحصيلان آن مي‌توانند در اين مجموعه امتحاني شركت كنند
زبان عمومی انگلیسی، فرانسه، آلمانی 1 سنجش و اندازه‌گيري، روانشناسي (تمامي رشته‌ها و گرايش‌ها)، علوم تربیتی (تمامی رشته‌ها و گرایش‌ها)، ریاضی، آمار، فیزیک
استعداد تحصیلی 1
مجموعه دروس تخصصي در سطوح كارشناسي شامل (آزمون‌‎هاي رواني آزمون‌هاي پيشرفت تحصيلي، هوش، استعداد و شخصيت) و كارشناسي‌ارشد شامل ( شامل آمار و روش تحقيق، اصول روان‌سنجي و نظريه‌هاي اندازه‌گيري (نظريه‌ی كلاسيك، سوال پاسخ و تعميم‌پذيري) 4

منابع آزمون دکتری مجموعه سنجش و اندازه‌گیری

درس‌های آمار، روش‌تحقیق، زبان و استعداد تحصیلی بین همه‌ی رشته‌های روانشناسی در مقطع دکتری، مشترک‌اند. داوطلبان کنکوری دکتری که قصد قبولی در مجموعه‌ی مشاوره را دارند، باید تمرکز اصلی‌شان را بگذراند روی دو درس نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی و روانشناسی شخصیت. در ادامه می‌توانید منابع آزمون دکتری روانشناسی برای مجموعه سنجش و اندازه‌گیری را مشاهده کنید.

آمار

  1. آذر، عادل و مومنی، منصور. آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات سمت.
  2. احتمالات و آمار دلاور.  تهران: انتشارات رشد.
  3. هومن، حیدرعلی. استنباط آماری در پژوهش رفتاری. تهران: انتشارات سمت.
  4. دلاور، علی. روش‌های آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات پیام نور.
  5. مرادفام، شعله؛ ارسلان، الهه؛ یزدی‌پور، حسن. آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات کانون فرهنگی آموزش.
  6. جزوه‌ی آمار دانشگاه علامه
  1.  

روش تحقیق

  1. هومن، حیدرعلی. شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سمت.
  2. سعدی‌پور بیابانگرد، اسماعیل. روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات دوران.
  3. فرجی، نصرالله. روش‌های تحقیق. تهران: انتشارات پوران‌پژوهش.
  4. فرگوسن، جورج و تاکانه، یوشیو. تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه‌ی دلاور، علی و نقشبندی، سیامک. تهران: انتشارات ارسباران.
  5. سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
  6. پاشاشریفی، حسن. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن.
  7. دلاور، علی. روش‌ تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
  8. هویت، دنیس و کرامر، دانکن. روش‌های آماری در روانشناسی و سایر علوم رفتاری. تهران: انتشارات سخن.
  1.  

اصول روان‌سنجی

اصول روان سنجی منابع آزمون دکتری روانشناسی
  1. سیف، علی‌اکبر. اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی تهران: انتشارات دوران.
  2. فرجی، نصرالله. روان‌سنجی (سنجش و اندازه‎گیری). تهران: انتشارات پوران پژوهش.
  3. پاکروان، علی. سنجش و اندازه‌گیری در علوم تربیتی و روانشناسی. مشهد: انتشارات مرندیز- نی‌نگار.
  4. قاجاری، خسرو و عبادی، محبوبه. روان‌سنجی (سنجش و اندازه‌گیری). تهران: انتشارات کانون فرهنگی آموزش.
  5. فتوحی، ملک و سخنور، ناهید. سنجش و اندازه‌گیری پیشرفت تحصیلی. تهران: انتشارات فرهیختگان دانشگاه.
  6. نفیسی، محمد و سعیدالذاکرین، منصوره. سنجش و اندازه‌گیری. تهران: انتشارات اندیشه رفیع.

