آیا واقعا خوردن فست فود باعث افسردگی می‌شود؟ تاثیر فست فود بر سلامت روان به چه شکل است؟ تاثیرات تغذیۀ سالم و ناسالم بر سلامت روان چقدر است؟

تاثیر فست فود بر اضطراب و افسردگی

در سال 2018 گاردین گزارش داد افرادی که مقدار زیادی فست فود می‌خورند نسبت به افرادی که از آن اجتناب می‌کنند بیشتر احتمال دارد که افسردگی بگیرند. علاوه‌بر افسردگی، خوردن غذاهای ناسالم می‌تواند علائم اضطراب را در افراد بدتر کند. کربوهیدارت‌های تصفیه نشده که در غذاهای فست فودی وجود دارد می‌توانند باعث نوساناتی در قندخون افراد شده و برخی مواقع باعث حملۀ پانیک، بی خوابی و علائمی که با اضطراب مرتبط است شوند. خوردن قند و کافئین به مقدار زیاد نیز باعث استرس کوتاه مدت و افزایش ضربان قلب می‌شود.

تاثیر منفی دیگر غذاهای فست فودی توسط روده اتفاق می‌افتد. باکتری‌های موجود در روده تعیین می‌کند که شما چقدر مواد مغذی را جذب می‌کنید و مسئول فعال کردن مسیرهای عصبی در ارتباط با مغز هستند. در واقع روده مسئول تولید 95 درصد از سرتونین بدن (هورمون احساس خوب) است. زمانی که فرد فست فود مصرف کند پیوند با مغز ضعیف شده و احساس خوب ایجاد نمی‌شود. همچنین مطالعاتی این موضوع را تایید کرده است که خوردن غذاهای فست فودی می‌توانند احساس بد شما را بدتر کنند. خیلی از افراد زمانی که احساس ناراحتی می‌کنند برای بهتر شدن به سراغ خوردن غذاهای فست فودی می‌روند اما نتیجه عکس را دریافت می‌کنند. محققان ارزیابی کردند که این اقدام نه تنها تاثیر مثبتی نداشته که باعث شده است افراد بعد از آن احساس بدتری را نیز تجربه کنند.

تاثیر فست فود بر سلامت روان

محققان کانادایی متوجه شدند که افرادی که فست فود مصرف می‌کنند عجول‌تر و تحریک‌پذیرترند. فست فود به افراد این اجازه را می‌دهد تا به سرعت خود را سیر کنند و به سراغ خوردن خوراکی دیگری بروند. این امر باعث می‌شود تا فرد به لذت فوری عادت کند. اما زمانی که همه چیز مانند غذاهای فست فودی در زندگی آن قدر سریع در دسترس فرد قرار نمی‌گیرد فرد نیز بی‌تاب شده و نسبت به چیزهایی که به سرعت اتفاق نمی‌افتند واکنش نشان می‌دهد. همچنین مطالعاتی در  Clinical Pediatrics نشان داده‌است که رنگ‌های مصنوعی و مواد نگهدارنده می‌توانند احساس پرتحرکی و بیش‌فعالی را در شما ایجاد کنند که به اصطلاح به آن «عجله قند» می‌گویند. مطالعاتی در دانشگاه RMIT استرالیا نیز نشان داد افرادی که مقدار زیاد فست فود مصرف می‌کنند در تمرینات حافظۀ سالم ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

تاثیر خوردن غذای سالم بر سلامت روان

داشتن رژیم غذایی مناسب چگونه باعث بهتر شدن سلامت روان فرد شود؟ اگر شما رژیم غذایی داشته باشید که شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات و پروتئین‌ها شود، این نحوۀ غذا خوردن نه تنها بر سلامت روان که بر سلامت جسم و مغز شما نیز تاثیر دارد. خوردن غذاهایی که کربوهیدارت‌های تصفیه نشده دارند، مثل سبزیجات، غلات کامل و روغن‌‌های سالم باعث افزایش سطح انرژی در طول روز شده و بی‌حالی را در طی روز کاهش می‌دهند. غذاهایی که سرشار از مواد مغذی مانند امگا3، ویتامین‌های E,B و D هستند نیز باعث بهبود عملکرد شناختی شما شده و مغزتان را سالم نگه می‌دارند. یک رژیم غذایی سالم همچنین می‌تواند خلق و خوی شما را بسازد. رژیم غذایی مناسب باعث رشد باکتری‌های خوب می‌شود که تاثیر مثبتی بر تولید انتقال دهنده‌های عصبی مانند سرتونین و دوپامین دارد و این هورمون‌ها به تقویت خلق و خو کمک می‌کنند و در نتیجه علائم افسردگی را در شما کاهش می‌دهند. 

سخن پایانی

اگر به خواندن جدیدترین یافته‌ها و مقالات روانشناسی علاقه دارید، می‌توانید از مقالات ما در صفحۀ جدیدترین مقالات روانشناسی به مطالعۀ دیگر مقالات به‌روز روانشناسی بپردازید.

منابع

Medicalnewstoday

Baysidepsychotherapy

Thehealthy

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25280418/