کسی هست که منکر اهمیت مهارت تست زنی برای قبولی در کنکور شود؟ کسی می‌تواند بگوید درس خواندن خوب و بابرنامه برای موفقیت در کنکور، کافی است و نیازی به تمرین تکنیک‌ های تست‌ زنی وجود ندارد؟ خب، احتمالا جوابتان منفی است اما بعید نیست کسانی را سراغ داشته‌باشید که به خاصیت جادویی تست‌ها معتقدند و خیلی جدی فکر می‌کنند با یاد گرفتن تکنیک های تست زنی برای کنکور بدون معلومات می‌توانند ازپس این آزمون بربیایند. تعارف که نداریم؛ از این خبرها نیست! هر کسی هم که بهتان وعده می‌دهد با صرف یاد گرفتن فوت‌وفنِ تست زدن، کنکور توی مشتتان است و می‌خواهد بهتان پکیج تکنیک‌ های تست‌ زنی بفروشد، لابد ریگی به کفشش دارد. آن‌چه در کنکور به‌کارتان می‌آید، تسلط به مباحث درسی، تمرین تست زدن حین درس خواندن و استفاده از روش‌های تست‌ زنی سریع سر جلسه است. پیش‌تر در مطلب درس خواندن برای کنکور ارشد را کی و چطور شروع کنیم؟ برای تسلط بهتر به منابع، پیشنهادهایی برایتان داشته‌ایم. در مقاله‌ی پیش رو هم فوت‌وفن تست زدن را با هم یاد می‌گیریم.

روش صحیح تست زدن در خانه

قبل از این‌که روش‌های تست‌ زنی سریع در جلسه‌ی کنکور را یاد بگیرید، باید در مرحله‌ی درس خواندن، تست زدن را تمرین کنید. وگرنه مثل ورزشکاری که گرم‌نکرده وارد زمین می‌شود، همان اولِ کاری قفل می‌کنید و همه‌ی تکنیک‌ها و تاکتیک‌هایتان بلااستفاده می‌ماند. حالا چطور باید خودتان را گرم کنید؟ تست‌ها اصولا سه دسته‌اند. تقسیم‌بندی‌های بیشتری هم وجود دارد اما خودتان را گیج نکنید. آشنایی با همین سه نوع اساسی یعنی تست‌های تحلیلی، زمان‌دار و سنجشی، کافی است.

1. تست‌های تحلیلی

تست‌های تحلیلی، دسر بعد از غذا نیستند. از آن تست‌هایی نیستند که بعد از پر شدن حافظه‌تان با خوراکِ مطالعاتی، بروید سراغشان. تست‌های تحلیلی را باید همان‌طور داغ‌داغ همراه درس خواندن، سرو کرد چون تکمیل‌کننده‌ی فرایند یادگیری‌اند و نه روشی برای سنجشِ آموخته‌ها. برای همین است که توصیه می‌شود بلافاصله بعد از یادگرفتن یک مطلب، تست بزنید تا بدانید آن‌چه که تازه خوانده‌اید، ازنظر طراحان کنکور چطور می‌تواند در قالب سوال دربیاید.

شما هنوز در مرحله‌ی یادگیری هستید، پس لازم نیست با سرعت تست بزنید. زمان تست زدنتان را اندازه‌ بگیرید و درصدتان را محاسبه کنید. بعد از زدن هر تست، جواب تشریحی‌اش را بخوانید. نکات مهمش را یادداشت کنید و اگر به‌نظرتان رسید که سوالِ دردسرسازی است، کنارش علامت بزنید تا بعدا دوباره به آن برگردید. در بخش‌ تست‌های تحلیلی، سوال‌های علامت‌دار، جزو نکات هایلایتی متن هستند که باید آن‌ها را به‌طور مرتب مرور کنید تا به مبحثِ موردآموزششان، مسلط شوید. تعداد تست‌های تحلیلی که در برنامه‌ی روزانه‌تان می‌گنجانید، بستگی به میزان تسلط شما در هر درس دارد. درس‌هایی که با آن‌ها مشکل دارید، بهتر است تست‌های تحلیلی بیشتری به خودشان اختصاص بدهند.