نظریه‌های اندازه‌گیری

  1. همبلتون، رونالد؛ سوامینتان، اچ؛ راجرز، اچ. مبانی نظریهی پرسش-پاسخ. ترجمه‌‎ی فلسفی‌نژاد، محمدرضا. تهران: انتشارات دانشگاه علامه.
  2. رضایی اول، ابراهیم؛ موسی‌پور، نعمت‌الله؛ ستاری، بهزاد. روان‌سنجی پیشرفته کاربردی، نظریهی پاسخ-پرسش، IRT، رویکردی جدید در روان‌سنجی، مدل‌های سه پارامتری. تهران: انتشارات شراره اشرفی.
  3. امبرتسون، سوزان و رایس، پی. نظریه‌های جدید روان‌سنجی (IRT) برای روانشناسان. ترجمه‌ی پاشاشریفی، حسن و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
  4. هومن، حیدرعلی. اندازه‌گیری‌های روانی و تربیتی و فن تهیهی تست. تهران: انتشارات پارسا.
  5. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت‌الله. تحلیلی بر سنجش و اندازه‌گیری و بنیادهای تحلیلی ابزارهای آن در علوم تربیتی و روانشناسی. تهران: انتشارات ارسباران.
  6. ین، وندی‌.ام و مری.‌جی، آلن. مقدمه‌ای بر نظریه‌های اندازه‌گیری روان‌سنجی. تهران: انتشارات فروزش.

استعداد تحصیلی

  1. صداقت، احمد. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه‌ی رشته‌ی مدیریت. تهران: نگاه دانش. جلد 1 و 2.
  2. عباس‌فام، هوشنگ. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژهی رشته‌ی مدیریت. تهران: انتشارات راه.
  3. اصلانی، سروش؛ غفارزادگان، نوید؛ عرفانیان؛ امیر. استعداد و آمادگی تحصیلی ویژهی رشته‌ی مدیریت. تهران: انتشارات نگاه دانش.
  4. مسیح‌خواه، هادی و وکیلی، محمد. استعداد تحصیلی. تهران: انتشارات کتابخانه‌ی فرهنگ.
  5. نگهداری، مجید؛ طالبی، سیدرحیم؛ رمضانی، علی. استعداد و آمادگی تحصیلی .GMAT. تهران: انتشارات کتابخانه‌ی فرهنگ.
  1.  

زبان

  1. اناری، شهاب و همکاران. گرامر کاربردی زبان انگلیسی. تهران: انتشارات مبتکران.
  2. فرزام، عباس. گرامر زبان انگلیسی. تهران: انتشارات باستان.
  3. 504 واژه‌ی ضروری تافل. تهران: انتشارات جنگل.
  4. نظری، ابراهیم. تافل کاربردی رهنما. تهران: انتشارات رهنما.
  5. مجموعه سوالات کارشناسی‌ارشد زبان عمومی. تهران: انتشارات سازمان سنجش و آموزش کشور.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقطع دکتری سنجش و اندازه‌گیری

رشته‌ی روانسنجی در آزمون دکتری، رکورددار کمترین ظرفیت دانشگاهی است. جدول ظرفیت پذیرش سال 1401، می‌گوید کلا دو دانشگاه در سرتاسر کشور، دانشجوی دکتری سنجش و اندازه‌گیری، جذب کرده‌اند.

جدول ظرفیت پذیرش در کنکور دکتری مجموعه سنجش و اندازه‌گیری، براساس دفترچه‌ی آزمون سال 1402

گرایش دانشگاه ظرفیت
روزانه شبانه خودگردان
روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران 2 1
دانشگاه علامه طباطبایی- تهران 3 1 3

🔸مجموعه‌ی علوم‌شناختی (زیرشاخه‌ی علوم‌پایه)

یکی دیگر از انتخاب‌های پیش‌ِ روی فارغ‌التحصیلان روانشناسی در کنکوری دکتری، مجموعه‌ی علوم‌شناختی است. تحصیل در این رشته، به دو صورت امکان‌پذیر است؛ یک، انتخاب گرایش علوم‌شناختی به‌عنوان زیرشاخه‌ی مجموعه‌ی روانشناسی که منابع مشترکی با این مجموعه دارد. دو، انتخاب رشته‌ی شناورِ علوم‌شناختی که زیرمجموعه‌ی علوم پایه است و منابع، مخصوص‌به‌خود دارد. علوم‌شناختی زیرمجموعه‌ی علوم‌پایه، چهار رشته و چهار گرایش دارد و دامنه‌ی انتخاب متنوع‌تری دراختیار داوطلبان، قرار می‌دهد. در ادامه، با این رشته‌ها و گرایش‌ها و عناوین امتحانی آن‌ها در آزمون دکتری، آشنا می‌شوید.

