زمان درس خواندن برای کنکور همه دلشان می‌خواهد از هر روشی استفاده کنند تا بهترین بازدهی را داشته‌باشند. بعضی، از مشاورین کمک می‌گیرند و برخی به روش‌های مختلف د‌رس خواندن و برنامه‌ریزی متوسل می‌شوند. یکی از روش‌های شناخته‌شده و برسرزبان‌افتاده در سال‌های اخیر، بولت‌ژورنال است؛ روشی که نه‌تنها در درس خواندن به شما کمک می‌کند بلکه می‌تواند در ایجاد یک سبک زندگی جدید و منظم هم مفید باشد، البته به شرط پایبندی.

بولت ژورنال چیست و شامل چه بخش‌هایی است؟

پیش از استفاده از بولت‌ژورنال و ترسیم بخش‌های مختلف آن بهتر است با آن آشنایی کلی پیدا کنید. شناخت لغات و اصطلاحات  مرتبط با بولت‌ژورنال و بخش‌های مختلف آن، بهتان کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با آن پیدا کنید و برایتان کاربردی‌تر شود.

  • بوژو و بولت

بولت ژورناب چیست و شامل چه بخش هایی است

«بولت» در لغت به‌معنای نقطه است. «ژورنال» هم به هر نوشته‌ی ثبت‌شده‌ و وقایع‌نگار می‌گویند. بوژو، نام خلاصه‌شده‌ی بولت‌ژورنال که به‌صورت رایج استفاده می‌شود. خب وقتی می‌خواهیم برای مرتب کردن کارها و برنامه‌هایمان یک لیست درست کنیم، از علامت یا همان بولت استفاده می‌کنیم. برای همین بولت‌ژورنال، ترکیبی است از مطالب نوشته‌شده‌ی علامت‌دار که همان برنامه‌ریزی شخصی شماست. در بولت‌ژورنال سه نوع بولت اصلیِ وظایف، رویدادها و یادداشت‌ها را داریم.

    • وظایف یعنی کارهای دارای ضروریت که باید حتما انجام شوند.

    • رویداد یعنی اتفاقی که در تاریخ مشخصی رخ داده.

    • یادداشت یعنی موضوعی که نیاز است به ما یادآوری شود.

هر یک از این موارد با بولت متفاوتی نمایش داده می‌شوند.

  • مهاجرت کن

شاید با دیدن تیتر برایتان این سوال ایجاد شده‌باشد که بولت‌ژورنال و مهاجرت چه ربطی به هم دارند. مهاجرت (مایگریشن) یک واژه‌ی کاربردی در استفاده از بوژو است. زمانی که تصمیم می‌گیرید یک وظیفه را به ماه یا روز بعد منتقل کنید یا آن کار از لیست شما به‌صورت کامل حذف شود، درواقع از کاربرد مهاجرت استفاده کرده‌اید.

  • تیک بزن

تیک زدن در بولت ژورنال

 این صفحه در بولت ژورنال، چک‌لیست کارها و اهدافتان است و درواقع صفحه‌ی ثبت موفقیت‌های شماست. در این صفحات، قرار است روز قبل کارهایی را که درنظر دارید، برای روز بعدتان مشخص کنید و آخر روز بعد کارها و اهدافی را که موفق به انجامشان شده‌اید، تیک بزنید. می‌توانید برای کارهایتان دسته‌بندی درنظر بگیرید که در اصطلاح به آن ایجاد کلکسیون می‌گویند. برای مثال تفریحاتتان مثل فیلم دیدن، با دوستان یا خانواده وقت گذراندن را در یک صفحه قرار دهید و برای کتاب خواندن، چک‌لیست جدا تهیه کنید؛ چراکه هدف‌گذاری مخصوص‌به‌خود را نیاز دارد. مثلاً تعیین می‌کنید که دلتان می‌خواهد روزی 10صفحه کتاب بخوانید و روزی دو ساعت به تفریح بپردازید.

  • ردیابی کن

در بولت‌ژورنال صفحاتی برای ایجاد عادات خوب درنظر گرفته‌می‌شود. لازم است که وسط روز سری به این صفحات بزنید و بررسی کنید چقدر به عاداتی که باید ایجاد شوند، پایبند بوده‌اید. در اصطلاح به این روش، «هَبیت ترکِر»/ «habit tracker» گفته می‌شود. مثلا شما تعیین کرده‌اید که روزی 8 لیوان آب بنوشید و تا میان روز 3 لیوان آب نوشیده‌اید. با آگاهی از میزان انجام عادت جدید خود می‌توانید برای مابقی روز برنامه‌ی بهتری داشته‌باشید تا به آن هدف تعیین‌شده دست یابید.

