محیط زندگی ما در جامعه‌ی متمدن امروزی، شامل مسائل استرس‌زا و تغییراتی ناگهانی‌ است که سرعت تطابق و شتاب‌زدگی زیادی را می‌طلبند. حتما تابه‌حال تجربه کرده‌اید که چندین‌روز پشت‌سر هم مجبور به کار و تلاش برای شغل، در خانه یا برای روابط مختلف خود بوده‌اید بدون این‌که لحظه‌ای احساس فراغ‌بال و راحتی داشته‌باشید. دلتان لک زده بوده برای سفر یا یک‌روز تعطیلی بدون هیچ‌کاری ولی فرصتش پیش نیامده‌است. زندگی پرمشغله‌ی کنونی، اگر به همین منوال پیش برود، باعث ایجاد استرس بالا، نارضایتی و فرسودگی زیادی برای شما می‌شود. تکنیک‌های آرام‌ سازی به منظور کنترل این مشکلات و کاهش اثرات منفی آن‌ها، برای ما تعبیه شده‌اند.

آرام‌ سازی ذهنی/ ریلکسیشن چیست؟

آرام سازی ذهن، تن‌آرامی یا همان ریلکسیشن، استفاده از جسم و آرامشِ آن، برای رسیدن به آرامش ذهنی و تمرکزِ بهتر است. تا حالا شده بعد از قرار گرفتن در یک موقعیت استرس‌زای شدید، دچار سردرد شوید؟ یا دلتان درد بگیرد و ذهنتان آن‌قدر درگیر این درد و نگرانی برای آن شده‌باشد که دیگر نتوانید روی موضوع دیگری تمرکز کنید؟ بین ذهن و جسم ارتباط دوطرفه‌ای وجود دارد که با استفاده از تأثیرگذاری بر یکی می‌توانیم باعث ایجاد تغییر در دیگری بشویم. ریلکسیشن به‌منظور همین تأثیرگذاری ابداع شده و یکی از راه‌های رسیدن به آرامش ذهنی است. مبنای ریلکسیشن این است که جسم یا ذهن نمی‌تواند احساسات متناقضی را همزمان باهم داشته‌باشد؛ یعنی مثلا نمی‌تواند هم‌زمان با تجربه‌ی احساس اضطراب و تنش، احساس آرامش نیز داشته‌باشد. پس با افزایش احساس آرامش در ذهن، احساس اضطراب کاهش پیدا می‌کند.

آرامش ذهنی چیست؟

گفتیم ریلکسیشن برای آرامش ذهنی مفید است ولی این آرامش چه معنایی دارد؟ همین‌که ذهن شما سرشار از دغدغه‌های مختلف نباشد و بین هزاران فکر و خاطره و نگرانی و ناراحتی غرق نشوید؛ یا هنگام انجام کاری، به هزاران جا و کار دیگر در ذهنتان سر نزنید و نگران تمامی مسائل باهم نباشید، یعنی نوعی آرامش را تجربه می‌کنید. دائم در عجله بودن، داشتن اضطراب به‌طور مداوم، فراموش کردن مسائل مختلف -اگر پایه‌ی زیستی نداشته‌باشد- نشانه‌هایی از نداشتن آرامش ذهنی هستند.

تکنیک‌های آرام‌ سازی، چه ربطی به روانشناسی دارند؟

آرام سازی ذهنی در روانشناسی

روانشناسی یعنی مطالعه‌ی روان و ذهن و مسائل مربوط به آن‌. تکنیک‌های آرام‌ سازی هم برای ایجاد آرامش برای روان و ذهن، استفاده می‌شوند، بنابراین تکنیک‌های آرام‌ سازی نوعی مهارت روان‌شناختی محسوب می‌شوند و زیرمجموعه‌ی دانش روانشناسی قرار می‌گیرند. البته خاستگاه اولیه‌ی این تکنیک، علم پزشکی بوده‌است. زمانی که «جاکوبسن»، متوجه شد برای خم‌شدن یک‌مفصل، یک‌دسته عضله باید منقبض شوند و دسته عضلات مقابل باید هم‌زمان منبسط شوند. بنابراین دو رخداد متضاد (انقباض و انبساط) نمی‌توانند هم‌زمان در یک‌دسته عضله رخ دهند و عضله یا دچار تنش است یا آرامش. روانشناسان نیز از این امر استفاده کردن. به این‌ترتیب ریلکسیشن در روانشناسی وارد شد، تکنیک‌های آرام‌ سازی امروز ابداع شدند و گسترش یافتند. درنهایت هم استفاده از این تکنیک‌ها، در حوزه‌های دیگری مانند یوگا نیز رایج شدند.

