موفقیت در کنکور ارشد روانشناسی منوط به داشتن یک برنامه ریزی منظم و دقیق و حرکت براساس آن است. پیروی از یک برنامۀ منسجم و اصولی یا به‌عبارت دیگر طرح‌ریزی قبل از عمل، مانند فانوسی پرفروغ کل مسیر را روشن می‌کند و شما را برای رسیدن به هدف هدایت می‌کند.

خوب است به این سؤال پاسخ دهید که به‌عنوان یک داوطلب کنکور ارشد روانشناسی، قطب‌نمای شما برای رسیدن به مقصد، درست کار می‌کند؟ آیا به یک برنامۀ اصولی مجهز هستید تا این مسیر پرچالش را به سلامت طی کنید؟

📥 دانلود رایگان برنامۀ راهبردی مطالعاتی کنکور ارشد روانشناسی روان آموز

(امکان دانلود تا کمتر از 24 ساعت دیگر…)

چگونه برای کنکور ارشد روانشناسی برنامه ریزی کنیم؟

 یکی از سؤالات همیشگی داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی این است که چطور برنامه‌ریزی کنم؟ از کدام کتاب‌ها شروع کنم؟ مطالعۀ هر کتاب چقدر باید زمان ببرد؟ هر یک را چند بار مرور کنم؟ در برنامه ریزی هفتگی کدام دروس را هر روز بخوانم؟ و بسیاری سؤالات از این دست.

قبل از هر چیز باید بدانید که شما به‌عنوان یک داوطلب کنکور باید از یک برنامۀ طولانی‌مدت تبعیت کنید؛ نقشه‌ای کلی از تمام پیچ و خم‌های مسیری که باید در آن قدم بردارید. برنامه ریزی بلندمدت اصولی، علاوه بر اینکه باید تمام دروس و مباحث پایه‌ای و مهم را در بازه‌های زمانی مشخص در خود جای دهد، باید دوره‌هایی را برای مرور دروس، تحکیم نقاط قوت و جبران عقب‌ماندگی‌های احتمالی نیز در نظر گرفته باشد.

در کارگاه بیس‌کمپ، دکتر خجوی به شرح مفصل و آموزش نکته‌به‌نکتۀ نحوۀ برنامه‌ریزی برای کنکور ارشد روانشناسی در سال کنکور پرداخته‌اند. به بیان دیگر اگر می‌خواهید راهکارهای موفقیت در کنکور ارشد و یا دکتری روانشناسی را بدانید، باید این کارگاه را تماشا کنید زیرا پس از آن می‌توانید یک نقشۀ راه اصولی را برای خود طراحی کنید.

محصول مرتبط: بیس کمپ ارشد روانشناسی

البته اگر هنگام برنامه‌ریزی اصولی برای کنکور از توشۀ تجربه هم بهره‌مند باشید قطعاً نتایج بسیار درخشان‌تری حاصل خواهد شد اما بسیاری از داوطلبان تجربۀ کافی برای برنامه‌ریزی کردن ندارند و برنامه‌ریزی کردن را دشوار می‌دانند؛ به همین دلیل ما در روان‌آموز اقدام به طراحی یک برنامۀ راهبردی مطالعاتی برای کنکور ارشد روانشناسی کردیم!

یک برنامۀ کامل و جامع که از ابتدای مسیر درس خواندن تا زمان جمع‌بندی همراهتان است. شما می‌توانید از 30 تیرماه با این برنامۀ سیستماتیک و کاربردی همراه شوید و تا دی‌ماه که زمان جمع‌بندی و مرور برای کنکور 1404 است، هر روز بیش از پیش به‌سمت رتبۀ برتر شدن گام بردارید.

ویژگی‌های برنامۀ راهبردی مطالعاتی روان آموز چیست؟

در این برنامه سرفصل‌های هریک از دروس را با توجه به حجم و میزان زمانی که باید به آن اختصاص دهید و با درنظر گرفتن بازۀ مرور و جبران به صورت هفتگی تقسیم بندی کرده‌ایم، یک توزیع کاملاً منصفانه که نه خیلی سخت‌گیرانه و نه خیلی سهل‌گیرانه است؛ به زبان ساده‌تر با این برنامه شما در هر هفته می‌دانید که قرار است چه دروسی و حتی کدام مبحث از آن دروس را مطالعه کنید.