  • به همه چیز توجه کن

از هیچ عادت و هدفی غافل نشوید. توصیه می‌شود در کنار صفحه‌ی عادات و اهداف، صفحه‌ای برای شکرگزاری تعیین کنید. این صفحه به شما می‌کند تا هر روز یک نکته‌ی مثبت و خوب از زندگیتان پیدا و آن را یادداشت کنید. این کار بر سلامت روان اثر مثبت دارد و کمک می‌کند تا فراموش نکنید که چه چیزهایی باعث رضایت شما از زندگی می‌شود.‌ بخشی را هم می‌توانید برای تاریخ‌های مهم هر ماه درنظر بگیرید. برای مثال تاریخ تولد افرادی که برای شما اهمیت دارند. لیست آخری که نوشتن آن خالی از لطف نیست، لیست آرزوهاست. این لیست، اهداف طولانی‌مدت را برایتان روشن می‌کند. اهدافی که بعد از به‌خوبی طی شدن یک سال قرار است به آن‌ها برسید.

  • کوچک و بزرگ

هفته نگار ماه نگار و سال نگار در بولت ژورنال

سال‌نگار، ماه‌نگار، هفته‌نگار و روزنگار هرکدام یک صفحه‌ی جداگانه نیاز دارند. این صفحات به شما کمک می‌کنند تا چشم‌اندازهای متفاوتی برای روزهای پیش‌روی خود داشته‌باشید و اهداف کوچک و بزرگ را در کنار هم درنظر بگیرید. با انتخاب اهداف کوچک، درمیان مسیر انگیزه‌‌ی خود را هم ازدست نمی‌دهید و برنامه‌ریزی تصویرسازی‌ شده‌ای برای آینده خود خواهیدداشت.

مدیریت بولت ژورنال

اگر بولت‌ژورنال شما بخش‌های مختلفی دارد و ممکن است استفاده از آن برایتان سخت شود، بهتر است از فهرست مطالب در ابتدای هر ماه استفاده کنید. فهرستی از بخش‌های مختلفی که در دفتر شما قرار دارد، تهیه کنید تا بدانید به ترتیب هر صفحه را به چه موضوعی اختصاص داده‌اید.

1. از خودت خبردار شو

قسمتی از بولت‌ژورنال را برای بیان احساساتتان درنظر بگیرید. هرشب قبل از نوشتن اهداف روزانه‌ی روز بعد، از احساسات خوب و بدی که در آن روز تجربه کرده‌اید بنویسید و به‌نوعی روزمره‌نویسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا به خودتان توجه و احساس خوبی از بابت این کار دریافت کنید.

2. اقتصاد را در دست بگیر

صفحه‌ای را برای بخش مالی درنظر داشته‌باشید. در این صفحه میزان درآمد، مخارج و پس‌انداز خود را مشخص کنید. می‌توانید به کمک این قسمت مخارجتان را کنترل کنید و مدیریت اقتصادی داشته‌باشید. این صفحه، عادت پس‌انداز کردن را برایتان ایجاد می‌کند و از شما یک مدیر مالی حسابی می‌سازد.

مزایای استفاده از بولت ژورنال چیست؟

مزایای استفاده از بولت ژورنال

استفاده از بولت‌ژورنال چه خوبی‌هایی دارد؟ زمانی که برای نوشتن آن صرف می‌شود، نسبت به کمکی که به ما می‌کند، می‌ارزد؟ درواقع بوژو یک دفتر برنامه‎‌ریزی شخصی‌سازی شده‌است. دفتری که کمک می‌کند تا به همه‌ی جوانب زندگی خود توجه داشته‌باشید و باعث رشد همه‌ی جوانب شوید. شما با بولت‌ژورنال هم می‌توانید به برنامه‌ریزی درسی یا کنکوری خود برسید، هم می‌توانید به سلامت جسم و روان خود توجه کنید و سبک زندگی خوبی را درپیش بگیرید.

سخن پایانی

برای داشتن بولت‌ژورنال حتما نیاز نیست که چندین رنگ خودکار و دفتر نقطه‌ای داشته‌باشید. داشتن این وسایل خالی از لطف نیست اما نداشتنشان هم مانعی برای شما به حساب نمی‌آید. با یک دفتر معمولی و دو رنگ خودکار و البته کمی خلاقیت می‌توانید یک بوژوی منحصربه‌فرد داشته‌باشید و زمانتان را مدیریت کنید.‌ نکته‌ی حائز اهمیت برای بولت ژورنال، پایبندی به آن است و صرفاً داشتن آن کمکی به شما نخواهدکرد.

مطلب پیشنهادی برای دانشجویان روانشناسی ⇐ درس خواندن برای کنکور ارشد را کی و چطور شروع کنیم؟