علومشناختی یک رشتهی نوپا و جدید در حوزهی علوم اعصاب و روانشناسی محسوب میشود؛ رشتهای ترکیبی و چند منظوره که از علوم مختلف مانند روانشناسی، فلسفهی ذهن، عصبشناسی، زبانشناسی، انسانشناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی استفاده میکند. اگر علاقهمند به این رشته هستید و قصد دارید در آزمون سراسری آن شرکت کنید، با ما همراه باشید تا همهی اطلاعات لازم دربارهی منابع کنکور ارشد علوم شناختی در سال 1404 را به شما بگوییم.
گرایشهای رشته علوم شناختی ارشد روانشناسی
در ابتدا برای انتخاب صحیح منابع باید بدانید که گرایشهای این رشته چیست. رشتهی علومشناختی، سه گرایش دارد که کد ضریب دو گرایش آن با یکدیگر یکسان هستند و طبیعتا منابع یکسانی هم دارند. گرایشهای رشتهی علومشناختی عبارتاند از:
- روانشناسی شناختی (کد ضریب 2)
- توانبخشی شناختی (کد ضریب 2)
- ذهن، مغز و تربیت (کد ضریب 6)
ضرایب دروس کنکور ارشد روانشناسی علوم شناختی
در قدم بعدی باید دروس و ضرایب مختص به هر گرایش در رشتهی علومشناختی را بدانید تا بتوانید تصمیم درستی در انتخاب منابع کنکوری خود بگیرید. ما سعی کردیم بهطور خلاصه در جدولهای زیر دروس امتحانی گرایشهای این رشته را به همراه ضرایبشان به شما معرفی کنیم. (بهدلیل یکسان بودن کد ضریب گرایش روانشناسی شناختی و توانبخشی شناختی، دروس و ضرایب هردو یکسان است)
ضرایب دروس گرایشهای روانشناسی شناختی و توانبخشی شناختی، 1402 - 1403
عنوان درس | ضریب |
روانشناسي باليني | 3 |
متون روانشناسي | 2 |
روانشناسي مرضي و كودكان استثنايي | 2 |
روانشناسي رشد | 2 |
علمالنفس | 1 |
آمار و روش تحقيق | 1 |
روانشناسي فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان | 1 |
ضرایب دروس گرایش ذهن، مغز و تربیت 1402 - 1403
عنوان درس | ضریب |
روانشناسي تربیتی | 3 |
روانشناسي عمومی | 2 |
روانشناسي رشد | 2 |
آمار و روش تحقیق | 2 |
متون روانشناسی (زبان انگلیسی) | 2 |
بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی علوم شناختی
از آنجاییکه وزارت علوم برای کنکور ارشد روانشناسی، منبعی معرفی نمیکند، بهترین منابع کنکور ارشد روانشناسی، کتابهایی هستند که بیشترین تطابق با سوالات کنکورهای گذشته را دارند. همچنین برخی از کتابهای مرجع درمیان داوطلبان بعضی از رشتهها خوش درخشیدهاند. انتخاب منابع درست، مهمترین گام در کسب موفقیت در کنکور است. مجموعهی روان آموز پس از بررسیهای فراوان و مصاحبه با رتبههای برتر این آزمون، لیستی از بهترین منابع کنکور ارشد علوم شناختی را دراختیار شما میگذارد.
راهنمای مطالعه: کتابهایی که در ادامه معرفی میشوند، در سه دستهبندی قرار میگیرند. کتابهای قرمز برای افرادی است که زمان زیادی تا کنکور ندارند و مطالعه و پیش زمینهای هم ندارند. کتابهای سبز برای کسانی مناسب است که زمان کافی تا روز برگزاری کنکور دارند. این افراد در کنار کتابهای قرمز میتوانند از کتابهای سبز هم استفاده کنند اما باید بیشتر تمرکزشان را بر روی کتابهای قرمز بگذارند. درنهایت کتاب های مشکی هستند که معمولا طراحان سوال به آنها نگاه ویژهای دارند. اما خواندن کتابهای مشکی هیچ اجباری ندارد چراکه در کتاب های قرمز، تمامی مطالب آنها بهطور کامل پوشش داده شدهاست.)
