اگر آمدهاید تا زیروبم ارشد روانشناسی را دربیاورید باید بگوییم درست آمدهاید. در این مطلب هرآنچه در مسیر روانشناسی خواندن به آن نیاز دارید را گردهم آوردهایم تا فقط در چنددقیقه نقشۀ راه موفقیت خود را ترسیم کنید؛ سپس برای تکمیل نقاط کور آن، میتوانید از سایر مقالات لینکشده استفاده کنید.
همچنین پشتیبانان ما در روانآموز، آمادۀ پاسخگویی تلفنی و متنی به شما هستند.
📌 برای دستیابی دقیقتر و سریعتر به محتوای موردنیازتان از فهرست طبقهبندیشدۀ زیر استفاده کنید.
شرایط تغییر رشته به ارشد روانشناسی با لیسانس غیرمرتبط چیست؟
تغییر رشته به کارشناسی ارشد روانشناسی وزارت علوم با لیسانس سایر رشتهها امکان پذیر است. اما تغییر رشته به روانشناسی وزارت بهداشت در مقطع ارشد با لیسانس غیرمرتبط امکانپذیر نیست.
تیم روانآموز در مطلبی مجزا تمام شرایط و قوانین تغییر رشته به ارشد روانشناسی را قرار داده است. برای کسب اطلاعات تکمیلی به صفحۀ تغییر رشته به ارشد روانشناسی با لیسانس غیرمرتبط مراجعه کنید.
مطلب تکمیلی: تغییر رشته به ارشد روانشناسی با لیسانس غیرمرتبط
منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 1404 چیست؟
بهترین منابعی که میتوانند به موفقیت شما در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی منجر شوند، کتابهایی هستند که درصد تطابق بسیار زیادی با کنکور سال گذشته دارند و رتبههای برتر نیز آنها را پیشنهاد میکنند.
ما پس از تحلیل کنکور سال اخیر و بررسی نظرات رتبههای برتر دربارۀ منابع، در مطلبی مجزا به معرفی کامل منابع، به تفکیک برای هریک از رشتهها و گرایش های کارشناسی ارشد روانشناسی پرداختهایم. برای کسب اطلاعات کامل دربارۀ دروس، ضرایب، درصد قبولی موردنیاز برای هردرس و منابع ارشد روانشناسی به آدرس زیر مراجعه کنید.
مطلب تکمیلی: منابع ارشد روانشناسی
تفاوت ارشد روانشناسی وزارت بهداشت و علوم چیست؟
شاید از ابتدای این مقاله زمانی که چشمتان به کلمۀ وزارت علوم افتاده است، برایتان این ابهام ایجاد شده باشد که منظور از وزارت علوم چیست؟ وزارتخانههای علوم و بهداشت هرکدام جداگانه، کنکور کارشناسی ارشد را برگزار میکنند.
شما اگر کارشناسی روانشناسی داشته باشید میتوانید در کنکور هردو وزارتخانه شرکت کنید، اما اگر مدرک کارشناسی شما روانشناسی نیست، فقط اجازۀ شرکت در کنکور ارشد وزارت علوم در مقطع ارشد را دارید.
تفاوت اصلی این دو وزارتخانه در قوانین و دستورالعملهای مستقل در گرایشها، ملاکهای پذیرش داوطلبین، تاریخ برگزاری آزمون، مواد امتحانی در کنکور ارشد، ظرفیت پذیرش و… هستند.
تیم تحریریۀ روانآموز بهتفکیک این دو کنکور را در مطلب دیگری مقایسه کرده است. برای اطلاع کامل از شرایط این دو وزارتخانه به مطلب تفاوت ارشد روانشناسی وزارت بهداشت و علوم مراجعه کنید.
مطلب تکمیلی: بررسی تفاوت ارشد روانشناسی وزارت بهداشت و علوم
معرفی رشته ها و گرایش های کارشناسی ارشد روانشناسی + چارت درسی
درصورتیکه قصد شرکت در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی را دارید، باید رشتۀ مورد علاقۀ خود را نیز انتخاب کنید و دروس ضریبدار همان رشته در کنکور را پاسخ دهید. طول دوره کارشناسی ارشد در تمام گرایش های ارشد روانشناسی آن حداقل دوسال (چهار ترم تحصیلی) و حداکثر سهسال و نیم (هفت ترم تحصیلی) است.
روانشناسی 12 رشته دارد که شما میتوانید در رشتۀ منتخب خود ادامهتحصیل بدهید. اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که همۀ دانشگاهها، تمام رشتهها را ارائه نمیدهند پس در کنار انتخاب رشتۀ مورد علاقۀ خود باید دانشگاه محل تحصیل را هم در نظر بگیرید.
جدول رشتهها/گرایشهای ارشد روانشناسی به همراه کدضریب
کد ضریب | رشته | گرایش |
1 | روانشناسی عمومی | – |
2 | روانشناسی بالینی | – |
خانواده | ||
3 | سنجش و اندازهگیری (روانسنجی) | – |
4 | روانشناسی صنعتی و سازمانی | – |
2 | روانشناسی بالینی کودک و نوجوان | – |
1 | روانشناسی اسلامی | – |
روانشناسی مثبتگرا | ||
5 | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | – |
6 | روانشناسی تربیتی | – |
1 | روانشناسی اجتماعی | – |
2 | علوم شناختی | توانبخشی شناختی |
ذهن، مغز و تربیت | ||
روانشناسی شناختی | ||
1 | روانشناسی شخصیت | – |
1 | روانشناسی | روانشناسی دین |
1 | حکمرانی علوم زیستی و سلامت | – |
2 | روانشناسی سلامت | – |
شاید اگر بدانید که در هر رشته چه دروسی را قرار است در دانشگاه بخوانید، بهتر و آسانتر بتوانید رشتۀ مورد علاقۀ خود را انتخاب کنید.
البته این نکته را در نظر بگیرید که ممکن است در هر سال تغییراتی در دروس هر رشته صورت بگیرد و دانشگاههای مختلف در ارائۀ دروس ممکن است تغییراتی با یکدیگر داشته باشند، اما به هرحال مطالعۀ چارتهای درسی رشتههای مختلف ارشد روانشناسی، به شما یک نمای کلی از آن رشته ارائه میدهد.
چارت دروس کارشناسی ارشد که درادامه برایتان قرار دادهایم، بهطورکلی به تأیید وزارت علوم رسیده است اما ممکن است هر دانشگاه متناسب با شرایط خود در جزئیات آن تغییراتی اعمال کند.
🔸 گرایش ارشد روانشناسی بالینی
روانشناسی بالینی شاخهای از روانشناسی است که به توصیف، تشخیص و درمان مشکلات روانشناختی و اختلالات روانی میپردازد. هدف اصلی روانشناسی بالینی تغییر رفتارهای ناهنجار و پیشگیری از بروز اختلالات روانی است. چارت درسی این گرایش به شرح زیر است.
