تغییر رشته به ارشد روانشناسی از موضوعاتی است که دانشجویان بسیاری را درگیر خود کرده است. افراد زیادی هستند که پس از تحصیل در دورۀ کارشناسی متوجه می‌شوند که علاقه‌ای به رشتۀ خود ندارند و قصد اشتغال و یا ادامه‌تحصیل در رشتۀ روانشناسی را دارند. این افراد با این سؤال اساسی روبه‌رو می‌شوند: من که کارشناسی رشتۀ دیگری را دارم می‌توانم در رشتۀ روانشناسی ادامه‌تحصیل بدهم و حتی در آینده به‌عنوان روانشناس مشغول به کار شوم؟ با ما همراه باشید تا به جواب این‌‌گونه سؤالات و هر اطلاعاتی که دربارۀ تغییر رشته به کارشناسی‌ارشد روانشناسی لازم دارید، برسید.

پاسخ به سوالات مهم داوطلبان تغییررشته‌ای

  • من لیسانس اقتصاد (مدیریت، کامپیوتر، معماری، مشاوره، حقوق و…) دارم. آیا می‌توانم در ارشد به روانشناسی تغییر رشته دهم؟

    بله، شما با هر مدرکی از کارشناسی و لیسانس غیرمرتبط، می‌توانید در کنکور وزارت علوم، در مقطع ارشد شرکت کنید.

  • من کارشناسی حسابداری دارم، بعد از گرفتن مدرک ارشد روانشناسی می‌توانم به‌عنوان روانشناس مشغول به کار شوم؟

    در حال حاضر که در بهار سال 1403 هستیم، براساس قوانین سازمان نظام با گرفتن مدرک ارشد روانشناسی و قبولی در آزمون صلاحیت حرفه‌ای و مصاحبۀ حضوری می‌توانید پروانۀ اشتغال تخصصی خود را بگیرید و حتی مطب شخصی خود را تأسیس کنید.

  • من لیسانس پرستاری دارم و قصد تغییر رشته به ارشد روانشناسی را دارم، برخی از منابع را مطالعه کرده‌ام اما در فهم مطالب مشکل دارم.

    با توجه به اینکه مقطع کارشناسی شما نامرتبط بوده است، طبیعی است که این مشکل را داشته باشید که خواندن کتب اصلی و رفرنس برایتان سخت باشد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید، به این شکل دیگر تفاوتی با فردی که این دروس را در دانشگاه یاد گرفته است، نخواهید داشت. کلاس‌های جامع روان‌آموز می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند.

  • من مهندس عمران هستم اما در ارشد قصد دارم روانشناسی بخوانم، منابع کنکور ارشد روانشناسی  برای منی که سابقۀ مطالعۀ این چنین دروسی را ندارم خیلی زیاد است، شما چه پیشنهادی برای این مشکل دارید؟

    می‌توانید با استفاده از کتاب‌های آموزشی جامع که دارای درسنامه هستند، چند کتاب رفرنس را در یک کتاب بخوانید. براساس تجربه‌های افرادی که مانند شما تغییر رشته‌ای بوده‌اند، استفاده از کتاب‌های جامع روان‌آموز به‌همراه کلاس‌های آموزشی روان‌آموز برای موفقیت در کنکور ارشد کاملاً راهگشا است.
    برای اطلاع کامل از منابع به صفحۀ منابع ارشد روانشناسی مراجعه کنید.

پیش از تغییر رشته به ارشد روانشناسی از علاقۀ خود مطمئن شوید!

در زندگی باید تمام تلاش خود را بکنیم تا اشتباهات خود را تکرار نکنیم، پس در وهلۀ اول باید از علاقۀ خود به رشتۀ روانشناسی مطمئن شوید تا جریان رشتۀ کارشناسی دوباره تکرار نشود. ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهید که منشأ علاقۀ شما به رشتۀ روانشناسی چه بوده است؟ آیا بعد از مطالعۀ کتاب‌های روانشناسی که در بازار به‌وفور به چاپ می‌رسد، به این رشته علاقه‌مند شده‌اید؟ یا از شنیده‌ها و اطلاعات عامی که وجود دارد به این رشته اشتیاق پیدا کرده‌اید؟