منابع کنکور کارشناسی ارشد علوم شناختی (گرایشهای: روانشناسی شناختی و توانبخشی شناختی)
روانشناسي بالينی | 20 سوال
- روانشناسی بالینی، جلد 1 و 2 روان آموز
- روانشناسی بالینی فیرس، تیموتی ترال، ترجمۀ مهرداد فیروزبخت، انتشارات رشد.
- نظریه های روان درمانی جیمز پروچاسکا، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، انتشارات روان.
- راهنمای سنجش روانی، گری مارنات، جلد اول و دوم، ترجمۀ حسن پاشاشریفی، انتشارات سخن
- روانشناسی بالینی پل علم و عمل، جفری کرامر، ترجمۀ مهرداد فیروزبخت، انتشارات ارسباران
- روانشناسی بالینی، سعید شاملو، انتشارات رشد
در روانشناسی بالینی 1 و 2 از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی استفاده شدهاست؟
- ترال، تیموتی و پرینستاین، میچل. روانشناسی بالینی فیرس. ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. تهران: انتشارات رشد.
- مارنات، گری گراث و رایت، جردن. راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان. ویراست ششم، ترجمهی پاشاشریفی، حسن و نیکخو، محمدرضا. تهران: انتشارات سخن.
- گنجی، مهدی. روانشناسی بالینی آپدیت (DSM-5)، تهران: انتشارات ساوالان.
- کرامر، جفری و برنستاین، داگلاس. روانشناسی بالینی: پل علم و عمل. ویراست نهم، ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. تهران: انتشارات ارسباران.
- پروچاسکا سید محمدی، جیمز و نورکراس، جان. نظریههای رواندرمانی: نظامهای رواندرمانی، تحلیل میاننظری. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. تهران: انتشارات روان.
- شاملو سعید. روانشناسی بالینی. تهران: انتشارات رشد.
- ولز، آدریان. راهنمای عملی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی. ترجمهی محمدخانی، شهرام. تهران: انتشارات ابنسینا.
- یانگ، جفری و همکاران. طرحوارهدرمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. ترجمهی حمیدپور، حسن و اندوز، زهرا. تهران: ارجمند.
درصد تطابق کتاب روانشناسی بالینی روان آموز با درس روانشناسی بالینی در کنکور ارشد 1403 = 85 درصد
متون روانشناسی| 25 سوال
- زبان روان آموز
- متون روانشناسی به زبان انگلیسی، یحیی سیدمحمدی، انتشارات روان. (سطح ضعیف)
- متون روانشناسی به زبان انگلیسی لیندا لیل. ترجمهی مهدی گنجی، انتشارات ساوالان. (سطح متوسط)
- متون روانشناسی به زبان انگلیسی هاشمیان، کیانوش هاشمیان، انتشارات سمت. (سطح پیشرفته)
- متون و تستهای کنکورهای 20سال اخیر
در زبان روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی استفاده شدهاست؟
- Raymond Murphy (2002). English grammar in use. Cambridge University Press.
- Diana Hopkins, Pauline Cullen (2007). Cambridge Grammar for IELTS Without Answers. Cambridge University Press.
- Educational Testing Service (2009). The Official Guide to the TOEFL Test. McGraw-Hill.
- Educational Testing Service (2008). The Official Guide to the New TOEFL IBT. McGraw-Hill Education
- Lin Lougheed (2016). IELTS Superpack. Barrons Educational Series.
- Els Van Geyte (2012). Collins Reading for Ielts. HarperCollins Publishers
- Betty Schrampfer Azar (2017). Understanding and Using English Grammar. CreateSpace Independent Publishing Platform.
درصد تطابق کتاب زبان روان، روانآموز با درس متون روانشناسی (زبان انگلیسی) در کنکور ارشد 1403 = 99/28 درصد
روانشناسي مرضي و كودكان استثنايی| 20 سوال
آسیب شناسی روانی
- آسیبشناسی روانی روان آموز
- آسیب شناسی روانی هالجین، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، انتشارات روان.
