کسانی که از مسیر پر پیچ خم ارشد عبور کرده‌اند یا درحال عبور از این مسیر هستند، می‌دانند که پس از شروع مسیر در مرحلۀ آشنایی با منابع ارشد روانشناسی، باید خود را آمادۀ عبور از دو پیچ سرنوشت‌ساز و گاهی‌اوقات دشوار این مسیر یعنی شرکت در کنکور و بعد انتخاب رشته بکنند. به عبارت دیگر، عملکرد مطلوب در کنکور و انتخاب رشتۀ صحیح ضامن سلامتی داوطلب کنکور در این مسیر و به نتیجه‌رسیدن تلاش‌های او است. همۀ ما تاحدی با اهمیت کنکور آشنا هستیم، اما برای آن دسته از داوطلبینی که چندان با مرحلۀ انتخاب رشته آشنا نیستند، باید بگوییم که اهمیت این مرحله به‌قدری زیاد است که توصیه می‌کنیم تنها به دانسته‌های خود اکتفا نکنید و حتماً از مشورت کسانی که این مسیر را پیموده‌اند کمک بگیرید. تیم روان‌آموز در این مقاله با بررسی صفرتاصد نحوه انتخاب رشته ارشد روانشناسی امیدوار است قدم کوچکی در موفقیت شما بردارد.

کارگاه انتخاب رشتۀ «خاطر جمع» ویژۀ کنکور 1403. توضیحات جامع درباره روش انتخاب رشته‌ ارشد روانشناسی توسط دکتر زینب خجوی؛ فارغ‌التحصیل ارشد و دکتری رشتۀ روانشناسی از دانشگاه تهران.

راهنمای کامل انتخاب رشته ارشد روانشناسی

داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی پس از این‌که کارنامه‌های اولیه منتشر می‌شود، می‌توانند اقدام به انتخاب رشتۀ موردنظرشان کنند. فاکتورهای بسیار مهم وجود دارند که بهتر است داوطلبان با درنظرگرفتن آن‌ها اقدام به انتخاب رشته و دانشگاه موردنظرشان کند که در ادامۀ مقاله بیشتر به آن‌ها می‌پردزایم.

مطالب مرتبط: انتخاب رشته ارشد روانشناسی وزارت بهداشت

رشته‌ها و گرایش‌های روانشناسی به همراه کد ضریب

رشتۀ روانشناسی در مقطع ارشد، 6 کد ضریب و 16 گرایش دارد. منظور از کد ضریب این است که همۀ گرایش‌های زیرمجموعۀ یک کد، مواد امتحانی و ضرایب یکسان دارند. بنابراین، مثلاً کسی که در کد ضریب 1، مجاز شمرده می‌شود، می‌تواند همۀ گرایش‌های زیرمجموعۀ آن را شامل ر روان‌شناسی عمومی، روان‌شناسی اسلامی( بدون گرایش) و با گرایش روان‌شناسی مثبت‌گرا، روان‌شناسی اجتماعی و روان‌شناسی شخصیت را انتخاب کند. در جدول زیر، کد ضرایب و گرایش‌ها و دروس امتحانی هر یک از این کد ضریب‌ها را می‌توانید ببینید. برای آشنایی با گرایش‌های مختلف روانشناسی، روحیات و اقتضائات موردنیاز هرکدام، مقالۀ «کدام گرایش روانشناسی برای من بهتر است؟» را بخوانید.