2. تست‌های زمان‌دار

تکنیک زدن تست های زمان دار

تست‌های زمان‌دار، همان‌هایی هستند که در کنکور با آن‌ها مواجه خواهیدشد. سوالاتی که نمی‌توانید یک دلِ سیر نگاهشان کنید و گزینه‌هایشان را با آرامش بالا و پایین کنید. هرکدامشان زمانِ مشخصی برای پاسخ‌گویی دارند. به‌علاوه، درهم‌اند و معلوم نیست هرکدامشان از کدام فصل کدام کتاب، آمده‌اند. برای آن‌که برای چنین تست‌هایی آماده شوید، لازم است با فاصله از مطالعه‌ی درس‌ها هم تست بزنید و در یک زمان، به سوالات چند درس مختلف، جواب بدهید. توصیه می‌شود تست‌های زمان‌دار را سه تا پنج روز بعد از یادگیری مباحث، بزنید و آن‌ها را به شیوه‌ی مضربی انتخاب کنید؛ یعنی مثلا تست‌هایی را جواب بدهید که مضربی از سه یا پنج یا هر عدد دیگری باشند تا ترتیب سوالات، به شما در پیدا کردن پاسخ درست، جهت ندهد.

3. تست‌های سنجشی

نوع سوم تست‌هایی که در مدت مطالعه باید برایشان وقت بگذارید، حکم ماشین شبیه‌ساز کنکور را دارند. با این تست‌ها باید همان‌طوری رفتار کنید که با کنکور رفتار می‌کنید. یعنی جواب دادن به سوالات با احتساب زمان و درصدگیری. حتی ترجیحا بهتر است ازنظر محیطی هم شرایط را به کنکور نزدیک کنید؛ یعنی لباس رسمی بپوشید و روی صندلی سفت‌وسخت بنشینید. تست‌های سنجشی، فاصله‌ی طولانی‌تر چندماهه از زمان یادگیری مطالب دارند و در ماه‌های منتهی به کنکور، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. آزمون‌های آزمایشی برای تمرین این نوع تست‌ها، خیلی مفیدند. اگر داوطلب کنکور ارشد و دکتری رشته‌ی روانشناسی هستید، برای شرکت در این آزمون ها بر روی آزمون‌های جامع روان‌آموز کلیک کنید.

تکنیک های تست‌ زنی در کنکور

بگذارید خیالتان را راحت کنیم؛ چیزی به اسم تکنیک‌ های فوق سریع تست‌ زنی، وجود ندارد. کنکور به کارآگاه گجت‌هایی که دلشان می‌خواهد با زدن یک دکمه، کارها را به سریع‌ترین شکل ممکن انجام بدهند، روی خوش نشان نمی‌دهد. سرعت و دقت را باید هم‌‌زمان با هم بالا ببرید. اگر حین درس خواندن، تست‌های تحلیلی و زمان‌دار را به‌خوبی تمرین کرده‌باشید، سر جلسه‌ی کنکور، به هیچ روش جادویی نیاز ندارید. کافی است یک‌سری نکته را رعایت کنید تا از زمانتان بهترین استفاده را بکنید.

1. سوالات را بخوانید!

تکنیک های تست زنی - سوالات را بخوانید

اگر فکر می‌کنید توصیه به خواندن سوالات، چشم‌بسته غیب گفتن است، باید تجربه‌ی کنکوری‌هایی را برایتان تعریف کنیم که علی‌رغم تسلط خوب به منابع، صرفا از روی بی‌دقتی تست‌های زیادی را ازدست داده‌اند. مثلا فعل سوال «نیست» بوده و داوطلب چون سوال را تا آخر و دقیق نخوانده، فعل را «است» فرض کرده‌است. یا مثلا با دیدن گزینه‌ی اول، چون جواب به چشمش آشنا بوده، همان را انتخاب کرده و گزینه‌های دیگر را اصلا نگاه نکرده‌است. سوالات و گزینه‌ها را کامل و دقیق بخوانید. شاید تصور ‌کنید با سریع گذشتن از سوالات، زمان ذخیره کرده‌اید درحالی‌که صرفا احتمال اشتباه و گرفتن نمره‌ی منفی را بالا برده‌اید.