نکتۀ مهمی که در شناخت رشتۀ روانشناسی باید بدانید این است که آنچه دربارۀ این رشته به‌صورت عام می‌دانید و احتمالاً در کتاب‌های روانشناسی موجود در بازار خوانده‌اید، چیزی نخواهدبود که در سال‌های آتی باید در دانشگاه و در جریان اشتغال در این حوزه مطالعه کنید. پیشنهاد ما به شما این است که چند کتاب رفرنس روانشناسی مانند کتاب نظریه های رشد کرین، آسیب‌شناسی روانی گنجی و زمینه روانشناسی هیلگارد را تهیه کنید و آنان را ورق بزنید و برخی فصول را مطالعه کنید.

اگر دسترسی به کتاب‌های اصلی این رشته برایتان مشکل است می‌توانید از خلاصه‌های الکترونیک این کتب که در  سایت روان‌آموز موجود است، استفاده کنید. اگر بعد از مطالعۀ این عناوین همچنان خود را فردی علاقه‌مند به این رشته می‌دانید ما تا رسیدن به مقصد، در کنار شما هستیم.

با لیسانس چه رشته‌هایی می‌توانید وارد مقطع کارشناسی‌ ارشد روانشناسی شوید؟

در ابتدا باید به تفاوت ارشد و دکتری وزارت علوم و وزارت بهداشت اشاره کنیم. همان‌طور که از نام متفاوت وزارت‌خانه‌ها پیداست، در مقطع ارشد و دکتری روانشناسی داوطلبان باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند کنکور کدام وزارت‌خانه را بدهند. در حقیقت مهم‌ترین تفاوت در ادامه‌تحصیل در این دو وزارت‌خانه در نحوۀ آموزش و آیندۀ مسیر شغلی است. تفاوت مهم دیگری که این دو وزارت‌خانه با هم دارند، نحوۀ پذیرش داوطلبان است، برای ورود به رشته‌های ارشد روانشناسی وزارت بهداشت، داشتن مدرک کارشناسی مرتبط ضروری است اما در وزارت علوم چنین قاعده‌ای وجود ندارد.

در نتیجه داوطلبانی که مدرک لیسانس غیرمرتبط دارند، برای تغییر رشته به ارشد روانشناسی فقط می‌توانند در کنکور روانشناسی وزارت علوم شرکت کنند. بنابراین اگر شما مدرک کارشناسی روانشناسی ندارید اما به این رشته علاقه‌مند هستید با شرکت در کنکور وزارت علوم مانند افرادی که دارای مدرک کارشناسی روانشناسی هستند، می‌توانید وارد رشتۀ روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد شوید.

برای مثال اگر مدرک کارشناسی شما حسابداری، حقوق، مهندسی، مدیریت، پرستاری، علوم تربیتی و … باشد جای نگرانی نیست و شما مجوز ورود به رشتۀ روانشناسی در مقطع ارشد  وزارت علوم را دارید و به مدرک علمی  یا عمومی خاصی نیاز ندارید و تنها کاری که باید انجام دهید شرکت در کنکور ارشد روانشناسی و قبولی در این رشته است.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که برای ورود به مقطع دکتری رشتۀ روانشناسی حتماً باید مدرک کارشناسی‌ارشد مرتبط داشته باشید.

* تغییر رشته به ارشد روانشناسی وزارت علوم با لیسانس غیرمرتبط از تمام رشته‌ها مجاز است اما تغییر رشته به ارشد روانشناسی وزارت بهداشت تنها با مدرک کارشناسی روانشناسی امکان پذیر است. *

دریافت مشاوره تخصصی: مشاوره بروکا

محدودیت‌ها و مشکلات افراد تغییر رشته ای در ارشد روانشناسی چیست؟

محدودیت ها  و مشکلات افراد تغییر رشته ای در روانشناسی

نکتۀ اول این است که شما باید در حین تحصیل بسیار تلاشگر باشید تا بتوانید هم‌سطح کسی شوید که یک دورۀ چهارساله با مطالب روانشناسی سروکار داشته و حالا وارد مقطع ارشد شده است. پس به‌طور دائم باید در حال مطالعه و کسب علم باشید. نکتۀ بعدی محدودیت‌هایی است که ممکن است در بازار کار برای شما به وجود بیاید.