- روانشناسی مرضی کودک، اریک مش، ترجمۀ پرویز شریفی درآمدی، انتشارت ویرایش.
- آسیب شناسی روانی بارلو، ترجمهی مهرداد فیروزبخت، انتشارات رسا.
- آسیب شناسی روانی براساس DSM-5-TR. جلد اول و دوم. مهدی گنجی، انتشارات ساوالان.
- خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک، رابرت بولاند: جلد اول، دوم، سوم و چهارم، ترجمهی رضاعی، فرزین. انتشارات ارجمند.
روانشناسی کودکان استثنایی
- روانشناسی کودکان استثنایی روان آموز
- روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5، مهدی گنجی انتشارات ساوالان.
- دانش آموزان استثنایی، هالاهان و کافمن، ترجمهی حمید علیزاده و همکاران. انتشارات ویرایش.
- روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، بهروز میلانی فر، انتشارات قومس.
- روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، علی اکبر ارجمندنیا، انتشارات سمت.
در آسیبشناسی روانی روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی استفاده شدهاست؟
- نکات تکمیلی از کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5-TR.
- آسیبشناسی روانی براساس DSM-5. مهدی گنجی. انتشارات ساوالان.
- آسیبشناسی کودک و نوجوان: بر اساس DSM-5. گنجی. انتشارات ساوالان.
- خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ویراست یازدهم، بنجامین سادوک، ترجمهی رضاعی. انتشارات ارجمند.
- آسیبشناسی روانی بارلو. ترجمهی فیروزبخت. انتشارات رسا.
- آسیبشناسی روانی. ریچارد هالجین ترجمهی سیدمحمدی. انتشارات روان.
- روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. پریرخ دادستان انتشارات سمت.
- روانشناسی مرضی کودک. مش و اریک ولف. ترجمهی شریفیدرآمدی. انتشارات ویرایش.
- آسیبشناسی روانی کودک و نوجوان. رابرت وایس. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. انتشارات ارسباران.
در روانشناسی کودکان استثنایی روان آموز از کدام منابع ارشد روانشناسی بالینی ارشد استفاده شدهاست؟
- روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5. مهدی گنجی. انتشارات ساوالان.
- آسیبشناسی روانی براساس DSM-5. مهدی گنجی. انتشارات ساوالان.
- روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. بهروز میلانی فر. انتشارات قومس.
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. سیف نراقی. نادری. انتشارات ارسباران.
- مقدمهای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی. غلامعلی افروز. انتشارات دانشگاه تهران.
- دانشآموزان استثنایی. هالاهان و کافمن. ترجمهی علیزاده. انتشارات ویرایش.
- خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ویراست یازدهم، بنجامین سادوک، ترجمهی رضاعی. انتشارات ارجمند.
- روانشناسی مرضی کودک. مش و اریک ولف. ترجمهی شریفیدرآمدی. انتشارات ویرایش.
- روانشناسی آموزش کودکان با نیازهای ویژه. علیاکبر ارجمندنیا. انتشارات سمت.
- آسیبشناسی روانی کودک و نوجوان. رابرت وایس. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. انتشارات ارسباران.
- روانشناسی مرضی کودک و نوجوان. رابرت وایس. ترجمه گنجی. انتشارات ساوالان.
درصد تطابق کتاب های آسیب شناسی روانی و کودکان استثنایی روان آموز با درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی در کنکور ارشد 1403 = 85 درصد
روانشناسي رشد| 20 سوال
- روانشناسی رشد 1 و 2 روان آموز
- نظریه های رشد کرین: مفاهیم و کاربردها. ویلیام کرین، ترجمهی غلام رضا خویینژاد، انتشارات رشد.
- روانشناسی رشد و تحول انسان پاپالیا، ترجمهی داوود عرب قهستانی، انتشارات سمت.
- روانشناسی ژنتیک 2: نظامهای تحولی از روانتحلیلگری تا رفتارشناسی و نظامهای عینی، محمود منصور و پریرخ دادستان، انتشارات رشد.
- روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری، محمود منصور، انتشارات سمت.
- روانشناسی رشد لورا برک، جلد اول و دوم ترجمهی یحیی سیدمحمدی. انتشارات ارسباران.
در روانشناسی رشد 1 و 2 روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی استفاده شدهاست؟
- نظریه های رشد کرین: مفاهیم و کاربردها. ویراست ششم، ترجمهی خوینژاد، غلامرضا و رجایی، علیرضا. تهران: انتشارات رشد.
- منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. تهران: انتشارات سمت.
- دادستان، پریرخ و منصور، محمود. روانشناسی ژنتیک 2: نظامهای تحولی از روانتحلیلگری تا رفتارشناسی و نظامهای عینی. تهران: انتشارات رشد.
- برک، لورا. روانشناسی رشد: از لقاح تا کودکی. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. جلد اول. تهران: انتشارات ارسباران.
- برک، لورا. روانشناسی رشد: از نوجوانی تا پایان زندگی. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. جلد دوم. تهران: انتشارات ارسباران.
- پاپالیا، دایان؛ الدز، سالی؛ فلدمن، روت. روانشناسی رشد و تحول انسان. ترجمهی عرب قهستانی، داوود و دیگران. تهران: انتشارات سمت.
درصد تطابق کتاب روانشناسی رشد روانآموز جلد 1 و 2 با درس روانشناسی رشد در کنکور ارشد 1403 = 95 درصد
علمالنفس| 15 سوال
- علمالنفس به زبان سادهی روان آموز
- روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، علی اصغر احمدی، انتشارات امیرکبیر.
- علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، محمدباقر کجباف، انتشارات روان.
- علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، شکوه السادات بنی جمالی و حسن احمدی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
- علمالنفس از دیدگاه اندیشمندان مسلمان، رحیم نازوئی نصرتی و حسن عبدی، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
در علمالنفس روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم استفاده شدهاست؟
- قرآن کریم
- احمدی، علیاصغر. روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
- اژهای، جواد. روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- بنیجمالی، شکوهالسادات و احدی، حسن. علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
- حجتی، محمدباقر. روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- شیخ بهایی، کشکول، جلد 1.
- طباطبایی، محمدحسین. بدایهالحکمه. ترجمهی شیروانی، علی. قم: انتشارات دارالعلم.
- طباطبایی، محمدحسین. نهایهالحکمه. ترجمهی تدین، مهدی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- عثمان، عبدالکریم. روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی: مفهوم نفس و روان انسان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- علم النفس کجباف (علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی؛ روانشناسی اسلامی). تهران: انتشارات روان.
- مطهری، مرتضی. فلسفه اخلاق. تهران: انتشارات صدرا.
- مطهری، مرتضی. فطرت. تهران: انتشارات صدرا.
- نجاتی، محمدعثمان. روانشناسی از دیدگاه دانشمندان مسلمان. ترجمهی بهشتی، سعید. تهران: انتشارات رشد.
درصد تطابق کتاب علم النفس به زبان ساده روان آموز با درس علم النفس در کنکور ارشد 1403 = 100 درصد
آمار و روش تحقيق| 20 سوال
- اگر برای این درس، کلاس آموزشی میگذرانید، اولویت مطالعه با جزوۀ کلاسی یا منبع موردنظر استادتان است؛ در غیر اینصورت کتاب مقابل را مطالعه کنید: آمار و روش تحقیق، کلثوم امیری، انتشارات مدرسان شریف
- احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات رشد.
- روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات ویرایش.
- روشهای تحقیق در علوم رفتاری، زهره سرمد، انتشارات آگه.
- روشهای تحقیق در علوم رفتاری، رمضان حسن زاده، انتشارات ساوالان.
روانشناسي فيزيولوژيك، انگيزش و هيجان| 15 سوال
روانشناسی فیزیولوژیک
- روانشناسی فیزیولوژیک روان آموز
- روانشناسی فیزیولوژیک، محمدکریم خداپناهی، انتشارات سمت.