چارت درسی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی | تعداد واحد | تعداد ساعات (مجموع نظری و عمل) | پیشنیاز |
آسیبشناسی روانی تحولی | 2 | 32 | – |
نظریههای رواندرمانگری | 2 | 32 | – |
ارزیابی بالینی 1: مصاحبۀ بالینی | 2 | 48 | آسیبشناسی روانی تحولی |
ارزیابی بالینی 2: (آزمونهای عینی و شناختی و فرافکنی) | 2 | 48 | ارزیابی بالینی1: مصاحبه بالینی |
آمار و روش تحقیق کمی و کیفی پیوسته | 2 | 48 | – |
کارورزی 1 | 2 | 240 | -آسیبشناسی روانی تحولی -ارزیابی بالینی1: مصاحبه بالینی -ارزیابی بالینی2: آزمونهای عینی و شناختی و فرافکن -مداخلات شناختی-رفتاری |
کارورزی 2 | 2 | 240 | -آسیبشناسی روانی تحولی -ارزیابی بالینی1: مصاحبه بالینی -ارزیابی بالینی2: آزمونهای عینی و شناختی و فرافکن -مداخلات شناختی-رفتاری |
مداخلات معنوی و دینی در روانشناسی بالینی | 2 | 48 | -نظریههای رواندرمانگری -ارزیابی بالینی1: مصاحبۀ بالینی |
مداخلات شناختیرفتاری | 2 | 48 | -نظریههای رواندرمانگری -ارزیابی بالینی1: مصاحبۀ بالینی |
مداخلات روانشناختی و زوجین و خانواده | 2 | 48 | -نظریههای رواندرمانگری -ارزیابی بالینی1: مصاحبۀ بالینی |
اخلاق حرفهای در روانشناسی بالینی | 1 | 16 | – |
روان داروشناسی (سایکوفارماکولوژی) | 1 | 16 | – |
پایاننامه | 4 | — | |
دروس اختیاری | |||
فنون درمانهای روانپویشی | 2 | 48 | -نظریههای رواندرمانگری -ارزیابی بالینی1: مصاحبۀ بالینی |
روانشناسی تحولی پیشرفته | 2 | 32 | – |
عصب روانشناختی بالینی | 2 | 32 | – |
پیشگیری و درمان اعتیاد | 2 | 48 | -نظریههای رواندرمانگری -ارزیابی بالینی1: مصاحبۀ بالینی |
گروهدرمانی | 2 | 48 | -نظریههای رواندرمانگری -ارزیابی بالینی1: مصاحبۀ بالینی |
روانشناسی سالمندان و مداخلههای مرتبط | 2 | 48 | – |
مداخلات روانشناختی در آسیبهای نوپدید | 2 | 48 | – |
مداخله در بحران | 2 | 32 | – |
مجموع تعداد واحدها | مجموع ساعات دروس (مجموع ساعات 6 واحد اختیاری نیز به این مجموع اضافه میشود) | ||
32 | 864 |
مطلب تکمیلی: منابع ارشد روانشناسی بالینی
🔸 گرایش ارشد روانشناسی عمومی
روانشناسی عمومی بهدنبال توصیف، تبیین، پیشبینی و کنترل رفتار و فرایندهای ذهنی است. روانشناسان عمومی به مردم کمک میکنند تا مسائل زندگی و سلامت روان را به طور مؤثرتری ارزیابی و به کار ببرند. یک روانشناس عمومی میتواند به بیماران مبتلا به انواع بیماری های روانی و مشکلات عاطفی و رفتاری کمک کند.
چارت درسی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی | تعداد واحد | تعداد ساعات (مجموع نظری و عمل) | پیشنیاز |
دروس جبرانی | |||
روانشناسی سلامت | 2 | 32 | – |
شیوههای اصلاح و تغییر رفتار | 2 | 48 | آسیبشناسی روانی 2 |
روانسنجی | 2 | 48 | آمار استنباطی |
روانشناسی سالمندی | 2 | 32 | روانشناسی تحولی |
روانشناسی اعتیاد | 2 | 32 | آسیبشناسی روانی 2 |
اصول روانشناسی بالینی | 2 | 32 | آسیبشناسی روانی 2 |
دروس تخصصی | |||
آمار استنباطی تکمیلی | 2 | 48 | – |
روشهای تحقیق در روانشناسی | 2 | 48 | – |
آسیبشناسی روانی تکمیلی | 2 | 32 | – |
سمینار در نظریهها و یافتههای روانشناسی | 2 | 32 | – |
کارورزی | 2 | 128 | – |
دروس اختیاری | |||
پسیکوفیزیولوژی و نوروپسیکولوژی | 2 | 32 | – |
آزمونهای کاربردی در روانشناسی | 2 | 48 | – |
مباحث ویژه در روانشناسی | 2 | 32 | – |
روانشناسی مثبت و سلامت | 2 | 32 | – |
روانشناسی جنایی | 2 | 32 | – |
روانشناسی رشد | 2 | 32 | – |
روانشناسی شناختی تکمیلی | 2 | 32 | – |
نظریههای روانشناسی شخصیت و رواندرمانی اسلامی | 3 | 32 | – |
مبانی رواندرمانی | 2 | 32 | – |
روانشناسی هنر | 2 | 32 | – |
روانشناسی تبلیغات و رسانه در جهان معاصر | 2 | 32 | – |
نظریه های روانشناسی اجتماعی | 2 | 32 | – |
روانشناسی اسلامی | 2 | 32 | – |
مجموع ساعات دروس (مجموع ساعات واحدهای جبرانی و اختیاری نیز باید به این عدد اضافه شود) | تعداد واحدهای درسی | ||
288 | 28 (دانشجویان دارای لیسانس غیرمرتبط باید 12 واحد دروس جبرانی بگذرانند) |
مطلب تکمیلی: منابع ارشد روانشناسی عمومی
🔸 گرایش ارشد علوم شناختی
روانشناسی شناختی یک شاخه از روانشناسی است که فرایند پردازش اطلاعات در مغز را بررسی میکند. این رشته به مطالعۀ مغز و ذهن میپردازد و مسائلی مانند توجه، ادراک، حافظه، خلاقیت، حل مسئله و خلاقیت را در انسان مطالعه میکند.
