تا به‌حال شده‌است وقتی خیلی استرس دارید، حال روحی شما خوب نیست و روزهای سختی را می‌گذرانید، شخصی به شما بگوید که:«اینقدر استرس نداشته‌باش، آخر سرطان می‌گیری.» به نظر شما این گفته چقدر درست و علمی است؟ آیا هرکس تنها استرس داشته‌باشد زودتر از باقی افراد سرطان می‌گیرد؟ تاثیر استرس بر سلامتی چقدر است؟

تاثیر استرس بر سرطان

اگر می‌خواهید بدانید تنها استرس داشتن و یا حال روحی نامساعد می‌تواند دلیلی برای ابتلا به سرطان باشد یا خیر؟ باید گفت: پاسخ شما منفی‌ست. طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته استرس تنها دلیل برای ابتلا به سرطان نیست و رابطه‌ای قطعی بین این دو موضوع ثابت نشده‌است. استرس قطعا می‌تواند بر سلامت جسم شما تاثیراتی را به همراه داشته‌باشد اما جزء عوامل خطر مستقیم برای ابتلا به سرطان محسوب نمی‌شود. این گزاره به این معنی است که هیچ یافته‌ای این موضوع را ثابت نکرده‌است که هرکس استرس بیشتری داشته‌باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارد. اما رابطه‌ی بین استرس و سرطان به طور کامل نفی می‌شود؟ خیر، این‌طور نیست.

درست است که استرس به تنهایی تاثیر مستقیمی بر سرطان و بقای فرد نمی‌گذارد اما افرادی که مبتلا به سرطان شده و از استرس نیز رنج می‌برند فرایند درمانشان به نسبت افرادی که استرس ندارند، کندتر بوده و با مشکلاتی مواجه است. ‌تحقیقات و شواهد نشان می‌دهند که مدیریت استرس موفق و همچنین برخوردار بودن افراد از حمایت اجتماعی به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند دوران ابتلا به بیماری سرطان را بهتر پشت سر بگذارند. استرس مزمن نیز با فعال کردن هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و نوراپی‌نفرین می‌تواند باعث شود سلول‌هایی که در اثر شیمی درمانی خفته بودند بیدار شوند. اثر دیگر استرس بعد از ابتلا به سرطان این است که این افراد بیشتر از دیگران از چالش‌ها و اثرات مربوط به بیماری خود واهمه دارند و به همین سبب کمتر به دنبال این هستند که از بیماری خود اطلاعات کسب کنند و یا به سراغ درمان بروند. همین عامل باعث تشدید بیماری سرطان در این افراد می‌شود و حتی ممکن است به دلیل عدم آگاهی استرس این افراد بیشتر شده و به استرس مزمن تبدیل شود.

افرادی که استرس زیاد همراه با سرطان را تجربه می‌کنند بهتر است به روانشناس و متخصص سلامت روان مراجعه کنند تا استرس آن‌ها مدیریت شده و همچنین روند درمانشان پیگیری شود.

تاثیرات استرس بر بدن

استرس پیش‌نیاز اصلی برای سرطان نیست، اما تاثیرات منفی قابل توجهی را بر سلامت بدن می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین تاثیرات استرس ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است. ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن، تغذیه و رشد تومورها را در بدن تسریع می‌بخشند. استرس اگر مدت زمان زیادی ادامه پیدا کند و پیامدهایی چون انجام رفتارهای ناسالم را به همراه دارد. این رفتارها شامل: پرخوری، استعمال دخانیات، نوشیدن مشروبات الکلی می‌شود. در نهایت فرد سبک زندگی ناسالم را در پیش می‌گیرد. خطر ابتلا به سرطان افرادی که سبک زندگی ناسالم همراه با استرس یا افسردگی دارند، نسبت به سایرین بیشتر است. استرس می‌تواند باعث تاثیراتی چون: بالا رفتن ضربان قلب، بالا رفتن کلسترول خون، بالا رفتن فشارخون و اختلال دستگاه گوارش برای فرد ‌شود.

منابع

www.usnews.com

acsjournals.onlinelibrary.wiley.com

 

مطلب پیشنهادی برای دانشجویان روانشناسی ⇐ کدام گرایش روانشناسی بهتر است؟