انگیزش و هیجان
- انگیزش و هیجان روان آموز
- انگیزش و هیجان، مارشال ریو، ترجمهی یحیی سیدمحمدی، انتشارات ویرایش.
- انگیزش و هیجان خداپناهی، انتشارات سمت.
در روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان روان آموز از کدام منابع ارشد روانشناسی بالینی استفاده شدهاست؟
- خداپناهی، محمدکریم. روانشناسی فیزیولوژیک. ویراست سوم. تهران: انتشارات سمت.
- حائری روحانی، سیدعلی. فیزیولوژی اعصاب و غدد درونریز. تهران: انتشارات سمت.
- معظمی، داوود. مقدمات نوروسایکولوژی. تهران: انتشارات سمت.
- ریو، مارشال. انگیزش و هیجان. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. تهران: انتشارات ویرایش.
- خداپناهی، محمدکریم. انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات سمت.
درصد تطابق کتاب های روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان روان آموز با درس فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان در کنکور ارشد 1403 = 93/3 درصد
منابع کنکور کارشناسی ارشد علوم شناختی (گرایش: ذهن، مغز و تربیت)
دروس متون روانشناسی، روانشناسی رشد و آمار و احتمال دارای منابع یکسانی با گرایش های روانشناسی شناختی و توانبخشی شناختی دارند. منابع سایر دروس در ادامه آمده اند:
روانشناسی تربیتی| 20 سوال
- روانشناسی تربیتی روانآموز
- روانشناسی تربیتی، جان سانتراک، ترجمۀ شاهده سعیدی، انتشارات رسا
- روانشناسی تربیتی کاربردی، اسماعیل سعدیپور (بیابانگرد)، انتشارات ویرایش
- مقدمهای بر نظریههای یادگیری، متیو السون، ترجمۀ علیاکبر سیف، انتشارات دوران
- روانشناسی پرورشی نوین، علیاکبر سیف، انتشارات دوران
- روانشناسی تربیتی، پروین کدیور، انتشارات سمت
از کدام منابع ارشد روانشناسی تربیتی در این کتاب استفاده شده است؟
- سیف، علی اکبر. روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات دوران.
- سانتراک، جان دبلیو. روانشناسی تربیتی. ترجمهی سعیدی، شاهده؛ عراقچی، مهشید؛ دانشفر، حسین. تهران: انتشارات رسا.
- بیابانگرد، اسماعیل. روانشناسی تربیتی (روانشناسی آموزش و یادگیری). تهران: انتشارات ویرایش.
- کدیور، پروین. روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات سمت.
- اولسون، متیو؛ بی آر؛ هرگنهان. مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمهی سیف، علی اکبر. تهران: انتشارات دوران.
درصد تطابق کتاب روانشناسی تربیتی روانآموز با درس روانشناسی تربیتی در کنکور ارشد 1403 = 85 درصد
روانشناسی عمومی | 15 سوال
- روانشناسی عمومی روان آموز
- زمینه روانشناسی هیلگارد، ریتا اتکینسون، ترجمۀ محمدتقی براهنی، انتشارات رشد.
- زمینۀ روانشناسی اتکینسون و هیلگارد، نولن هوکسما، جلد اول و دوم، ترجمۀ حسن رفیعی، انتشارات ارجمند.
- روانشناسی عمومی، حمزه گنجی، انتشارات ساوالان.
- زمینۀ روانشناسی سانتراک، جان سانتراک، جلد اول و دوم، ترجمۀ مهرداد فیروزبخت، انتشارات رسا.
کدام یک از منابع کنکور ارشد روانشناسی عمومی در این کتاب استفاده شده است؟
- اتکینسون، ریتا و همکاران. زمينه روانشناسی هيلگارد. ترجمهی براهني، محمدنقی و همکاران. (1400). تهران: انتشارات رشد.
- گنجی، حمزه. روانشناسی عمومی. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- سانتراک، جان. زمینهی روانشناسی سانتراک. ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. (1400). تهران: انتشارات رسا. جلد 1 و 2.