چارت درسی کارشناسی ارشد علوم شناختی |
روانشناسی شناختی 1 |
اصول زبان شناسی |
آمار پیشرفته و تحلیل دادهها |
اصول علوم شناختی |
روانشناسی شناختی 2 |
مدلسازی شناختی |
فلسفۀ ذهن |
روشها و طرحهای آزمایشی در علوم شناختی |
اصول علم عصب پایه |
پایاننامه |
مطلب تکمیلی: منابع ارشد علوم شناختی
🔸 گرایش ارشد روانشناسی تربیتی
روانشناسی تربیتی به مطالعۀ چگونگی یادگیری در افراد میپردازد. این رشته بر فرایندهای آموزشی، روشهای تدریس و تفاوتهای فردی در یادگیری متمرکز است و تأثیرات شناختی، رفتاری، عاطفی و اجتماعی را بر فرایندهای یادگیری بررسی میکند.
چارت درسی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی | تعداد واحد | تعداد ساعات (مجموع نظری و عمل) | پیشنیاز |
دروس تخصصی | |||
روانشناسی تربیتی: مبانی، اصول و نظریهها | 2 | 32 | – |
روانشناسی تحول دینداری | 2 | 32 | – |
کاریرد نظریههای تحولی | 2 | 32 | – |
تعلیم و تربیت اسلامی | 2 | 32 | – |
روشهای پژوهش | 2 | 32 | – |
روانشناسی یادگیری و انگیزش | 2 | 32 | – |
دروس اختیاری | |||
روانشناسی شناختی پیشرفته | 2 | 32 | – |
بنیادهای فلسفی نظریههای تربیتی | 2 | 32 | – |
کاربرد آزمونهای روانشناختی | 2 | 32 | – |
شیوههای اصلاح رفتاری – شناختی | 2 | 32 | – |
آمار استنباطی پیشرفته | 2 | 32 | – |
سنجش و اندازهگیری | 2 | 32 | – |
اختلالات یادگیری | 2 | 32 | روانشناسی تربیتی |
کاربرد روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت | 2 | 32 | – |
روانشناسی شخصیت پیشرفته | 2 | 32 | – |
کاربرد نرمافزارها | 2 | 32 | – |
الگوهای آموزشی | 2 | 32 | – |
جدول درس پایاننامه | |||
پایاننامه کارشناسی ارشد | 4 | – | همه درسها |
مجموع واحدها (تعداد واحدهای دروس اختیاری و پایاننامه به این مجموع اضافه میشود) | مجموع ساعات دروس تخصصی | ||
12 | 192 |
مطلب تکمیلی: منابع ارشد روانشناسی تربیتی
🔸 گرایش ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی به تشخیص، ارزیابی، آموزش و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه میپردازد. این رشته با کودکانی با اختلالات رشدی و کودکانی با تواناییهای بالا سروکار دارد و تفاوتها و شباهتهای این کودکان را با کودکان عادی بررسی میکند.
چارت درسی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | تعداد واحد |
دروس پایه (پیش از گذراندن دروس اصلی و تخصصی باید گذرانده شوند) | |
مبانی نظری و کاربرد آزمونهای روانی (1) | 2 |
مبانی نظری و کاربرد آزمونهای روانی (2) | 2 |
روانشناسی بالینی کودک | 2 |
دروس اصلی | |
آمار استنباطی (پیشرفته) | 2 |
روشهای تحقیق (پیشرفته) | 3 |
سمینار مسایل کودکان عقبمانده ذهنی | 2 |
پایاننامه | 4 |
نظریات تربیتی مکاتب فلسفی | 3 |
دروس تخصصی | |
هوش و عقبماندگی ذهنی (کودنی) | 2 |
فرآیندهای تحول روانی | 2 |
آشنایی با اصول ژنتیک | 2 |
بازپروری حرکتی | 2 |
آشنایی با اصول ژنتیک | 2 |
بازپروری شغلی و حرفهای | 2 |
اصول و روشهای آموزش و پرورش عقبماندگان ذهنی | 2 |
برنامهریزی آموزشی و تربیتی عقبماندگان ذهنی | 2 |
روش تهیه و تنظیم مواد و برنامههای درسی | 2 |
دروس اختیاری | |
روانشناسی مرضی کودک | 2 |
اندازهگیری و ارزیابی پیشرفت تحصیلی | 2 |
اختلالات یادگیری | 2 |
نظریههای رشد | 2 |
فیزیولوژی مغز و اعصاب | 2 |
تعداد کل واحدهای دوره | 38 |
مطلب تکمیلی: منابع ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
🔸 گرایش ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی صنعتی و سازمانی به کاربرد و اصول نظریههای روانشناختی در محیطهای کاری میپردازد و هدف آن بهبود رفتار کارکنان و شرایط کاری، افزایش بهرهوری و توسعه و موفقیت سازمانها است.
چارت درسی کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی |
آمار استنباطی پیشرفته |
روش تحقیق پیشرفته |
مناسبات انسانی- اسلامی در محیط کار |
روانشناسی صنعتی (کارکنان) |
روانشناسی سازمانی |
بالندگی سازمانی |
روانشناسی اجتماعی پیشرفته |
آموزش نیروی انسانی |
نظریههای سازمانی |
روانشناسی مهندسی |
کارورزی 1 |
کارورزی 2 |
دروس اختیاری (از دروس ارائهشده) |
پایاننامه |
مطلب تکمیلی: منابع ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی
🔸 گرایش ارشد روانسنجی
روانسنجی شاخهای از علم روانشناسی است که به مطالعه و توسعۀ نظریهها و تکنیکهای اندازهگیری خصوصیات روانی میپردازد. در این رشته تواناییها، استعدادها، نگرشها و دیگر ویژگیهای شخصیتی و روانی با استفاده از ابزارهای مختلف اندازهگیری، بررسی میشوند.
چارت درسی کارشناسی ارشد سنجش و اندازهگیری (روانسنجی) |
روشهای آماری پیشرفته 1 |
روشهای آماری پیشرفته 2 |
برنامهریزیهای کامپیوتر در اندازهگیری |
استفاده از کامپیوتر در اندازهگیری |
روانسنجی کاربردی |
نظریهها و روشهای جدید در اندازهگیری |
ارزشیابی آموزشی |
ارزشیابی طرحها و برنامههای آموزش و پرورش |
روش تحقیق پیشرفته |
آزمونهای پیشرفت تحصیلی |
آزمونهای هوش و استعداد تحصیلی |
آزمونهای شخصیت |
روانشناسی تربیتی پیشرفته |
سمینار در سنجش و اندازهگیری |
اصول و فلسفۀ تعلیم و تربیت پیشرفته |
پایاننامه |
🔸 گرایش ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
رشتۀ روانشناسی بالینی کودک و نوجوان به درمان مشکلات روانی و رفتاری کودکان و نوجوانان متمرکز است و شامل ارائۀ خدمات به خانوادهها نیز میشود. در این رشته با استفاده از دانش روانشناسی رشد و آسیبشناسی، به ارزیابی کارکردهای روانی، ذهنی و اجتماعی کودکان و نوجوانان پرداخته میشود و راههای پیشگیرانه، مشاوره و درمانهای روانشناختی نیز ارائه میشود.
