احتمالاً تا به امروز شما هم گاهی دچار این مسئله شده‌اید که بارها و بارها مطلبی را مطالعه کرده اما نتوانسته‌اید آن را بفهمید یا یاد بگیرید. برخی مواقع عدم یادگیری می‌تواند به علت خستگی، حواس‌پرتی و نداشتن تمرکز کافی باشد و در دیگر مواقع، ساعت مطالعۀ شما علتی برای بازدهی کمتر است. حالا تصور کنید قرار باشد برای کنکور یا امتحانی خیلی مهم درس بخوانید، بیشتر از همیشه استرس دارید و نگران هستید که زمان را از دست ندهید و در فرصت باقی‌مانده بهترین نتیجه را بگیرید. در این مقاله از وبلاگ روان آموز بهترین زمان برای درس خواندن در طول روز را به شما می‌گوییم تا بتوانید ساعت درس خواندن خود را به خوبی تنظیم کنید و به نتیجۀ بهتری دست یابید.

کاسه چه کنم را زمین بگذار !

چه ساعتی برای درس خواندن مناسب است؟ چه زمانی مغزم بیشتر کار می‌کند؟ چه ساعتی می‌توانم بهتر تمرکز کنم؟ چرا بعضی‌وقت‌ها هر چه می‌خوانم، نمی‌فهمم؟ شب درس بخوانم یا صبح؟ بیایید پاسخ این سوالات را پیدا کنیم.

درس خواندن در صبح

صبح‌ درس خواندن بهتر است؟

اگر شب قبل، خواب کافی داشته و البته صبحانۀ مقوی و کاملی هم نوش‌جان کرده‌باشید، شروع روز و اوایل صبح زمان مناسبی برای یادگیری و درس خواندن است. در این زمان، حافظۀ کوتاه‌مدت شما به‌خوبی کار می‌کند و انرژی کافی برای درس خواندن دارید.

از ساعت 9 تا 11 صبح مغز هوشیارتر است و یادآوری جزئیات بهتر صورت می‌گیرد به همین دلیل این ساعت را می‌توان بهترین ساعت یادگیری درس و بهترین زمان درس خواندن برای امتحان در نظر گرفت. البته باید حواستان باشد آفتاب درنیامده سراغ درس نروید! صبح خیلی زود و اواخر شب میزان حافظۀ بلندمدت، درک مطلب و فراگیری دروس در کمترین حد ممکن است.

مطالب مرتبط: راه‌های افزایش تمرکز برای کنکوری‌ها

آیا عصر زمان خوبی برای درس خواندن است؟

بازۀ زمانی عصر، فرصتی برای ادغام کردن مطالب است. مطالبی را که قبلاً یاد گرفته‌اید، با مطالب جدیدی که به‌تازگی آموخته‌اید، مرتبط کنید. با این کار هم به یادآوری و مرور مطالب قبلی می‌پردازید‌ و هم به تثبیت مطالب جدید کمک کرده‌اید. بنابراین عصر را می‌توان بهترین زمان درس خواندن برای کنکور و تثبت موضوعات مهم در نظر گرفت.

درس خواندن در شب خوب است یا نه؟

ممکن است با خودتان فکر کنید زمان عصر به بعد را باید برای استراحت گذاشت و نمی‌شود در این زمان سراغ درس خواندن رفت. اما خب برای برخی از افراد این‌طور نیست و تازه شب، زمان شروع درس خواندنشان است. اگر می‌خواهید بدانید که شما هم جزو این افراد هستید یا نه، از خواندن ادامۀ مطلب غافل نشوید.

درس خواندن در شب خوب است یا ن

1. شب‌خوانی!

برای کسی که هنگام شب انرژی کافی دارد، شب درس خواندن می‌تواند مفید باشد. از اواخر عصر تا قبل از به رختخواب رفتن اگر انرژی کافی جسمانی داشته‌باشید، سطح خلاقیت و تمرکز شما نیز خوب است و از آن‌جایی که باقی افراد احتمالا خواب هستند و رفت‌‌و‌آمدهای معمول روز اتفاق نمی‌افتد، سکوتی بیشتر در محیط حکم فرماست.

با توجه به موارد گفته‌شده، اختصاص دادن ساعت برای درس خواندن در شب می‌تواند با آرامش بیشتر و حواس‌پرتی کمتری همراه باشد و این زمان در میان برخی از افراد لقب بهترین زمان برای درس خواندن را از آن خود کرده است. براساس برخی تحقیقات، خواب باعث تثبیت مطالب در ذهن شما می‌شود و مطالب را یکپارچه می‌کند. به همین‌خاطر می‌توانید در نوبت بعدی درس خواندن، اطلاعات قبلی را راحت‌تر بازیابی کنید.‌

مطالب مرتبط: مدیریت زمان برای درس خواندن در سال کنکور

2. استراحتتان را از یاد نبرید!