درصد تطابق کتاب روانشناسی عمومی روانآموز با درس روانشناسی عمومی در کنکور ارشد 1403 = 80 درصد
ظرفیت پذیرش دانشگاهها در رشته روانشناسی علوم شناختی در سال 1402
ظرفیت پذیرش رشتهی علومشناختی در مقایسه با گرایشهای شناختهشدهتری مثل روانشناسی عمومی و بالینی بسیار کمتر است. در جدول زیر میتوانید از ظرفیت پذیرش دانشگاههای کشور برای رشتهی علومشناختی در کنکور ارشد سال 1402 مطلع شوید.
جدول پذیرش رشته علوم شناختی دانشگاهها در سال 1402
رشته | نوع دانشگاه | دانشگاه | گرایش | ظرفیت | ||
روزانه | شبانه | خودگردان | ||||
علوم شناختی | دولتی | دانشگاه تهران | توانبخشي شناختي | 1 | 1 | – |
دانشگاه شهيد بهشتي – تهران | توانبخشي شناختي | 4 | – | 4 | ||
دانشگاه اصفهان | روانشناسي شناختي | 2 | 2 | – | ||
دانشگاه تهران | روانشناسي شناختي | 1 | 1 | – | ||
دانشگاه سمنان (محل تحصیل دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مهدی شهر) | روانشناسي شناختي | 5 | – | – | ||
دانشگاه شهيد بهشتي – تهران | روانشناسي شناختي | 1 | – | 1 | ||
دانشگاه شهيد مدني آذربايجان – تبريز | روانشناسي شناختي | 9 | – | – | ||
دانشگاه شيراز | روانشناسي شناختي | 7 | – | 7 | ||
دانشگاه علامه طباطبايي – تهران | روانشناسي شناختي | 4 | – | – | ||
دانشگاه فردوسي مشهد | روانشناسي شناختي | 2 | – | – | ||
دانشگاه كردستان – سنندج | روانشناسي شناختي | 6 | – | – | ||
غیرانتفاعی | موسسه غيرانتفاعي علومشناختي – تهران | توانبخشي شناختي | 2 | – | – | |
موسسه غيرانتفاعي علومشناختي – تهران | روانشناسي شناختي | 2 | – | – | ||
دولتی | دانشگاه شهيد چمران اهواز | ذهن، مغز و تربیت | 7 | – | – | |
غیر انتفاعی | موسسه غيرانتفاعي علومشناختي – تهران | ذهن، مغز و تربیت | 5 | – | – |
مجموعهی علومشناختی (شناور) در مقطع ارشد
تحصیل در رشتهی علومشناختی، بهعنوان یک علم میانرشتهای که تلفیقی است از روانشناسی، فلسفه، علوم اعصاب، علوم رایانه و هوش مصنوعی، از دو طریق ممکن است؛
- فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی روانشناسی میتوانند در کنکور کارشناسیارشد، یکی از سه گرایش «روانشناسی شناختی»، «توانبخشی شناختی» و «ذهن، مغز و تربیت» را انتخاب کنند. این سه گرایش، بهدلیل حوزهی نظری و عملی نزدیک با روانشناسی، زیرمجموعهی روانشناسی بهشمار میروند و داوطلبان لازم نیست برای قبولی در این گرایشها، منابع مطالعاتی مجزایی داشتهباشند. همانطور که بالاتر گفتهشد، دو گرایش روانشناسی شناختی و توانبخشی، زیرمجموعهی کد ضریب 2 هستند و با گرایشهای بالینی و بالینی کودک و نوجوان، منابع مشترک دارند. گرایش ذهن، مغز و تربیت هم کد ضریب 6 است که منابعش با گرایش تربیتی اشتراک دارد.
- فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی همهی رشتهها میتوانند مجموعهی علومشناختی را که زیرشاخهای از علوم پایه است، بهعنوان رشتهی دوم (شناور) انتخاب کنند. در این حالت، داوطلبان حق انتخاب بیشتری دارند و میتوانند در یکی از شش گرایش علومشناختی، تحصیل کنند. در ادامه، با این گرایشها و دروس امتحانی و ضرایبشان آشنا میشوید.