فواید ریلکسیشن

  • کاهش ضربان قلب و فشار خون
  • افزایش جریان خون به عضلات مهم
  • آرام‌کردن آهنگ تنفس
  • نرمال‌ کردن میزان قند خون
  • بهبود هاضمه
  • کاهش استرس
  • بهبود تمرکز
  • بهبود دیگر عملکردهای شناختی
  • افزایش مود مثبت و بهبود خلق
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش خستگی و فرسودگی
  • کاهش خشم و تحریک‌پذیری
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • افزایش توانایی مقابله و مواجهه با مشکلات
  • افزایش خودآگاهی
  • بهبود تنظیم احساسات
  • کاهش درد

تکنیک‌های آرام‌ سازی در چه موقعیت‌هایی کاربرد دارند؟

حالا که می‌دانیم آرام‌ سازی، چه فایده‌ای دارد و چطور به کمک ما می‌آید، برویم سراغ کاربردش. در موقعیت‌های بسیاری می‌توانیم از ریلکسیشن بهره ببریم؛

  • اختلالاتی مانند اختلال اضطراب تعمیم‌یافته یا فراگیر

اختلال اضطراب تعمیم یافته

از تکنیک‌های آرام‌ سازی برای بهبود اختلالات اضطرابی استفاده‌ی فراوانی می‌شود چراکه فرد مضطرب معمولا از چیزهای کوچک، سریعا اضطراب زیادی می‌گیرد و اگر روش‌های آرام‌ سازی را به‌خوبی یاد بگیرد و در موقعیت‌های مختلف استفاده کند، دیگر اضطراب چندان زیادی را تجربه نخواهدکرد. چون همان‌طور که قبلا گفتیم، نمی‌توان هم‌زمان هم آرام بود و هم مضطرب.

  • موقعیت‌های تنش‌زا

ریلکسیشن برای کاهش استرس در موقعیت‌های تنش‌زا، یکی از مفیدترین روش‌هاست. تکنیک‌های آرام‌ سازی برای رهایی از استرس کمک فراوانی می‌کنند. این مورد را جدا آوردیم که تصور نکنید برای بهترین استفاده از این تکنیک‌ها، حتما باید دچار اختلال بود. ریلکسیشن برای تمامی نگرانی‌ها و استرس‌های مختلف در هر سطحی، مفید است. ممکن است کنکور داشته‌باشید یا ارائه‌ی درسی، یا برای آزمون رانندگی یا تحصیلی یا مصاحبه‌ی شغلی استرس داشته‌باشید؛ این تکنیک‌ها می‌توانند یاور خوبی در این موقعیت‌ها برای شما باشند.

  • موقعیت‌های روزمره

عجله داشتن برای انجام کارهای روتین، می‌تواند ذهن ما را دچار آشفتگی و به‌هم‌ریختگی کند. خیلی‌وقت‌ها از شتاب و عجله گریزی نیست اما می‌توانیم در پایان روز، برای تجربه‌ی راحتیِ بیشتر و آرام‌شدن اعصاب از تکنیک‌های ریلکسیشن کمک بگیریم که خستگی بدوبدوهای روزانه را از ذهنمان به‌در کنیم.

  • شرایط نیازمند تمرکز

با انجام تکنیک‌های ریلکسیشن، مغز ما آزادتر و بازتر می‌شود چراکه از دغدغه‌های فراوان رها شده‌است. انواع ریلکسیشن‌ به افزایش بازدهی مغز و تمرکز ما کمک می‌کنند.

  • قبل از خواب شبانه

ریلکسیشن قبل از خواب

ریلکسیشن برای داشتن یک خواب باکیفیت هم بسیار مفید است. بعد از آرام‌ سازی، ذهنتان از دنیای شلوغ روزانه کمی فاصله می‌گیرد. تمرینات ریلکسیشن قبل از خواب، فرصتی است برای این‌که بدون دغدغه و نگرانی برای استراحت آماده شوید و از خواب عمیق و باکیفیت لذت ببرید.