جدول عناوین دروس مجموعه‌ی علوم شناختی در کنکور دکتری

رشتهگرایشرشته‌هاي مرتبط كه مي‌توانند در اين مجموعه امتحاني شركت كنندعناوین دروس امتحانی
1. علوم‌شناختی- مدل‌سازی شناختی

 

 

 

تمامی رشته‌ها

 

1. مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی‌ارشد شامل (مبانی علوم شناختی، مبانی علوم اعصاب، آمار و ریاضی و روش‌تحقیق، روانشناسی شناختی، زبان‌شناسی شناختی)- ضریب 4

2. استعداد تحصیلی- ضریب 1

3. زبان انگلیسی- ضریب 1

2. علوم‌شناختی- زبان‌شناسی
3. علوم‌شناختی- علوم اعصاب شناختی1) مغز و شناخت
2) رایانش و هوش مصنوعی
4. علوم‌شناختی- روانشناسی1) روانشناسی شناختی
2) شناخت اجتماعی

 

منابع دکتری مجموعه علوم‌شناختی

همان‌طور که دیدید، انتخاب مجموعه‌ی علوم‌شناختی در کنکور دکتری، برای فارغ‌التحصیلان همه‌ی رشته‌ها مجاز است. به این دلیل که علوم‌شناختی به‌عنوان علمی بین‌رشته‌ای، ترکیبی است از شاخه‌های مختلف علم، شامل روانشناسی، زبان‌شناسی، علوم اعصاب، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی و فلسفه. براساس تجربه‌ی کنکورهای سال‌های گذشته، لیستی از منابع برای آزمون دکتری علوم‌شناختی، پیشنهاد می‌شود.

مبانی علوم شناختی

1) تاگارد، پاول. ذهن: درآمدی بر علوم شناختی. ترجمه‌ی گلشائی، رامین. تهران: انتشارات سمت.

2) کرمی نوری، رضا. روانشناسی حافظه و یادگیری: با رویکردی شناختی. تهران: انتشارات سمت.

مبانی علوم اعصاب

1) لانگستاف، آلان. یادداشت‌های علوم اعصاب. ترجمه‌ی معظمی، داود. تهران: انتشارات سمت.

2) گیج، نیکول و بارس، برنارد. مبانی علوم اعصاب‌شناختی. ترجمه‌‎ی خرازی، سیدکمال. تهران: انتشارات سمت.

3) حقگو، حجت‌الله. مبانی علوم اعصاب (نوروساینس). تهران: انتشارات دانشگاه علوم‌بهزیستی و توان‌بخشی.  

آمار

1) آذر، عادل و مومنی، منصور. آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات سمت.

2) سپهردوست، حمید. کاربرد آمار در اقتصاد و مدیریت. همدان: انتشارات دانشگاه بوعلی‌سینا.

3) نیکوکار، مسعود. آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات گسترش علوم پایه.

ریاضی

1) لیتهلد، لوئیس. حساب دیفرانسیل و انتگرال. ترجمه‌ی بهزاد، مهدی و کاظمی، سیامک.  تهران: انتشارات فاطمی.

2) توماس، جورج و فینی، راس. حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه‌ی تحلیلی. ترجمه‌ی بهزاد، مهدی؛ کافی، علی؛ کاظمی، سیامک. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

3) مارون، آیساک آبراموویچ. ریاضیات عمومی. ترجمه‌ی پاریاب، خلیل. تهران: انتشارات پاریاب.

4) سیلورمن، ریچارد. حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه‌ی تحلیلی جدید. ترجمه‌ی عالم‌زاده، علی‌اکبر. تهران: انتشارات علمی‌وفنی.

روش‌تحقیق

1) تیبا، مجتبی. روش تحقیق در علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کانون فرهنگی آموزش.

2) دلاور، علی. روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.

3) هومن، حیدرعلی. شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات سمت.

4) سعدی‌پور، اسماعیل. روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات دوران.

روانشناسی شناختی

1) استرنبرگ، رابرت و استرنبرگ، کارین. روانشناسی شناختی. ترجمه‌ی خرازی، سیدکمال و حجازی، الهه. تهران: انتشارات سمت.

زبان‌شناسی شناختی

1) خرازی، سیدکمال. مقدمه‌ای بر علوم و فناوری‌های شناختی و کاربردهای آن. تهران: انتشارات سمت.

2) افراشی، آزیتا. مبانی معناشناسی شناختی. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

3) راسخ مهند، محمد. درآمدی بر زبانشناسی شناختی؛ نظریه‌ها و مفاهیم. تهران: انتشارات سمت.