چارت درسی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان |
روشهای ارزیابی بالینی و گزارشنویسی |
مسائل دوران پیش از تولد تا دبستان |
کاربرد آزمونهای تشخیصی در کودکان و نوجوانان |
بهداشت روانی کودک و نوجوان |
روانشناسی حقوق کودک و نوجوان |
سازگاری کودک با آموزشگاه |
تشخیص، درمان و توانبخشی عقبماندگی ذهنی، اختلالات فراگیر رشد و اختلالات سایکوتیک |
تشخیص و درمان اختلالات اضطرابی و خلقی |
تشخیص و درمان اختلالات رفتار ایذایی |
تشخیص و درمان اختلالات یادگیری |
بازیدرمانی |
روشهای رواندرمانی انفرادی در کودکان و نوجوان |
روشهای رواندرمانی گروهی در کودکان و نوجوان |
نوروسایکولوژی بالینی کودک و نوجوان |
خانوادهدرمانی و آموزش والدین |
گزارش مطالعات موردی |
پایاننامه |
🔸 گرایش ارشد روانشناسی اسلامی
روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مثبتگرا، شاخهای از علم روانشناسی است که نقاط مشترک بین روانشناسی مثبتگرا و آموزههای اسلامی را بررسی میکند. این رشته بر نقاط قوت و توانمندیهای انسان متمرکز است و بهدنبال ارتقای سلامت روان افراد از طریق استفاده از آموزههای اسلامی است.
چارت درسی کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مثبتگرا |
روانشناسی دین |
روانشناسی اخلاق |
روش تحقیق پیشرفته |
کلیات و مفاهیم |
سلامت و شادکامی |
هوش هیجانی |
انگیزش درونی |
صفات و انگیزههای مثبت |
روابط مثبت |
بازسازی مثبت، مشاوره و رواندرمانی مثبتگرا |
حدیث و روانشناسی مثبت 1 |
حدیث و روانشناسی مثبت 2 |
زبان تخصصی |
سمینار |
پایاننامه |
🔸 گرایش ارشد روانشناسی اجتماعی
روانشناسی اجتماعی به مطالعۀ تأثیرات اجتماعی بر رفتار، افکار و احساسات انسانها میپردازد. در روانشناسی اجتماعی موضوعاتی مانند رفتارهای گروهی، ادراک اجتماعی و تعامل اجتماعی، رهبری و مدیریت بررسی میشوند. روانشناسی اجتماعی به ما امکان میدهد تا درک بهتری از نحوۀ تأثیرگذاری محیط اجتماعی بر رفتارهای انسان داشته باشیم و در نتیجه به افزایش آگاهی و بهبود کیفیت زندگی اجتماعی کمک میکند.
چارت درسی کارشناسی ارشد روانشناسی اجتماعی | تعداد واحد | تعداد ساعات (مجموع نظری و عمل) | پیشنیاز |
دروس جبرانی | |||
مباحث اساسی در روانشناسی 1 | 2 | 32 | – |
مباحث اساسی در روانشناسی 2 | 2 | 32 | – |
آمار استنباطی | 3 | 64 | – |
روش تحقیق در روانشناسی | 3 | 64 | – |
متون روانشناسی به زبان انگلیسی | 2 | 32 | – |
روانشناسی یادگیری | 2 | 32 | – |
روانشناسی تحولی | 2 | 32 | – |
روانشناسی شخصیت | 2 | 32 | – |
دروس تخصصی | |||
آمار پیشرفته | 2 | 48 | – |
روش تحقیق در روانشناسی اجتماعی | 2 | 48 | – |
نظریههای روانشناسی اجتماعی | 2 | 32 | – |
شخصیت: مفاهیم و پژوهشها | 2 | 32 | – |
تعامل اجتماعی از منظر اسلام | 2 | 32 | – |
نظریههای جامعهشناسی خرد | 2 | 32 | – |
دروس اختیاری رشتۀ روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد را میتوانید در فایل زیر مشاهده کنید.
چارت درسی رشتۀ روانشناسی اجتماعی
🔸گرایش ارشد روانشناسی شخصیت
روانشناسی شخصیت الگوهای افکار، احساسات و رفتار انسانها را بررسی میکند و این الگوها هستند که شخصیت یک فرد را شکل میدهند. این رشته بر چگونگی شکلگیری، رشد و تغییرات شخصیت انسانها متمرکز است و تأثیر جنبههای مختلف شخصیت بر رفتار و افکار فرد را مورد بررسی قرار میدهد.
چارت درسی کارشناسی ارشد روانشناسی شخصیت |
متون تخصصی |
آسیبشناسی اجتماعی |
روانشناسی یادگیری |
علمالنفس و مقایسۀ آن با روانشناسی جدید |
روانشناسی اجتماعی پیشرفته |
هوش و استعداد و سنجش آن |
اندیشهها و وصایای حضرت امام (ره) |
انس با قرآن کریم |
آمار پیشرفته |
روانشناسی رشد |
بررسی تفضیلی نظریهها و مکاتب شخصیت |
سیکوفیزیولوژی و نوروسیکولوژی |
آسیبشناسی روانی (با توجه به اختلالات شخصیت) |
انگیزش و هیجان پیشرفته |
روش تحقیق پیشرفته |
کاربرد آزمونهای شخصیت |
سمینار یافتههای جدید در روانشناسی شخصیت |
بررسی مسائل بهداشت روانی در ایران و جهان |
پایاننامه |
🔸گرایش ارشد روانشناسی دین
روانشناسی دین تجربیات، باورها، رفتارها و فرایندهای مرتبط با دین و مذهب را تحلیل و مطالعه میکند. این رشته به بررسی نقش دین در زندگی انسانها و تأثیر آن بر سلامت روانی و جسمانی میپردازد.
