• سلام، وقتتون بخیر. ممنون میشیم خودتون رو برای مخاطبین ما معرفی کنین. (نام و نام خانوادگی، سن، شهر محل سکونت، محل تحصیل کارشناسی، سال، گرایش و رتبه کنکور، دانشگاه محل قبولی و …)

مهلا بدیعی هستم. رتبه 4 کنکور ارشد روانشناسی بالینی و رتبه 45 عمومی.

ورودی سال95، موسسه غیرانتفاعی آرمان رضوی شهر مشهد.

 

  • از کدوم یک از خدمات روان آموز استفاده می کردین و نظرتون چی بود؟

 کتاب های روان آموز کنکور ارشد روانشناسی بالینی که به نظر من جامع هستند و مطالب مهم رو پوشش داده بودند.

 

  • چه خدماتی از روان آموز رو  به دوستانتون توصیه می کنید؟

 من در دروس رشد ، آسیب شناسی ، استثنایی، انگیزش و هیجان و فیزیولوژی از کتاب های شما استفاده می کردم که واقعا مفید بودند و برای مرور هم بخصوص در درس رشد که واقعا کامل بود از همین کتاب ها استفاده می کردم.

 

  • اولین قدمی که برای شروع برداشتید، چی بود؟

 با توجه به اهمیت بالای درس زبان، اولین قدمم تقویت زبان انگلیسی بود و خوندن منابع اصلی. همچنین انتخاب یک مشاور خوب که می‌تونه خیلی کمک کننده باشه.

 

  • اولین سالی بود که کنکور می دادید؟ اگرنه، فکر می کنید مهم ترین اشتباهات قبلیتون چی بود که امسال تکرارش نکردید و از همون ابتدا حواستون بهش بود؟

بله اولین سالی بود که کنکور می‌دادم. البته من دانشجو بودم و این همزمانی باعث می‌شد گاهی از برنامه ای که داشتم خارج بشم.

 

  • از ابتدا برنامه بلندمدت داشتین؟ میدونستین که با هر درس چطور میخواین رفتار کنین؟ کی مرور کنید و غیره؟

قطعا یک برنامه دقیق و متناسب با نیاز های فرد برای موفقیت در کنکور لازمه و من هم برنامه بلند مدت داشتم و میدونستم که هر درسی چه زمانی تموم می شه و کی باید مرور رو شروع کنم.

 

  • میدونیم که برنامه ریزی طی مسیر یک موضوع شخصی است و از فردی به فردی متفاوته. اما هر برنامه ریزی یک سری اصول مشخص داره. شما چه اصولی رو رعایت می کردید که فکر میکنید باعث موفقیت شما بود و باید به بقیه منتقلش کنیم؟

برنامه ریزی درست، زمانی اتفاق میفته که مطابق با توانایی ها، نقاط ضعف و قوت ما باشه و همینطور که گفتید از فردی به فرد دیگه متفاوته اما چیزی که خیلی مهمه پایبندی به برنامه است. من تا حد زیادی به برنامه ریزی وابسته بودم و اوایل اگه به برنامه نمی‌رسیدم ناامید می‌شدم. با اتفاقاتی که در کنکور 99 افتاد و با وجود تعویق های چندباره، فراز و نشیب زیادی رو در برنامه مطالعاتی تجربه کردم و مجبور می شدم برنامم رو تغییر بدم اما در نهایت با پیوستگی در انجام برنامه تونستم نتیجه خوبی بگیرم. علت موفقیت من تداوم، تمرکز و تعهد نسبت به یک برنامه حساب شده بود.

 

  • زمان آزاد شما برای درس خوندن چه طور بود و چطور تنظیم کردید که مطالعه منظم صورت بگیره؟ فکر میکنید برای حفظ نظم برنامه مهمترین اصل چیه؟

از اواسط تابستان شروع کردم و حداکثر روزی 6 ساعت مطالعه داشتم. از مهر ماه با وجود کلاس های دانشگاه گاهی به روزی 2 یا 3 ساعت هم می‌رسید و بعد از دانشگاه به تدریج ساعت مطالعم افزایش پیدا کرد. من یک دفتر برنامه ریزی داشتم و برنامه‌ی هفتگی و ساعت مطالعه هر روز ثبت می‌کردم. ثبت دقیق برنامه به من کمک می کرد که دلایل پیشرفت و پسرفتم رو در هر درسی متوجه بشم.  

