موسسه‌های کنکوری، همه‌جا هستند! توی تلویزیون، تیزرهای تبلیغاتی پررنگ‌ولعاب دارند. بیلبوردهای شهری دراختیارشان است. با تراکت و بروشور، اعلام حضور می‌کنند و پیامک‌هایی روی گوشی‌هایمان می‌فرستند که مطمئن شوند حواسمان بهشان هست. اما واقعا حواسمان هست یک موسسه کنکور خوب، چه ویژگی‌هایی دارد؟ خب قابل‌درک است در سال کنکور که هزارجور دغدغه و نگرانی داریم، دیگر وقت و حوصله‌مان به بالاوپایین کردن موسسه‌های کنکور و وعده‌هایشان قد ندهد. کافی‌ست یکی از این تبلیغات، چشممان را بگیرد تا به صداقت وعده و وعیدها اطمینان کنیم. ولی خب هیچ تضمینی وجود ندارد که جواب اعتمادمان را بگیریم. ما در مطلبِ پیش‌رو، ادعاهای غیرواقع‌بینانه‌ی بعضی از موسسات کنکوری را بررسی می‌کنیم تا با چشم باز و بدون نگرانی از فریب خوردن و خالی شدن جیبتان، انتخاب کنید. موسسه‌ی کنکوری خوب، موسسه‌ای است که وعده‌های فریبنده نمی‌دهد و برای جیب شما کیسه نمی‌دوزد. شرح این ویژگی‌ها را در ادامه، می‌خوانید.

بهترین موسسه کنکور چیست؟

بهترین سوپرمارکتی که سراغ دارید، کجاست؟ همین سوال را از دوستانتان بپرسید. جواب‌ها قطعا متفاوت خواهدبود و به‌احتمال خیلی زیاد تحقیقتان برای پیدا کردن بهترین سوپرمارکتِ موجود، راه به جایی نمی‌برد. اما اگر سوالتان را محدود کنید، مثلا بپرسید سوپرمارکتی که حتما فلان محصولات را داشته‌باشد و ساعت کاری‌اش بهمان باشد و برخورد فروشنده‌اش، چنان باشد؛ با کمی پرس‌وجو، نتیجه می‌گیرید. واقعیت این است که خلاف تبلیغات پرسروصدا، بهترین موسسه کنکور، نداریم. این شما هستید که باید توقعاتتان را از یک موسسه کنکوری، مشخص کنید و تصمیم بگیرید که کدامشان به نیازهای واقعی شما پاسخ می‌دهد.

چطور مخاطب هوشیار تبلیغات کنکوری باشیم؟

تبلیغات موسسات کنکوری

بالاتر گفتیم نیازهای واقعی شما هستند که تعیین می‌کنند، کدام موسسه‌ی کنکوری برایتان مفید است. اما چطور؟ اول بیایید ببینیم موسسات کنکوری به شما چه چیزهایی می‌فروشند؛ کتاب کمک‌آموزشی، جزوه‌های خلاصه‌ی دروس، فلش‌کارت، کلاس کنکور، مجموعه تست‌ها، آزمون‌های آزمایشی و کلی امکانات ریزودرشت دیگر که در نگاه اول، نشان‌دهنده‌ی تسلط موسسات بر حوزه‌ی فعالیتشان است اما مجهز بودن به همه‌ی ابزارهای لازم برای رفع نیازهای کنکوری‌ها یک چیز است و ایجاد کردن نیاز کاذب در آن‌ها، چیزی دیگر! همه‌ی داوطلب‌های کنکور، به همه‌ی خدمات و محصولات موسسات کنکوری نیاز ندارند. دانشجوی داوطلب ارشد پرمشغله‌ای که سه، چهار ماه بیشتر برای کنکور وقت ندارد، کتاب‌های سنگین و گران‌قیمت کمک‌آموزشی به کارش نمی‌آید. داوطلب درس‌خوانی که به‌موقع برای ارشد شروع کرده و گیروگور خاصی هم در درس‌ها ندارد، چرا باید در کلاس‌های کنکور شرکت کند؟ موسسه‌ی کنکوری که بدون توجه به شرایط و نیازهای شما فقط می‌خواهد بهتان پکیج بفروشد، یک‌جای کارش می‌لنگد.

کدام موسسه کنکور زیرنظر وزارت علوم است؟

یکی از شگردهای تبلیغی بعضی از موسسه‌های کنکوری این است که ادعا می‌کنند فعالیت‌هایشان مستقیما تحت‌نظر فلان دانشگاه دولتی است و از آن‌جایی‌که دانشگاه‌های دولتی، به وزارت علوم وصل‌اند، پس می‌شود نتیجه گرفت که خودِ خودِ وزارت علوم، رسما اقدامات این موسسات کنکوری را تأیید می‌کند. اما واقعیت این است که دانشگاه‌های دولتی، مجوز تأسیس موسسه‌ی کنکوری ندارند. آن‌ها به‌راحتی ادعای خلاف واقعشان را جار می‌زنند چون مطمئن هستند که کسی پی‌گیر راست و دروغ حرفشان نمی‌شود.