معرفی چند تکنیک آرام‌ سازی ذهن

خب این ریلکسیشن مفید و موثر را چطور انجام بدهیم که به داد ذهن و بدنمان برسد؟ روش‌های مختلفی برای آرام‌ سازی ذهن وجود دارد؛

1. تنفس عمیق

ساده‌ترین روش برای آرام‌ سازی بدن، تنفس اصولی عمیق است که پایه‌ای برای دیگر انواع ریلکسیشن هم به‌شمار می‌رود. برای این‌کار صاف و راحت بنشینید. با بینی دم‌های عمیقی بگیرید که ظرفیت ریه‌تان را پر کند. مهم است که دم با بینی انجام شود و تنفس شکمی باشد؛ یعنی موقع تنفس به‌جای قفسه‌ی سینه‌، شکمتان بالا و پایین برود. دم را برای چندثانیه نگه دارید و به‌آرامی ازطریق دهان، بازدم کنید. مهم است که بازدم ناگهانی و سریع نباشد. تصور کنید مقابل دهانتان دستمال کاغذی‌ با یک‌مشت خاکستر قرار دارد که نباید با نفستان تکان بخورد یا پراکنده شود. بعد از بازدم، حالتتان را برای چندثانیه نگه دارید و بعد مجدد به دم بپردازید.

بعضی‌ها برای هرکدام از این مراحل، زمان مشخصی قائل شده‌اند؛ مثلا دم چهار ثانیه باشد، هشت ثانیه بازدم و… اما با توجه به تفاوت ظرفیت ریه‌ی افراد و هدف این تمرین که رهایی ذهن است، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای مشخص‌کردن زمان، مدت این کار را برعهده‌ی فرآیند طبیعی بدنتان بگذارید. چراکه با تأکید بر مدت زمان، به‌جای فرآیند طبیعی تنفس و رهایی فکر، بر شمارش ثانیه‌ها تمرکز می‌کنید و ممکن است حین تنفس بیشتر از کسب احساس راحتی، اذیت شوید.

2. اسکن بدن

این تکنیک می‌تواند درحالت نشسته یا درازکشیده انجام شود. در هر وضعیتی که انتخاب کردید، چشمانتان را ببندید و نفس عمیق بکشید. بعد به انگشت‌های پای راست خود توجه کنید. احساسات انگشتان پایتان را تجربه کنید. سپس تمرکزتان را بدهید به کف پا، روی پا و فشارهایی که به آن‌ها می‌شود. حالا به قوزک و مچ پا توجه کنید.

در این تمرین فقط قرار است به بخش‌های بدنمان و احساسات یا تنش‌های مختلفی که دارند، توجه کنیم. بعد به ساق پا، زانو، ران‌ها می‌رسیم و پس از آن همین مراحل را برای پای چپمان نیز اجرا می‌کنیم. نهایتا نوبت به لگن می‌رسد. اگر نشسته‌اید، به فشاری که صندلی به لگن شما می‌آورد، توجه کنید. حواستان باشد که آگاهی و توجه به هر قسمت را سریع رد نکنید، بلکه وقت کافی بگذارید و با آرامش برخورد کنید.

آرام سازی با اسکن بدن

سپس به دست‌هایتان توجه کنید، احساسات انگشتان، کف و پشت دست، ساعد دست، آرنج و بازوی دست راست و چپ، هرکدام را مجزا درک کنید. بعد به بالاتنه توجه کنید و از پایین به بالا آن را بررسی و اسکن کنید؛ شکم و کمر، پشت و شانه‌ی شما چه احساسی دارند؟ آیا از طرف صندلی فشاری احساس می‌کنند؟ سرد یا گرمشان است؟ احساس انقباض یا درد ندارند؟

حالا سراغ کتف و شانه‌ها، گردن و سر بروید. آیا شانه‌هایتان منقبض نیستند؟ سنگینی سر را روی گردن احساس می‌کنید؟ فشاری به سرتان وارد نمی‌شود؟ بعد از اسکن تمام بدن و ادراک تمام حس‌های جاری در اعضای بدن، مجددا به تنفس عمیقی که درحال جریان است، توجه کنید و بعد از گذشت زمان کمی، هروقت که آماده بودید، می‌توانید چشمان خود را باز کنید.

اسکن بدن، ما را با بدن خود و حس‌های مختلف آن آشنا می‌کند. ممکن است بعد از آن تازه متوجه شوید همیشه شانه‌های شما منقبض است و فشار دوچندانی را حس می‌کنند. بعد از چندین‌بار تمرین اسکن بدن و تسلط بر آن، درموقعیت‌های حساس و تنش‌زا می‌توانید خیلی سریع بفهمید کدام قسمت بدنتان بیشتر از بقیه تنیده است. درحالی‌که تا قبل از این تمرین، احتمالا بیشتر یک‌حالت استرس و تنیدگی مبهم و کلی را احساس می‌کردید، نمی‌دانستید مرکز اصلی آن کجاست یا حتی متوجه تنیدگی در بدنتان هم نمی‌شده‌اید.

