• لطف می کنید خودتون رو برای دوستان معرفی کنید.

سلام و وقت بخیر. بنده علیرضا تقی پناهی هستم، در سال 1375 در همدان متولد شده ­ام و کارشناسی روانشناسی را نیز با معدل 16.69 در دانشگاه بوعلی­ سینا همدان سپری کرده­ ام. در آزمون کارشناسی ارشد، در گروه علوم شناختی با لطف خداوند و حمایت خانواده رتبه 4 کشوری را بدست آوردم.

 

  • ورودی چه سالی و کدوم دانشگاه بودین؟

ورودی سال 98 هستم و در حال حاضر هم در پژوهشکده علوم شناختی و مغز شهید بهشتی مشغول ادامه تحصیل هستم.

 

  • از کدوم یکی از خدمات روان آموز استفاده می کردین و نظرتون چی بود؟

بنده با مجموعه روان­‌آموز آشنا بودم و مصاحبه­‌های این مجموعه را با رتبه‌­های­ برتر سال­‌های پیش پیگیری می­‌کردم. ولی به صورت خاص، در طی فرایند اماده‌­سازی برای آزمون از منبع یا خدمت خاصی استفاده نکردم.

 

  • چه خدماتی از روان آموز را به دوستانتون توصیه می کنید؟

بستگی به مخاطبان دارد؛ اگر زمان کافی برای مطالعه در اختیار ندارید، اگر تغییر رشته­ای هستید و در صدد آن هستید که از جریان فعلی حاکم بر این رشته علوم اگاهی پیدا کنید و یا تمایل دارید در این مسیر تسهیل­گر داشته باشید، توصیه می­کنم در صورتی­که شرایط­ یاری می­کند، از جزوات و  مشاوره‌­ها استفاده کنید.

 

  • اولین قدمی که برای شروع برداشتید، چی بود؟

صادقانه و صریح عرض کنم که پاسخ این سوال را نمی­دانم. فکر نمی­کنم مسیر شروع از لحظة خاصی آغاز شود. فکر می­کنم بهتر است که شفاف­تر عرض کنم. روز خاص یا ساعت خاصی را در ذهن ندارم که تصمیم گرفته باشم که مطالعه را اغاز کنم. اما برای اینکه سوالتان بدون پاسخ نباشد، باید عرض کنم، نقاط عطفی در زندگی داشته­‌ام که دوست دارم برخی از انها را با مخاطبان شما نیز به اشتراک بگذارم. “معدل پایین­تر در کارشناسی دستاویزی برای اهمال­کاری نباشد”، “تلاش کردم تا برای دوره‌­ای خود را کارگر علم بدانم”، “حیطه­‌های مختلف را مطالعه کردم و در اخر تصمیم گرفتم و مصمم مسیر را پیمودم”. فکر می­کنم این سه اتفاق و تغییر، سنگ­‌بنایی را فراهم کردند که با تلاش، ساختمانی را که در نظر داشتم را بسازم و خداروشکر در این مسیر، حمایت خانواده برایم مهیا بود.

 

  • اولین سالی بود که کنکور می دادید؟ اگرنه. فکر می کنید مهم ترین اشتباهات قبلیتون چی بود که امسال تکرارش نکردید و از همون ابتدا حواستون بهش بود؟

بله برای اولین مرتبه در آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم شرکت می­کردم.

 

  • از ابتدا برنامه بلندمدت داشتین؟ میدونستین که با هر درس چطور میخواین رفتار کنین؟ کی مرور کنید و غیره؟

من چرایی را پیدا کرده­ بودم و برای چگونگی رسیدن و انجام آن، از تجارب رتبه­‌های برتر سالیان قبل که در قالب مصاحبه توسط مجموعه شما و مجموعه رانویه تدارک دیده شده بود، استفاده کردم. فکر می­کنم که دستیابی و پاسخ به “چرایی” به مراتب دشوارتر و ارزشمندتر از فهم “چگونگی” است.