کد ضریبرشته/ گرایشدروس
1روان‌شناسی عمومی
روان‌شناسی اسلامی( بدون گرایش)
روان‌شناسی اسلامی با گرایش روان‌شناسی مثبت‌گرا
روان‌شناسی اجتماعی
روان‌شناسی شخصیت
روان‌شناسی با گرایش روانشناسی دین
متون روان‌شناسی( به زبان انگلیسی)
علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی
آمار و روش تحقیق
روان‌شناسی مرضی و کودکان استثنایی
روان‌شناسی رشد
روان‌شناسی عمومی
روان‌شناسی فیزولوژیک،انگیزش و هیجان
2روان‌شناسی بالینی( بدون گرایش)
روان‌شناسی بالینی با گرایش خانواده
روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان
علوم‌شناختی با گرایش توان‌بخشی شناختی
علوم‌شناختی با گرایش روان‌شناسی شناختی
متون روان‌شناسی( به زبان انگلیسی)
علم‌النفس از دیدگاه اندیشمندان اسلامی
آمار و روش تحقیق
روان‌شناسی مرضی و کودکان استثنایی
روان‌شناسی رشد
روان‌شناسی بالینی
روان‌شناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان
3سنجش و اندازه‌گیریمتون روان‌شناسی (به زبان انگلیسی)
آمار و روش تحقیق
روان‌شناسی مرضی و کودکان استثنایی
روان‌شناسی رشد
روان‌شناسی عمومی
روان‌سنجی
آزمون‌های شناختی هوش و استعداد
4روان‌شناسی صنعتی و سازمانیمتون روان‌شناسی (به زبان انگلیسی)
آمار و روش تحقیق
روان‌شناسی صنعتی-سازمانی
روان‌شناسی اجتماعی
رفتار سازمانی
روان‌شناسی امور استخدامی
بالندگی سازمانی
1روانشناسی اسلامیروانشناسي مثبت‌گرا
5روان‌شناسی و آموزش کودکان استثناییمتون روان‌شناسی (به زبان انگلیسی)
آمار و روش تحقیق
روان‌شناسی مرضی و کودکان استثنایی
روان‌شناسی رشد
روان‌شناسی عمومی
روان‌سنجی
روان‌شناسی تربیتی
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
6روان‌شناسی تربیتی
علوم‌شناختی گرایش ذهن، مغز و تربیت
متون روان‌شناسی (به زبان انگلیسی)
آمار و روش تحقیق
روان‌شناسی رشد
روان‌شناسی عمومی
روان‌شناسی تربیتی

تحلیل و بررسی کارنامه اولیه کارشناسی ارشد

پس از این‌که کارنامۀ اولیۀ داوطلبان در سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود، تمام داوطلبان از جمله داوطلبانی که متقاضی شرکت در ارشد روانشناسی هستند، می‌توانند با واردکردن شمارۀ پرونده یا شمارۀ داوطلبی و درج مشخصات فردی اقدام به دریافت کارنامه و تجزیه‌وتحلیل آن کنند. در کارنامه‌ای که دراختیار شما قرار می‌گیرد، اطلاعات ثبت‌نامی، نمرات اکتسابی، آخرین رتبۀ مجاز و نمرۀ کل براساس کد ضریب‌ها و سهمیه‌هایی که دارید، دیده می‌شود. علاوه‌بر این‌ها، وضعیت مجاز بودن رتبۀ شما برای شرکت در دانشگاه‌های روزانه، نوبت دوم، آزاد و سایر دانشگاه ها نیز مشخص می‌شود. نمونه کارنامه‌ای که در ادامه آمده، مربوط به یکی از رتبه‌های برتر رشتۀ روانشناسی در سال 1403 است. می‌خواهیم به صورت اجمالی آن را بررسی کنیم.

نمونه کارنامه ارشد روانشناسی

مطلب مرتبط: مصاحبه با رتبه های برتر کنکور ارشد روانشناسی

بررسی ستون‌های کارنامه ارشد

در کارنامۀ کنکور ارشد، بعد از اطلاعات شناسنامه‌ای، اولین جدولی که می‌بینید، «نمرات اکتسابی» است که درصدهای دروس امتحانی را به شما نشان می‌دهد. جلوی بعضی از درس‌ها، کلمۀ «سفید» نوشته شده‌است که یعنی شما به سوالات آن درس، پاسخ نداده‌اید.