برنامه راهبردی مطالعاتی روان‌آموز کاملاً منطبق بر مهم‌ترین منابع ارشد روانشناسی طرح‌ریزی شده است و پاسخی کامل به همان دغدغۀ همیشگی اغلب شماست: «منابع رتبه‌ساز کدام‌اند؟»

مطلب تکمیلی: منابع ارشد روانشناسی

باتوجه به اینکه برنامه ریزی برای کنکور ارشد روانشناسی باید شخصی سازی شده باشد، استفاده از این برنامۀ انعطاف‌پذیر کمک می کند تا چشم انداز بلندمدتی برای مطالعۀ مباحثی که باید آن‌ها رو پوشش دهید داشته باشید؛ فراموش نکنید که هر فردی می‌تواند بخش‌های مختلف این برنامه را متناسب با نیاز خود شخصی‌سازی کند.

در این برنامه‌ریزی فوق‌العاده برای هر درس، برای شما یک منبع اصلی و یک منبع روان‌آموز را مشخص کرده‌ایم. این تمام ماجرا نیست! فصول منبع اصلی و کتاب جامع روان‌آموز را متناظر با یکدیگر چیده‌ایم تا بدانید بعد از مطالعۀ هر فصل از منبع اصلی باید به سراغ کدام فصل از کتاب جامع روان‌آموز بروید که علاوه‌بر مرور آن مطلب، نکات تکمیلی آن مبحث را هم از کتاب جامع روان‌آموز بخوانید.

پس تا به اینجای کار خیال شما را از داشتن یک برنامۀ اصولی راحت کردیم، لازم است این نکته را ذکر کنیم که اگر برای مدتی نتوانستید با برنامه پیش بروید لازم نیست که به دلتان نگرانی راه دهید؛ زیرا با وجود ایستگاه‌های جبرانی که در برنامه تعبیه شده است می‌توانید عقب‌افتادگی خود را جبران کنید و دوباره به مسیر اصلی بازگردید.

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که برای عملی کردن برنامۀ راهبردی به چند ساعت وقت آزاد نیاز داریم؟ باید این را با اطمینان به شما بگوییم که برنامۀ راهبردی مطالعاتی کاملاً منصفانه و منطقی است و هرکسی با کمی انعطاف‌پذیری و استمرار می‌تواند خود را با برنامه منطبق کند.

کتاب های جامع کنکور ارشد روانشناسی روان آموز

برنامۀ راهبردی مطالعاتی روان‌آموز چه مباحثی را پوشش می‌دهد؟

ما در این برنامۀ مطالعاتی، اصل پیش‌نیاز بودن مباحث برای یکدیگر را مشخص کرده‌ایم، یعنی دروس و مباحث را به‌ترتیبی برای شما چیده‌ایم که دروس ابتدایی، یادگیری دروس بعدی را برای شما آسان‌تر می‌کنند.

حال شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که برای داشتن این برنامۀ اصولی و منحصربه‌فرد چقدر باید هزینه کنید؟ باید به شما بگوییم که سرمایه‌گذاری که شما باید انجام دهید بسیار قابل توجه است اما نه از جنبۀ مالی، بلکه از نظر میزان وفاداری و پای‌بند بودن به برنامه لازم است که از حداکثر توان خود استفاده کنید و همین نیز برای ما کافیست، اینکه شاهد تلاش و کوشش شما در مسیر موفقیتان باشیم.

درست متوجه شده‌اید برای داشتن این برنامه نیازی به پرداخت پول نیست. برنامۀ راهبردی مطالعاتی روان‌آموز به‌صورت کاملاً رایگان برای همۀ شما قابل تهیه است.

ما در تیم روان‌آموز هر آنچه که شما برای موفقیتتان به آن نیاز دارید را گردآوری و پیش روی شما قرار داده ایم، کافیست که اراده کنید، عزم خود را جزم کنید و برای رسیدن به اهدافتان از هیچ تلاشی فروگذار نکنید؛ ما هم مثل همیشه در هر قدم همراه شما هستیم.