برای مثال افرادی که نیاز به روانشناس دارند قطعاً ترجیح می‌دهند به روانشناسی مراجعه کنند که سالیان بیشتری را در کسب این علم گذرانده‌است، پس شما به‌عنوان یک تغییررشته‌ای ممکن است در جلب اعتماد مراجعان به تلاش بیشتری نیاز داشته باشید و باید آن‌قدر علم خود را بالا ببرید که مراجعان بتوانند به شما اعتماد کنند.

نکتۀ حائز اهمیت بعدی قوانین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دربارۀ دادن مجوز برای اشتغال در حوزۀ روانشناسی است. متأسفانه قوانین ثابت نیستند و در طی زمان دچار تغییرات زیادی می‌شوند، برای مثال در گذشته برای گرفتن مجوز اشتغال به‌عنوان روانشناس داشتن دو مدرک کارشناسی و ارشد مرتبط  یا دو مدرک ارشد و دکتری مرتبط ضروری بود اما در حال حاضر این قانون تغییر کرده است و با داشتن تنها  مدرک کارشناسی‌ارشد روانشناسی، مجوز اشتغال داده می‌شود.

باید این نکته را در نظر داشت که شاید دوباره قوانین تغییر کنند. در صورت تغییر قوانین شاید مجبور شوید برای گرفتن پروانه و تأسیس کلینیک علاوه‌بر گذراندن مقطع ارشد، دورۀ دکتری روانشناسی را نیز بگذرانید.

آمادگی برای آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی برای تغییر رشته ای ها

اگر همچنان خواهان تغییر رشتۀ خود و ورود به رشتۀ روانشناسی هستید، باید خود را برای کنکور کارشناسی‌ارشد روانشناسی وزارت علوم آماده کنید، اما قبل از هر چیز باید در مورد گرایش‌‌های مختلف رشتۀ روانشناسی اطلاعات کسب کنید و گرایش مورد علاقۀ خود را انتخاب کنید زیرا برای ورود به هر گرایش باید منابع خاص همان گرایش را مطالعه کنید.

گرایش‌های کارشناسی‌ارشد روانشناسی عبارت است از:

  • روانشناسی بالینی
  • روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
  • روانشناسی تربیتی
  • روانشناسی عمومی
  • روانشناسی شخصیت
  • روانشناسی اجتماعی
  • علوم شناختی (دارای سه گرایش: روانشناسی شناختی، توان‌بخشی شناختی و گرایش ذهن، مغز، تربیت)
  • روانشناسی اسلامی (گرایش مثبت‌گرا)
  • روانشناسی کودکان استثنایی
  • روانشناسی صنعتی سازمانی
  • سنجش و اندازه‌گیری (روان‌سنجی)
  • روانشناسی دین

پرمتقاضی‌ترین گرایش‌های رشتۀ روانشناسی، گرایش بالینی، عمومی، تربیتی است.

می‌خواهم به ارشد روانشناسی تغییر رشته بدهم؛ کدام گرایش بهتر است؟

حق دارید اگر در حال حاضر احساس می‌کنید که گیج شده‌اید و نمی‌دانید دقیقاً باید خود را برای کدام گرایش آماده کنید، اصلاً کدام گرایش منطبق با استعدادها و شخصیت شماست و احتمال موفقیت شما در آن گرایش بیشتر است؟ به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم که با یک مشاور متخصص در این حیطه مشورت کنید، قطعاً این کار به شما جهت می‌دهد و شما را در انتخاب بهترین راه یاری می‌کند.

شما می‌توانید از پلتفرم مشاورۀ بروکای روان‌آموز استفاده کنید و با افرادی که رتبه‌برترهای سال‌های گذشتۀ کنکور ارشد روانشناسی بوده‌اند و دارای اطلاعات لازم و کافی در این حیطه هستند، صحبت کنید و هر اطلاعاتی که نیاز دارید را از مشاوران متخصص بروکا بگیرید، از انتخاب گرایش گرفته تا منابعی را که باید برای قبولی در کنکور مطالعه کنید.