در جدول 7 که در  پایین کارنامه قرار گرفته‌است،  می‌توانید رتبۀ خود را به تفکیک هر کد ضریب در دو ستون «در سهمیه» و «بدون سهمیه» می‌بینید. رتبۀ ملاک قبولی در دانشگاه‌ها، رتبۀ بدون سهمیه است؛ بنابراین، برای دانستن رتبۀ خود بهتر است به این ستون مراجعه کنید.حالا چرا؟ فرض ‌کنیم رتبۀ شما بدون سهمیه 40  باشد و مجموع ظرفیت پذیرش‌های چهار دانشگاه خوب در رشتۀ مدنظر شما هم 40 نفر باشد. شما می‌توانید روی قبولیتان در یکی از این دانشگاه‌ها حساب کنید. اما اگه رتبه‌تان بدون سهمیه 400 باشد و با سهمیه بشود 40، معنی‌اش این نیست که وضعیت شما ازنظر قبولی مثل رتبۀ چهلِ بدون سهمیه‌ است؛ چون دانشگاه‌ها درصدی از ظرفیت پذیرششان را به سهمیه‌ها اختصاص می‌دهند. بنابراین، رتبۀ چهلِ شما مثلاً در ظرفیتِ 5درصدی سهمیه، درنظر گرفته می‌شود نه کلِ ظرفیت پذیرش. ستون آخر جدول هم رتبۀ مجاز در دوره‌های روزانه و نوبت دوم را شامل می‌شود. عدد این ستون، درواقع 3برابر ظرفیت مجاز دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد؛ بنابراین، برای این‌که به‌طور حدودی بفهمید ازنظر قبولی چه وضعیتی خواهیدداشت، باید عدد آخرین رتبۀ مجاز را تقسیم بر 3 و با رتبۀ خودتان در هر کد ضریب مقایسه کنید. طبیعتاً هرچه رتبۀ شما از آخرین رتبۀ مجاز، بیشتر باشد، شانس قبولیتان هم بیشتر می‌شود.

سه ستون آخر جدول مربوط به دوره‌‌های شهریه‌پرداز غیردولتی است. دانشگاه‌های دولتی و شهریه‌پردازهای غیردولتی به‌استثنای دانشگاه آزاد را در یک فرم انتخاب‌رشته وارد می‌کنید. اما، برای انتخاب‌رشتۀ دانشگاه آزاد ، باید به سایت azmoon.iau.ir  مراجعه کنید و کد دسترسی که در ردیف پایانی کارنامه درج‌شده است را در سایت وارد کنید.

نمره کل یا تراز

در جدول 7 کارنامۀ اولیه شرکت‌کنندگان در کنکور کارشناسی‌ارشد، ردیفی به نام نمرۀ کل یا تراز وجود دارد که آن‌هم مانند رتبه در سهمیه و  رتبۀ بدو ن سهمیه، نشان‌دهندۀ عملکرد متقاضی است. نمرۀ کل یا تراز همان اختلاف نمرۀ داوطلب با میانگین جامعه آماری است که بر اساس  ضرایب دروس در هر گرایش و تأثیر 80 درصد نمرۀ علمی و 20 درصد معدل مؤثر داوطلب در فرمول آماری محاسبه می شود.  نکتۀ قابل ‌توجه در بحث تراز این است که این نمره هرچقدر بیشتر باشد، نشان‌دهندۀ عملکرد بهتر متقاضی است. به عبارت‌دیگر، هرچقدر رتبۀ فرد کمتر باشد و تراز او بالاتر شانس موفقیت او برای قبولی در دانشگاه‌های برتر روانشناسی در مقطع ارشد بیشتر خواهد بود.