شیوه‌نامۀ استفاده از برنامۀ راهبردی مطالعاتی روان‌آموز

بعد از ارائۀ موفق کارگاه‌های بیس‌کمپ در این 5 سال اخیر و طرح مشاورۀ تبسم با هدایت خانم دکتر خجوی، حدفاصل سال‌های 1392 تا 1401، بزرگترین دغدغۀ داوطلبین کنکور، داشتن یک نقشۀ راه جامع در شروع این مسیر بود. به اتکای الگوها و تجربیات رتبه‌برترها و مخاطبین روان‌آموزی تصمیم به انتشار یک نقشۀ راه جامع گرفتیم تا بلکه قدری از اضطراب حاصل از عدم تجربۀ قبلی شما در این مسیر بکاهیم. این نقشۀ راه برای کلیۀ داوطلبین کنکور اعم از دانشجویان، شاغلین، فارغ‌التحصیلان، تغییررشته‌ای‌ها و… با شرایط گوناگون درنظر گرفته شده است، همان‌طور که در طول این سال‌ها بسیاری از رتبه‌برترها نیز شرایط کاملاً متفاوتی داشتند، اما این بدان معنا نیست که نسخه‌ای یکسان را برای همه تجویز کرده‌ایم! چرا که با استناد به مصاحبۀ رتبه‌برترهای روان‌آموزی، اساساً راه موفقیت در کنکور برای همه اشخاص یکسان نیست. این برنامۀ راهبردی مطالعاتی، به واسطۀ وجود انعطاف‌پذیری، در نظر گرفتن حجم مقطع‌های مطالعاتی منطقی، هم‌پوشانی‌های درسی، مکمل‌های مروری و… کاملاً متکی بر شخصی‌سازی توسط اشخاص در بازه‌های هفتگی است. این برنامه صرفاً وظیفۀ ترسیم چشم‌انداز را بر عهده دارد که اگر با تلاش و انگیزۀ شما همراه شود قطعاً نتایج چشم‌گیری را به دنبال خواهد داشت.

تقسیم‌بندی دروس در این برنامه بر اساس مبحث مطالعاتی، ترکیب تسهیلگری مطالب مکمل یا متمم، با توجه کلی به پیش‌نیازها و هم‌نیازها و حجم مطالعۀ متوسط است که امکان پیش‌روی خوب برای یادگیرندگان کندخوان و مرور بیشتر برای تندخوانان را فراهم می‌کند. برای هر مبحث نیز شمارۀ فصل مربوطه از منبع روان‌آموز و منبع اصلی بیان شده است؛ البته لازم به ذکر است که برای برخی از مباحث فقط فصل مربوطه از کتاب کمک‌آموزشی ذکر شده است زیرا در آن مبحث خاص الزامی به مطالعۀ منبع اصلی نبوده است. به طور کلی در ترتیب مطالعه، شما می‌توانید مطابق با میل خود ابتدا منبع روان‌آموز و بعد منبع اصلی را بخوانید و یا برعکس عمل کنید؛ اگرچه مطالعۀ اولیه از کتاب مرجع برای داوطلبین تغییررشته‌ای به جهت تعمیق در یادگیری و آشنایی اولیه با بحث پیشنهاد می‌گردد. خوب است بدانید در صورتی که در یک هفته وقت کافی نداشتید، برای اینکه به برنامۀ آن هفته برسید، منبع روان‌آموز در اولویت مطالعه است؛ منبع اصلی نیز می‌تواند حذف شود یا در بازه‌های مخصوص جبران خوانده شود. همچنین در صورتی که مبحثی از کتاب کمک‌آموزشی برای شما نیاز به بسط بیشتر داشت، صرفاً همان مبحث را از کتاب اصلی مطالعه کنید.

برنامۀ درس زبان به علت ماهیت تمرینی، پیش‌نیازها و تفاوت در سطوح اولیۀ داوطلبین، لازم است به نحو زیر پیگیری شود:

4 تا 6 روز در هفته بین 50 تا 80 دقیقه از زمانتان به مطالعۀ این درس اختصاص داده شود. یک روز انتهایی مطالعۀ زبان در هر هفته را به مرور کلیۀ واژگان دشوار روزها و هفته‌های پیشین بپردازید. در صورتی که پایۀ زبانتان ضعیف است و دایرۀ واژگان کمی دارید، حتماً 6 روز در هفته و اگر از سطح زبانی خوبی برخوردارید، 4 یا 5 روز در هفته را برای این درس در نظر بگیرید.

با استفاده از کتاب زبان روان مطالعۀ خود را پیش ببرید. متون استاندارد کتاب زبان روان برای همه سطوح کافی هستند با این وجود در صورتی که احساس نیاز به خوانش متون بیشتری داشتید، حسب نیاز خود یکی از سه کتاب منبع متون دکتر سیدمحمدی، متون لیندا لیل و یا متون دکتر هاشمیان را انتخاب و روزنامه‌وار مطالعه کنید.