چارت دروس کارشناسی ارشد روانشناسی دین | تعداد واحد | تعداد ساعات (مجموع نظری و عمل) | پیشنیاز |
دروس تخصصی | |||
کلیات روانشناسی دین | 2 | 32 | – |
تحول دینداری | 2 | 32 | – |
دینداری و سلامت روان | 2 | 32 | – |
نظریههای روانشناسی دین و نقد آن | 2 | 32 | – |
فلسفه دین | 2 | 32 | – |
سنجش دینداری | 2 | 48 | – |
پایان نامه | 4 | 128 | همه واحدهای درسی |
دروس اختیاری | |||
علم دینی | 2 | 32 | – |
روانشناسی اجتماعی دین | 2 | 48 | – |
علم النفس | 2 | 32 | – |
روانشناسی اخلاق | 2 | 32 | – |
جامعهشناسی دین | 2 | 32 | – |
انسانشناسی تطبیقی | 2 | 32 | – |
روششناسی فهم قرآن و حدیث | 2 | 48 | – |
روش تحقیق پیشرفته | 2 | 48 | – |
آمار استنباطی پیشرفته | 2 | 32 | – |
تجربۀ دینی و عرفان | 2 | 32 | – |
مبانی روانشناسی اسلامی | 2 | 32 | – |
ادیان بزرگ | 2 | 32 | – |
مجموع واحدها | مجموع ساعات دروس تخصصی | ||
– اختصاصی: 12 واحد – اختیاری: 16 واحد – پایاننامه: 4 واحد | 336 |
🔸گرایش حکمرانی علوم زیستی و سلامت
حکمرانی علومزیستی و سلامت یک علم میانرشتهای است که بین مباحث مدیریتی و روانشناسی پل میزند. فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در مشاغل مدیریتی مرتبط با رشتۀ روانشناسی فعالیت کنند.
رشتۀ حکمرانی علوم زیستی و سلامت برای نخستین بار در دفترچۀ ثبتنام کنکور کارشناسیارشد ناپیوستۀ سال 1404 ارائه شده است.
از آنجایی که این رشته بهتازگی معرفیشده است، چارت درسی آن بهصورت رسمی توسط وزارت علوم ارائه نشدهاست؛ اما به محض اعلام آن، شما میتوانید چارت درسی رشتۀ حکمرانی علوم زیستی و سلامت را در همین صفحه مشاهده کنید.
🔸گرایش روانشناسی سلامت
گرایش روانشناسی سلامت یکی دیگر از رشتههایی است که برای نخستین بار در کنکور ناپیوستۀ مقطع کارشناسیارشد روانشناسی 1404 توسط وزرات علوم ارائه شده است.
موضوع محور این رشته بررسی علل روانشناختی در ابتلا به بیماریهای جسمانی است. بنابر ماهیت این رشته، پیشبینی میشود که فارغالتحصیلان این رشته در بیمارستانها و مراکز درمانی مشغول به کار شوند.
همچنین، فعالیت در حوزههای پژوهشی و حتی بالینی نیز برای فارغالتحصیلان روانشناسی سلامت امکانپذیر است. هنوز چارت رسمی دروس برای این رشته مشخص نشدهاست.
معرفی رشته های شناور ارشد روانشناسی
اغلب داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم نمیدانند که علاوهبر شرکت در رشتۀ امتحانی خود میتوانند در رشتههای شناور نیز شانس خود را امتحان کنند و از آنجایی که رشتههای شناور، داوطلبین کمتری دارند، شانس قبولی نیز در این رشتهها بیشتر است. رشتههای شناوری که اغلب داوطلبین علاقمند به روانشناسی علاوهبر مجموعۀ روانشناسی در آنان نیز شرکت میکنند عبارتاند از: علوم شناختی و مطالعات زنان.
بازار کار گرایش های کارشناسی ارشد روانشناسی
بازار کار روانشناسی باتوجه به گرایش انتخابی و مقطعی که در آن تحصیل میکنید متفاوت است. برای مثال بازارکار رشتۀ روانشناسی بالینی رونق بیشتری نسبت به روانشناسی عمومی دارد. ما در مطلبی مجزا به طور کامل به بررسی بازار کار گرایشهای روانشناسی درهریک از مقاطع تحصیلی پرداختهایم.
مطلب تکمیلی: بررسی بازار کار روانشناسی گرایش های ارشد روانشناسی
برنامهریزی برای کنکور ارشد روانشناسی
برای پذیرفته شدن در رشته و دانشگاه مورد علاقۀ خود در کنکور ارشد شما باید با یک برنامهریزی منظم شروع به مطالعه کرده و با همان برنامهریزی بهصورت گامبهگام تا خود روز کنکور حرکت کنید. یک برنامهریزی صحیح را میتوان در دو قدم بسیار بزرگ انتخاب منابع صحیح مطالعاتی و نحوۀ صحیح مطالعۀ این منابع خلاصه کرد.
تیم روانآموز برنامۀ راهبردی مطالعاتی کاملی را برای داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی طراحی و تدوین کرده و بهصورت رایگان دراختیار شما قرار میدهد تا بتواند روشنکننده مسیرتان در سال کنکور باشد.
دریافت برنامۀ راهبردی مطالعاتی رایگان کنکور ارشد روانشناسی
دریافت مشاورۀ تخصصی کنکور ارشد روانشناسی
بهطور کلی فرایند کنکور، ساده و آسان نیست و اگر این مسیر را با راهنماییهای یک متخصص طی کنید قطعاً احتمال موفقیت خود را افزایش میدهید، کسانی که خود قبلاً این مسیر را رفته و در آن به موفقیت نیز رسیده باشند، قادرند تا شما را راهنمایی کنند، مجموعۀ روانآموز چندین نفر از متخصصان این امر را تحت عنوان مشاورۀ بروکا، گردهم آورده است تا شما در صورت نیاز با آنان مشورت کرده و کلیۀ ابهامات خود را رفع کنید.
مطلب تکمیلی: مشاورۀ تخصصی ارشد و دکتری بروکا
مصاحبۀ رتبههای برتر کنکور ارشد روانشناسی
علاوهبر مشورت با مشاوران متخصص، شما با مطالعۀ مصاحبههای رتبهبرترهای کنکورهای پیشین میتوانید اطلاعات بسیار زیادی راجع به کنکور ارشد روانشناسی کسب کنید. رتبهبرترها در مصاحبه، به عوامل موفقیت خود، منابعی که مطالعه کردهاند و چگونگی مطالعه و … اشاره کردهاند که برای شما نقشۀ راه بسیار ارزشمندی را فراهم میکند.
مطلب تکمیلی: مصاحبۀ رتبههای برتر ارشد روانشناسی
محصولات آموزشی پیشنهادی رتبههای برتر
به بخشی از مصاحبۀ رتبۀ 1 کنکور ارشد روانشناسی بالینی 1403 توجه کنید:
من در دور اول مباحث مهم رو خونده بودم و در دور دوم مطالبی که اهمیت کمتری داشتند رو مطالعه کردم بعدش هم بهسراغ مرور و جمعبندی رفتم. یکی از مهمترین عادات مطالعاتیم این بود که مطالب مهم رو بهنحوی بولد میکردم و یا درکنار کتابم حاشیهنویسی میکردم.