بررسی شرایط و ضوابط برای انتخاب رشته روانشناسی ارشد

پس از این‌که رتبۀ داوطلب در کنکور ارشد روانشناسی اعلام شد، فرد می‌تواند برای انتخاب رشته و دانشگاه مورد‌نظر اقدام کند. اما قبل از تصمیم‌گیری بهتر است دربارۀ شرایط خود کمی تأمل کنید. مثلاً چه مواردی؟ امکان ادامۀ تحصیل در رشتۀ انتخابی در مقطع دکتری، بازار کار و آیندۀ شغلی رشتۀ موردنظر، فاصلۀ دانشگاه تا خانه، امکانات دانشگاه، وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی و وضعیت مالی،از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند تأثیر بسیاری بر روی انتخاب رشته‌ داشته‌باشد. با درنظرگرفتن این موارد و یک دو دوتا چهارتای ساده، متوجه می‌شویم که گاهی‌اوقات ادامۀ تحصیل در دانشگاهی با نام و نشان کمتر در شهر خودتان، بسیار ارزشمندتر از تحصیل در دانشگاهی بهتر که در شهر یا شهرستانی دیگر است. به همین خاطر ، مجدد توصیه می‌کنیم که اول از همه  به جمع‌بندی‌ای  دربارۀ  این مسائل برسید.

انتخاب شیوۀ آموزشی موردنظر

یکی از نکات حائز اهمیت این است که از سال 1389 به بعد، شیوۀ آموزشی در ارشد دچار تغییرات شد. شیوۀ آموزشی‌محور علاوه‌بر شیوۀ  آموزشی و پژوهشی، جزو دستور کار قرار گرفت. شباهت این دو دوره، در طول مدت دورۀ تحصیل است که در هر دو روش حداکثر چهارسال است. بهتر است قبل از انتخاب رشته، تفاوت‌های این دو شیوۀ آموزشی را درنظر بگیرید.

شیوه آموزشی و پژوهشی

تا قبل از سال 1389، تنها این روش برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها به‌کار برده می‌شد که در آن برنامۀ آموزشی در هر رشته بر پایۀ واحد‌های درسی و درنهایت پایان‌نامه متمرکز بود. محوریت این روش براساس پژوهش استوار است و هدف آن افزایش سطح دانش فنی، ارائۀ ایده‌ها و نظریات جدید است.

شیوه آموزش محور

شیوۀ آموزش‌محور، تنها بر واحدهای درسی متمرکز است و نیازی به ارائۀ پایان‌نامه ندارد. دانشجویان در این روش باید حداقل 2 و حداکثر 4 واحد سمینار بگذرانند. متقاضیان باید این نکته را درنظر داشته‌باشند که اگر علاقه‌مند به تحصیل با شیوۀ آموزش‌محور هستند، هنگام انتخاب رشته، باید دانشگاه‌هایی را انتخاب کنند که اصطلاح «آموزش‌محور» کنار آن‌ها ذکر شده‌است. همچنین، به دلیل این‌که پایان‌نامه بخش مهمی از مصاحبۀ دکتری را دربرمی‌گیرد، در روش آموزش‌محور شانس قبولی افراد در مقطع دکتری، پایین‌تر از روش آموزشی و پژوهشی است؛ مگر این‌که مقالات خوبی را به مرحلۀ انتشار رسانده‌ و دارای رزومۀ علمی و پژوهشی قوی‌ای در مقطع کارشناسی‌ارشد باشند. نکتۀ مهم این است که اگر حین تحصیل تصمیم به تغییر شیوۀ آموزشی گرفتید، حتما باید تا قبل از ترم 3 اقدام کنید و از دانشگاه مجوز بگیرید. دانشگاه‌ بعد از بررسی فاکتورهایی مثل معدل، تعداد واحدهای پاس‌شده، ظرفیت پذیرش در شیوۀ مدنظر شما و… دربارۀ پذیرفتن یا نپذیرفتن درخواست شما، تصمیم می‌گیرد.

اولویت‌بندی کد رشته محل‌ها

پس از این‌که داوطلب از تصمیمش دربارۀ انتخاب رشته و دانشگاه‌های مد‌نظرش مطمئن شد، باید کد رشته‌محل‌های تحصیل انتخابی موردنظرش را به‌ترتیب علاقه در دفترچه درج کند. داوطلبان امکان درج 100 کد محل انتخابی در دفترچۀ انتخاب رشته را دارند. در این مرحله باید تمام دقت خود را به‌کار گیرند و پس از درج کدهای مورد‌نظر، حتماً دفترچۀ انتخاب رشته‌شان را چندبار بررسی کنند. چنانچه در این مرحله دقت کافی نداشته‌باشید و  کدرشته‌محل را اشتباه وارد کنید، زحمت یکساله خود را به باد داده‌اید و اگر مثال اول مطلب به یاد داشته باشید، از پیچ دوم مسیر شرکت در دورۀ ارشد نتوانسته‌اید عبور کنید. البته، تا زمانی که سایت سازمان سنجش بسته نشده‌باشد، امکان ویرایش و انجام اصلاحات وجود دارد؛ اما زمانی که بازۀ انتخاب رشته به پایان برسد و سایت بسته‌شود، دیگر این امکان وجود نخواهد داشت.