3. آرام‌ سازی پیشرونده‌ی عضلانی

در تکنیک آرام‌ سازی عضلانی که به آن روش «آرام‌ سازی جاکوبسن» نیز می‌گویند، قرار است مجموعه‌ی عضلات مختلف بدن را منقبض و سپس منبسط کنیم و تمامی ماهیچه‌ها را از تنیدگی‌ احتمالی‌، رهایی بخشیم. این تکنیک مقابله با احساس تنش و ایجاد آرامش کامل را در عضلات مختلف بدن را به شما یاد می‌دهد. بعد از آن می‌توانید به اولین نشانه‌های تنش و انقباض در بدنتان واکنش نشان بدهید و آن‌ها را آرام کنید. به این ترتیب قبل از بالا رفتن استرس، مانع آن می‌شوید.

این تکنیک نیز مانند اسکن بدن، از پاها شروع می‌شود و به سمت صورت می‌رود. فقط تمرکزش روی مجموعه‌ی عضلات است و علاوه بر اسکن، انقباض و انبساط هم دارد. در هر مرحله عضلات موردنظر را منقبض یا منبسط می‌کنیم. قبل از شروع باید لباس‌های راحت داشته‌باشید و عینک، انگشتر، کفش‌ و هر وسیله‌‌ی دیگری را که بهتان فشار می‌آورد، کنار بگذارید.

چشم‌هایتان را ببندید، تنفس عمیق را شروع کنید و آهسته و عمیق نفس بکشید. هروقت آرام شدید، به پاهایتان توجه کنید. بعد از تمرکز بر کف هر دو پا، برای حدود 10 شماره آن‌هارا منقبض کنید و فشار دهید. می‌توانید پاشنه‌ی پا را روی زمین بگذارید و سرانگشتان پا را بالا بیاورید. سپس به‌آرامی آن‌ها ‌را برای 10 شماره رها کنید و به احساسی که دارید توجه کنید.

آرام سازی عضلانی یا pmr

بعد سراغ عضلات ساق پا بروید، ساق هر دو پا را منقبض کنید. می‌توانید پا را به زمین فشار دهید، نگه دارید و آرام رها کنید. سپس برای منقبض‌کردن ران‌ها -اگر روی صندلی نشسته‌اید- پاهایتان را بالا بیاورید، نگه‌دارید و آرام رها کنید. به هرکدام از احساسات انقباض و انبساط جاری در پاها خیلی دقیق توجه کنید.

عضلات سرینی خود را منقبض کنید. برای هرکدام از عضلات قرار است همین اعمال تکرار شود؛ انقباض، نگه داشتن، آرام رها کردن و تمرکز روی حس هرکدام. بنابراین فقط نحوه‌ی منقبض کردن هرکدام را می‌گوییم. برای منقبض‌کردن دست‌ها، آن‌ها را مشت کنید. برای انقباض ساعد، دست را خم کنید و برای انقباض بازوها، با مچ و آرنج خم‌شده، دست را در عرض شانه (فیگور بگیرید) ببرید.

برویم سراغ منقبض و رهاکردن شکم. صاف بنشینید و شکم را بدهید داخل. برای انقباض سینه، شانه‌ها را بدهید عقب. برای منقبض‌کردن شانه‌ها، آن‌ها را بیاورید بالا و نگه دارید. برای منقبض‌کردن گردن، سر خود را کمی به پایین خم کنید، نهایتا هم انقباض صورت با بالا بردن ابروها و حالت خنده‌ی بزرگ ایجاد می‌شود. این ریلکسیشن جزو آرام‌ سازی‌های طولانی است که حدود 45دقیقه طول می‌کشد. برای چنین تمرین‌هایی، اگر کسی را ندارید که مراحل انقباض و انبساط عضلات را با صدای آرام برایتان بگوید و شما انجام بدهید، می‌توانید از ریلکسیشن‌های صوتی موجود در اینترنت استفاده کنید که مراحل را به آرامی برایتان می‌گویند.