من برای درس رشد از کتاب رشد کرین، کتاب رشد روانآموز، کلاس رشد و خلاصۀ پاپالیا استفاده کردم. برای درس روانشناسی بالینی کاملاً از دوجلد روانآموز استفاده کردم. قبلش هم کتاب پروچاسکا سید محمدی رو خونده بودم و از کلاس روانشناسی بالینی روانآموز هم استفاده کردم که پوشش کاملی داشت. برای درس آسیب شناسی روانی هم کتاب آسیب شناسی روانی هالجین رو مطالعه کردم.
همانطور که مطالعه کردید در مصاحبۀ رتبهبرترها میتوان به نکات ارزشمندی دست پیدا کرد، مخصوصاً اطلاعاتی در مورد منابعی که خواندهاند، میتواند بسیار راهگشا باشد.
نکتۀ مشترکی که در اغلب این مصاحبهها میتوان دید، این است که چون رتبهبرترها بهعلت حجم زیاد منابع اصلی در سال کنکور نمیتوانستند تمام منابع اصلی را مطالعه کنند به سراغ کمک آموزشیهای جامعی رفتهاند که پوششدهی مناسبی از تمام منابع اصلی داشته باشند.
در نمونه مصاحبهای که خواندید، داوطلب، کتابهای روانشناسی بالینی و رشد جامع روانآموز را مطالعه کرده بود و همچنین از کلاسهای آموزشی روانشناسی بالینی و رشد روانآموز استفاده کرده که این راهکارها باعث صرفهجویی قابل ملاحظهای در زمان او شده است. علاوهبر این موارد، مجموعۀ روانآموز محصولات دیگری نیز دارد که در مسیر موفقیت شما قطعاً سهم شایانی را خواهد داشت.
از مهمترین این محصولات میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
- کتابهای جامع روانآموز
- کلاسهای جامع ارشد و دکتری روانشناسی
- کلاسهای نکته و تست
- آزمونهای آزمایشی ارشد
- خلاصههای الکترونیک
- فلشکارتهای نارنگی
- پوسترهای آموزشی
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که این فقط مناسب داوطلبان کنکور ارشد و دکتری روانشناسی نیست و برای همۀ فعالان در این رشته و کسانی که بهدنبال افزایش اطلاعات خود در حوزۀ روانشناسی هستند، میتواند مناسب باشد.
جهت مشاهدۀ عینی و مستند پوششدهی محصولات روانآموز از منابع اصلی و بررسی مطابقت هر تست کنکور با کتابهای جامع روانآموز، آن هم با ارجاعات مستقیم و دقیق به صفحۀ مربوطه، فایل تحلیل سؤالات کنکور ارشد روانشناسی را به همراه دفترچۀ سؤالات کنکور ارشد روانشناسی مطالعه کنید.
فایل تحلیل کنکور ارشد روانشناسی 1403
نمونه کارنامههای ارشد روانشناسی
یکی از سؤالات همیشگی داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی این است که درصدهایم در چه سطحی باشد تا فلان رتبه را بیاورم. بهطور کلی نمیتوان قاعدۀ خاصی را برای این موضوع تعریف کرد زیرا این موضوعات هر ساله، با توجه به عملکرد داوطلبان آن سال متفاوت است اما با بررسی کارنامههای داوطلبان سالهای گذشته میتوان به یک برآورد نسبی از این موضوع رسید. ما در روانآموز، طی سالهای گذشته، اقدام به جمعآوری کارنامۀ داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی کردهایم.
مطلب تکمیلی: نمونه کارنامه های ارشد روانشناسی
انتخاب دانشگاه مناسب برای ارشد روانشناسی
داوطلبان معمولاً در سال آمادگی برای کنکور، علاوهبر رشتۀ مورد علاقۀ خود در روانشناسی به دانشگاهی که قصد ادامهتحصیل در آن را دارند نیز فکر میکنند.
بهطور کلی براساس رتبۀ کنکور و محل ترجیحی، میتوانید وارد دانشگاههای دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و پیامنور شوید. لازم به ذکر است انتخاب نوع دانشگاه تأثیری بر منابع مطالعاتی شما ندارد و برای ورود به هر کدام از دانشگاهها، تنها شرکت در کنکور ارشد وزارت علوم واجب است و نیازی به کنکور و ارزیابی دیگری نیست.
نکتۀ مهم در انتخاب رشته است که اگر شما قصد داشته باشید در دانشگاههایی به غیر از دانشگاههای دولتی وارد شوید باید در زمان انتخاب رشته این موضوع را در سایت سازمان سنجش اعلام کنید که اغلب این کار با خرید کد دسترسی انتخاب رشته در این دانشگاهها انجام میشود.
مقایسه و توضیح ظرفیت پذیرش رشتهها و دانشگاهها در سال گذشته
اینکه چه دانشگاههایی، در چه رشتههایی دانشجو میپذیرند و ظرفیت هر رشته چند نفر است در دفترچۀ انتخاب رشتۀ کنکور ارشد همان سال ذکر میشود. بهتر است قبل از آماده شدن برای کنکور ارشد این اطلاعات را بدانید تا بتوانید دقیقتر هدفگذاری کنید، برای مثال شرایطی پیش نیاید که شما برای رشتهای خود را آماده کنید و بعد از کنکور تازه بفهمید که دانشگاه شهر شما این رشته را ارائه نمیدهد پس حتماً دفترچۀ راهنمای انتخاب رشته را مطالعه کنید. در ادامه توضیحاتی مختصر دربارۀ تغییرات ظرفیت دانشگاهها در سال 1402 و 1403 ارائه میدهیم.
بهطور کلی ظرفیت دانشگاههای دولتی هم بخش روزانه و هم بخش شبانه برای رشتههای روانشناسی در هر سال متغیر است و نمیتوان اعداد و ارقام ثابتی را گزارش کرد. برای مثال برای رشتۀ روانشناسی بالینی در سال 1402، در دانشگاههای دولتی هم بخش روزانه و هم بخش شبانه 152 نفر میتوانستند پذیرفته شوند و در سال 1403 این رقم به 159 نفر افزایش یافته است اما برای رشتۀ روانشناسی عمومی ظرفیت کلی دانشگاههای دولتی در سال 1403 نسبت به سال 1402، از 409 نفر به 405 نفر کاهش پیدا کرده است.
ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ظرفیت دانشگاههای پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی برای رشتههای روانشناسی بسیار بیشتر از دانشگاههای دولتی است برای مثال ظرفیت دانشگاههای غیرانتفاعی برای رشتۀ روانشناسی عمومی در سال 1403، 1056 نفر بوده است، در نتیجه ورود به این دانشگاهها نسبت به دانشگاههای دولتی بسیار آسانتر است. برای مقایسۀ بهتر و جزئیتر تغییرات ظرفیتها در سال 1402 و 1403 میتوانید جدول زیر را بررسی کنید.