 

  • لیست منابع یکی از مهمترین چیزهایی هست که برای مطالعه از ابتدا مشخص می کنیم. شما چه منابعی رو مطالعه کردین و نظرتون درباره هر کدوم از منابع چی هست؟

 از منابع اصلی دو جلد گنجی، کرین، لورا برک، فیرس و پروچاسکا خوندم .  برای انگیزش ، استثنایی، فیزیولوژی، آسیب و رشد از کتاب های روان آموز استفاده کردم و زمان مرور هم از همین کتاب ها استفاده می‌کردم. برای علم النفس و آمار هم از مدرسان. در درس زبان از کتاب متون روانشناسی اقای هاشمیان و متون تخصصی آقای طالب زاده.

 

  • در درس خاصی ضعیف بودید؟ و برای این درس چه کردید؟

 بله در درس زبان ضعیف بودم و هرروز یک ساعت ونیم به مرور لغات و خواندن متن اختصاص می دادم.

 

  • نقطه قوت شما در چه درسی بود؟ این نقطه قوت چه طور به وجود اومده بود و برای بهره گیری بهتر از این نقطه قوت چه کردید؟

 در دروس بالینی علم النفس و امار و روش تحقیق وضعیت خوبی داشتم البته جوری نبود که این دروس رها بشه بلکه طبق برنامه می خوندم و حتی سعی می کردم تسلط بیشتری  داشته باشم.

 

  • برای مرور منظم درس ها از چه روشی استفاده می کردید؟

 برنامه ی آزمون های آزمایشی تا حد زیادی باعث می شد مرور منظمی داشته باشم اما خودم هر زمان احساس می کردم درس خاصی نیاز به مرور داره توی برنامم قرار می دادم. به نظرم بخش قابل توجهی از موفقیت در کنکور به مرور مطالب و داشتن خلاصه های کامل و مفید مربوط میشه.

 

  • چه مسایلی طی راه برای شما پیش میامد که شما رو خسته یا ناامید کنه؟ با این فکرها و مسایل چکار می کردید؟

خستگی و ناامید شدن بخشی از مسیر طولانی کنکور محسوب میشه و من هم قبل از اینکه شروع به خواندن کنم این موضوع رو می دونستم بنابراین خودم رو برای سختی های راه آماده کرده بودم. برای موفقیت در کنکور فقط به یک برنامه مطالعاتی نیاز نداریم بلکه باید برای تفریح هم برنامه ای داشته باشیم تا بتونیم با همون انرژی که در ابتدا شروع کردیم این مسیر رو به پایان ببریم.

 

  • آیا جایی آزمون آزمایشی میدادین و اگر میدادین نتایجش و فیدبکی که ازش میگرفتین چطور بود؟

در آزمون های آزمایشی مدرسان شرکت می کردم و  با توجه به نتایج آزمون ها هر جا که لازم بود تغییراتی در برنامم  ایجاد می کردم. به خاطر نتایح خوبی که در آزمون ها می گرفتم تا حد زیادی از رتبه زیر 50 مطمئن بودم. البته شرکت در آزمون های آزمایشی همیشه تاثیر مثبتی نداره و گاهی می تونه باعث تضعیف روحیه فرد بشه.

 

  • فکر می کنید برجسته ترین ویژگی یا ویژگی هایی شخص شما که در موفقیت شما موثر بوده چه چیزهایی هست؟

پشتکار و سرسختی.

 

  •  به جز نتیجه ای که در کنکور کسب کردید، فکر می کنید این مطالعه و دوره چندماهه که صرف کنکور کردید چه چیزهایی به شما یاد داد؟

 دوران کنکور برای همه دوران سختی است و نیاز به مداومت و تلاش زیاد در راه رسیدن به هدفی که در ابتدای کار مشخص می کنیم دارد. اما با شروع دوران کرونا و تعویق های زیاد سختی کار چندبرابر شد. پذیرش شرایط دشوار، عمل کردن  بر اساس ارزش ها و تاب اوری در برابر بلاتکلیفی موضوعات بسیار مهمی هستند که در این یکسال بهتر یاد گرفتم.

 

  • چه کسانی را بیش از همه در موفقیت خودتون موثر می دونید؟

خانواده‌ی عزیزم و دوستان خوبی که دارم  مایه‌ی دلگرمی من بودند.

 

  • ممنونم از وقتی که برامون گذاشتین. اگر سوالی بوده که من نپرسیدم یا سخنی که خودتون دوست دارین بگین ما می شنویم.

 متشکرم از مجموعه روان آموز بابت کتاب های خوبی که تهیه کردند و امیدوارم نکاتی که گفتم برای سایر دوستان مفید باشد.

 

  • ما یک جمله اخر مصاحبه ها از دوستان برای به یادگار میگیریم. شما چه جمله ای رو برای ما یادگار می گذارید. 

شعری از استاد شفیعی کدکنی با تضمین از استاد سخن سعدی:

 سر آن ندارد امشب که برآید آفتابی ؟                            تو خود آفتاب خود باش و طلسم کار بشکن