4. تجسم و تصویرسازی هدایت‌شده

در این تمرین که تجسم یا تصویرسازی هدایت‌شده نام دارد، چشمانتان را می‌بندید، بر تنفس عمیق تمرکز می‌کنید و خود را در هرمحیطی که برایتان آرام و لذت‌بخش است و آن را دوست دارید تصور می‌کنید. هدف این است که در این تصویر آزاد و رها باشید و تمام تنش‌های موجود را با استفاده از این تصویر دوست‌داشتنی، از خود دور کنید.

آرام سازی ذهن با تجسم  تصویرسازی

این تکنیک را برخلاف روش آرام‌ سازی جاکوبسن می‌توان به‌تنهایی نیز اجرا کرد. در کنار تصویرسازی، می‌شود صدایی از آن محیط را هم که به تصویرسازی بهتر کمک می‌کند پخش کرد، مثل صدای امواج دریا. در تصویرسازی مهم است که یک‌تصویر مبهم و کلی را مجسم نکنید، بلکه جزئیات هم برای طبیعی و واقعی‌ترشدن بسیار مهم است. اگر دریا را تجسم کردید، به این فکر کنید که شن‌های ساحل گرم‌اند یا سرد، هوا خنک است یا گرم؟ باد بهاری می‌وزد؟ در تصویرتان، گوش‌ماهی می‌بینید؟ افراد دیگری هم هستند؟ خورشید دیده می‌شود یا پشت ابر است؟ برای باورپذیرترشدن ماجرا برای مغز، یک‌تصویر کامل با تمام جزئیاتی که حتی‌الامکان تمامی حس‌های پنجگانه را به‌صورت تصوری درگیر کند، نیاز دارید. همین‌طور که آرام‌آرام مکان امن و دلخواه خودتان را می‌سازید، از احساس دور شدن از نگرانی‌هایتان لذت ببرید. زمانی که احساس لذت و آرامش به شما مستولی شد، می‌توانید هروقت که خواستید چشمان خود را باز کنید.

نکاتی قبل از شروع تمرین ریلکسیشن

  • توجه داشته‌باشید که ممکن است حین انجام ریلکسیشن، احساسات جدیدی را تجربه کنید چراکه پیش‌تر هرگز این‌قدر متوجه بدنتان نبوده‌اید. درصورت رخ‌دادن چنین اتفاقی نترسید و بدانید احساسات جدید الزاما نشان‌دهنده‌ی اتفاق ترسناکی نیستند، بلکه فقط احساسات جدیدی هستند که تجربه‌ی آن‌ها جالب است.
  • بعضی ریلکسیشن‌ها را می‌توانید خودتان به‌تنهایی انجام دهید مثل تنفس عمیق، ولی بعضی‌های دیگر مانند آرام‌ سازی عضلانی پیشرونده‌ی جاکوبسن مستلزم وجود کسی هستند که مراحل را به شما بگوید. البته می‌توانید از فایل‌های صوتی اینترنت استفاده کنید یا قبل از انجام برای خودتان ویس بگیرید. چراکه اگر بخواهید طبق چیزی که یادتان است، خودتان به‌تنهایی مراحل را انجام بدهید، تمرکز شما به‌‎جای این‌که کامل روی مراحل تمرین باشد، تقسیم می‌شود که این از اثرات تمرین می‌کاهد.
  • ریلکسیشن‌ها را نباید فوری و سریع انجام داد که صرفا تمام شوند، بلکه باید با تمرکز بالا و به‌آرامی انجامشان بدهید. به‌جای هدف‌مندی، بر مسیر این تمرینات تمرکز کنید.
  • ذهن ما بسیار پویا و فعال است. اگر حین انجام ریلکسیشن، حواستان پرت شد و به مسائل دیگر فکر کردید، هیچ اشکالی ندارد. روند تمرین را قطع نکنید، دوباره حواستان را به تمرین معطوف کنید و همان مرحله‌ی متوقف‌شده را دوباره اجرا کنید. نگران نباشید، طی زمان و با تمرین بیشتر، تعداد حواس‌پرتی‌هایتان کم و تمرکزتان بیشتر می‌شود.

سخن پایانی

در پایان امیدواریم راهکارهای گفته شده بتوانند ذهن‌تان را کمی از دغدغه‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی دور کند و آرامش را به شما بازگرداند. چنانچه درباره‌ی مطلب فوق سوالی ذهن‌تان را به خودش مشغول کرده است، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

مطلب پیشنهادی برای دانشجویان روانشناسی ⇐ منابع کنکور ارشد روانشناسی