ضرایب | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||
گرایشها | روانشناسی عمومی | روانشناسی اسلامی | روانشناسی اسلامی مثبتگرا | روانشناسی اجتماعی | روانشناسی دین | حکمرانی علوم زیستی و سلامت | روانشناسی شخصیت | روانشناسی بالینی | روانشناسی بالینی خانواده | روانشناسی بالینی کودک و نوجوان | علوم شناختی توانبخشی شناختی | علوم شناختی روانشناسی شناختی | روانشناسی سلامت | سنجش و اندازهگیری | روانشناسی صنعتی و سازمانی | روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی | روانشناسی تربیتی | علوم شناختی ذهن، مغز و تربیت | |||||||||||||||||||
سال کنکور | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | 1402 | 1403 | |
روزانه | تهران | 32 | 45 | – | 6 | – | – | 9 | 5 | 12 | 16 | – | 4 | – | – | 44 | 53 | 16 | 23 | – | 10 | 5 | 8 | 6 | 7 | – | – | 16 | 18 | 4 | 4 | 21 | 20 | 71 | 80 | – | 1 |
کلانشهر | 22 | 25 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | 32 | 31 | – | – | 5 | 11 | – | – | 20 | 21 | – | – | – | 4 | 4 | 31 | 33 | 47 | 48 | – | – | ||
شهرستان | 277 | 273 | – | – | 11 | 10 | – | – | – | – | – | – | – | – | 49 | 45 | – | – | – | – | – | – | 11 | 13 | – | – | – | – | 12 | 8 | 20 | 18 | 186 | 193 | 7 | 5 | |
مجموع روزانه | 331 | 343 | – | 6 | 11 | 10 | 9 | 5 | 12 | 16 | – | 4 | – | – | 125 | 129 | 16 | 23 | 5 | 21 | 5 | 8 | 37 | 41 | – | – | 16 | 18 | 20 | 16 | 72 | 71 | 304 | 321 | 7 | 6 | |
شبانه | تهران | 12 | 15 | – | – | – | – | 3 | 3 | – | – | – | 1 | – | – | 15 | 19 | – | – | – | 5 | 1 | 1 | 1 | 3 | – | – | 5 | 7 | – | 2 | 6 | 8 | 14 | 18 | – | 1 |
کلانشهر | 16 | 13 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | 7 | 6 | – | – | 3 | 4 | – | – | 2 | 4 | – | – | – | – | 4 | 2 | 11 | 10 | 14 | 9 | – | – | |
شهرستان | 50 | 33 | – | – | 2 | 2 | – | – | – | – | – | – | – | – | 5 | 5 | – | – | – | – | – | – | – | 4 | – | – | – | – | – | – | 4 | 3 | 37 | 29 | – | – | |
مجموع شبانه | 78 | 61 | – | – | 2 | 2 | 3 | 3 | – | – | – | 1 | – | – | 27 | 30 | – | – | 3 | 9 | 1 | 1 | 3 | 11 | – | – | 5 | 7 | 4 | 2 | 21 | 31 | 65 | 56 | – | 1 | |
مجموع روزانه و شبانه | 409 | 404 | – | 6 | 13 | 12 | 12 | 8 | 12 | 16 | – | 5 | – | – | 152 | 159 | 16 | 23 | 8 | 30 | 6 | 9 | 40 | 52 | – | – | 21 | 25 | 24 | 18 | 93 | 92 | 369 | 377 | 7 | 7 | |
پردیس | تهران | 25 | 18 | – | – | – | – | 4 | – | 4 | – | – | – | – | – | 28 | 19 | 4 | 5 | – | 4 | 4 | 2 | 1 | 2 | – | – | – | – | 4 | 4 | 5 | 5 | 26 | 19 | – | – |
کلانشهر | 10 | 5 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | 23 | 20 | – | – | 10 | 6 | – | – | 7 | 6 | – | – | – | – | 2 | 1 | 11 | 13 | 14 | 21 | – | – | |
شهرستان | 42 | 32 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | 3 | – | – | – | |
مجموع پردیس | 77 | 55 | – | – | – | – | 4 | – | 4 | – | – | – | – | – | 51 | 39 | 4 | 5 | 10 | 10 | 4 | 2 | 8 | 8 | – | – | – | – | 6 | 5 | 16 | 18 | 43 | 40 | – | – | |
سایر | پیامنور | 615 | 643 | – | – | 172 | 172 | 20 | 20 | – | – | – | – | 40 | 60 | 40 | 40 | – | – | 20 | 20 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | 20 | 30 | 425 | 432 | – | – |
مجازی پیامنور | 40 | 40 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | |
غیرانتفاعی | 1155 | 1056 | 8 | 8 | 97 | 97 | 40 | 40 | – | – | – | – | 55 | 50 | 145 | 190 | 40 | 40 | 40 | 40 | 2 | 2 | 2 | 2 | – | 6 | – | – | 20 | 20 | 35 | 45 | 464 | 456 | 5 | 5 | |
مجازی غیرانتفاعی | 10 | 39 | – | – | 30 | 30 | – | – | – | – | – | – | – | – | 40 | 40 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | 20 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | |
مجازی دولتی | 40 | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | – | 12 | – | – | – | – | 15 | 32 | 15 | – | – | |
مجموع سایر | 1860 | 1778 | 8 | 8 | 320 | 299 | 60 | 60 | – | – | – | – | 95 | 110 | 225 | 272 | 40 | 40 | 40 | 60 | 2 | 2 | 2 | 2 | – | 26 | 12 | – | 20 | 20 | 55 | 90 | 921 | 903 | 5 | 5 | |
مجموع کل گرایش | 2346 | 2182 | 8 | 14 | 333 | 311 | 68 | 68 | 16 | 16 | – | 5 | 95 | 110 | 428 | 468 | 60 | 68 | 78 | 100 | 12 | 13 | 50 | 62 | – | 26 | 33 | 25 | 50 | 43 | 164 | 200 | 1333 | 1320 | 12 | 12 |
دانلود فایل pdf جدول مقایسۀ ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد روانشناسی 1402-1403
شرایط شرکت در کنکور ارشد روانشناسی سال 1404 چیست؟
داشتن مدرک کارشناسی روانشناسی و یا هر رشتۀ دیگری یا اشتغال به تحصیل در سال آخر رشتۀ کارشناسی و فارغالتحصیلی نهایت تا 31 شهریور 1403.
تاریخ ثبت نام و برگزاری آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی
آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم سال ۱۴۰۴ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲ و ۳ اسفندماه ۱۴۰۳ برگزار میشود و ثبت نام در این آزمون در روزهای ۲۲ تا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳ انجام میشود. در مورد آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت سال 1404 نیز هنوز اطلاعرسانی نشده است.
