داوطلبین کنکور تصور می‌کنند در سال کنکور تنها کاری که باید انجام دهند درس خواندن است اما در حقیقت این طور نیست. مستمر درس خواندن و برنامه داشتن با فشرده درس خواندن فرق می‌کند. اگر می‌خواهید درس خواندنتان بازدهی مناسب داشته‌باشد و فرسوده‌تان نکند، لازم است به‌جز درس خواندن به سلامت روان و جسمتان هم بیندیشید. برای توجه به این موضوع خوب است که میان برنامه‌تان به داشتن تفریح و همین‌طور انجام ورزش هوازی توجه کنید. ورزش کردن تأثیرات بسیار زیادی بر روند درس خواندنتان می‌گذارد؛ تأثیراتی که از شنیدنشان شگفت‌زده خواهیدشد. در این مقاله، از اهمیت ورزش در سال کنکور و فوایدش می‌گوییم و به سوالات رایج در این‌باره جواب می‌دهیم: «چطور ورزش کنم که خسته‌تر نشم؟»، «قبل از درس خوندن ورزش کنم یا بعدش؟» و «برم باشگاه یا تو خونه ورزش کنم؟»

فواید ورزش کردن در سال کنکور

دانش‌آموزان و دانشجویان تصور می‌کنند ورزش کردن ممکن است باعث خستگی جسمیشان بشود و آن‌ها را از درس خواندن بیندازد. نه‌تنها این‌طور نیست بلکه برعکس، به شما کمک می‌کند یادگیری بهتری داشته‌باشید و حتی حافظه‌تان تقویت شود. شاید در ذهنتان این سوال پیش بیاید که ورزش چه ارتباطی با حافظه دارد؟ در ادامه‌ی مطلب، هم به این سوال جواب می‌دهیم و هم سایر فواید ورزش کردن را به‌صورت موردی بررسی می‌کنیم.

  • تقویت حافظه

وقتی ورزش هوازی انجام می‌دهید، اکسیژن بیشتری به مغز شما می‌رسد. زمانی که اکسیژن کافی به مغز، برسد سطح کشش مغز و همچنین تحرک آن بیشتر و خستگی فکری، کمتر می‌شود. به طور کلی ورزش کردن در سال کنکور، کاهش خستگی فکری، بهبود تمرکز و عملکرد مغز را به‌دنبال دارد.

  • آرامش ذهنی

آرامش ذهنی در سال کنکور

زمانی که به‌صورت مستمر ورزش کنید، نسبت به خودتان احساس خوبی پیدا خواهیدکرد. چون زمانی از روز را به خودتان اختصاص داده و به سلامت جسم و روانتان توجه کرده‌اید. این تصویر ذهنی مثبت باعث آرامش ذهنی و سلامت روان می‌شود و درنهایت بر افکار شما تأثیر مثبت خواهدگذاشت.

  • یادگیری بهتر

فعالیت بدنی، باعث هدایت جریان خون به مغز می‌شود. جریان خون هم با تحریک نورون‌ها باعث رشد سلول‌ها به‌ویژه در «هیپوکامپ» می‌شود. هیپوکامپ، بخشی از مغز است که در یادگیری و حافظه نقش دارد. به این‌ترتیب، ورزش کردن در یادگیری بهتر فرد اثر چشمگیری دارد.

  • تنظیم ساعت خواب

ورزش کردن به شما کمک می‌کند درطول روز سرحال‌تر باشید. به‌دلیل داشتن فعالیت جسمانی در روز، شب هم راحت‌تر به رخت‌خواب می‌روید. خواب راحت و به‌موقع و البته به‌اندازه این امکان را می‌دهد تا درطول روز انرژی داشته‌باشید و در طولانی‌مدت به شما کمک می‌کند با تنظیم ساعت خواب، سبک زندگی سالمی را پیش بگیرید.

