دوروبر کنکوری‌ها آن‌قدر با انواع تبلیغات رنگارنگ و اظهارنظرهای جورواجور پر شده‌است که برای هر تصمیمشان، می‌مانند سر دوراهی؛ «کلاس کنکور رفتن، از نون شب واجب‌تره.»/ «اصلا هیچ‌کدوم از رتبه‌های برتر، کلاس کنکور نرفتن.»، «کنکور آزمایشی، هدر دادن وقت و پوله.»/ «بدون آزمون آزمایشی، امکان نداره قبول بشی.»، «تکنیک‌های تست‌زنی بلد نیستی؟ کلاهت پس معرکه‌اس.»/ «تست‌زنی که تکنیک نمی‌خواد. تسته دیگه، می‌زنی!» خلاصه که شلوغ‌بازاری است. ما در این مطلب، فواید و تاثیرات مثبت شرکت در آزمون آزمایشی را می‌گذاریم کنار عیب‌ و ایرادهایش تا بتوانید براساس شرایط شخصی‌تان، تصمیم بگیرید که کنکور آزمایشی، به نفعتان خواهدبود یا ضررش بیشتر از منفعتش است.

آزمون آزمایشی شرکت کنیم یا نه؟

برخلاف آن‌چه موسسات کنکوری به شما می‌گویند، آزمون‌های آزمایشی، اعجاز بزرگ قرن نیستند. نه شرکت کردن در این آزمون‌ها، قبولی در کنکور را تضمین می‌کند و نه شرکت نکردن در آن‌ها، مانعی جدی بر سر راه رسیدن به دانشگاه است. بنابراین جواب دادن به این سوال که آیا آزمون آزمایشی ضروری است، بستگی دارد به نحوه‌ای که شما از این آزمون‌ها بهره می‌گیرید. کسی که در کنکور آزمایشی شرکت می‌کند اما نه عملکردش را آزمون به آزمون ارزیابی می‌کند و نه طبق بودجه‌بندی پیش می‌رود، طبیعتا آب در هاون می‌کوبد. از آن طرف، کسی که برنامه‌ی خوب و دقیقی برای درس خواندن دارد ولی شرایطش به او اجازه نمی‌دهد در آزمون‌های آزمایشی شرکت کند، با احساس کمبود و عقب ماندن از دیگران، جدی‌جدی خودش را عقب می‌اندازد. بنابراین یک نسخه‌ی واحد برای همه‌‎ی کنکوری‌ها وجود ندارد. با هم نقاط مثبت و منفی آزمون‌های آزمایشی را بررسی کنیم. شک نداریم که در پایان این مطلب، بهترین تصمیم را خواهیدگرفت.

شرکت در آزمون های آزمایشی

مزایای شرکت در آزمون آزمایشی

از همان دقایق اول که سیخ و بی‌حرکت روی صندلی ناراحت در جلسه‌ی کنکور می‌نشینید، همه‌ی دردهای عالم به‌سراغتان می‌آید. مدتی بعد، گردنتان دیگر همراهی نمی‌کند. داد کمر هم کم‌کم درمی‌آید و پا و سر و بقیه‌ی اعضا هم یکی، یکی صدای اعتراضشان بلند می‌شود. آزمون آزمایشی، در نقش شبیه‌ساز کنکور، شما را برای تحمل این شرایط آماده می‌کند و خب این، فقط یکی از نکات مثبتش است. بقیه‌ی فواید آزمون دادن را با هم مرور کنیم؟

1. ذره‌بینی که نکات مهم را به رخ‌تان می‌کشد

جزئیات، تمایل خیلی زیادی دارند که از چشم ما پنهان بمانند. شما مباحث را درست و دقیق می‎خوانید، به مفاهیم مسلط می‌شوید و بعد یک سوال به شما نشان می‌دهد که حواستان به همه‌چیز نبوده‌است و از اهمیت جزئیات غافل بوده‌اید. خب بهتر است که جزئیات عزیز تا قبل از جلسه‌ی کنکور، اهمیت‌شان را به رخ‌تان بکشند. آزمون‌های آزمایشی، این امکان را فراهم می‌کنند.