شرایط استفاده از سهمیههای استعداد درخشان (ارشد روانشناسی بدون کنکور)
براساس آییننامۀ پذیرش دانشجو با آزمون استعدادهای درخشان، داوطلبانی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند، حداکثر تا یک سال بعد از دانشآموختگی و فقط برای یک بار، اگر 90 درصد نمرۀ آخرین نفری که در یک دانشگاه پذیرفته شده باشد را بیاورد به آن دانشگاه معرفی میشود:
- برگزيدگان رتبههای اول تا پانزدهم مرحلۀ نهايی المپيادهای علمی ـ دانشجويی.
- دانشجويان نمونۀ كشوری در مقطع كارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان.
- رتبههای اول تا سوم نهايی جشنوارۀ خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابنسينا و فارابی در مقطع كارشناسی پيوسته يا ناپيوسته، با مشاركت حداقل 50 درصد در دستاورد حائز رتبه.
- دانشآموختۀ رتبه اول مقطع كارشناسی پيوسته در بين دانشجويان همرشته و همورودی كه طی هشت نيمسال دانشآموخته شده است.
- دانشآموخته رتبه اول مقطع كارشناسی ناپيوسته در بين دانشجويان همرشته و همورودی كه طی چهار نيمسال تحصيلی دانشآموخته شده است.
پاسخ به سؤالات متداول داوطلبین کنکور ارشد روانشناسی
با وجود اطلاعات زیادی که در سایتهای مختلف پیرامون کنکور ارشد روانشناسی وجود دارد، اما باز هم بسیاری از سؤالات داوطلبان بیپاسخ میماند، ما در ادامه به چند پرسش شایع بههمراه پاسخ آنان اشاره میکنیم:
با مدرک لیسانس حسابداری میتوانم در کنکور ارشد روانشناسی شرکت کنم؟
بله، با هر رشتهای که در کارشناسی خواندهاید، میتوانید در کنکور ارشد روانشناسی وزارت علوم شرکت کنید و در این رشته ادامهتحصیل بدهید.
کارشناسی ارشد روانشناسی چند سال است؟
طول دوره کارشناسی ارشد روانشناسی برای تمام گرایشهای آن بین دو الی سهسالونیم است، یعنی داوطلب باید حداقل در چهار ترم و حداکثر در هفت ترم تحصیلی، واحدهای درسی متناسب با رشتهاش را بگذراند.
کنکور ارشد روانشناسی سال 1404 در چه زمانی برگزار میشود و در چه تاریخی باید در کنکور ثبت نام کنیم؟
آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم سال ۱۴۰۴ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲ و ۳ اسفندماه ۱۴۰۳ برگزار میشود و ثبت نام در این آزمون در روزهای ۲۲ تا ۲۸ مهرماه ۱۴۰۳ انجام میشود. در مورد آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت سال 1404 نیز هنوز اطلاعرسانی نشده است.
برای قبولی در کنکور ارشد روانشناسی باید تمام منابع را مطالعه کنم؟
پاسخ این سؤال به زمانی که شما تا کنکور در اختیار دارید، بستگی دارد. اگر زمان نسبتاً زیادی دارید میتوانید به سراغ منابع اصلی بروید اما بهطور کلی پیشنهاد میشود که برای یادگیری ابتدایی هر درس، یک منبع اصلی را مطالعه کنید و سپس بهسراغ کتابهای جامعی که پوششدهی مناسبی از کتاب اصلی دارند، بروید.
کنکور ارشد روانشناسی دانشگاههای آزاد در چه تاریخی برگزار میشود؟
بهطور کلی برای تمام دانشگاهها اعم از آزاد، دولتی، پیام نور و غیرانتفاعی شما باید فقط در یک کنکور شرکت کنید که تاریخ آن پنجشنبه و جمعه ۲ و ۳ اسفندماه ۱۴۰۳ است. فقط برای انتخاب رشته در دانشگاههای آزاد باید بهطور جداگانه در سایت خود دانشگاه آزاد انتخاب رشته کنید.
من قصد دارم برای ارشد روانشناسی در دانشگاه پیام نور ادامهتحصیل دهم، چه منابعی را باید مطالعه کنم؟
برای ورود به هر نوع دانشگاهی، پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی و سراسری منابع یکسانی را باید مطالعه کنید و در منابع تفاوتی وجود ندارد و کنکور همۀ این دانشگاهها نیز یکی بوده و در یک تاریخ برگزار میشود.
برای ورود به دانشگاههای غیرانتفاعی در رشتۀ ارشد روانشناسی باید در چه کنکوری شرکت کنم و منابع مطالعاتی آن چیست؟
برای پذیرفته شدن در دانشگاههای مختلف از دانشگاه دولتی گرفته تا آزاد و پیامنور و غیرانتفاعی شما باید فقط در یک کنکور شرکت کنید، در نتیجه منابع مطالعاتی نیز همه یکسان هستند. تاریخ این کنکور برای سال 1404 در روزهای پنجشنبه و جمعه 2 و 3 اسفندماه است.
انتخاب رشته در دانشگاههای آزاد و دولتی با هم تفاوت دارند؟
برای ورود به دانشگاه آزاد باید در سایت خود این دانشگاه انتخاب رشته کنید ولی برای سایر دانشگاهها یکبار باید انتخاب رشته انجام دهید، فقط برای ورود به دانشگاههای پیامنور و غیرانتفاعی باید اعلام کنید که خواهان ورود به این دانشگاهها هم هستید تا علاوهبر دانشگاههای دولتی پذیرفته شدن شما در این دانشگاهها هم بررسی شود.
منظور از ارشد روانشناسی آموزش محور چیست؟
دورۀ کارشناسی ارشد آموزش محور برخلاف دورۀ عادی کارشناسی ارشد با محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی و بدون پایان نامه است که گذراندن حداقل ۲ و حداکثر ۴ واحد سمینار (تحقیق و پژوهش نظری) در آن الزامی است.
من دوران کارشناسی خود را در مؤسسۀ غیرانتفاعی گذراندهام و بین همورودیهایم شاگرد اول شدهام، میتوانم از سهمیۀ رتبهاولی استفاده کنم؟
بله، اگر شما در دوران کارشناسی خود، بین ورودیهای همان سال بالاترین معدل را کسب کردهاید و بیشتر از یک سال نیز از دانشآموختگی شما نگذشته است، میتوانید از این سهمیه استفاده کنید. توجه کنید که باید فرم تأییدیه فارغالتحصیلان رتبهاول دورههای کارشناسی دانشگاهها و مؤسسات را که در دفترچۀ انتخاب رشته است، پر کنید و به محل تحصیل دوران کارشناسی خود ارائه دهید و دانشگاه شما باید این فرم را از تاریخ 25 تیر 1403 الی 15 مرداد 1403 به سازمان سنجش ارسال نماید.