 

  • میدونیم که برنامه ریزی طی مسیر یک موضوع شخصی است و از فردی به فردی متفاوته. اما هر برنامه ریزی یک سری اصول مشخص داره. شما چه اصولی رو رعایت می کردید که فکر میکنید باعث موفقیت شما بود و باید به بقیه منتقلش کنیم؟

ابتدا امر باید عرض کنم که بنده در برنامه‌­ریزی و مدیریت زمان مشکلات بسیاری را دارم (احتمالا استاد راهنمایم بر این گزاره مهر تأیید می­زنند). با این حال در مسیر اماده‌­سازی تلاش کردم تا ان جایی که ممکن است: 1) برنامه واقع­‌بینانه‌­ای را تنظیم کنم. 2) با دید انتقادی آن را تحلیل کنم و ایراداتش را رفع کنم. 3) در مرحله اول که مطالعه بیشتر با هدف آشنایی با مطالب بود، دروس دشوار (روانشناسی شناختی و مبانی علوم شناختی، البته به زعم بنده) را مطالعه کنم. 3) در دوره­ه‌ای پس از آشنایی، کیفیت برایم مهم‌تر از کمیت باشد. 4) در مرور برای کاستن از خستگی ناشی از تکراری بودن مطالب، محتواهای مرتبط دروس مختلف را با یکدیگر به صورت ترکیبی مطالعه کنم و ساختار ذهنی از پیش شکل­ گرفته را به چالش بکشم.

 

  • زمان آزاد شما برای درس خوندن چه طور بود و چطور تنظیم کردید که مطالعه منظم صورت بگیره؟ فکر میکنید برای حفظ نظم برنامه مهمترین اصل چیه؟

بنده در ترم پایانی کارشناسی مطالعه برای آزمون علوم شناختی را جدی آغاز کردم. زمان تقریبی مطالعه روزانه­‌ام در حدود 5 الی 8 ساعت در اوایل و در زمان کارگری علمی، در حدود 12 الی 15 ساعت در روز بود.

چرایی برای تلاشم داشتم و همان سبب می­شد تا در مسیری مشخص، به صورت مداوم تلاش کنم. بدون شک از نظر من معنایی که در پشت تلاشمان است در کنار حمایت خانواده و فضایی آرام برای مطالعه، پیش‌­نیازهای طی این مسیر هستند تا به سلامت این دوران سپری شود.

 

  • لیست منابع یکی از مهمترین چیزهایی هست که برای مطالعه از ابتدا مشخص می کنیم. شما چه منابعی رو مطالعه کردین و نظرتون درباره هر کدوم از منابع چی هست؟

درست است، بنده منبع را از سایت­‌های مختلف بدست اوردم و منابعی را که مطالعه کردم، بدین قرارند:

روانشناسی شناختی استرنبرگ (کتاب اصلی)

    • به زعم بنده این کتاب دشوارترین و در عین حال جذاب­ترین، کتاب مجموعه علوم شناختی است. اولین منبعی که مطالعه را با آن اغاز کردم. وجود مباحث مشترک بین این کتاب و مبانی علوم شناختی و ذهن درامدی بر علوم شناختی، این امکان را فراهم می­سازد که پس از اشنایی با مطالب، بتوان به صورت موضوعی مطالعه کرد. برقراری ارتباط بین مباحث کتاب‌­های ذکر شده، روند مطالعه را از رکود خارج و به آن جذابیت می­‌بخشد.

روانشناسی شناختی ایزنک (منبع تکمیلی)

    • با وارسی تست­‌های سالیان قبل، متوجه شدم که یک یا دو سوال در برخی از سال‌ها از این کتاب در آزمون مطرح شده و از همین رو بنده از این کتاب دو فصل ابتدایی را مطالعه کردم. اگر چه کتاب به لحاظ محتوایی غنی است، با این حال از نثر دشواری برخوردار است و برای فهم مطلب لازم است که آن را چندین مرتبه خواند و ساده­‌سازی کرد.

مبانی علوم شناختی فردنبرگ

انچه برای روانشناسی شناختی استرنبرگ عرض کردم برای این کتاب نیز موضوعیت دارد.