مطلب مرتبط: زیروبم دانشگاه‌های شهریه‌پرداز روانشناسی

مشاوره‌ نحوه‌ انتخاب رشته‌ کنکور ارشد

برای انتخاب رشته ارشد روانشناسی توصیه‌هایی به داوطلبان داریم؛ ابتدا  یک جدولی مانند جدول زیر بکشید و انتخاب‌های خود را  بر اساس دستورالعمل ذکر شده در آن قرار دهید.

ردیفانتخاب‌های خوشبینانهانتخاب‌های واقع‌بینانه انتخاب‌های بدبینانه
1   
2   
3   
4   
5   
6   
7   
8   
9   
10   
11   
12   
13   
14   
15   

انتخاب‌های خوش‌بینانه: رشته‌ها و دانشگاه‌هایی که موردعلاقه‌تان هستند ولی احتمال قبولی بالایی در آن‌ها ندارید.

انتخاب‌های واقع‌بینانه: رشته و دانشگاه‌هایی که پس از بررسی قبول‌شدگان سال‌های گذشته، ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و رتبۀ خودتان گمان می‌کنید که می‌توانید در آن‌ها پذیرش شوید.

انتخاب‌های بدبینانه:رشته و دانشگاه‌هایی که مطمئن هستید در آن‌ها قبول می‌شوید اما سایر دانشگاه‌ها برایتان در اولویت قرار دارند.

درمیان 100 گزینه که مجموعاً برای رشتۀ امتحانی اول و دوم (شناور) دراختیار دارید، بهتر است با انتخاب‌های خوش‌بینانه شروع کنید. یعنی مواردی که بهشان علاقه دارید ولی احتمال قبولیتان در آن‌ها زیاد نیست. پیشنهاد می‌شود 30درصد انتخاب‌ها را به این گزینه‌ها اختصاص بدهید. یکی از اشتباه‌های رایج داوطلبان این است که وقتی شانس قبولیشان را در یک‌سری رشته‌ها و دانشگاه‌ها کم می‌بینند، آن‌ها را انتخاب نمی‌کنند. اما شما این اشتباه را تکرار نکنید. اولویت‌های بالا را به انتخاب‌های خوش‌بینانه اختصاص بدهید. بعد انتخاب‌های واقع‌بینانه را در جدول بگذارید. یعنی رشته‌هایی که شانس قبولیتان را در آن‌ها بالا می‌بینید و بهشان علاقه دارید. توصیه می‌شود که 40درصد انتخاب‌هایتان را در این دسته قرار بدهید. سیستم، از بالای لیست، گزینه‌های شما را بررسی می‌کند. بنابراین گمان نکنید گزینۀ خوش‌بینانه‌ای که در صدر جدول قرار دارد، روی میزان قبولی انتخاب واقع‌بینانه‌ای که وسط جدول نوشته‌اید، تأثیر منفی می‌گذارد.

درنهایت 30درصد آخر را هم به انتخاب‌های بدبینانه اختصاص بدهید؛ یعنی مواردی که شانس قبولیتان در آن‌ها بالاست، اما چندان برایتان دوست‌داشتنی نیستند. اولویت‌بندی انتخاب‌های بدبینانه خیلی مهم است چون در مقطع ارشد به دلیل محدودیت ظرفیت‌ها، جابه‌جایی و تغییر معمولاً با سخت‌گیری همراه است. خبر خوب این که به‌جز دورۀ روزانۀ دانشگاه دولتی، هر دانشگاه دیگری را که انتخاب کنید، می‌توانید بعداً بدون هیچ مشکلی از آن انصراف بدهید. با این‌حال، ممکن است در انتخاب‌هایتان بین دو یا چند گزینه، مردد باشید.