در صورتی که پایه زبانی ضعیفی دارید، حتماً هم‌ارز با بخش واژگان مقدماتی، گرامر را هم مطالعه کنید و سپس وارد فصول مربوط به تکنیک‌های درک‌مطلب شوید اما اگر جز داوطلبین حائز سطح متوسط در زبان انگلیسی هستید، بهتر است برای جمع‌بندی، قسمت واژگان پایه یا مقدماتی و گرامر پایه یعنی ساختار جملات را مطالعه کنید تا چنانچه ساختارهای گرامری و لغوی اشتباهی در ذهن خود دارید حین یادگیری گرامر، تصحیح شوند. لازم به ذکر است که مطالعۀ این دو قسمت برای داوطلبین با سطح زبان قوی الزامی ندارد.

توجه داشته باشید که برخی از مباحث به دلیل حجم بالا، اهمیت موضوع یا نیاز به مرور مکرر، در چند هفته توزیع شده‌اند. این مباحث را با ستاره مشخص کرده‌ایم؛ برای مثال در درس روانشناسی کودکان استثنایی، می‌بینید که مبحث معلولیت‌های ذهنی در پنج هفته یا در درس روانشناسی بالینی، مبحث سنجش و ارزیابی شخصیت در سه هفته پخش شده است که در این صورت، فصول آن مبحث در هفته‌های پشت سر هم تکرار شده است. تقسیم‌بندی فصول در این هفته‌های متوالی به عهدۀ شماست تا با حجمی که مدنظر خودتان است، آن را در هفته‌های مورد نظر تقسیم کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی یک درس دو قسمتی داریم، بعد از پایان قسمت اول و شروع قسمت دوم، باید قسمت اول را مرور کنید. همچنین هیچ درسی نباید پس از اتمام مطالعۀ اولیه آن از برنامه خارج شود. برای مثال وقتی جلد اول رشد را به پایان رساندید، در کنار مطالعۀ جلد دوم، جلد اول را نیز به تدریج مرور کنید. برای دروس اصلی رشد، آسیب و بالینی، مرور بخش‌های دوم را هم برای شما مبحث‌بندی و مشخص کرده‌ایم تا از توجه کافی شما به آن‌ها اطمینان حاصل کنیم؛ باقی دروس نیازی به مبحث‌بندی برای مرور ندارند، کافی است هر هفته مبحثی از هفتۀ گذشته را انتخاب و مرور کنید.

در هفته‌هایی که با عنوان ایستگاه مرور یا جبران مشخص شده‌اند، دروس هفته‌های قبل یعنی بین ایستگاه‌های جبرانی را با تأکید بر مباحث سخت‌تر، فراموش‌شده و تست‌های آموزشی اشتباه پاسخ‌داده‌شده مرور می کنید. چنانچه به هر دلیلی از برنامه عقب افتادید، از این هفته‌ها برای جبران استفاده کنید، خودتان را به برنامه برسانید و مرورهایتان را در هفته‌های بعدی پخش کنید. البته تا حد امکان از ایستگاه‌های جبرانی صرفاً برای مرور استفاده کنید تا چرخه‌های مروری برنامه دچار تداخل نشوند.

در تدوین برنامۀ راهبردی مطالعاتی روان‌آموز، تلاش کرده‌ایم که اکثر مباحث تا نیمۀ دی‌ماه تمام شوند تا از نیمۀ دی‌ماه جمع‌بندی را آغاز کنید و یا در صورتی که در حال تحصیل هستید خللی در امتحانات آخر ترمتان وارد نشود. ضمناً چند مبحث سبک از برخی دروس که در دی‌ماه همچنان در حال مطالعۀ آن‌ها هستید خللی به جمع‌بندی شما وارد نخواهند کرد. برنامۀ ویژۀ جمع‌بندی دی‌ماه تا روز کنکور نیز متعاقباً در کانال‌های ارتباطی روان‌آموز منتشر خواهد شد.

این انتهای همراهی روان‌آموز با شما نیست! چرا که می‌دانیم در هر مسیری قطعاً فراز و نشیب‌هایی هست که نیاز به بحث و بررسی بیشتر دارد. ما نیز در جلسات پرسش و پاسخ ماهانه از طریق فضای مجازی با حضور خانم دکتر زینب خجوی همراه شما خواهیم بود.

با آرزوی موفقیت و شادکامی برای همۀ شما