منابع ارشد روانشناسی برای تغییر رشته‌ای‌ها چیست؟

منابع ارشد روانشناسی برای تغییر رشته ای ها

در ابتدا لازم است تا برای خودتان هدف‌گذاری کنید،  برای هدف‌گذاری مناسب نیز شما باید میزان زمانی که در دسترس دارید تا به مطالعۀ منابع بپردازید را در نظر بگیرید و براساس آن برنامه‌ریزی کنید.

اگر جزء داوطلبانی هستید که هم زمان کافی برای مطالعه دارید و هم قصد دارید تا در یک دانشگاه دولتی سطح یک پذیرفته شوید، ما به شما مطالعۀ همۀ منابع زیر را پیشنهاد می‌کنیم.

اما چنانچه زمان خیلی زیادی ندارید و به‌دنبال راه میانبری هستید تا در کنکور ارشد روان موفق شوید و در دانشگاه مورد نظر خود پذیرفته شوید، مطالعۀ منابعی که با رنگ سبز مشخص شده‌اند را به شما پیشنهاد می‌دهیم. توجه داشته باشید که برای انتخاب منابع ابتدا باید گرایش خود را انتخاب کنید. ما در ادامه به معرفی منابع برای 3 کدضریب پرمتقاضی‌ می‌پردازیم.