2. اسپویل نکنید

در توصیه‌هایی برای تست زدن بهتر معمولا توصیه می‌شود که طبق ترتیب دفترچه یا براساس اولویت‌بندی شخصی خودتان که قبلا در آزمون‌های آزمایشی جواب داده‌است، پیش بروید. در هر دوی این روش‌ها، اسپویل کردن سوالات ممنوع است. هی دفترچه را ورق نزنید که سوالات بعدی را نگاه کنید. تنها فایده‌ی این کار، آن است که برای رقبا راه را باز می‌کنید چون کلی استرس به خودتان وارد می‌کنید درحالی‌که آن‌ها با آرامش درحال جواب دادن به سوالات هستند.

3. درجا نزنید

سوالات کنکور ازنظر درجه‌ی دشواری، به سه سطح آسان، متوسط و سخت تقسیم می‌شوند. سوال‌های سخت، رسالتشان گیر انداختن داوطلب‌هاست. مغلوبشان نشوید. وقتی به سوال دشوار برمی‌خورید، به خودتان یادآوری کنید که آن سوال برای اغلب داوطلبان، سخت است و زمان زیادی صرفش نکنید. روی شانس هم حساب نکنید که معمولا نتیجه‌ای جز نمره منفی ندارد. اگر سوال، اصلا به‌نظرتان آشنا نیست و امکان ندارد جوابش را بدانید، کنارش علامتی (مثلا منفی) بگذارید که یعنی بی‌خیال! اما اگر سوالی است که با وقت گذاشتن و فکر کردن بیشتر ازعهده‌اش برمی‌آیید، با علامتی مثل ضربدر مشخصش کنید. بعد بروید سراغ سوالات آسان‌تر و در فرصت مرور، روی سوالات ضربدردار تمرکز کنید.

4. گزینه‌ها را درست وارد کنید

تکنیک های تست زدن در کنکور

بعضی از توصیه‌ها زیادی ساده و بدیهی به‌نظر می‌رسند. خب معلوم است که جای گزینه‌های هر سوال در پاسخ‌نامه کجاست اما همین نکته‌ی واضح، خیلی از داوطلبان کنکور را به دردسر می‌اندازد. وقتی حین پر کردن پاسخ‌نامه سوالی را بی‌جواب می‌گذارید، ممکن است به‌دلیل خالی بودن گزینه‌هایش، اشتباهی پاسخ سوال بعدی را برای آن بنویسید و به همین ترتیب تا آخر، اشتباه پیش بروید. بنابراین عدد سوالات را در دفترچه‌ی سوال و پاسخ‌نامه با هم مطابقت بدهید.

5. هنرنمایی نکنید!

جلسه‌ی کنکور، وقت خوبی برای ابداع روش‌های تازه و هنرنمایی نیست. مثلا اگر به سه سوال پشت‌سر هم برخوردید که از الگوی خاصیتی تبعیت می‌کردند، نتیجه نگیرید که دست طراح سوال را خوانده‌اید و دیگر می‌توانید مابقی سوالاتِ را نخوانده طبق همان الگو جواب بدهید. ایده‌هایی مثل «بذار همه‌ی سوالا رو تو دفترچه جواب بدم، آخر سر گزینه‌های رو وارد می‌کنم.» هم قبل از شما امتحان شده‌‌اند و نتیجه‌ی خوبی نداشته‌اند. طبق روال معمول پیش بروید.

سخن آخر

فریب تبلیغات تست‌ زنی را نخورید. مهارت در تست زدن ازطریق تکنیک‌های عجیب‌وغریب به‌دست نمی‌آید. تست‌ زنی شانسی، تست زدن بدون درس خواندن و وعده‌های این چنینی، تنها زمان و پول شما را هدر می‌دهند. مهارتی که لازم دارید، تنها از راه تمرین زیاد، زدن تست‌ کنکورهای سال‌های گذشته و مرور پاسخ‌های تشریحی آزمون‌ها، حاصل می‌شود.