2. آینه‌ای که شما را به خودتان نشان می‌دهد

همه‌ی ما تقریبا گیروگورهای درسی‌مان را می‌شناسیم اما درجریان درس خواندن برای کنکور، ممکن است دلمان بخواهد خودمان را بزنیم به آن راه! طبیعی هم هست. آن‌قدر جزوه و کتاب روی سرمان ریخته که گاهی یک درس اذیت‌کن را دور می‌اندازیم تا کمی احساس خلاصی کنیم. کنکور آزمایشی اما چنین اجازه‌ای به شما نمی‌دهد. درصد پایین درس‌ها را به روی‌تان می‌آورد و تست‌های منفی و جواب‌نداده‌ی سرفصل‌ها را پیش چشمتان می‌آورد؛ آن‌وقت وادار خواهیدشد به‌جای بی‌خیال یک درس شدن، برایش تلاش بیشتری بکنید. کلاس آموزشی ثبت‌نام کنید، از دوستی برای رفع‌اشکال خواهش کنید، شیوه‌ی خواندنتان را تغییر بدهید و هرکار دیگری که نتیجه‌اش را در کنکور نهایی خواهیددید.  

3. چراغ‌قوه‌ای که مسیر را روشن می‌کند

آزمون های آزمایشی - روشن کردن مسیر

درس خواندن برای همه سخت است و برای بعضی‌ها، طاقت‌فرسا. این بعضی‌ها، پروسه‌ی درس خواندن را مسیری مبهم و پر از دست‌انداز می‌بینند و نیاز به یک همراه دارند. آزمون‌های آزمایشی برای این‌دسته از کنکوری‌ها درحکم چراغ‌قوه‌ای است که مسیر  تاریک درس خواندن را برایشان روشن می‌کند. بازخوردهایی که کنکورهای آزمایشی به شما می‌دهند، کمکتان می‌کنند تا عملکردتان را به‌طور مرتب ارزیابی کنید و بفهمید که آیا واقعا درس خواندنتان، به مسلط شدن به مباحث منجر شده‌است یا باید تغییری در روند مطالعه‌تان ایجاد کنید.

4. ساعتی که زمان را ذخیره می‌کند

«بلد بودما اما وقت کم آوردم.»؛ این جمله را از کسانی که کنکور داده‌اند، بارها و بارها شنیده‌اید. درس خواندن، یک ورِ قضیه است. اگر بلد نباشید، زمانتان را مدیریت کنید، اوضاع واقعا قمردرعقرب می‌شود. وقتی به خودتان می‌آیید که یک ساعت از زمان کنکور گذشته و شما هنوز اول دفترچه گیر کرده‌اید. کنکور آزمایشی، برای جبران این ضعف، به دو روش کمکتان می‌کند. اول این‌که دستتان در تست‌زنی، قوت می‌گیرد. دوم این‌که به‌مرور زمان، یاد می‌گیرید باید تست‌های هر درس را به چه ترتیبی بزنید. کدام‌ درس بیشتر ازتان وقت می‌گیرد، با کدام درس بهتر است شروع کنید، چند دقیقه مانده به آخر جلسه را به مرور بگذرانید و کلی نکته‌ی مهم دیگر برای مدیریت زمان که با آزمون و خطا در آزمون‌های آزمایشی متوجه خواهیدشد.

معایب شرکت در آزمون‌های آزمایشی

کنکور آزمایشی برای همه‌ی داوطلب‌ها به یک‌اندازه مفید نیست. اگر با این آزمون‌ها مواجهه‌ی درستی نداشته‌باشید، نه‌تنها فایده‌ای برایتان نخواهدداشت بلکه حتی ممکن است به ضررتان هم تمام شود. منظورمان صرفا زیان مالی نیست، درباره‌ی ضرری خیلی بزرگ‌تر و جبران‌ناپذیرتری حرف می‌زنیم. برویم ببینیم آزمون آزمایشی چطور می‌تواند به هیولایی ترسناک تبدیل شود.