کد ضریب 2 (گرایش‌های بالینی، بالینی خانواده، بالینی کودک و نوجوان، علوم شناختی؛ گرایش توانبخشی شناختی، روانشناسی شناختی)
1) روانشناسی بالینی:
روانشناسی بالینی فیرس، تیموتی ترال، ترجمۀ مهرداد فیروزبخت، انتشارات رشد
نظریه‌های روان‌درمانی، جیمز پروچاسکا، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، انتشارات روان
روانشناسی بالینی، زینب خجوی، جلد اول و دوم، انتشارات روان‌آموز
2) متون روانشناسی:
متون روانشناسی به زبان انگلیسی، یحیی سیدمحمدی انتشارات روان
زبان روان، جلال پریداد، انتشارات روان‌آموز
3) روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی
آسیب‌شناسی روانی براساس DSM-5-TR، مهدی گنجی، انتشارات ساوالان
روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5، مهدی گنجی، انتشارات ساوالان
آسیب‌شناسی روانی، زینب خجوی، انتشارات روان‌آموز
روانشناسی کودکان استثنایی، حانیه سادات حسن‌پور، انتشارات روان‌آموز
4) روانشناسی رشد
نظریه‌های رشد: مفاهیم و کاربردها، ویلیام کرین، ترجمۀ غلام‌رضا خویی‌نژاد، انتشارات رشد
روانشناسی رشد و تحول انسان، دایان پاپالیا، ترجمۀ داود عرب قهستانی، انتشارات سمت
روانشناسی رشد، زینب خجوی، جلد اول و دوم، انتشارات روان‌آموز
5) علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی
روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، علی‌اصغر احمدی، انتشارات امیرکبیر
علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، محمدباقر کجباف، انتشارات روان
علم‌النفس به زبان ساده، محمد علی خالق‌پور، انتشارات روان‌آموز
6) روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان
روانشناسی فیزیولوژیک، محمد کریم خداپناهی، انتشارات سمت
انگیزش و هیجان، مارشال ریو، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، انتشارات ویرایش
روانشناسی فیزیولوژیک، زینب خجوی، انتشارات روان‌آموز
انگیزش و هیجان، سارا جلوداری، انتشارات روان‌آموز
7) آمار و روش تحقیق
احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات رشد
روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات ویرایش
آمار و روش تحقیق، کلثوم امیری، انتشارات مدرسان شریف
کد ضریب 1 (گرایش‌های روانشناسی عمومی، اسلامی، مثبت‌گرا، اجتماعی، شخصیت، دین)
1) روانشناسی عمومی
زمینۀ روانشناسی هیلگارد، ریتا اتکینسون، ترجمۀ محمدتقی براهنی، انتشارات رشد
روانشناسی عمومی، زینب قاسمی، انتشارات روان‌آموز
2) متون روانشناسی
متون روانشناسی به زبان انگلیسی، یحیی سیدمحمدی
انتشارات روان زبان روان، جلال پریداد، انتشارات روان‌آموز
3) روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی
آسیب‌شناسی روانی براساس DSM-5-TR، مهدی گنجی، انتشارات ساوالان
روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5، مهدی گنجی، انتشارات ساوالان
آسیب‌شناسی روانی، زینب خجوی، انتشارات روان‌آموز
روانشناسی کودکان استثنایی، حانیه سادات حسن‌پور، انتشارات روان‌آموز
4) روانشناسی رشد
نظریه‌های رشد: مفاهیم و کاربردها، ویلیام کرین، ترجمۀ غلام‌رضا خویی‌نژاد، انتشارات رشد
روانشناسی رشد و تحول انسان، دایان پاپالیا، ترجمۀ داود عرب قهستانی، انتشارات سمت
روانشناسی رشد، زینب خجوی، جلد اول و دوم، انتشارات روان‌آموز
5) علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی
روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، علی‌اصغر احمدی، انتشارات امیرکبیر
علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، محمدباقر کجباف، انتشارات روان
علم‌النفس به زبان ساده، محمد علی خالق‌پور، انتشارات روان‌آموز
6) روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان
روانشناسی فیزیولوژیک، محمد کریم خداپناهی، انتشارات سمت
انگیزش و هیجان، مارشال ریو، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، انتشارات ویرایش
روانشناسی فیزیولوژیک، زینب خجوی، انتشارات روان‌آموز
انگیزش و هیجان، سارا جلوداری، انتشارات روان‌آموز
7) آمار و روش تحقیق
احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات رشد
روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات ویرایش
آمار و روش تحقیق، کلثوم امیری، انتشارات مدرسان شریف
کد ضریب 6 (گرایش‌های روانشناسی تربیتی و علوم شناختی؛ گرایش ذهن، مغز و تربیت)
1) روانشناسی تربیتی
روانشناسی پرورشی نوین، علی‌اکبر سیف، انتشارات دوران
روانشناسی تربیتی، سیده هدی شجاعی، انتشارات روان‌آموز
2) متون روانشناسی
متون روانشناسی به زبان انگلیسی، یحیی سیدمحمدی، انتشارات روان
زبان روان، جلال پریداد، انتشارات روان‌آموز
3) روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی
آسیب‌شناسی روانی براساس DSM-5-TR، مهدی گنجی، انتشارات ساوالان
روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5، مهدی گنجی، انتشارات ساوالان
آسیب‌شناسی روانی، زینب خجوی، انتشارات روان‌آموز
روانشناسی کودکان استثنایی، حانیه سادات حسن‌پور، انتشارات روان‌آموز
4) روانشناسی رشد
نظریه‌های رشد: مفاهیم و کاربردها، ویلیام کرین، ترجمۀ غلام‌رضا خویی‌نژاد، انتشارات رشد
روانشناسی رشد و تحول انسان، دایان پاپالیا، ترجمۀ داود عرب قهستانی، انتشارات رشد
روانشناسی رشد، زینب خجوی، جلد اول و دوم، انتشارات روان‌آموز
5) علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی
روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، علی‌اصغر احمدی، انتشارات امیرکبیر
علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، محمدباقر کجباف، انتشارات روان
علم‌النفس به زبان ساده، محمد علی خالق‌پور، انتشارات روان‌آموز
6) روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان
روانشناسی فیزیولوژیک، محمد کریم خداپناهی، انتشارات سمت
انگیزش و هیجان، مارشال ریو، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، انتشارات ویرایش
روانشناسی فیزیولوژیک، زینب خجوی، انتشارات روان‌آموز
انگیزش و هیجان، سارا جلوداری، انتشارات روان‌آموز
7) آمار و روش تحقیق
احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات رشد
روش‌های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات ویرایش
آمار و روش تحقیق، کلثوم امیری، انتشارات مدرسان شریف

این نکته را هم بدانید که وزارت علوم، منابعی را برای کنکور کارشناسی‌ارشد معرفی نمی‌کند و این منابع از تحلیل سؤالات کنکورهای برگزارشده در سال‌های قبل به دست آمده است. به همین دلیل تعداد دقیق منابع زیادتر از منابع ذکر شده در جدول است اما به این معنا نیست که برای موفقیت در کنکور باید همۀ منابع را مطالعه کرد. برای مشاهدۀ منابع ارشد روانشناسی برای سایر گرایش‌ها، به صفحۀ منابع ارشد روانشناسی در منو مراجعه کنید.