کدام موسسه بیشترین قبولی را دارد؟

«بیشترین قبولی در کنکور سال‌ گذشته» هم از آن ادعاهای عجیب و گنده‌ای است که موسسات کنکور روی تأثیرگذاری‌اش خیلی حساب کرده‌اند. اما معیار بیشترین قبولی، چیست؟ لیست کردن چندتا اسم و رتبه، کافی‌ست؟ موسسه‌هایی هستند که به دانشجوها پول و ماشین می‌دهند تا بنشینند جلوی دوربین و بگویند رتبه‌ی تک‌رقمیشان را مدیون آن موسسه بوده‌اند. بنابراین به‌صرف تعداد قبولی‌های یک موسسه نمی‌شود نتیجه گرفت که در کارش خوب عمل می‌کند. یک راه تقریبا بی‌خطا برای تشخیص راست و دروغ قضیه این است؛ موسساتی که هرچه رتبه‌ی خفن در سال گذشته کسب شده را به پای خودشان می‎نویسند، با شما روراست نیستند.

موسسه کنکور خوب برای قبولی تضمینی کجاست؟

تضمین قبولی در موسسه کنکور

«قبولی تضمینی»، «ضمانت رتبه‌ی تک‌رقمی»، «بیمه‌ی کیفیت»، «درصدهای بالای 90»؛ وعده‌های رضایت‌بخشی‌اند، مگر نه؟ خیلی خوب می‌شد اگر آدم می‌توانست خودش را بسپارد دست جایی که چشم‌انداز یک‌سال آینده‌اش را بی‌چون‌وچرا برایش پیش‌بینی کند ولی خب چنین چیزی امکان ندارد. هر وعده‌ی قاطعانه‌ای، فریبنده است. هیچ‌کس نمی‌تواند به شما تضمین بدهد که در کنکور قبول می‌شوید یا رتبه‌ی تک‌رقمی می‌آورید؛ چون عوامل خیلی زیادی در این ماجرا دخیل‌اند. از ویژگی‌های فردی مثل علاقه و استعداد تحصیلی و میزان پایبندی به برنامه‌ی درسی بگیرید تا اتفاقات غیرمترقبه‌ای که در سال کنکور ممکن است رخ بدهد و از همه مهم‌تر کیفیت دائم درحال تغییر کنکور که هیچ‌کس -با هر میزانی از تجربه و تخصص- نمی‌تواند پیش‌بینی‌اش کند. موسسات کنکوری، صرفا می‌توانند با ارائه‌ی مستندات واقعی، تضمین بدهند که محصولات و خدماتشان باکیفیت و استاندارد است اما این‌که چه نتیجه‌ای از آن‌ها می‌گیرید، به شما و شرایطتان بستگی دارد.

بهترین اساتید کنکور در کدام موسسه‌اند؟

اگر ادعای موسسات کنکوری را معیار بدانیم، به این نتیجه می‌رسیم که همه‌ی نوابغ عصر ما درحال تدریس مباحث کنکور به دانش‌آموزها و دانشجوها هستند! معلم خوب اما لازم نیست شخصیتی استثنایی باشد با کارنامه‌ی درخشانی از رتبه‌های تک‌رقمی در تمام عمر. این ویژگی‌ها، نه لازم است و نه کافی؛ هر آدم باهوش درس‌خوانی، نمی‌تواند معلم توانمندی باشد. سواد و تسلط کافی به سرفصل‌های آموزشی، فن بیان خوب و آشنایی با جزئیات کنکور است که به شما می‌گوید هزینه‌ کردن برای کلاس‌های آموزشی برایتان فایده‌ای خواهدداشت یا نه. کم نیستند کنکوری‌هایی که به‌سودای رتبه و تراز خوب، پای کلاس درس فلان استاد مشهور می‌نشینند و تنها چیزی که عایدشان می‌شود، حضور افتخاری چندثانیه‌ای در ویدئوی اینستاگرامی استاد است برای آن‌که خودش را معلمی شوخ و باانرژی نشان بدهد.

سخن پایانی 

در مطلب فوق سعی کردیم تا با آگاهی دادن به شما درباره‌ی وعده‌های دروغین موسسات کنکوری، از هدر رفتن زمان و سرمایه‌تان در سال سرنوشت‌ساز کنکور جلوگیری کنیم. حال نظر شما چیست؟ از دیگر خصوصیات موسسات فریبنده کنکوری چه می‌دانید؟ با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.