وزارت علوم در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی 1404 برای نخستین بار از رشتۀ روانشناسی سلامت رونمایی کرد. باتوجه به نوظهور بودن این رشته، در این مطلب قصد داریم تا به معرفی دروس، ضرایب، منابع و ظرفیت پذیرش گرایش روانشناسی سلامت بپردازیم.
فهرست مطالب
دروس و ضرایب رشتۀ روانشناسی سلامت
روانشناسی سلامت، در کنار روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان در کد ضریب 2 قرار گرفته است. بر این اساس ،دروس امتحانی و ضرایب آن بهصورت زیر خواهد بود:
عنوان درس | ضریب |
روانشناسی بالینی | 3 |
متون روانشناسی | 2 |
روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی | 2 |
روانشناسی رشد | 2 |
علمالنفس | 1 |
آمار و روش تحقیق | 1 |
روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان | 1 |
منابع کنکور ارشد روانشناسی سلامت وزارت علوم
از آنجایی که وزارت علوم برای نخستین بار رشتۀ روانشناسی سلامت را در مقطع کارشناسیارشد ارائه داده است، معرفی دروس و منابع هریک بهصورت اختصاصی فعلاً امکانپذیر نیست، اما باتوجه به کد ضریب آن میتوان پیشبینی کرد که مهمترین منابع ارشد روانشناسی رشتۀ روانشناسی سلامت به شرح زیر باشد.
راهنمای مطالعه
- اگر زمان بسیار کوتاهی تا کنکور دارید و تا به امروز هیچ منبعی را مطالعه نکردهاید، زمان باقیماندهتان را بر روی مطالعۀ کتابهای قرمزرنگ بگذارید.
- اگر زمان کافی تا برگزاری کنکور ارشد دارید، علاوهبر مطالعۀ کتابهای قرمز از کتابهای سبزرنگ نیز استفاده کرده و حداقل یک دور آنها را مطالعه کنید اما تمرکزتان بیشتر بر روی منابع قرمزرنگ باشد.
- در کتابهای قرمز، تمامی مطالب مهم منابع مشکی بهطور کامل پوشش داده شدهاست و خواندن آنها اجباری نیست. صرفا برای آگاهی بیشتر شما از منابع، معرفیشان کردهایم.
متون روانشناسی؛ 25 سوال
- زبان روان آموز (99/28 درصد تطابق با کنکور ارشد)
- متون روانشناسی به زبان انگلیسی، یحیی سیدمحمدی، انتشارات روان. (سطح ضعیف)
- متون روانشناسی به زبان انگلیسی لیندا لیل. ترجمهی مهدی گنجی، انتشارات ساوالان. (سطح متوسط)
- متون روانشناسی به زبان انگلیسی هاشمیان، کیانوش هاشمیان، انتشارات سمت. (سطح پیشرفته)
- متون و تستهای کنکورهای 20سال اخیر
در زبان روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی اجتماعی استفاده شدهاست؟
- Raymond Murphy. English grammar in use. Cambridge University Press.
- Diana Hopkins, Pauline Cullen. Cambridge Grammar for IELTS Without Answers. Cambridge University Press.
- Educational Testing Service. The Official Guide to the TOEFL Test. McGraw-Hill.
- Educational Testing Service . The Official Guide to the New TOEFL IBT. McGraw-Hill Education
- Lin Lougheed . IELTS Superpack. Barrons Educational Series.
- Els Van Geyte . Collins Reading for Ielts. HarperCollins Publishers
- Betty Schrampfer Azar . Understanding and Using English Grammar. CreateSpace Independent Publishing Platform.
روانشناسی بالينی؛ 20 سوال
- روانشناسی بالینی، جلد 1 و 2 روان آموز (85 درصد تطابق با کنکور ارشد روانشناسی)
- روانشناسی بالینی فیرس، تیموتی ترال، ترجمۀ مهرداد فیروزبخت، انتشارات رشد.
- نظریه های روان درمانی جیمز پروچاسکا، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، انتشارات روان.
- راهنمای سنجش روانی، گری مارنات، جلد اول و دوم، ترجمۀ حسن پاشاشریفی، انتشارات سخن
- روانشناسی بالینی پل علم و عمل، جفری کرامر، ترجمۀ مهرداد فیروزبخت، انتشارات ارسباران
- روانشناسی بالینی، سعید شاملو، انتشارات رشد
در روانشناسی بالینی 1 و 2 از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان استفاده شدهاست؟
- روانشناسی بالینی فیرس. ترال. ترجمۀ فیروزبخت. انتشارات رشد.
- راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روانپزشکان. مارنات. ویراست ششم، ترجمۀ پاشاشریفی. انتشارات سخن.
- روانشناسی بالینی آپدیت (DSM-5). گنجی. انتشارات ساوالان.
- روانشناسی بالینی: پل علم و عمل. کرامر. ویراست نهم، ترجمۀ فیروزبخت. انتشارات ارسباران.
- نظریههای رواندرمانی. پروچاسکا. سید محمدی. نظامهای رواندرمانی، تحلیل میاننظری. ترجمۀ سید محمدی. انتشارات روان.
- روانشناسی بالینی. شاملو. انتشارات رشد.
- راهنمای عملی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی. ولز. ترجمۀ محمدخانی. انتشارات ابنسینا.
- طرحوارهدرمانی: راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. یانگ. ترجمۀ حمیدپور، حسن و اندوز، زهرا. انتشارات ارجمند.
روانشناسی رشد؛ 20 سوال
- روانشناسی رشد 1 و 2 روان آموز (95 درصد تطابق با کنکور ارشد روانشناسی)
- نظریه های رشد کرین: مفاهیم و کاربردها. ویلیام کرین، ترجمۀ غلام رضا خویینژاد، انتشارات رشد.
- روانشناسی رشد و تحول انسان پاپالیا. ترجمۀ داوود عرب قهستانی، انتشارات رشد.
- روانشناسی ژنتیک 2: نظامهای تحولی از روانتحلیلگری تا رفتارشناسی و نظامهای عینی. محمود منصور و پریرخ دادستان، انتشارات رشد.
- روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. محمود منصور، انتشارات سمت.
- روانشناسی رشد لورا برک. جلد اول و دوم ترجمۀ یحیی سیدمحمدی. انتشارات ارسباران.
در روانشناسی رشد 1 و 2 روان آموز از کدام منابع ارشد روانشناسی اجتماعی استفاده شدهاست؟
- نظریه های رشد کرین: مفاهیم و کاربردها. ترجمۀ غلامرضا خوینژاد؛ انتشارات رشد.
- روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. محمود منصور؛ انتشارات سمت.
- روانشناسی ژنتیک 2: نظامهای تحولی از روانتحلیلگری تا رفتارشناسی و نظامهای عینی. محمود منصور و پریرخ دادستان؛ انتشارات رشد.
- روانشناسی رشد: از لقاح تا کودکی. لورا برک، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی؛ جلد اول و دوم؛ انتشارات ارسباران.
- روانشناسی رشد و تحول انسان. پاپالیا، ترجمۀ داوود عرب قهستانی؛ انتشارات رشد.
روانشناسی مرضی و كودكان استثنايی؛ 20 سوال
آسیب شناسی روانی
- آسیبشناسی روانی روان آموز (مجموعۀ کتب آسیبشناسی و کودکان استثنایی روانآموز: 85 درصد تطابق با کنکور)
- آسیب شناسی روانی هالجین. ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، انتشارات روان.
- روانشناسی مرضی کودک. اریک مش، ترجمۀ پرویز شریفی درآمدی، انتشارت ویرایش.
- آسیب شناسی روانی بارلو. ترجمۀ مهرداد فیروزبخت، انتشارات رسا.
- آسیب شناسی روانی براساس DSM-5-TR. جلد اول و دوم. مهدی گنجی، انتشارات ساوالان.
- خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک. رابرت بولاند: جلد اول، دوم، سوم و چهارم، ترجمۀ رضاعی، فرزین. انتشارات ارجمند.
روانشناسی کودکان استثنایی
- روانشناسی کودکان استثنایی روان آموز (مجموعۀ کتب آسیبشناسی و کودکان استثنایی روانآموز: 85 درصد تطابق با کنکور)
- روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5-TR. مهدی گنجی انتشارات ساوالان.
- دانش آموزان استثنایی. هالاهان و کافمن، ترجمۀ حمید علیزاده و همکاران. انتشارات ویرایش.
- روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. بهروز میلانی فر، انتشارات قومس.
- روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه. علی اکبر ارجمندنیا، انتشارات سمت.
در آسیبشناسی روانی روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی اجتماعی استفاده شدهاست؟
- نکات تکمیلی از کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5-TR.
- آسیبشناسی روانی براساس DSM-5. مهدی گنجی. انتشارات ساوالان.
- آسیبشناسی کودک و نوجوان: بر اساس DSM-5. گنجی. انتشارات ساوالان.
- خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ویراست یازدهم، بنجامین سادوک، ترجمۀ رضاعی. انتشارات ارجمند.
- آسیبشناسی روانی بارلو. ترجمۀ فیروزبخت. انتشارات رسا.
- آسیبشناسی روانی. ریچارد هالجین ترجمۀ سیدمحمدی. انتشارات روان.
- روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. پریرخ دادستان انتشارات سمت.
- روانشناسی مرضی کودک. مش و اریک ولف. ترجمۀ شریفیدرآمدی. انتشارات ویرایش.
- آسیبشناسی روانی کودک و نوجوان. رابرت وایس. ترجمۀ سیدمحمدی، یحیی. انتشارات ارسباران.
در روانشناسی کودکان استثنایی روان آموز از کدام منابع ارشد روانشناسی استفاده شدهاست؟
- روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5. مهدی گنجی. انتشارات ساوالان.
- آسیبشناسی روانی براساس DSM-5. مهدی گنجی. انتشارات ساوالان.
- روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. بهروز میلانی فر. انتشارات قومس.
- روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. سیف نراقی. نادری. انتشارات ارسباران.
- مقدمهای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی. غلامعلی افروز. انتشارات دانشگاه تهران.
- دانشآموزان استثنایی. هالاهان و کافمن. ترجمۀ علیزاده. انتشارات ویرایش.
- خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی. ویراست یازدهم، بنجامین سادوک، ترجمۀ رضاعی. انتشارات ارجمند.
- روانشناسی مرضی کودک. مش و اریک ولف. ترجمۀ شریفیدرآمدی. انتشارات ویرایش.
- روانشناسی آموزش کودکان با نیازهای ویژه. علیاکبر ارجمندنیا. انتشارات سمت.
- آسیبشناسی روانی کودک و نوجوان. رابرت وایس. ترجمۀ سیدمحمدی، یحیی. انتشارات ارسباران.
- روانشناسی مرضی کودک و نوجوان. رابرت وایس. ترجمه گنجی. انتشارات ساوالان.
آمار و روش تحقيق؛ 20 سوال
- اگر برای این درس، کلاس آموزشی میگذرانید، اولویت مطالعه با جزوۀ کلاسی یا منبع موردنظر استادتان است؛ در غیر اینصورت کتاب مقابل را مطالعه کنید: آمار و روش تحقیق، کلثوم امیری، انتشارات مدرسان شریف
- احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات رشد.
- روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات ویرایش.
- روشهای تحقیق در علوم رفتاری، زهره سرمد، انتشارات آگه.
- روشهای تحقیق در علوم رفتاری، رمضان حسن زاده، انتشارات ساوالان.
روانشناسی فيزيولوژيک، انگيزش و هيجان؛ 15 سوال
روانشناسی فیزیولوژیک
- روانشناسی فیزیولوژیک روان آموز (مجموعۀ کتب فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان روانآموز: 93/3 درصد تطابق با کنکور)
- روانشناسی فیزیولوژیک، محمدکریم خداپناهی، انتشارات سمت.
انگیزش و هیجان
- انگیزش و هیجان روان آموز (مجموعۀ کتب فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان روانآموز: 93/3 درصد تطابق با کنکور)
- انگیزش و هیجان مارشال ریو، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، انتشارات ویرایش.
- انگیزش و هیجان خداپناهی، انتشارات سمت.
در روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان روان آموز از کدام منابع ارشد روانشناسی استفاده شدهاست؟
- روانشناسی فیزیولوژیک. محمدکریم خداپناهی؛ انتشارات سمت.
- فیزیولوژی اعصاب و غدد درونریز. سیدعلی حائری روحانی؛ انتشارات سمت.
- مقدمات نوروسایکولوژی. داوود معظمی؛ انتشارات سمت.
- انگیزش و هیجان. مارشال ریو، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی؛ انتشارات ویرایش.
- انگیزش و هیجان. محمدکریم خداپناهی؛ انتشارات سمت.
علمالنفس؛ 15 سوال
- علمالنفس به زبان ساده روان آموز (100 درصد تطابق با کنکور ارشد روانشناسی)
- روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، علی اصغر احمدی، انتشارات امیرکبیر.
- علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، محمدباقر کجباف، انتشارات روان.
- علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، شکوه السادات بنی جمالی و حسن احمدی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
- علمالنفس از دیدگاه اندیشمندان مسلمان، رحیم نازوئی نصرتی و حسن عبدی، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
در علمالنفس روان آموز از کدام منابع کنکور ارشد روانشناسی اجتماعی استفاده شدهاست؟
- قرآن کریم
- روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. علی اصغر احمدی؛ انتشارات امیرکبیر.
- روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی. جواد اژهای؛ دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید. حسن احدی، شکوهالسادات بنی جمالی؛ انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
- روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی. محمدباقر حجتی؛ دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- شیخ بهایی، کشکول، جلد 1.
- بدایهالحکمه. محمدحسین طباطبایی، ترجمۀ علی شیروانی؛ انتشارات دارالعلم.
- نهایهالحکمه. محمدحسین طباطبایی، ترجمۀ مهدی تدین؛ مرکز نشر دانشگاهی.
- روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی: مفهوم نفس و روان انسان. عبدالکریم عثمان؛ دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
- علم النفس (علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی؛ روانشناسی اسلامی). محمدباقر کجباف؛ انتشارات روان.
- فلسفه اخلاق. مرتضی مطهری؛ انتشارات صدرا.
- فطرت. مرتضی مطهری؛ انتشارات صدرا.
- روانشناسی از دیدگاه دانشمندان مسلمان. محمدعثمان نجاتی، ترجمۀ سعید بهشتی، انتشارات رشد.
ظرفیت پذیرش رشته روانشناسی سلامت وزارت علوم
ظرفیت پذیرش رشتۀ روانشناسی سلامت در مقطع ارشد وزارت علوم، تا به اکنون توسط منابع رسمی اطلاعرسانی نشده است. ما به محض انتشار ظرفیت پذیرشها، توسط وزارت علوم آنها را در سایت خود قرار میدهیم.
با اینحال، با نگاهی به تاریخچۀ رشتههای دیگر روانشناسی و سیر تدریجی افزایش ظرفیت آنها در طول سالها، پیشبینی میشود که باتوجه به محدودیتهای زیرساختهای آموزشی مانند داشتن اساتید مرتبط، پروتکلهای آموزشی یا امکانات فیزیکی و تکنولوژیک دانشگاهها، در سالهای نخستین ظرفیت پذیرش این رشته بهصورت محدود باشد و تنها در دانشگاههای اندک ارائه شود.
از طرف دیگر با توجه به اینکه، این رشته سالها است که در مقطع دکتری وزارت علوم ارائه میشود و این وزارتخانه تجربیات کافی و ارزشمندی در خصوص این رشته در کارنامۀ خود دارد، میتوان این احتمال را هم در نظر گرفت که ارشد رشتۀ روانشناسی سلامت روندی متفاوت با روندی که سایر رشتهها طی کردهاند، داشته باشد.
بههرحال، برای مشخص شدن ظرفیت پذیرش این رشته و رفع ابهامات باید منتظر انتشار دفترچۀ انتخاب رشتۀ آن باشیم.
منابع کنکور ارشد روانشناسی رتبه های برتر
از آنجایی که محدودیت زمانی مهمترین چالش داوطلبان کنکور است، مطالعۀ کتابهای مرجع و تسلط بر آنها نه اقدام شدنی است و نه هوشمندانه و به همین دلیل است که رتبههای برتر کنکور تأکید دارند که عامل موفقیت آنها در آزمون ارشد، استفادۀ همزمان از کتاب مرجع و منابع کمکآموزشیای بوده است که ضمن پوششدهی نکات مهم هر درس، میزان تطابق بالایی نیز با سؤالات کنکور داشتهاند.
کتابهای جامع روانآموز با داشتن هر دو ویژگی ذکرشده، اولین انتخاب اصولی است که داوطلب کنکور ارشد رشتۀ روانشناسی سلامت میتواند داشته باشد؛ با مطالعۀ این کتابها، در مدت زمان کوتاهی تا کنکور باقی مانده است، میتوان به سه هدف مهم یادگیری یعنی، فهم، تثبیت و مرور مطالب نائل شد. در کنار این کتابها، شرکت در کلاسهای جامع و نکتهوتست میتوان ضمن رفع سؤالات احتمالی، یادگیری خود را از طریق منابع صوتی و تصویری نیز تقویت کرد.
در پایان، کتابچههای جمعبندی و مرور روانآموز، با طبقهبندی مطالب و نظمبخشی آنهای در قالب جدول و نمودارهای متعدد به داوطلب کنکوری کمک میکند مطالب طولانی و مهم هر درس را بهشکل منظم در ذهن خود تثبیت کند.