جدول گرایشها، دروس امتحانی و ضرایب مجموعهی علومشناختی
رشته | گرایش | کد ضریب | عناوین و ضرایب دروس امتحانی |
علوم شناختی | 1) ذهن، مغز و تربیت | 1 | زبان عمومی و تخصصی، ضریب 2 روانشناسی شناختی، ضریب 2 آمار و روشتحقیق، ضریب 2 مبانی علوم اعصاب، ضریب 1 اصول علوم شناختی، ضریب 2 |
2) روانشناسی شناختی | |||
3) توانبخشی شناختی | |||
4) طراحی و خلاقیت | |||
5) رسانه | |||
6) مطالعات نظری هنر |
نکته: داوطلبانی که علاوهبر رشتهی اصلی، داوطلب شرکت در رشتههای ستارهدار بهعنوان رشتهی دوم هستند، باید در مرحلهی ثبتنام، یک کارت جداگانه برای مجموعهی امتحانی دوم تهیه کنند. جای نگرانی هم نیست، زمان آزمون رشتههای شناور با کنکور مجموعهی اصلی تداخل ندارد.
منابع کنکور ارشد علوم شناختی (شناور)
برای کنکور ارشد علوم شناختی، بهعنوان رشتهی شناور، براساس تجربهی سالهای گذشته منابعی پیشنهاد شدهاست. در ادامه، لیست این منابع را بهتفکیک دروس امتحانی کنکور، میبینید.
زبان عمومی
504 واژهی ضروری تافل
اناری، شهاب. گرامر کاربردی زبان انگلیسی. (1388). تهران: انتشارات مبتکران
فرزام، عباس. زبان انگلیسی. (1395). تهران: انتشارات باستان.
نظری تیموری، ابراهیم. تافل کاربردی رهنما. (1393). تهران: انتشارات رهنما.
دانشوری، رضا؛ بابایی، سیامک؛ دانشوری، محمدحسین. 504 واژه کاملاً ضروری. (1397). تهران: انتشارات جنگل.
زبان تخصصی
- لیل، لیندا. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. ترجمهی گنجی، مهدی. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- Goldstein, E. Bruce. Cognitive Psychology. (2018). Cengage Learning.
- آیزنک، مایکل. فرهنگ توصیفی روانشناسی شناختی. ترجمهی خرازی، علینقی. (1397). تهران: انتشارات نی.
- هاشمیان، کیانوش. متون روانشناسی به زبان انگلیسی. (1395). تهران: انتشارات سمت.
روانشناسی شناختی
- هیلگارد، ارنست؛ اسمیت، ادوارد؛ اتکینسون، ریتا. زمینهی روانشناسی هیلگارد. ترجمهی پورافکاری، نصرتالله. (1390). تهران: انتشارات آیندهسازان.
- گنجی، حمزه. روانشناسی عمومی. (1401). تهران: انتشارات ساوالان.
- سانتراک، جان. دبلیو. زمینهی روانشناسی سانتراک. ترجمهی فیروزبخت، مهرداد. (1399). تهران: انتشارات رسا.
کرمی نوری، رضا. روانشناسی حافظه و یادگیری: با رویکردی شناختی. (1386). تهران: انتشارات سمت.
کین، مارک و آیزنک، مایکل. روانشناسی شناختی. ترجمهی رهنما، اکبر و فریدی، محمدرضا. (1400). تهران: انتشارات آییژ.
استرنبرگ، رابرت و استرنبرگ، کارین. روانشناسی شناختی. ترجمهی خرازی، سیدکمال و حجازی، الهه. (1399). تهران: انتشارات سمت.
اصول علوم شناختی
- فردنبرگ، جی و دیگران. علومشناختی: مقدمهای بر مطالعهی ذهن. ترجمهی مهرورزی، علی و دیگران. (1389). تهران: انتشارات موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
- حاتمی، علی. دربارهی علم شناختی: هوش مصنوعی، روانشناسی، زبانشناسی، علم اعصاب و فلسفه ذهن. (1401). تهران: انتشارات امیرکبیر.