میانگین درصدهای نفر اول کنکور هم 100 درصد نیست و حول 60 درصد است و  این موضوع به این معناست که داوطلبان باید منابعی را مطالعه کنند که اکثر سؤالات از آنان طرح می‌شوند، حال اگر علاقه‌مند هستید تا لیست کامل منابع را ببینید می‌توانید وارد لینک زیر شوید و به فهرست کامل منابع دسترسی داشته باشید.

دانلود pdf معرفی کامل منابع ارشد روانشناسی

مصاحبه با رتبه برترهای تغییر رشته ای ارشد روانشناسی

مصاحبه با رتبه های برتر تغییر رشته ای در روانشناسی

جالب است که بدانید روان‌آموز تابه‌حال به‌شمار کثیری از داوطلبان ارشدی که تغییر رشته‌ای بوده‌اند کمک کرده است و تا قبولی در دانشگاه مورد علاقه‌شان، آنان را همراهی کرده است. از آنجایی که داوطلبان تغییر رشته‌ای بدون زمینه‌ای از روانشناسی قصد شرکت در کنکور ارشد روانشناسی را دارند، مطالعۀ منابع اصلی برایشان دشوار است برای همین از کلاس‌های جامع آموزشی روان‌آموز استفاده می‌کنند تا در وهلۀ اول، مفهوم دروس را درک کنند.

سپس با مطالعۀ کتاب‌های جامع روان‌آموز، فرایند یادگیری خود را تکمیل می‌کنند و سپس با شرکت در کلاس‌های نکته و تست روان‌آموز، نحوۀ کنکوری خواندن دروس روانشناسی را یاد می‌گیرند و در انتها با شرکت در کنکورهای آزمایشی خود را می‌سنجند.

شکی نیست که با پیمودن چنین مسیری، راه قبولی در کنکور ارشد روانشناسی را برای خود هموار می‌کنند. می‌توانید مصاحبۀ افرادی را که تغییر رشته‌ای بودند، اما در کنکور ارشد روانشناسی رتبه برتر شدند را بخوانید برای مثال مصاحبۀ سپیده کاردان، رتبۀ 36 بالینی که مدرک کارشناسی‌اش علوم آزمایشگاهی است و یا فرانک امیری‌نیا که با مدرک کارشناسی اقتصاد، موفق به رتبۀ 80 بالینی شده است.

مصاحبه با رتبۀ 36 ارشد بالینی

مصاحبه با رتبۀ 80 ارشد بالینی

تغییر رشته به روانشناسی در حین تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد 

دانشجویانی وجود دارند، که پس از ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد متوجه می‌شوند که به رشتۀ خود علاقه‌ای ندارند و تصمیم می‌گیرند تا در مقطع ارشد، مشغول به تحصیل در رشتۀ روانشناسی شوند. نکتۀ حائز اهمیت این است که براساس قانون‌های موجود، در مقطع کارشناسی‌ارشد تغییر رشته و یا حتی گرایش امکان‌پذیر نیست. در نتیجه اگر شما در حال حاضر دانشجوی مقطع ارشد هستید و قصد دارید تغییر رشته بدهید و وارد رشتۀ روانشناسی بشوید، باید از دانشگاه محل تحصیل خود انصراف دهید و در کنکور کارشناسی‌ارشد روانشناسی شرکت کنید تا در صورت قبولی در مقطع ارشد وارد رشتۀ روانشناسی شوید.

نتیجه‌گیری

ما در این مطلب نکات مهم دربارۀ تغییر رشته به کارشناسی‌ارشد روانشناسی را بیان کردیم. آنچه که مشخص است این است که داشتن مدرک کارشناسی غیرمرتبط، مانعی برای ادامه‌تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد رشتۀ روانشناسی نیست و شما با داشتن یک برنامۀ سنجیده می‌توانید در این رشته در یک دانشگاه مناسب پذیرفته شوید. اگر همچنان سؤالاتی مبهم در ذهنتان وجود دارد، می‌توانید در قسمت نظرات از ما بپرسید تا در اسرع وقت کارشناسان ما پاسخ‌گویتان باشند.

منابع:

سازمان نظام روانشناسی

سازمان سنجش کشور