1. نکند استرسی شوید

استرس گرفتن در آزمون های آزمایشی

آزمون آزمایشی که قرار است در نقش شبیه‌ساز، شما را برای کنکور آماده و از استرستان کم کند، تحت شرایطی خاص می‌تواند دقیقا برعکس عمل کند. مثل چی؟ فرض کنیم زمان‌بندی درس خواندن شما طبق برنامه‌ی آزمون نباشد. مثلا به‌دلیل اشتغال، تحصیلِ همزمان با کنکور، تأهل یا هر دلیل دیگری، یک برنامه‌ی کاملا شخصی‌سازی‌شده برای درس خواندن دارید. بعد از هربار آزمون آزمایشی، از آن‌جایی‌که به خواندن بخشی از سرفصل‌ها نرسیده‌اید، نتیجه‌ی آزمون، استرستان را بالا می‌برد. در چنین موقعیتی اگر آزمون آزمایشی را به چشم راهی برای سنجش دانسته‌هایتان -همان‌قدر که هست- ندانید و هدفتان آشنا شدن با سوالات کنکوری و یادگرفتن مدیریت زمان نباشد، تنها چیزی که نصیبتان می‌شود، نگرانی و استرس خواهدبود.

2. مبادا کنکور آزمایشی انگیزه‌تان را ببلعد

آزمون آزمایشی، اسمش رویش است. شما قرار است به‌طور آزمایشی، طی مدت زمانی خاص تا کنکور، عملکردتان در مطالعه را ازطریق آن‌ بسنجید. اوایل کار، وقتی هنوز با برنامه‌تان خیلی خوب مچ نشده‌اید؛ به درس خواندن عادت نکرده‌اید و مهارت‌های تست‌زنی و مدیریت زمانتان چندان قوی نیست، طبیعی است که با نتایجی نه‌چندان رضایت‌بخش مواجه شوید. اگر فراموش کنید که هنوز در مرحله‌ی یادگیری هستید؛ نتیجه‌ی کنکور آزمایشی، پیش‌بینی‌کننده‌ی دقیق دستاورد شما در کنکور نیست؛ و پیشرفتتان در مطالعه، تدریجی خواهدبود؛ احتمالا کابوس درصدهای پایین، انگیزه‌تان را ازبین خواهدبرد.

3. از نتیجه‌ی خوب هیجان‌زده نشوید

از نتیجه خوب آزمون آزمایشی هیجان زده نشوید

کنکور آزمایشی به همان اندازه که ممکن است بعضی‌ها را مأیوس و بی‌انگیزه کند، می‌تواند باعث هیجان‌زدگی زیادیِ عده‌ای دیگر بشود. طبق یک روال خوب و منظم، درس می‌خوانید. قدم‌به‌قدم با بودجه‌بندی آزمون، پیش می‌روید و هربار از دیدن درصدها و ترازتان کلی قربان‌وصدقه‌ی خودتان می‌روید. ما که بخیل نیستیم اما اگر این خوشحالی از حد دربرود، بعید نیست که درس خواندن را شل کنید: «ای بابا، کنکور هم همینه دیگه. چرا این‌قدر به خودم سختی بدم پس؟» خلاصه آن‌که آزمون آزمایشی، وقتی مفید است که بلد باشید درست از آن استفاده کنید.

در کدام آزمون آزمایشی شرکت کنیم؟

فرض کنیم که تصمیمتان را گرفته‌اید و مطمئن هستید که شرکت در آزمون‌های آزمایشی برایتان مفید است، این فقط یک‌ورِ ماجراست. اگر آزمونی که ثبت‌نام می‌کنید، غیراستاندارد باشد؛ جامعه‌ی آماری خوبی نداشته‌باشد، طراحی سوال‌هایش پر از اشتباه باشد، کارنامه‌ی تحلیلی و پاسخنامه‌ی تشریحی‌اش لنگ بزند، بهتر است که لقایش را به عطایش ببخشید. ما در روان‌آموز سعی کرده‌ایم به استانداردهای طراحی و اجرای کنکورهای آزمایشی، پایبند باشیم. در صورت تمایل می‌توانید به صفحه آزمون‌های آزمایشی روان آموز سر بزنید.

مطلب پیشنهادی برای دانشجویان روانشناسی ⇐ منابع کنکور ارشد روانشناسی