مطلب مرتبط: تغییر رشته به ارشد روانشناسی با لیسانس غیرمرتبط

عوامل موثر بر انتخاب رشته‌ کارشناسی ارشد روانشناسی

برخی از عوامل در انتخاب رشته ارشد روانشناسی می‌توانند بیشتر از بقیه، تأثیرگذار باشند و رتبۀ فرد را دچار تغییر کنند. این عوامل عبارت‌اند از: سهمیۀ استعداد درخشان، سهمیۀ ایثارگران، اتباع خارجی، بورسیه و رشته‌های دارای شرایط خاص.

سهمیه استعداد‌های درخشان

سهمیۀ استعداد‌های درخشان با تأثیرگذاری 10% و حداکثر تا یک سال پس از دانش‌آموختگی‌ فرد (صرفاً برای یک‌بار)، در کنکور ارشد روانشناسی لحاظ می‌شود. بدین‌گونه که داوطلب شامل این سهمیه، باید 90% از نمرۀ آخرین فرد پذیرفته‌شده در هر کد رشتۀ محل موردنظرش را کسب کند تا بتواند با استفاده از این 10% سهمیه در همان کدرشته محل پذیرفته شود.

اگر می‌خواهید دربارۀ سهمیه‌های استعدادهای درخشان و سایر انواع سهمیه (ایثارگران، رزمندگان و حافظان قرآن) اطلاعات بیشتری داشته‌باشید، قبلاً در مطلب سهمیه‌ های کنکور ارشد، همۀ آن‌ها را مفصل توضیح داده‌ایم.

اتباع خارجی

داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی که جزو اتباع خارجی هستند، تنها درصورتی‌که یکی از مدارک زیر را داشته‌باشند، مجاز به شرکت در این آمون هستند:

  1. گذرنامۀ دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت.
  2. دفترچۀ پناهندگی سياسی صادره از طرف فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ايران.
  3. كارت هويت ويژۀ اتباع غيرايرانی دارای اعتبار در همان سال، براساس اعلام ادارۀ كل امور اتباع و مهاجرين خارجی وزارت كشور.
  4. آخرين كارت آمايش معتبر براساس اعلام ادارۀ كل امور اتباع و مهاجرين خارجی وزارت كشور.

– شرایط پذیرش اتباع خارجی در کنکور ارشد روانشناسی

  • فقط اتباع غیرايرانی مقيم جمهوری اسلامی ايران و دارای اقامت قانونی مجاز.
  • داوطلبان تحصيلی غيرايرانی، مجاز به انتخاب رشته در مناطق غيرمجاز تردد و اسكان اتباع غيرايراني مندرج در دفترچۀ راهنمای آزمون نیستند و درصورت قبولی در كدرشتۀ مناطق غيرمجاز، قبولی و پذيرش آنان در آزمون ورودی همان سال «لغو» می‌شود.
  • پذيرش داوطلبان تحصيلی در رشته‌هايی كه منجر به ايجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ايران شود (ازجمله تعهدات استخدامی) و رشته‌های خاص و غيرمجاز مندرج در دفترچۀ راهنمای آزمون ممنوع است.
  • جمهوری اسلامی ايران هيچ‌گونه تعهدی درخصوص صدور مجوز اقامت برای خانوادۀ داوطلبان تحصيل به استثناء همسر و فرزندان دانشجويان ندارد.
  • همۀ داوطلبان تحصيل پذيرفته‌شدۀ دوره‌های روزانه، موظف به پرداخت شهريۀ تحصيلي طبق مصوبات هيئت‌امنای دانشگاه حداكثر تا 80 % شهريۀ دوره‌های نوبت دوم «شبانه» هستند.
  • برای ثبت‌نام داوطلبان غيرايرانی در آزمون كارشناسی ارشد ناپيوسته، شرط معدل لازم نيست.
  • داوطلبان تحصيلی غيرايرانی در هر مقطع تحصيلی فقط يك بار مجاز به تحصيل هستند و تكرار مقطع تحصيلی در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پيام‌نور، غيرانتفاعی، پرديس خودگردان، مجازی، مشترک دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و همچنين دانشگاه آزاد اسلامی و ساير مؤسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ايران ممنوع است.
  • تحصيل داوطلبان در مؤسسات آموزش عالی و مراكز جامعه‌المصطفی (ص) و مركز آموزش عالی اهل بيت (ع) به‌صورت هم‌زمان ممنوع است.