- حائری روحانی، سیدعلی؛ قاسمی زاده، زهرا؛ علیجانپور، سکینه. فیزیولوژی پزشکی گانونگ 2019. (1398). تهران: انتشارات اندیشهی رفیع.
- لانگستاف، آلان. یادداشتهای علوم اعصاب. ترجمهی معظمی، داوود. (1398). تهران: انتشارات سمت.
- کالات، جیمز. روانشناسی فیزیولوژیک. ترجمهی سیدمحمدی، یحیی. (1401). تهران: انتشارات روان.
- حائری روحانی، سیدعلی. فیزیولوژی اعصاب و غدد درونریز. (1400). تهران: انتشارات سمت.
- کرمی نوری، رضا. روانشناسی حافظه و یادگیری: با رویکرد شناختی. (1401). تهران: انتشارات سمت.
- تاگارد، پاول. ذهن: در آمدی بر علوم شناختی. ترجمهی گلشائی، رامین. (1402). تهران: انتشارات سمت.
آمار و روشتحقیق
دلاور، علی. احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی. (1401). تهران: انتشارات رشد.
آذر، عادل و مومنی، منصور. آمار و کاربرد آن در مدیریت. (1401). تهران: انتشارات سمت.
دلاور، علی. روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. (1401). تهران: انتشارات ویرایش.
کامپنهود، لوکوان و کیوی، ریمون. روش تحقیق در علوم اجتماعی (نظری و عملی). ترجمهی نیکگهر، عبدالحسین. (1401). تهران: انتشارات توتیا.
هومن، حیدرعلی. شناخت روش علمی در علوم رفتاری. (1392). تهران: انتشارات سمت.
سکاران، اوما. روشهای تحقیق در مدیریت. ترجمهی صائبی، محمد و شیرازی، محمود. (1386). تهران: موسسهی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
افراخته، حسن. رویکردها و روشهای تحقیق در برنامهریزی منطقهای. (1390) تهران: پرهام نقش.
مبانی علوم اعصاب
- گیج، نیکول و بارس، برنارد. مبانی علوم اعصاب شناختی: راهنمای مقدماتی. ترجمهی خرازی، سیدکمال. (1399). تهران: انتشارات سمت.
- حقگو، حجتالله. مبانی علوم اعصاب (نوروساینس). (1390). تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
- زرقی، افسانه؛ زالی، علیرضا؛ اشرفی، فرزاد؛ صدیقی، امیرسعید. علوم اعصاب شناختی. (1390). تهران: انتشارات آبگین یاران.
جزوات علوم شناختی کنکور ارشد روانشناسی
اگر یکی از دغدغههای شما هم کمبود زمان و حوصله برای خلاصهنویسی و جزوهبرداری است، پیشنهاد ما به شما دریافت جزوههای الکترونیکی روان آموز است. این جزوهها با بیانی شیوا مهمترین نکات را به سادهترین روش ممکن به مخاطب آموزش میدهند و به دلیل الکترونیکی بودن، قابل دسترسی در هر زمان و مکانی هستند. برای دریافت بر روی جزوات کنکوری روان آموز کلیک کنید.
کتابهای جامع کنکور ارشد روانشناسی علوم شناختی
ارزشمندترین قسمت از زندگی یک فرد کنکوری، زمان اوست. هرچه داوطلب کنکور بتواند از این زمان بهینهتر استفاده کند، شانس قبولیاش در کنکور ارشد بیشتر است. نظرتان چیست بهجای چند منبع حجیم و قطور از یک منبع جامع استفاده کنید که شامل درسنامهی قوی، تستهای کنکوری و نکات باشد؟ روان آموز با کمک اساتید این حوزه، رتبههای برتر و همچنین بررسی و تحلیل کنکورهای گذشته کتابهای جامعی جمعآوری کردهاست. شما با مطالعهی منابع جامع دروس رشتهی علومشناختی بینیاز از هرگونه منبع و کتاب تست میشوید. برای دانلود رایگان بخشی از این منابع و درصورت تمایل خرید آنها، بر روی لینک زیر کلیک کنید.