درست است که درس خواندن اهمیت زیادی دارد، اما بدنتان هم نیازمند استراحت است. زمانی که استراحت کافی نداشته‌باشید، درس خواندنتان نیز با مشکل مواجه می‌شود. بهتر است در ساعات پایانی شب به خودتان اجازۀ استراحت بدهید و درس خواندن را به زمانی موکول کنید که انرژی کافی دارید.‌

3. حواستان به ساعت بیولوژیکی بدنتان هم باشد!

مقصود از زنگ زدن این‌جا نه تماس گرفتن است و نه اکسید شدن. قرار است از ساعت درون بدنتان صحبت کنیم، که به آن ساعت بیولوژیکی بدن می‌گویند. ساعت بیولوژیکی، یک ساعت درونی است که در بدن تعبیه شده و مدیر خواب و بیداری و چرخۀ شبانه‌روزی شماست. مراقبت از ساعت بیولوژیکی مهم است چراکه این ساعت به شما کمک می‌کند تا خواب بهتری داشته و برای درس خواندن سرحال باشید.

بهترین ساعت برای درس خواندن زمانی است که با ساعت بیولوژیکی بدن شما هماهنگ باشد. ساعت بدن از هزاران سلول عصبی تشکیل شده و در هیپوتالاموس مغز قرار دارد. تنظیم آن متناسب با روشنایی و تاریکی در روز صورت می‌گیرد. ساعت بدن در زمان تاریکی با فرمان مغز، بدن را آمادۀ خواب می‌کند. اگر روزانه زیاد در معرض نورهای الکترونیکی (نور گوشی و تلویزیون) باشید، مغز شما گمراه و ساعت بیولوژیکی‌تان نیز دچار اختلال می‌شود.

ساعت بیولوژیکی بدن

مطالب مرتبط: تقویت حافظه برای کنکور با چند روش ساده

چطور بدون استفاده از صدای زنگ گوشی از خواب بیدار شوم!

اگر می‌خواهید از شر صدای زنگ هشدار گوشیتان خلاص شوید و بیداری خود را دست بدنتان بسپارید، کافی است چند نکته را رعایت کنید. اول از همه باید برنامۀ خواب ثابتی داشته‌باشید. حتی اگر در تعطیلات بودید، خیلی دیر به رختخواب نروید. داشتن فعالیت جسمانی مناسب نیز اهمیت دارد.

راستش را بخواهید تا بدن شما احساس خستگی نکند، نیاز به استراحت را هم احساس نخواهدکرد. خوردن غذای سبک قبل از خواب باعث می‌شود تا بدنتان فرایند هضم را به‌خوبی انجام بدهد و آمادۀ یک خواب راحت و آسوده باشد. این گونه می‌توانید در طی روز تایم درس خواندن را به خوبی تنظیم کنید.

سخن پایانی

با همۀ این حرف‌ها، راستش را بخواهید بهترین زمان برای درس خواندن به خودتان بستگی دارد؛ چه ساعتی می‌توانید تمرکز بهتری داشته‌باشید و در چه مکان و زمانی بیشتر عادت به مطالعه دارید. با در نظر گرفتن تمام این موارد می‌توانید بهترین موقع برای درس خواندن را در نظر بگیرید. حتی میزان پاسخ‌دهی مغز و بدن در ساعات مختلف از شبانه‌روز برای هرکس متفاوت است.

نکتۀ مهمی که باید بدانید این است که نحوۀ مطالعه شما از ساعت مطالعه مهم‌تر است. در پایان اگر دانشجوی رشته روانشناسی هستید و برای آمادگی بیشتر در کنکور ارشد در حال خواندن این مطلب هستید، ما در صفحه منابع کنکور ارشد روانشناسی، هرآنچه را که برای آمادگی برای این آزمون نیاز دارید برایتان مفصل توضیح داده ایم. اگر نمی‌دانید که چطور برای کنکور ارشد روانشناسی برنامه‌ریزی کنید ما در مشاوره بروکا به شما کمک می‌کنیم تا بهترین برنامه‌ریزی را برای قبولی در کنکور ارشد روانشناسی داشته باشید.

منابع

oxford learning

psb academy