مطلب مرتبط: آشنایی با رشته روانشناسی تربیتی

اشتباهات رایج دانشجویان در انتخاب رشته ارشد روانشناسی

همانطور که بارها اشاره کردیم،  در مرحلۀ انتخاب رشتۀ ارشد روانشناسی جایی برای اشتباه کردن وجود ندارد؛ داوطلب با کوچک‌ترین اشتباهی در این مرحله ممکن است تیشه به ریشۀ موفقیت خود در آینده بزند. در ادامه از رایج‌ترین اشتباهات داوطلبان در انتخاب رشتۀ ارشد می‌گوییم و توصیه‌هایی برایتان داریم تا شما را از افتادن در دام این اشتباهات حفظ کنیم.

عدم توجه به عوامل مهم در اولویت‌بندی انتخاب‌ها

 متأسفانه برخی از داوطلبان نه‌تنها وقت کافی برای اولویت‌بندی و تحقیق دربارۀ انتخاب رشتۀ خود درنظر نمی‌گیرند، بلکه حتی به مهم‌ترین موارد در انتخاب رشته هم توجهی ندارند. پیشنهاد روان‌آموز به داوطلبان این است که سعی کنید تنها بر تمایلات خود متکی نباشید و شرایط را از جهات مختلف و به‌صورت منطقی بسنجید. برای مثال، ممکن است دانشگاهی که تمایل به پذیرش در آن دارید، ازنظر امکانات، فاصله تا محل زندگی، هزینۀ رفت‌وآمد و وضعیت خوابگاه، چالش‌هایی برایتان به‌وجود آورد که بر روی کیفیت تحصیل شما تأثیر بگذارد.

تحلیل نادرست رتبه و تراز اکتسابی

سعی کنید برای تحلیل رتبۀ خود از مشاورانی کمک بگیرید که در این کار مهارت دارند. گاهی‌اوقات داوطلبان با تحقیق‌هایشان دربارۀ سقف پذیرش دانشگاه‌ها، رتبه برتر‌های سال گذشته و… به نتیجه‌گیری‌های اشتباهی دربارۀ شانس پذیرفته شدنشان در یک دانشگاه می‌رسند که این امر می‌تواند به اولویت‌بندی اشتباه آن‌ها در زمان انتخاب رشته منجر شود.

اولویت‌بندی در انتخاب رشته ارشد با امید داشتن به نقل و انتقالات

هیچ‌گاه با این امید که پس از انتخاب رشتۀ ارشد از امتیاز نقل و انتقالات استفاده می‌کنید، انتخاب‌های خود را اولویت‌بندی نکنید. استفاده از نقل و انتقالات تنها زمانی که دارای شرایطی خاص باشید و تنها با تأیید نهایی دانشگاه مربوط امکان‌پذیر است.

سخن پایانی

در انتها توصیۀ روان‌آموز به داوطلبان ارشد روانشناسی این است که در این مرحله با دقت هرچه تمام‌تر پیش بروید و اولویت‌بندی‌های خود را چندین بار و براساس معیارهای متفاوتی موردسنجش و بررسی قرار دهید. اگر در این راه نیاز به مشاوره داشتید، مشاوران تیم روان‌آموز می‌توانند با تکیه بر تجربیات و دانششان در این مسیر کنارتان باشند.

مطلب تکمیلی: مشاوره انتخاب رشته ارشد روانشناسی بروکا

منابع:

سازمان سنجش کشور