ذهن درآمدی بر علوم شناختی تاگارد

    • از نگاه من این کتاب ساختاریافته­‌ترین کتاب است. اگر چه با وارسی تست­‌های کنکور­ سالیان قبل، تعداد سوالات کمی به نسبت از این منبع اخذ شده است ولی با این حال بخش‌­هایی از این کتاب در هیچ منبع دیگری تکرار نشده است. به نظرم با مطالعه این کتاب توانستم مطالب جدیدی را بیاموزم و در وهله بعد به اموخته‌­هایم از کتاب روانشناسی شناختی که شاید در برخی بخش­‌ها، ساختاربندی دشوار بود، سازمان دهم. آنچه برای مبانی علوم شناختی عرض کردم، برای این منبع نیز صادق است.

درباره علم شناختی

    • کم حجم­ترین و در عین حال مهم­ترین منبع به لحاظ نسبت حجم به تعداد سوالات! این کتاب تألیف دکتر حاتمی است و از نثر روانی برخوردار است. مراقب باشید که حجم کم و سادگی عمده مطالب شما را به این خطا نیندازد که این کتاب را در اولویت قرار ندهید.

خلاصه فیزیولوژی پزشکی گایتون و هال

    • بخش­هایی از این کتاب که به سیستم عصبی و خواب و …. مربوط است، در ازمون علوم شناختی مورد سوال است؛ پس لازم نیست که کل مجموعه را مطالعه کنید. در ادامه اگر اقبالی باشد، لیست فصول را برایتان ارسال می­کنم.

مجموعه سه جلدی زیر ذره بین

    • بنده دانش کمی از زبان داشتم. با مطالعه کتاب لغات این مجموعه، خوشحالم که عرض کنم حالا دیگر خود را به لحاظ توانایی فهم متون ضعیف ارزیابی نمی­کنم. با این حال به جز قدردانی از نویسندگان و معرفان این مجموعه به دلیل اینکه هنوز خود را در سطحی نمی­بینم که در خصوص زبان­اموزی صحبت کنم، عرضی ندارم. البته گفتنی است که تجربه­ام از ازمون ارشد نشان داد که با گسترش دانش عمومی، می­توان به سوالات تخصصی نیز تا حد قابل قبولی پاسخ داد. دوستانم که تجربه و دانش بیشتری در این خصوص دارند، مطالعه پانویس کتاب­های استرنبرگ و فردنبرگ را پیشنهاد داده‌­اند که بنده نیز آن را به شما انعکاس می­دهم.

آمار و روش تحقیق مدرسان

    • به زعم بنده، آمار و روش تحقیق در کنار زبان، دو بال یا سکوی پرواز برای کسب رتبه برتر هستند. بنده کتاب امار و روش تحقیق در علوم تربیتی و روانشناسی انتشارات مدرسان را مطالعه کردم و در بخش روش تحقیق پیشنهاد می­‌کنم که از این کتاب بهره بگیرند. با این حال در مجموعه علوم شناختی تیپ سوالات آمار در مقایسه با مجموعه روانشناسی از نگاه بنده، بسیار با هم تفاوت دارند و دوستانی که در صدد هستند تا در مجموعه علوم شناختی شرکت کنند، در نظر داشته باشند که سوالات احتمال و امید ریاضی، بخش جدایی­ ناپذیری از سوالات این مجموعه است. دوستان بنده مطالعه کتب ریاضی عمومی را پیشنهاد کرده‌­اند و بنده صرفا نظرات ایشان را انعکاس می­کنم.
  • در درس خاصی ضعیف بودید؟ و برای این درس چه کردید؟

بله آنچنان که عرض کردم، درس زبان، خودم را ضعیف ارزیابی می­کردم که با ممارست و بهره‌­گیری از مجموعه زیر ذره­ بین، دانشم گسترش یافت و از این بابت بسیار خواشحالم؛ چرا که تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی، دانش زبان را می­طلبد.