  • افزایش خودباوری

افزایش خودباوری در سال کنکور با ورزش کردن

با ورزش کردن احساس مثبتی نسبت به بدنتان پیدا خواهیدکرد. این احساس مثبت به شما کمک می‌کند تا احساس توانمندی کنید و عزت‌نفستان در طول زمان تقویت شود. اعتماد‌به‌نفس بالا به شما توان بیشتری برای روبه‌روشدن با چالش‌ها خواهدداد.

چگونه در سال کنکور هم درس بخوانیم و هم ورزش کنیم؟

ورزش کردن با همه‌ی خوبی‌هایش، در زمان کنکور نیاز به رعایت نکاتی دارد که شاید در دیگر زمان‌ها کمتر موردتوجه باشد؛ چیزهایی مثل میزان و نوع ورزشی که انجام می‌دهید. با رعایت این نکات می‌توانید انرژی و تمرکز بیشتری برای درس خواندن به‌دست بیاورید و روند درس خواندنتان را بهبود ببخشید.

  • زمان مناسب

‌بهتر است ورزش کردن را در بازه‌ی کنکور، قبل از شروع درس خواندن انجام دهید. هر روز صبح قبل از درس خواندن برای ورزش کردن 20 الی 45 دقیقه زمان بگذارید. داشتن فعالیت بدنی قبل از مطالعه، به شما کمک می‌کند تا عملکرد شناختی بهتری داشته‌باشید و یادگیری‌تان تقویت شود. ‌

  • نوع ورزش

ورزش‌هایی که قبل و بین درس خواندن توصیه می‌شوند، ورزش‌های سبک و هوازی هستند. ورزش‌هایی که نه‌تنها انرژی شما را کم نمی‌کنند، بلکه باعث بهبود سطح عملکرد و رفع کسالت شما می‌شوند. انجام ورزش‌های سنگین برای دوران کنکور و بازه‌ی امتحانات توصیه نمی‌شوند. اگر دلتان می‌خواهد با چند نوع ورزش مناسب در این دوران آشنا شوید، با ما همراه باشید.

  • ‌ورزش های ذهنی

ورزش های ذهنی در سال کنکور

برخی ورزش‌ها بیشتر از این‌که جسم شما را درگیر کنند، ذهنتان را به چالش می‌کشند. از ورزش‌های ذهنی می‌توان به حل جدول، سودوکو، شطرنج، معکوس‌شماری و آموزش زبان جدید اشاره کرد. این فعالیت‌ها مغز را به فعالیت بیشتر وادار می‌کنند، عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشند و از پیری مغز جلوگیری می‌کنند.

کدام ورزش برای کنکوری‌ها مناسب‌تر است؟

اول از همه به سراغ نرمش کردن بروید. اگر یادتان باشد در مدرسه همیشه اول زنگ ورزش معلم به شما نرمش می‌داد تا بدنتان گرم و آماده ورزش کردن شود. درست است که ورزش در سال کنکور به آن اندازه سنگین و طولانی نیست اما نرمش به شما کمک می‌کند که بدنتان را برای حرکات بعدی حاضر کنید. از ورزش‌هایی که می‌توانید اول صبح یا میان درس خواندنتان انجام دهید می‌توان به: شنای آرنج، شنا روی آرنج از بغل، ایستادن و نشستن به حالت اسکات و شنای روی کف دست اشاره کرد. هر کدام از این ورزش‌ها را اگر برای بار اول انجام می‌دهید، نیاز است به‌صورت حضوری از یک فرد ورزشکار یا مربی یک باشگاه بپرسید تا با انجام اشتباه آن‌ها دچار گرفتگی در بدنتان نشوید.

سخن پایانی

‌‌با ورزش کردن در سال کنکور می‌توانید برای مدت‌زمان هرچند کوتاهی، ذهن‌تان را به آرامش دعوت کنید. چنانچه تجربه و یا پیشنهادی دارید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید.

مطلب پیشنهادی برای دانشجویان روانشناسی ⇐ منابع کنکور ارشد روانشناسی