4) لانگاکر، رونالد. مبانی دستورشناختی. ترجمه‌ی میرزابیگی، جهانشاه. تهران: انتشارات آگاه.

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در مقطع دکتری علوم‌شناختی

علوم‌شناختی، جزو رشته‌های کمترشناخته‌شده‌ای است که نه ظرفیت چندانی از دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌است و نه سهم زیادی از داوطلبان کنکور را. البته پیش‌بینی می‌شود که با توجه به پتانسیل بالای این رشته، در آینده، جایگاه خودش را در جامعه‌ی آکادمیک ایران باز کند. در ادامه، دانشگاه‌هایی را که در سال 1402، در علوم‌شناختی پذیرش دانشجو داشته‌اند، می‌بینید.

جدول ظرفیت پذیرش در کنکور دکتری مجموعه علوم شناختی، براساس دفترچه‌ی آزمون سال 1402

رشته دانشگاه ظرفیت
روزانه شبانه خودگردان غیرانتفاعی
علوم شناختی- مدل‌سازی شناختی دانشگاه شهیدبهشتی تهران 3 1 4
علوم‌شناختی- زبان‌شناسی دانشگاه تربیت‌مدرس 4 2
دانشگاه شهیدبهشتی تهران 1 1
دانشگاه فردوسی مشهد 3 1
علوم‌شناختی- علوم اعصاب شناختی گرایش مغز و شناخت   دانشگاه تبریز 2 1 2 6
دانشگاه تربیت‌مدرس 4 1
دانشگاه شهیدبهشتی تهران 3 1  
گرایش رایانش و هوش مصنوعی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی 3 5
علوم‌شناختی- روانشناسی روانشناسی شناختی   دانشگاه شهیدبهشتی تهران 2 7
دانشگاه فردوسی مشهد 3 1
شناخت اجتماعی موسسه‌ی غیرانتفاعی علوم‌شناختی تهران 5
 

نکته: همه‌ی رشته‌های علوم‌شناختی که در جدول حاضر، پذیرش غیرانتفاعی برای آن‌ها قید شده‌است، در موسسه‌ی غیرانتفاعی علوم‌شناختی تهران ارائه می‌شوند.

ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد در دکتری روانشناسی

دانشگاه آزاد در مقطع دکتری نسبت به سایر دانشگاه‌های دولتی و سایر دانشگاه‌های زیرمجموعه‌ی وزارت علوم، رشته‌های کمتری را ارائه می‌کند. گرایش‌های خانواده و سلامت جنسی، صنعتی و سازمانی و علوم‌شناختی تا سال گذشته یعنی 1402، پذیرش دانشگاه آزاد نداشته‌اند. در جدولی که در ادامه می‌آید، ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های آزاد را در سایر رشته‌های روانشناسی در مقطع دکتری می‌بینید.

جدول ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های آزاد در مقطع دکتری روانشناسی

رشتهظرفیت پذیرش
روانشناسی تربیتی123
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی20
مشاوره100
سنجش و اندازه‌گیری4
روانشناسی بالینی22
روانشناسی سلامت36
روانشناسی بدون گرایش225

 

رتبه برترهای آزمون دکتری روانشناسی

در ادامه مصاحبه‌هایی که با رتبه‌ برترهای کنکور دکتری روانشناسی داشته‌ایم را برایتان آورده‌ایم تا بتوانید با الگوبرداری از شیوۀ درس خواندن، منابع و… موفقیت خودتان را در این آزمون تضمین کنید.

مصاحبه با رتبه 12 آزمون دکتری روانشناسی 1401

مصاحبه با رتبه 1 آزمون دکتری روانشناسی 1399

مصاحبه با رتبه 1 آزمون دکتری روانشناسی 1398

سوالات متداول

6 گرایش مجموعه روانشناسی دکتری شامل: بدون گرایش، بالینی، سلامت، خانواده و سلامت جنسی، صنعتی و سازمانی، علوم شناختی به همراه دو گرایش روانشناسی شناختی و شناخت اجتماعی است.

دروس امتحانی مجموعه روانشناسی دکتری عبارتند از: آسیب شناسی روانی، روانشناسی رشد، آمار و روش تحقیق، روانشناسی شخصیت، نوروسایکولوژی، استعداد تحصیلی، زبان عمومی

دیدگاهتان را بنویسید