  • نقطه قوت شما در چه درسی بود؟ این نقطه قوت چه طور به وجود اومده بود و برای بهره گیری بهتر از این نقطه قوت چه کردید؟

فکر می­کنم در دروس روانشناسی شناختی و دروس علوم شناختی (فردنبرگ، تاگارد، حاتمی). مطالعه این کتب را بیشتر دوست داشتم و از طرفی مطالعه ترکیبی مباحث این کتب برایم آنچنان جذاب بود که خستگی و تکرار بودن را تجربه نکردم.

 

  • برای مرور منظم درس ها از چه روشی استفاده می کردید؟

تلاش می­کردم تا برنامه­ای واقع­‌بینانه و ارزیابی شده (برنامه تنظیم شده را تحلیل انتقادی می­کردم) داشته باشم. اگر چه در پاره‌­ای از اوقات به برنامه پایبند نبودم ولی مجدد مسیر را پی می­‌گرفتم و برنامه را متناسب با وضعیتم تغییر می­دادم. برنامه‌­های یک ماهه برای مرور داشتم و فکر می­کنم توانستم مرورهای ماهانه را چند مرتبه داشته باشم. در مجموع برخی از کتب را بالای 6 مرتبه مرور کردم.

 

  • چه مسایلی طی راه برای شما پیش میومد که شما رو خسته یا ناامید کنه؟ با این فکرها و مسایل چکار می کردید؟

پاره‌­ای از اوقات، به دلیل فاکتورهای درونی و یا فاکتورهای بیرونی، از مسیر منحرف می­شوید. این طبیعی است!
اما آنچه مرا به مسیر برمی­گرداند، چرایی بود که برایم ارزشمند بود. الیته وقتی از چرایی و معنا صحبت می­کنم، از چیزهای عجیب و غریبی حرف نمی­رنم. حس خشنودی خود و خانواده برایم معنایی بود که متعاقب تلاشی بدست می­امد که در ان به خود اثبات می­کردم من می­توانم. اگر چه مشاوری در این مسیر نداشتم، به منابع رتبه­‌ها برتر و یا معدل بالا و چیزهایی از این دست، دسترسی نداشتم، اعتمادی داشتم که از درونم می­جوشید. سرمایه اصلی من برای موفقیت اعتماد به خودم، اعتماد خانواده­ام به خودم و تلاش بی­وقفه بود. اگر عرض کردم تلاش کردم تا کارگر علم باشم، از این بابت است که تلاش بی­وقفه و ارزشمند و به دور از حاشیه پدرم را در نقش کارگر دیده بودم و من نیز احتیاج داشتم که بی وقفه و به دور از توجه به بهانه ­تراشی‌­ها، تلاش کنم.

 

  • آیا جایی آزمون آزمایشی میدادین و اگر میدادین نتایجش و فیدبکی که ازش میگرفتین چطور بود؟

خیر.

 

  • فکر می کنید برجسته ترین ویژگی یا ویژگی هایی شخص شما که در موفقیت شما موثر بوده چه چیزهایی هست؟

نگرشم را نسبت به برخی از مسائل تغییر دادم و کارگر علم بودم.

 

  • به جز نتیجه ای که در کنکور کسب کردید، فکر می کنید این مطالعه و دوره چندماهه که صرف کنکور کردید چه چیزهایی به شما یاد داد؟

بدون شک بزرگترین آورده خشنودی خانواده‌­ام بود. یاد گرفتم که به دور از برخی از حواشی با اتکا به توانایی­‌ها و فرصت­‌هایی که خانواده برایم مهیا کرده، تلاش کنم.

  • چه کسانی را بیش از همه در موفقیت خودتون موثر می دونید؟

بدون شک خانواده‌­ام

 

  • ممنونم از وقتی که برامون گذاشتین. اگر سوالی بوده که من نپرسیدم یا سخنی که خودتون دوست دارین بگین ما می شنویم.

برایتان آرزوی بهروزی و سلامتی دارم.

 

  • ما یک جمله اخر مصاحبه ها از دوستان برای به یادگار میگیریم. شما چه جمله ای رو برای ما یادگار می گذارید.

برای دستیابی به چرایی زمان بگذارید. چگونگی در مرتبه دوم از اهمیت قرار دارد.
با تشکر از شما برای حسن توجه­تان.
با احترام
علیرضا تقی پناهی